CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

"Fattigmanns mover"

Go down 
AvInnlegg
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe

Male
Antall Innlegg : 211
Registration date : 27.02.2012

"Fattigmanns mover" Empty
PosteTema: "Fattigmanns mover"   "Fattigmanns mover" Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 20:34

De gangene jeg tenkte "nå hadde det vert behagelig med mover" er stort sett når vogna skal på bilen. Men så var det kostnad og behov ellers da.... Og vekten jeg har tilgjengelig utelukker det på den vogn vi har nå.

Så mange rive og slite i svære vogner i påsken. Vogner på ett par tonn er ikke greit å rikke så mye på for hånd.... Dog har jeg kommet frem til en løsning som løser problemet enkelt og greit, ingen problem å håndtere vogna alene når den skal på. Prisen for løsninga er 249 kroner, vekt er oppgitt til 4 kg (men tror det er feil, og at vekten er mye lavere, skal veie siden)

http://www.jula.no/talje-033056

Bruker taljeenden på vogna og kroken i slepekroken (gir bedre kontroll enn om man snur den), jekker alt sammen og kobler på uten å svette en dråpe.
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas

Male
Antall Innlegg : 3084
Registration date : 20.05.2007

PosteTema: Re: "Fattigmanns mover"   "Fattigmanns mover" Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 20:53

Ikke sikkert denne er så dum.. Tror kanskje den ikke hadde hjulpet meg dessverre. De få gangene jeg kunne trengt denne er i sanda på Union Lido, Italia. Men siden vogna mi veier 2T (+ evt ferieovervekt) så tror jeg det blir tynge enn 2T å trekke hvis vi regner med motstanden sanda gir..
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe

Male

PosteTema: Re: "Fattigmanns mover"   "Fattigmanns mover" Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 21:08

Thomas skrev:
Ikke sikkert denne er så dum.. Tror kanskje den ikke hadde hjulpet meg dessverre. De få gangene jeg kunne trengt denne er i sanda på Union Lido, Italia. Men siden vogna mi veier 2T (+ evt ferieovervekt) så tror jeg det blir tynge enn 2T å trekke hvis vi regner med motstanden sanda gir..

Du skal trekke den, ikke løfte den Razz 2t trekkkraft er sinnsykt mye, http://www.jula.no/spaktalje-334004 løfter 750 kg. Men bruker man den til å trekke snakker vi ett titals tonn før den gir opp ved rullende last. Om du ikke klarer dra vogna med 2 tonn trekk tviler jeg på at du får den opp med noe annet enn kranvogn.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

Antall Innlegg : 3190
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: "Fattigmanns mover"   "Fattigmanns mover" Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 21:10

Thomas: prøv en bil med lavgir og sperrer. Anbefales. Very Happy
Til Toppen Go down
Camelot
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 87

PosteTema: Re: "Fattigmanns mover"   "Fattigmanns mover" Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 21:12

Tror kanskje du vil svette et par dråper under sommersola.
skal du trekke mer en et lite stykke er jeg redd du må ta det veldig med ro om du ikke blir god og varm.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas

Male
Antall Innlegg : 3084
Registration date : 20.05.2007

PosteTema: Re: "Fattigmanns mover"   "Fattigmanns mover" Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 21:15

janp

Kleint med lavgir og sperrer på gamle Caravellen... Og svette gjør vi der nede uansett Camelot. Smile
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe

Male

PosteTema: Re: "Fattigmanns mover"   "Fattigmanns mover" Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 21:21

Camelot skrev:
Tror kanskje du vil svette et par dråper under sommersola.
skal du trekke mer en et lite stykke er jeg redd du må ta det veldig med ro om du ikke blir god og varm.

Haha. Nå flytter jeg ikke vogna rundt på hele campingen med den. Men er ikke altid en får kommet eksakt på plass med bilen/har noen til å dirigere. Er i all hovedsak for å slippe krølle når vogna skal hektes på. Sett mange knote der..... Tror det var 4-5 mann for å få hekta på plass Adriaen som sto ved siden av meg i påsken, med talja hadde det vert 0 problem alene. Rygger bare sånn passe til og henger talja på, finjusterer med trekk i talja mens jeg drar opp nesehjulet og koplinga glir rett på.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: "Fattigmanns mover"   "Fattigmanns mover" Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 21:28

Prøv Finn.no. Kode og klar. Bruk ev. Mastercard så utsetter du belastningen til etter ferien.
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe

Male

PosteTema: Re: "Fattigmanns mover"   "Fattigmanns mover" Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 21:33

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=3288
Blir ikke mer drag med lavserie ser du Razz Men ja, savner lavserien. Følger nok en bil med lavserie sammen med neste vogn Razz (og en mover)
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: "Fattigmanns mover"   "Fattigmanns mover" Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 21:37

DigitalMe skrev:

Tror det var 4-5 mann for å få hekta på plass Adriaen som sto ved siden av meg i påsken, med talja hadde det vert 0 problem alene. Rygger bare sånn passe til og henger talja på, finjusterer med trekk i talja mens jeg drar opp nesehjulet og koplinga glir rett på.

Ser uikke helt hvordan du skal løse det. Taljen er jo ganske lang i seg selv, og da må du et godt stykke under bilen, og rett innenfor kroken om du skal dra vogna rett på kula. Er det mye motstand så vil vogna automatisk trekkes mot det punktet talja er forankret. Fullstendig bortkastede penger om du tenker på å trekke opp ei vogn.
Tror ikke dette løser noe som helst, utenom at du kan trekke den opp av noe hvis du har et solid forankringspunkt. Jeg har brukt slik talje mange ganger, men den der tåler ikke mye belastning.

Hvor ser du for deg å feste taljen hen på vogna forresten? På selve hansken kan du ikke este den, og på vogna er det jo ikke noen festepunkter heller. Finner du et på ramma blir det jo på siden.
For å være ærlig: tror du er litt på villspor nå. Jeg sier tror...

Sist endret av janp den Tor 12 Apr 2012 - 21:48, endret 1 gang
Til Toppen Go down
ovev
CARAVANER
CARAVANER
ovev

Antall Innlegg : 136
Registration date : 05.10.2008

PosteTema: Re: "Fattigmanns mover"   "Fattigmanns mover" Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 21:47

Hvorfor ikke heller Alko Easy pull
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: "Fattigmanns mover"   "Fattigmanns mover" Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 21:50

ovev: den er genial til sitt bruk. Tenkte å kjøpe meg den en gang, men nå ser jeg ikke at jeg har bruk for det.
Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo

Male
Antall Innlegg : 153
Registration date : 01.08.2011

PosteTema: Re: "Fattigmanns mover"   "Fattigmanns mover" Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 21:55

DigitalMe skrev:
Thomas skrev:

Du skal trekke den, ikke løfte den Razz 2t trekkkraft er sinnsykt mye, http://www.jula.no/spaktalje-334004 løfter 750 kg. Men bruker man den til å trekke snakker vi ett titals tonn før den gir opp ved rullende last. Om du ikke klarer dra vogna med 2 tonn trekk tviler jeg på at du får den opp med noe annet enn kranvogn.

da er det bare å ringe, så løfter jeg den på plass, 1800 kg på 27 meter. ....

"Fattigmanns mover" IMGP2851
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe

Male

PosteTema: Re: "Fattigmanns mover"   "Fattigmanns mover" Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 21:55

janp skrev:

Ser uikke helt hvordan du skal løse det. Taljen er jo ganske lav i seg selv, og da må du et godt stykke under bilen, og rett innenfor kroken om du skal dra vogna rett på kula. Er det mye motstand så vil vogna automatisk trekkes mot det punktet talja er forankret. Fullstendig bortkastede penger om du tenker på å trekke opp ei vogn.
Tror ikke dette løser noe som helst, utenom at du kan trekke den opp av noe hvis du har et solid forankringspunkt. Jeg har brukt slik talje mange ganger, men den der tåler ikke mye belastning.

Hvor ser du for deg å feste taljen hen på vogna forresten? På selve hansken kan du ikke este den, og på vogna er det jo ikke noen festepunkter heller. Finner du et på ramma blir det jo på siden.
For å være ærlig: tror du er litt på villspor nå. Jeg sier tror...

På min bil/vogn er ikke det noe problem. Jeg beskriver hvordan jeg bruker den, ikke hvordan jeg har tenkt å bruke den. Fester en krok i enden på bjelken mot festeplata til draget og en i festeøyet for sikkerhetswiren på bilen, dermed drar det rett frem.
[IMG=https://2img.net/r/ihimizer/img833/5351/dragj.jpg][/IMG]

Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: "Fattigmanns mover"   "Fattigmanns mover" Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 21:59

OK!
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe

Male

PosteTema: Re: "Fattigmanns mover"   "Fattigmanns mover" Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 22:31

ovev skrev:
Hvorfor ikke heller Alko Easy pull

Var vel etter å ha sett den jeg fikk ideen, men den koster fort 4x så mye, samt må monteres (lat jeg? neeeeida Razz)

Edit: Fant nå omtale på ett engelsk forum. Easy Pull får det glatte lag. "Omtrent like brukbar som en brannslukker lagd av sjokolade" var vel kommentaren..
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: "Fattigmanns mover"   "Fattigmanns mover" Icon_minitime

Til Toppen Go down

"Fattigmanns mover"
Til Toppen 
Side 1 av 1