CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Fersking trenger hjelp - Exclusiv 760S 87-mod

Go down 
4 posters
AvInnlegg
PaperCut




Antall Innlegg : 6
Registration date : 13.04.2012

Fersking trenger hjelp - Exclusiv 760S 87-mod Empty
PosteTema: Fersking trenger hjelp - Exclusiv 760S 87-mod   Fersking trenger hjelp - Exclusiv 760S 87-mod Icon_minitimeFre 13 Apr 2012 - 4:07

Jeg fant ikke noe ferskingforum her - så jeg håper det er ok at jeg poster i dette forumet Smile. Jeg har INGEN erfaring med campingvogner, men ikke helt blank når det gjelder gass og elektronikk i andre sammenhenger. Utfordringen min ligger i å skjønne hva som er hva i vogna og hvordan det hele henger sammen, men jeg jobber med saken.

Vogna har Truma SL5002 luftvarmeanlegg og Truma Boiler B0 (eller B0). Boileren fungerer ikke, og skal være koblet fra gassen, men jeg vet ikke helt hvordan.
På veggen mot badet er det et panel med 4 vendere som jeg tror åpner/stenger for gass. Jeg antar at input her kommer direkte fra gassflaska, og at de fire venderne åpner/stenger for gass til kokeplater, kjøleskap, kaminen og boileren. Hvordan kan jeg vite hvem som er til hva, og når de er stengt?

Noen som har tips til fremgangsmåte for å teste de forskjellige komponentene? Det skal visstnok være et kretskort ødelagt på boileren, men den er ikke så viktig. Prio er å få kaminen og luftvarmeanlegget igang.
Bortsett fra gasstilførsel, hva trenger jeg for å fyre kaminen? 12V strøm eller 230V?

På forhånd takk,

Ørjan

Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Fersking trenger hjelp - Exclusiv 760S 87-mod Empty
PosteTema: Re: Fersking trenger hjelp - Exclusiv 760S 87-mod   Fersking trenger hjelp - Exclusiv 760S 87-mod Icon_minitimeFre 13 Apr 2012 - 6:53

Du finner bruksanvisning til gamle sl 5002 her. Finnes også noe informasjon her.
Trumaovnen fungerer uten strøm. Den har et lite batteri i en holder som du finner i fremkant og helt nede ved gulvet på ovnen. Dette batteriet er til tenneren. I tillegg så har du vel ei 12v vifte bak ovnen til å distribuere varmen rundt i vogna.
Har du sett nærmere på gasskranene om det er noen små symboler som indikerer hva de er til?
Dersom ikke så må du bare følge røra fra sentralen for å se hvor de går.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
PaperCut




Antall Innlegg : 6
Registration date : 13.04.2012

Fersking trenger hjelp - Exclusiv 760S 87-mod Empty
PosteTema: Re: Fersking trenger hjelp - Exclusiv 760S 87-mod   Fersking trenger hjelp - Exclusiv 760S 87-mod Icon_minitimeOns 18 Apr 2012 - 22:04

Takk for kjapp tilbakemelding Johnny! Da har jeg fått fyr på både det ene og det andre! Tror jeg har funnet ut av hvilke venderne som er til hva også.

Jeg er litt usikker på om blussene på kjøkkenet er helt ok. Jeg trodde det skulle være tennere i dem, trykke inn for å aktivere tenneren... men de er litt trege alle tre. Ingen klikk å spore. Fikk tent dem manuelt og de brenner fint.
Er det noen form for vedlikehold å begå på disse eller må jeg kjøpe nye?

Kjøleskapet, der har jeg både 12v, 220v og gass.... men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg kan set hva som er i drift. Lurer på om det er grønt lys i 220v knappen, rødt lys i 12v knappen... men hvordan vet jeg at den har klart å få fyr på gassdriften?

Trumavent fungerer flott, men jeg har litt dårlig med trykk i røret som ender opp i "stua". Ved "frokostbordet" og i soverommet er det bra trykk.
Rørene mine går under vogna, inni noe isolasjon. Det kan være et sammenklemt rør dit.

Er det noe jeg kan gjøre for å vedlikeholde trumavent vifta?

Akkurat nå er jeg overlykkelig over at brenneren er i full fyr. Hvem kan hjelpe meg å trykkteste (eller heter det lekkasjeteste) anlegget, og hva kan noe slikt koste?
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Fersking trenger hjelp - Exclusiv 760S 87-mod Empty
PosteTema: Re: Fersking trenger hjelp - Exclusiv 760S 87-mod   Fersking trenger hjelp - Exclusiv 760S 87-mod Icon_minitimeOns 18 Apr 2012 - 22:26

Gassblussene må nok tennes med en annen tenner. Det må du til og med på nyere vogner. Hvis du vrir på blusset kan du ta av toppen og under der er det noen pakninger som må byttes av og til.

Når det gjelder kjøleskapet lyser det i bryteren for 230v eller 12v når det går på en av de. 12v til kjøleskapet er ment å hente fra bilen og er vel sjelden koblet. Gassdrift ser du ved å se inn i et lite vindu i bunnen inne i kjøleskapet. Her skal det være en blå flamme hvis gassen brenner, men den kan være litt vanskelig å se. Gassregulatoren må holdes inne mens du trykker på gnistknappen og en liten stund etterpå før du slipper den.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Fersking trenger hjelp - Exclusiv 760S 87-mod Empty
PosteTema: Re: Fersking trenger hjelp - Exclusiv 760S 87-mod   Fersking trenger hjelp - Exclusiv 760S 87-mod Icon_minitimeTor 19 Apr 2012 - 13:59

I Adriaen måtte man fram med lighter el.l. for å tenne blussene, men i Kaben er det egen gnistknapp det er en SMEV 400 komfyr som står i den. Adriaen var fra 2009 og Kaben er 2012 modell.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Fersking trenger hjelp - Exclusiv 760S 87-mod Empty
PosteTema: Re: Fersking trenger hjelp - Exclusiv 760S 87-mod   Fersking trenger hjelp - Exclusiv 760S 87-mod Icon_minitimeTor 19 Apr 2012 - 16:00

Papercut. PÅ vogner fra 80 tallet er det helt normalt at man må tenne gassblussa med en tenner eller noe. Altså holde knappen for aktuelt bluss inne mens man tenner. Slippes denne knappen for raskt ut igjen så dauer blusset og det er helt normalt. Man må gjerne holde knappen inne noen sekunder. Flammen skal brenne med en klar blålig flamme.
Disse blussa er enten skrudd fast i platetoppen med 2 små skruer eller kan vries løs for renhold.
Ligger en pakning under og den må være uskadet. Nye fås hos caravanshopen.

Sjekk også slangen fremme i gasskassa at den er av nyere dato. Bør ikke være mer enn 5 år.

En test av slike anlegg kan gjøres på caravanverksteder eller hos propanspesialister.
Skal du kjøre med denne vogna så sjekk dekka at de ikke er gamle og bremsene må også ha en sjekk.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Sponsored content





Fersking trenger hjelp - Exclusiv 760S 87-mod Empty
PosteTema: Re: Fersking trenger hjelp - Exclusiv 760S 87-mod   Fersking trenger hjelp - Exclusiv 760S 87-mod Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Fersking trenger hjelp - Exclusiv 760S 87-mod
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hjelp! Trenger virkelig HJELP.
» Hjelp! Trenger hjulbolter!
» Trenger sårt hjelp
» trenger hjelp med pris vurdering
» Kan noen hjelpe meg, trenger hjelp med en truma

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: DETHLEFFS-
Gå Til: