CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Strømkapastitets-løsninger

Go down 
+15
hobby 650 kfu
Ludo
Harald-
Camelot
Jan Ole
merceben
Markus Vesala
Thomas
knutove
TomA
sanapo
Jan
offpist
janp
Runerask
19 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AvInnlegg
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 17:32

Harald- skrev:

Det å kjøre på gass når jeg har mulighet for 12 V, vel jeg ville snudd litt på spørsmålet ditt:
Hvorfor i all verden ikke kjøre på 12V og spare gassen Very Happy

Selfølgelig, det er forskjell på strømmen som føres bak til vogna da, men ett kjøleskap og en 8 A booster er iallefall ikke på kanten av hva MITT 12v anlegg er dimensjonert for Very Happy

Jeg har tenkt å forsøke dette, så får vi se om det kjøler godt nok en varm sommersdag. Kapasitet er der i bøtter og spann fra dynamo til vogna slik jeg har tenkt å prøve dette.

Om der blir kjøling nok, vel det vet jeg ikek før jeg har forsøkt, men iflg. manualen er dette beregnet til vedlikeholdstemperatur, og ikke nedkjøling/innfrysing.

Er selv litt skeptisk for å kjøer 40A (iallefall ha mulighet til det) fra bil til vogn i "luftstrekk".
Det er i og for seg ikke noe problem om man bruker kvalitetskabler, strekkavlastning, kabelgjennnomføringer etc. som er beregnet for dette, men om man er ukyndig og prøver seg med billigste deler fra europris/biltema, så kan ting fort gå veldig galt.
Skulle jeg gjort noe slikt selv, ville jeg valgt leverandører som Draka, MG etc. og ikke spart på utstyr og deler. Smile

Det er nok ikke noe problemer om man vet hva man "baler" med, og legger dette opp etter kunstens regler.
Der er jo større strømmer som går i luftstrekk rundt omkring i landet, men da med utstyr fra anerkjent og sertifiserte leverandører/fabrikat Very Happy
12V er ikke mer ufarlig enn 230V

En annen grunn for at kanskje noen ønsker å få dette til å fungere kan jo tenkes at det er morro å få ett slikt system til å fungere.
For enkelt er dette som en frimerkesamling, nemmelig en hobby.
Så tror ikke det har noe med å "på død og liv kjøre ett 12V anlegg som ikke er dimensjonert for det", men tilfredsheten med å lage ett system som nemmelig fungerer uten at det går på sikkerhet, eller overdimensjoner av 12 v anlegg.





Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Tabell-tverrsnitt

Her er en tabell som jeg har referert til mange ganger, og som gir en pekepinn på anbefalt tverrsnitt ved ulike lengder og belastning.
Ser en på tabellen så finner en fort ut at 2,5 mm2 rer alt for lite tverrsnitt når bilbatteriet befinner seg fremme og kjøleskapet er et godt stykke bak i vogna. Og derfor kommer jeg ikke til å bruke 12V for bdrift under noen omstendighet. Det enbeste som er fordel med 12V slik jeg ser det er at det er litt billigere i drift, men det er helt uvesentlig om jeg bruker gass for en 50-lapp eller litt over, når en ferietur allikevel koster meg 15-20'.



Og jeg har sett hva dårlig kontakt og eller for stor belastning kan gjøre av skade i vogna, så derfor kjører jeg ikke med høy belastning på noen kurser, og i særledeshet ikke det som kommer fra bilbatteriet. Enig med deg at det er kjekt å få ting til å funke, men 12V har jeg tuklet nok med i vogna. Fullførte vel det Dethleffs begynte på. Har kjøpt noe fra Torshov Bilrekv. som kabel, sikringsbokser etc.

Arctic Trucks monterer eksterne strømuttak på bl. annet LC for vinsj etc, men jeg tror de bruker 50mm2 fra batteriene og det er vel i overkant av hva jeg trenger. Som nevnt over skal jeg lage et ekstern strømuttak på bilen, med de samme pluggene som AT bruker, men da med tynnere kabel og mindre plugger. Men samme funksjonalitet. Markus har også en slik løsning på sine hjemmesider, men da med ting og tang fra Biltema og kobles direkte på 7- polt slik han skisserte det den gang.



PS: dette med liv og død er selvsagt satt på spissen, men for den som vet hva han gjør er det jo artig å få ting til å virke slik det passer han selv best. Men andre kan lese seg litt blind på det som står her, og kanskje mangle litt erfaring. Riktig utstyr er viktig, sammen med rett håndverktøy og tilbehør til det er også helt vesentlig. Ei kabelskotang til 19,90 fra Biltema holder ikke til 10 mm2 eller større. Jeg bruker ei Elpress-tang som har 10-15 tonn presskraft når jeg bruker litt større kabelsko f.eks.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 17:52

Etter å ha lest gjennom denna tråden så fortsetter jeg å kjøre kjøleskapet på gass under transport i stedet for å mikke til allslags rare løsninger med strøm fra bilens el-anlegg.
Og ja gassen koster litt men å ta all den strøm som kreves til et kjøleskap fra 12v anlegget det koster det også. Vet ikke helt om det faktisk lønner seg med tanke på hva drivstoffet koster å drifte kjøleskapet fra bilen.
Og fricamper vi så kan vi supplere med aggregatet dersom nødvendig.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 19:02

Sånn jeg leser den tabellen er det bortimot "umulig" å flytte 20A fra motoren fremme i bilen, eller mer riktig kanskje, batteriet, og bak til bakre deler av campingvogna! affraid

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 19:57

Riktig lest, men det er sikkert mulig å gjøre. Med skikkelig verktøy og ev. kabelsko eller klemmer så er det bare å prøve seg frem. Men å legge opp litt større kabel er vel ikke noe som alle ønsker å gjøre etter å ha kjøpt ny bil.
De fleste vil vel kjøpe hengerfeste med 13-polt ferdig fra forhandler, og glemme egeninnsats.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 20:15

20A 15m = 20mm2 da eller? Suspect

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 20:38

Ser slik ut på tabellen ja.
Om jeg skulle ha lagt opp noe slikt til eget kjøleskap så ville jeg ha prøvd meg frem og sjekket om noe ble varmt ved den belastningen som jeg hadde tenkt. Jeg ville ha tatt f.eks en kabel på10 meters lengde og koblet det rett fra batteriet til kjøleskapet uten å gå via bil og vogn først. Og brukt disse erfaringene (tverrsnitt og lengde) for å avgjøre om ledningsnettet tåler den belastningen som kjøleskapet trekker eller ikke.
Antar at 2,5 er for lite etter de erfaringer jeg har med strekk som er 6-7 meter i vogna, 4 mm2 fra batteriet tror jeg også gir spenningsfall, mulig 6 mm2 er nok. Å legge opp 10mm2 er det vel ingen som gjør for slikt bruk.


Enig med Johnny: det blir fortsatt gass for meg.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 20:48

Gass ladder ikke mitt batteri dessverre.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 20:49

AU!
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 20:53

Jan Ole: jeg kan godt teste ut dette i praksis om du vil, og se hva jeg finner ut.
Om du legger opp dette helt fra batteriet og bakover, er det mulig å skjule en koblingsboks inne i en vegg helt der bak?


Kan godt sende deg en PM om du vil, kan gjerne prøve å hjelpe med forslag om du vil.
Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 21:01

juks ,om fortsetttelsen havner på pm , tråden her er fin for mange og følge med på så synes tips og triks skulle foregy i "all offentlighet".....
spennende og høre om brente sikringsbokkkser og div. for vi har vel alle litt lyst til å få til no`men er ikke alle oss der ute som er like dristige , med nyere biler og koblinger..... :-)
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 21:08

Joda, men erfaringer kan postes. Men ikke spørsmål og svar som er mellom 2 personer.
Om jeg skal gjøre dette så skal jeg selvsagt formidle dette i denne tråden.


Har 4,6,10,16,og 25 mm2 tilgjengelig, så jeg kan sikkert sjekke dette og finne ut om 2,5 og 4 mm2 duger, hvilket jeg er litt tvilsom til etter det spenningsfall i min vogn, på kurs med 2,5 mm2 kabel (5-6 meter fra batteri til kobling, samt 2-3 meter opp til lamper). Har mere tro på å legge opp litt større kabel frem til hengerfeste, og gå ned på den inne i vogna.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 22:02

Tenker på et luftspenn, opp ved frontruta og ned bakom vogna.....

Mer seriøst, legger nok et trekkerør under bilen fra batteriområdet og bak til hengerfestet, bør helst gå via 13 polt kontakt siden jeg allerede har ekstra kobling for kamera, og videre bak under vogna i trekkerør helt bak til venstre side der batteriet står.

Tipper på ca 15 meter.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 22:25

Mitt forslag: legg opp så stor kabel du får plass til, 2 x 6 bør vel gå bra, diameter rundt 12 mm på 2 ledere om jeg husker rett, noe som bør gå inn i et 16 mm rør.
Avslutt dette i et koblingspunkt med overgang til litt lavere tverrsnitt så nært hengerfestet som mulig, ev kapp de trådene som ikke får plass på selve kontakten. Finn en kabel med flertrådet, f.eks denne (max 4,5 mm2 fra Biltema):
http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Kabel-twin-84540/


Sist endret av janp den Lør 19 Mai 2012 - 18:11, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeTor 3 Mai 2012 - 0:39

Janp:
Helt enig med det du skriver, man må vite hva man baler med om man skal føre slike strømmer i luftspenn med denn lengden som en får mellom "kilde" og forbruker.

Dette er vel det som jeg skriver lenger oppe, skeptisk, men ingen umulighet.
Jeg bruker samme tang som du referer til, samt kabel og kabelsko av annerkjent kvalitet.

Og som du sier, det er lett å "lese seg blind".

Når jeg skriver hva jeg har tenkt å forsøke, er det altså å bruke orginalinstallerte 8A Booster, og kjøleskapet på 12V som er opplagt fra fabrikk, fordelt på de to kursene som kommer fra bilen.

Har dog IKKE tenkte å legge opp en kurs som kan tåle 20A
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeTor 3 Mai 2012 - 9:20

Jeg har 20A booster og ønsker derfor å ha nok kapasitet til å utnytte denne. Er ikke sikker på hvordan denne er "justert" men har fått forståelsen av at om innspenningen synker pga tynn kabel, redusereres kapasiteten tilsvarende. Om dette fører til overbelastning i leveransekursen eller om boosteren slakker av slik at det ikke blir noe dramatikk gjenstår å finne ut. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeTor 3 Mai 2012 - 10:01

1 liter gass 20kr
1 liter diesel 15kr.

Jeg ser ikke så mange grunnene til å kjøre på 12V? Strøm fra generatoren er heller ikke gratis.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeTor 3 Mai 2012 - 10:13

Ok, siden min gass ikke ladder batterier hvordan ordne det da?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeTor 3 Mai 2012 - 10:39

Jan Ole skrev:
Ok, siden min gass ikke ladder batterier hvordan ordne det da?

Jeg forstår ikke spørsmålet ditt.
Temaet slik jeg forstår det, er å bruke - eller ikke bruke - 12V fra bilens generator under kjøring.
Kan du utdype hva du tenker?

//Ole
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeTor 3 Mai 2012 - 11:35

Ole
Ja, temaet er en blanding av bruk av kjøleskap på 12V under kjøring, lading av batteri under kjøring og gjerne da med hjelp fra en ladebooster og hvordan da legge opp for dette på en skikkelig og sikkert måtte.
Når du mener det løser seg med å bruke gass påpeker jeg at jeg ikke får ladet batteriet med min type gass, skjønner du?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeTor 3 Mai 2012 - 11:43

Ok!

Etter min kunnskap trengs det relativt lite strøm for å lade batteriet i vognen. 6A er en brukbar ladestrøm. Kjøleskapet bruker gjerne mer enn 10A. Det er uproblematisk å overføre strøm i området 6A til å lade vognbatteriet. Det er ikke uproblematisk å overføre ladestrøm og strøm til kjøleskap på tilsammen 16A eller mer.

Utfra dette er min personlige konklusjon at kjøleskapet får gå på gass, mens strømkapasiteten får gå til lading.

Det blir neppe dyrere, fordi gass i flaske ikke koster stort mer enn diesel (eller bensin), ledningsnettet i bil og vogn blir ikke hardt belastet, og (ikke minst) kjøleskapet blir faktisk ordentlig kaldt.


//Ole
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeTor 3 Mai 2012 - 13:01

Bruker og har brukt kjøleskapet på gass i alle år, men så er det begrensninger da, bensinstasjoner, ferjer og kjøring i tyskland for eksempel.
Ellers så er det for min del viktigst å ha strøm til forbruk ved fricamping og til mover.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeTor 3 Mai 2012 - 15:49

Enig med Ole3 i konklusjonen.
Skal man bruke bilens og vognens nett for å overføre strøm for drift av kjøleskap og samtidig lade så er man ute og kjøre, bokstavelig talt.

Mitt utgangspunkt er: store kjøleskap burde ikke være tilkoblet vognens øvrige 12V-anlegg som er koblet sammen med 13 polt stikket. 2.5 mm2 er aldeles for lite for såpass store amperestyrker og kabellengder. Det blir fort 5 meter i vogna og 5 meter i bilen.
Og på biler tror jeg ofte det brukes 1,5 mm2 også, og hvis så er dette noe som ikke bør være lovlig å bruke. Det må bli for stor belastning på ledningsnettet, kombinert med et stort spenningsfall. Tror det hjelper lite med en ladebooster all den tid ledningsnettet er underdimensjonert.
(Dette er ikke noe som jeg har forsket på, bare det jeg har sett og lært etter å ha sett på ledningsnettet i min vogn, og den varmgang i sikringer/koblinger, og det store spenningsfall jeg hadde i starten).
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeTor 3 Mai 2012 - 15:59

Godt mulig det blir for stor strøm selv på 12V og kjøre som orginalt oppsatt.
Noen som har sett på spesifikasjonene på ett kjøleskap if.eks. Hobby?
Jeg har ikke dette tilgjengelig nå, men har lest i manualen at kjøleeffekten er såpass liten, at den ikke er beregnet for innfrysing/nedkjøling, kun vedlikehold.
Hadde vært greitt å vite hvor mye effekt den forbruker på ren 12v
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeTor 3 Mai 2012 - 16:27

Mitt slimline-skap bruker ca 120W (10A).

//Ole
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeTor 3 Mai 2012 - 17:53

i mitt hode tenker jeg som følger
det er en årsak til at campingvognprodusentene ikke har dette som en option på sine vogner
de går for 12v fra vognas batteri, eller gass av en årsak vil jeg tro
og bilene er ikke laget for å drive så mye strøm bakover, da hadde de sikkert vært konstruert på en helt annen måte
å finne løsninger er sikkert kjekt og morro det, men er ikke like enkelt som vanlig mann å skulle gjøre det bedre enn de som har jobbet med dette i en mannsalder, og konstruert et rimelig anstendig antall av vogner og biler
bare en tanke til vurdering før frustrasjon og galskap tar over
Til Toppen Go down
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeTor 3 Mai 2012 - 23:58

I fjor kjørte jeg vogna bak min V70. Denne har 13 polet kontakt.
Satte kjøleskapet på 12V. Merket ikke noe problem verken med batteri i bilen eller i vogna når jeg kom fram. Har 80Ah batteri i vogna og ett slim tower kjøleskap. Kunne fint bruke Moveren som normalt også. Maten var i tillegg fortsatt kald.
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeFre 4 Mai 2012 - 0:28

Jan skrev:
i mitt hode tenker jeg som følger
det er en årsak til at campingvognprodusentene ikke har dette som en option på sine vogner
de går for 12v fra vognas batteri, eller gass av en årsak vil jeg tro
og bilene er ikke laget for å drive så mye strøm bakover, da hadde de sikkert vært konstruert på en helt annen måte
å finne løsninger er sikkert kjekt og morro det, men er ikke like enkelt som vanlig mann å skulle gjøre det bedre enn de som har jobbet med dette i en mannsalder, og konstruert et rimelig anstendig antall av vogner og biler
bare en tanke til vurdering før frustrasjon og galskap tar over

Litt usikker på hvilket "option" du mener campingvognprodusentene ikke har.
Hobby har vel på alle nyere vogner iallefall drift på 12V kjøleskap - direkte til hengerkontakt.
Forsøker man å kjøre 12V på kjøleskap, selv med Autark Pakken jeg har får man ikke spenning til kjøleskapet på 12V valg.
Da må hengerkontakten inn i bilen, og motor startes.

Option når det gjelder Booster har dem også, og dette er noe jeg har, men den er 8A.
Der er også ett display som viser hvor mye som går til batteriet, eventuelt fra batteriet helt ned i mA visnig.

Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeFre 4 Mai 2012 - 0:46

Men er amper trekket konstant da.Er ikke det høyere ved oppstart av varmekolben som sitter i skapet og synker etter en tid Rolling Eyes .
Andre varmekolber/staver som blir brukt innen kjøling er sånn.
Mener da bestemt at ettersom det er et såkalt absjorsjon kjøleskap så vil det fungere sånn.
Har vært borti at den kolben kan gi jordfeil ved oppstart men etter en stund har jordfeilen gitt seg.(når staven/kolben har tørket opp.Ikke inneholder fukt lengre)


Sist endret av Lc120 den Tir 8 Mai 2012 - 22:36, endret 1 gang
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeTir 8 Mai 2012 - 0:03

Fant en hendig liten strømmåler på eBay. for 172 kr inkl frakt.

Den kan man koble på kjøleskapet, tilhengerkontakten, eller på på batteriet (etter strømsbryteren).
Den fungerer litt dårlig som batterimonitor for den kan bare måle strøm en vei, så den klarer ikke holde styr på kapasiteten på batteriet til enhver tid.

Men den er ypperlig for å måle strømforbruk over en periode. Jeg skal bruke den i mitt solcelleprosjekt for å se hva som skjer på primærinngangen før strømmen går inn på laderen.


Apropos solcelle, er det noen som har erfaring med å bruke fleksible paneler som man bare kleber på taket?
De veier langt under halvparten av vanlige panel med aluramme og glass i fronten som gjør dem tyngre.
Jeg har målt, tegnet og søkt og på en løsning som kan gi meg mest mulig effekt med en penest mulig installasjon og lavest mulig vekt.

Endte opp med at jeg kan få plass til paneler på tilsammen 400W (4x100W). Totalvekt på en slik løsning 17-18 kg.
Ja det er en anstendig vektøkelse, men for meg er det verdt det om det fungerer bra.
Teoretisk så kan det gi lading på ca 28A, men vil være fornøyd med alt mellom 10 til 20A under optimale forhold.
Gode tall, vi får se om det fungerer i praksis Wink Har fått mestparten av utstyret, venter bare på litt plugger og gjennomføringer.


Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 $(KGrHqZHJFcE9196!QkbBPpQLpRYD!~~60_3

Har til og med en 350W Grid Tie Inverter slik at jeg kan gjøre nytte av solcelle panelene selv når jeg står tilkoblet 220V. Da vil inverteren supplimentere med så mye strøm som den kan fra panelet.

Vil det spare meg for mye strøm? Neppe, men litt kult å prøve ut likevel.. Wink

Det kommer kanskje ikke så godt frem her på bildet under, men all kabling og panelenes koblingsboks vil bli skjult under de plast "kanalene som går i ytterkanten på taket. Samme gjelder nettverkskabel til ryggekamera.

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 579372_10151671166825182_873550181_24450390_1632090973_n
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeSøn 13 Mai 2012 - 18:32

Som sagt som gjort.
Etter å ha byttet sikringsboks i bilen etter siste "meltdown" (192 kr på Møller bil). Så koblet jeg kurs 9 og 10 sammen både i bil og vogn. De to kursene går på hver sin automatsikring på 15A.

En vekselbryter lar meg velge mellom booster eller kjøleskap.

Fungerer veldig bra, og nå oppnår jeg full guffe (20A) på boosteren. Før når jeg kjørte på en kurs så ble spenningsfallet så stort at den "kun" gikk på 15-16A.

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 523857_10151708618220182_873550181_24525578_59036591_n
Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeSøn 13 Mai 2012 - 18:47

Så, da er den montert , importert av offpist og montert av meg ..... kun en tlf til offpist for at det blei en ledning for mye .....hehe men , den var til batteribank nr 2 ,som jeg ikke har og slik ser det ut

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 54a6ec2a

så da er det bare å bryte oppp fra fast plassen og komme seg på tur , skal bli spennede å se hva bilen lader uten at jeg har gjort noe annet enn det som er orginalt .

OPPS, og til alle dere som kun finner det negative i ting , skapdøra går opp......

og til offpist er det bare å si tusen takk for super hjelp.
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeSøn 13 Mai 2012 - 21:41

sanapo skrev:
og til offpist er det bare å si tusen takk for super hjelp.


Jeg har og fått god hjelp av Offpist med ladeproblemstilling.

+++ til Offpist for god hjelp og god forklaring!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeSøn 13 Mai 2012 - 22:08

Så i den store Dethleffsboka i dag at de mener det er 2,5mm2 kabel fra støpsel til batteri originalt, får vel vurdere å få lagt opp noe feitere tenker jeg... Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeSøn 13 Mai 2012 - 22:34

Hos meg er det et koblingspunkt helt fremme mellom sengene, innmed gasskassa. Antar at det er noe sånt hos deg og Jan Ole? Du har vel sittegruppe der, men koblingene er vel lett å finne. Legger du op 2x6mm2 får du vel akkurat plass i et 20 mm rør om du må bruke det. 2 x 4mm2 går inn i 16 mm om jeg husker rett nå.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitimeSøn 13 Mai 2012 - 22:46

Har ikke sittgruppe der, ligger noen stoler, men det er under senga. Er 6mm2 virkelig så tykke at det ikke går to stk i 16mm rør? Det hadde jeg ikke trodd! Shocked

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 5 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Strømkapastitets-løsninger
Til Toppen 
Side 5 av 6Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 Similar topics
-
» Isocamp-løsninger
» Smarte løsninger og rimelige vogner.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: