CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Strømkapastitets-løsninger

Go down 
+15
hobby 650 kfu
Ludo
Harald-
Camelot
Jan Ole
merceben
Markus Vesala
Thomas
knutove
TomA
sanapo
Jan
offpist
janp
Runerask
19 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AvInnlegg
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeSøn 15 Apr 2012 - 10:43

Nettopp prisen ja. Har ganske mange, og selv med gode priser vil jeg aldri tjene inn dette. Tvertimot blir det en solid investering.


Og jeg har tilbudsavis fra Elektroskandia så jeg ser kampanjeprisen deres. Jeg sier bare: takk, men nei takk! Very Happy
Halogen fungerer greitt for meg fremover.
Men i vogna, det er noe annet. Leter litt etter pærer som gir samme fargetemp som halogenpærene, men har ikke funnet noen enda som jeg liker. Men noe dukker nok opp.


Skal muligens til Tyskland til sommeren, og da byr det seg sikkert en anledning til shopping vil jeg tro. Skal snakke med turoperatøren for om mulig å få til en stopp eller to for litt shopping..


Edit: ser at elnr 3227511 koster 349 + mva. Den investeringen blir nok til en Mover, og enda får jeg penger til overs. Må vel bli en solparasoll det da.. Very Happy


Sist endret av janp den Søn 15 Apr 2012 - 10:47, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeSøn 15 Apr 2012 - 10:46

janp skrev:
Nettopp prisen ja. Har ganske mange, og selv med gode priser vil jeg aldri tjene inn dette. Tvertimot blir det en solid investering.


Og jeg har tilbudsavis fra Elektroskandia så jeg ser kampanjeprisen deres. Jeg sier bare: takk, men nei takk! Very Happy
Halogen fungerer greitt for meg fremover.
Men i vogna, det er noe annet. Leter litt etter pærer som gir samme fargetemp som halogenpærene, men har ikke funnet noen enda som jeg liker. Men noe dukker nok opp.


Skal muligens til Tyskland til sommeren, og da byr det seg sikkert en anledning til shopping vil jeg tro. Skal snakke med turoperatøren for om mulig å få til en stopp eller to for litt shopping..

Elektroskandia er heller ikke kjempebillig...
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeSøn 15 Apr 2012 - 10:49

Runerask: hart du tilgang til tilsvarende priser fra andre grossister? Om det koster noen tiere mindre pr. stk så blir det vel budsjettet til en Mover fortsatt. Men kanskje uten automatisk inntrekk?? lol!
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeSøn 15 Apr 2012 - 10:50

janp skrev:
Runerask: hart du tilgang til tilsvarende priser fra andre grossister? Om det koster noen tiere mindre pr. stk så blir det vel budsjettet til en Mover fortsatt. Men kanskje uten automatisk inntrekk?? lol!
Har mine hemmeligheter xD
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeSøn 15 Apr 2012 - 11:05

Vel.. litt som man ser på det.. jo mer spotter du har, jo mer strøm kan du spare.. Wink

20x55W=1100W
20x35W=700 W.
20x7W= 140W.

Du kan jo kjøpe bare LED pærene fra kina til 10 kr stk (velg warm white).
De er ikke dimbare og gir ikke like hvitt lys, men gir et helt greit resultat. Kjøp 3 stk og prøv?

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 140

Mange av de originale innfestningene var brune og kablene delvis smeltet når jeg tok ut de gamle spottene pga all strømmen som gikk der.. Fryktelig varmgang i disse halogenpærene, så det gir meg litt bedre følelse.

Jeg hadde også i fjor en 60" plasmaskjerm som trakk 510Watt når den sto på.. Wink
Den er byttet ut med LED tv som trekker 70-80 W.

Det har gått litt sport i å finne nye måter å spare strøm på, så det syns jeg det er verdt å bruke penger på selv om regnestykket kanskje ikke kommer så godt ut til slutt.

Har også regnet litt på mulighetene for å supplimentere med solcelle drift hjemme og jeg har et tak som vender perfekt mot sør og fri for skygge fra morgen til kveld.. Ingen tvil om at det vil ta mange år å spare inn, men jeg liker godt tanken på å produsere egen strøm Wink





Sist endret av offpist den Søn 15 Apr 2012 - 11:15, endret 1 gang
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeSøn 15 Apr 2012 - 11:13

Runerask skrev:
janp skrev:
Runerask: hart du tilgang til tilsvarende priser fra andre grossister? Om det koster noen tiere mindre pr. stk så blir det vel budsjettet til en Mover fortsatt. Men kanskje uten automatisk inntrekk?? lol!
Har mine hemmeligheter xD
Lager du selv kanskje? Rolling Eyes
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeSøn 15 Apr 2012 - 11:19

janp skrev:
Runerask skrev:
janp skrev:
Runerask: hart du tilgang til tilsvarende priser fra andre grossister? Om det koster noen tiere mindre pr. stk så blir det vel budsjettet til en Mover fortsatt. Men kanskje uten automatisk inntrekk?? lol!
Har mine hemmeligheter xD
Lager du selv kanskje? Rolling Eyes

Haha, nei. Der går grensen xD
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeSøn 15 Apr 2012 - 11:22

Offpist: liker ikke fargetemepraturen og lysspredningen fra LED, så det blir nok ikke kjøpt flere. Jeg har et par stk GU10, men lysstyrken er for dårlig, spredningen er ikke slik jeg ønsker og et noe grellt lys.


Og dessuten er det stor forskjell i lysmengde på LED også. 7 W er slett ikke 7W lys, noe som mange tror når de kjøper LED.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeSøn 15 Apr 2012 - 15:53

Da går jeg i garasjen og fortsetter å montere led fasadebelysning.... Laughing

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeSøn 15 Apr 2012 - 16:33

Er vel den rette årstiden for å montere lys nå ja.
Høsten kan jo komme før man aner det. Very Happy
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeSøn 15 Apr 2012 - 17:27

Ferdig nå, timer satt så får vi se til kvelden om det blir bra. Bruker bare 10 watt og kan forsåvidt stå på hele året for min del.... Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeSøn 15 Apr 2012 - 18:12

Du får ta noen bilder i kveld da Wink

Edit: har bestilt denne regulatoren til solcelle prosjektet. Ca 450 kr inkl frakt.

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 10A-12V-24V-TRCER1206-1210-1215RN-MPPTSolar-controller
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeSøn 15 Apr 2012 - 21:52

Tja, ble ikke så værst for oss som har sett det live.... Rolling Eyes

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 20120420

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeSøn 15 Apr 2012 - 22:20

offpist skrev:
Vel.. litt som man ser på det.. jo mer spotter du har, jo mer strøm kan du spare.. Wink

20x55W=1100W
20x35W=700 W.
20x7W= 140W.

Du kan jo kjøpe bare LED pærene fra kina til 10 kr stk (velg warm white).
De er ikke dimbare og gir ikke like hvitt lys, men gir et helt greit resultat. Kjøp 3 stk og prøv?

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 140

Mange av de originale innfestningene var brune og kablene delvis smeltet når jeg tok ut de gamle spottene pga all strømmen som gikk der.. Fryktelig varmgang i disse halogenpærene, så det gir meg litt bedre følelse.

Jeg hadde også i fjor en 60" plasmaskjerm som trakk 510Watt når den sto på.. Wink
Den er byttet ut med LED tv som trekker 70-80 W.

Det har gått litt sport i å finne nye måter å spare strøm på, så det syns jeg det er verdt å bruke penger på selv om regnestykket kanskje ikke kommer så godt ut til slutt.

Har også regnet litt på mulighetene for å supplimentere med solcelle drift hjemme og jeg har et tak som vender perfekt mot sør og fri for skygge fra morgen til kveld.. Ingen tvil om at det vil ta mange år å spare inn, men jeg liker godt tanken på å produsere egen strøm Wink




Bruker du dealextreme eller aliexpress når du kjøper pærene dine?
Har kjøpt litt begge steder, men er ikke helt fornøyd.

Er på utkikk etter gode pærer til mine downlight på kjøkkenet.
Har en hel bråte der så jeg må ha noen som er bra.
Gi god spredning og gjerne i 230v

Kom gjerne med forslag.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeSøn 15 Apr 2012 - 22:35

Har stort sett kjøpt på eBay, og kan ikke love at de jeg har er i bedre kvalitet enn det du har fått.. Wink Selv syns jeg ikke de var så værst, men jeg irriterte meg over at de ikke var dimbare.

Philips er jo verdensledende innen lys så jeg ville følt meg ganske trygg på å velge det.
Litt utvalg her : link.

Denne er kanskje mest aktuell:
link.
Ligger på £9 stk ved et raskt søk..
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeMan 16 Apr 2012 - 10:43

BTW, er det flere som kunne tenke seg solcelle løsning?

Er i dialog med en leverandør i Kina og det er ganske gunstig om vi får litt volum på en bestilling.


Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeMan 16 Apr 2012 - 16:48

det blir for mye styr for meg , men fint du spør slik , for det er sikkert inntresant for mange her av de som kjører rundt mye
Til Toppen Go down
merceben
CARAVANER
CARAVANER
merceben


Male
Antall Innlegg : 108
Age : 54
Localisation : Tronheim
Registration date : 26.02.2012

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeMan 16 Apr 2012 - 18:55

offpist skrev:
Har stort sett kjøpt på eBay, og kan ikke love at de jeg har er i bedre kvalitet enn det du har fått.. Wink Selv syns jeg ikke de var så værst, men jeg irriterte meg over at de ikke var dimbare.

Philips er jo verdensledende innen lys så jeg ville følt meg ganske trygg på å velge det.
Litt utvalg her : link.

Denne er kanskje mest aktuell:
link.
Ligger på £9 stk ved et raskt søk..

Så på testen til FBI. Der kom faktisk IKEA! Best ut som 1 av de to som kom på topp av alle med sparepærene sine.
Vet ikke om dette gjelder LED også. Men man kan jo prøve. Er ikke så dyrt på IKEA.

http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/301212/
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeMan 16 Apr 2012 - 20:22

Offpist: jeg har et mindre solcelleanlegg, og det er ikke allverdens lading med et solcellepanel på våre kanter.
Det er flere ting som gjør at jeg ikke anbefaler dette:
1: umulig å lage en god løsning for vinkling på vogn som brukes på veien.
2:Følsomt for nedbør, ladingen endres raskt ved nedbør (og skitt)
3: En kritisk komponent er regulator. Min regulator (Sunvind) har sannsynligvis knekt batteriet (2 år gammelt) pga overlading.
4: For å få noe nytte av det, basert på mine erfaringer, må det ganske store paneler til. Vanskelig å plassere for mange, og det blir en kilde til ekstra arbeid for den som også bruker vogna på vinteren og som må holde taket rent for snø.


Mitt råd er: styr unna, gir ikke noe særlig gevinst her i nord.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeMan 16 Apr 2012 - 20:25

Hehe. Du er jo negativ til alt Jan, hvor mange watt er ditt panel? Bilder?

Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeMan 16 Apr 2012 - 21:49

Nei, det er jeg ikke. Men jeg har hatt dette i 4 år nå så jeg ser jo hva det lader og hvor stort panelet (-ene) må være for å ha noen verdi. For det er jo enkel matematikk å regne ut.


Og når jeg ser at ladingen avtar ganske merkbart når det regner, så skriver jeg det basert på egne erfaringer. Blir vannet liggende på panelet så er det liten lading, om ikke vogna heller en del da.
Og når solen blir borte skjer akkurat det samme. Hadde det tilført mere ampere så hadde jeg anbefalt det. Men å være selvforsynt med solenergi til ei vogn krever nok et par panel på 140w, men det avhenger jo av forbruket ditt og ikke minst hva slags pærer lyspærer du bruker.


Tror det er et 65w.panel jeg har.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeMan 16 Apr 2012 - 22:00

Bilde, tatt rundt midnatt. Noe uklart, men panelet vises nå:


Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 IMG_2031
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeMan 16 Apr 2012 - 22:42

Takk for bilde.
Ja, man må nok ha realistiske forhåpninger til hvor mye man kan hente ut her i Norge hvor det kan være lenge mellom finværet. Men alle monner drar Wink

God regulator som har program for akkurat din batteritype er en selvfølge, helst med MTTP styring.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeTir 17 Apr 2012 - 21:37

I følge de erfaringstallene jeg har fått oppgitt kan man forvente 4Ah pr 10W panel på en fin sommerdag i sørnorge når panelet er montert flatt på vogntaket.


//Ole
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeTir 17 Apr 2012 - 21:42

Trur jeg må få meg en sånn MTTP-regulator, må bare vente til vakumet på bankkontoen er over xD. Noen som har bankkonto-pumpe?
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeTir 17 Apr 2012 - 21:47

Jeg har 7 slike pumper sunket dypt ned i kontoen min, og de går alltid på fullt for å passe på at nivået holder seg lavt. Veldig effektivt for det er stadig så man kan se bunnen.. Wink

Btw. Med Ole sitt regnestykke så vil meg med de 136W jeg får i panel toppe opp ca 54,4 AH lading på en dag, det er får man si seg fornøyd med.


Sist endret av offpist den Tir 17 Apr 2012 - 21:55, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeTir 17 Apr 2012 - 21:52

Tanken var å ha pumper for å fylle opp kontoen da xD

Prosjektet jeg jobber mest med nå er å lage skikkelig batteri-ledningsnett. Nettopp fått i hus en batteri-isolator som skal lade batteriene. Så venter jeg på skikkelig kraftdioder, slik at batteriene ikke kan tappe hverandre på forbruksdelen.


EDIT; Skal også montere opp en bryter som skal bli "baypass" slik at jeg kan låne strøm når det er nødvendig. Denne skal monters på katodesiden, slik at batteriene ikke "krangler"xD
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeTir 17 Apr 2012 - 21:56

Runerask skrev:
Tanken var å ha pumper for å fylle opp kontoen da xD

Prosjektet jeg jobber mest med nå er å lage skikkelig batteri-ledningsnett. Nettopp fått i hus en batteri-isolator som skal lade batteriene. Så venter jeg på skikkelig kraftdioder, slik at batteriene ikke kan tappe hverandre på forbruksdelen.
fylle opp? er ikke du for gammel til å tro på julenissen?
slike pumper er konstruert slik at de kun fungerer alene
monterer man en til så kortslutter begge, med påfølgende vakum i systemet
det eneste som er mulig er å ha flere tanker/kontoer, og en pumpe til hver, med separat strømforsyning til hver
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeTir 17 Apr 2012 - 21:59

Vet ikke om Julenissen finnes, men det finnes utrolig mange nisser på Stortinget da xD
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeTir 17 Apr 2012 - 22:01

ja det skal jeg være enig i uten at vi skal ta noen åpen politisk diskusjon på åpent forum
er ille nok slik det er på det derre nissetinget
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeTir 17 Apr 2012 - 22:03

Du har bobil så du vil separere start batteri fra forbruk?
Eller vil du separere flere forbruksbatterier fra hverandre.


Uansett så burde du vurdere å heller bruke et spenningsavhengig rele ala denne typen:
link

Har du en mekanisk hovedbryter på vogna kan du bytte den ut med denne:
link

Fordelen med voltavhengig rele er at du slipper å miste spening og effektap som du vil gjøre med en diode. Det er ikke rent lite heller.

Bryteren lar deg velge hvilket batteri du vil tappe, og den kobler batteriene sammen om du trenger dette.

Dette blir identisk oppsett som jeg har i båten, virker veldig bra Wink

Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeTir 17 Apr 2012 - 22:08

Det er snakk om to forbruksbatterier som står to forskjellige plasser i bobilen. I dag har jeg en fast lask med bryter imellom etter styringsenheten ikke taklet belastningen. Diodene jeg har bestilt er to-i-en, slik at dem kan parallell-kobles, dermed halveres spenningsfallet også.

EDIT; Kanskje ikke halveres spenningsfallet, men synker iallefall håper jeg
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeTir 17 Apr 2012 - 22:15

Dessverre. Om du så har en million dioder i parallell så synker ikke spenningsfallet.
//Ole3
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeTir 17 Apr 2012 - 22:15

Hørtes rart ut at du skal få halvert spenningen ved å paralellkoble to dioder, for slik er det normalt sett ikke. Men nå kjenner jeg ikke til "to i en" prinsippet Wink
Du kan seriekoble og øke spenningen men ikke paralellkoble og halvere spenningen.

Beste er så klart 2 like batterier også bare kjøre de sammen som en stor batteribank men det er kanskje ikke noen option.
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitimeTir 17 Apr 2012 - 22:18

Uansett så er det bedre med litt spenningsfall enn at den ene batteriet tapper den andre...;-)

EDIT; •Features: dual diode construction, may be paralleled for higher current output, guard ring for stress protection, low forward voltage drop.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 3 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Strømkapastitets-løsninger
Til Toppen 
Side 3 av 6Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 Similar topics
-
» Isocamp-løsninger
» Smarte løsninger og rimelige vogner.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: