CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Reisefortelt

Go down 
+3
maya
Johnny
bagara2
7 posters
AvInnlegg
bagara2

bagara2


Male
Antall Innlegg : 11
Localisation : Evenskjer
Registration date : 26.02.2012

Reisefortelt Empty
PosteTema: Reisefortelt   Reisefortelt Icon_minitimeLør 14 Apr 2012 - 15:47

Godtfolk. Som nye campere ser jeg at å drasse rundt på det universalteltet som fulgte med, blir fort slitsomt og uhensiktsmessig. Det veier bly, og størrelsen er, om ikke for liten, så i hvert fall ikke for stor. Har derfor begynt å titte meg rundt etter en lettvektsløsning til bruk ved reising. Hvilke erfaringer har dere andre gjort dere med ulike løsninger? Ett typisk reisetelt, markise, solseil....ja det er nok å velge i. Jeg synes Isabella Transit ser snasen ut, men det er vel ett nytt produkt, så det er vel ikke så mange som har erfaring med det?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Reisefortelt Empty
PosteTema: Re: Reisefortelt   Reisefortelt Icon_minitimeLør 14 Apr 2012 - 18:49

Har og drassa rundt på univeraltelt en sommer. Dette ble for tungvindt og brukes nå bare vinterstid.
Vi bruker nå posemarkise om sommeren og dette passer oss utmerket. For andre så passer det kanskje bedre med andre løsninger. Flere ting som spiller inn. Har man små barn så tror jeg nok at en eller annen form for telt er bedre.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
bagara2

bagara2


Male
Antall Innlegg : 11
Localisation : Evenskjer
Registration date : 26.02.2012

Reisefortelt Empty
PosteTema: Re: Reisefortelt   Reisefortelt Icon_minitimeLør 14 Apr 2012 - 22:25

Som nevnt i første innlegg, kunne jeg tenkt meg Isabella Transit, da med sider og front. Det gjelder også selvfølgelig ved kjøp av eventuell "fastmontert" markise. I Nord-Norge blåser det gjerne inn der det er åpning uansett pokker.

Og joda, barn har vi. Nummer tre kommer vel i løpet av en uke eller to. Så noe barnevennlig må vi ha. De andre to er nettopp blitt fem og hun andre blir snart 3.
Til Toppen Go down
maya
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 93
Registration date : 21.02.2012

Reisefortelt Empty
PosteTema: Re: Reisefortelt   Reisefortelt Icon_minitimeLør 14 Apr 2012 - 23:21

Hvorfor ikke se etter Isabella sitt Zenith telt eller det som kalles Capri brukt.

De er begge lette reisetelt som har skikkelig duk og du får dem til en 4-6 tusen på finn.no. De har lav vekt og er fullgode telt på størrelse. Lettest med carbonstenger selvsagt. Ser ut som vanlige fortelt men er laget i en lavvekt utgave. Har veldig god erfaring med Zenith teltet.

Zenith tror jeg ikke de lager lenger. Jeg tror de rett og slett har gitt samme teltet navnet Capri. Men de finnes på finn.no. Det er ikke mange av dem, men du kan være heldig å finne et som passer.

Det er i allefall et telt med kvalitet som varer Smile
Til Toppen Go down
bagara2

bagara2


Male
Antall Innlegg : 11
Localisation : Evenskjer
Registration date : 26.02.2012

Reisefortelt Empty
PosteTema: Re: Reisefortelt   Reisefortelt Icon_minitimeTir 17 Apr 2012 - 9:47

Maya, ett lett heltelt hadde selvfølgelig kunne vært en løsning. Men jeg liker tanken på den fleksibiliteten man har med en modulbasert løsning ved reising. Terskelen for å sette opp ett heltelt blir nok noe høyere ved kortere opphold, enn om man han en markiselignende løsning.

Men jeg skal uansett følge med, det kan jo være greit å ha ett heltelt uansett, så takk for tipset Smile
Til Toppen Go down
Noraf
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 125
Age : 47
Localisation : Vestfold
Registration date : 07.02.2010

Reisefortelt Empty
PosteTema: Re: Reisefortelt   Reisefortelt Icon_minitimeTir 17 Apr 2012 - 17:42

vi brukte markise(telt) når vi farta rundt. Er greit å ha noe som er kjapt å få opp, og som du kan klare alene, mens fruen renner etter barna Wink

Ellers er det nok som baken, delte meninger her og
Til Toppen Go down
bagara2

bagara2


Male
Antall Innlegg : 11
Localisation : Evenskjer
Registration date : 26.02.2012

Reisefortelt Empty
PosteTema: Re: Reisefortelt   Reisefortelt Icon_minitimeOns 18 Apr 2012 - 11:12

Hvordan er det å bruke markise med vegger når det er vår og høst når temperaturen og vinden ikke er helt som på sommeren? Hva ligger vekten på på en markise med vegger på rundt 4 meter? Jeg har en vogn med 195 kg lastekapasitet totalt, så jeg må tenke litt vekt også.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Reisefortelt Empty
PosteTema: Re: Reisefortelt   Reisefortelt Icon_minitimeOns 18 Apr 2012 - 12:22

bagara2
med 195 kg, må du ha markisevegger eller et eventuelt telt og tilhørende stenger i bilen. Rolli som vi har takler fint vår, høst og sommer. Posen med taket veier vel ca 12 kg eller slikt. med stenger og vegger blir det nok ca 25 kg i tillegg tenker jeg. Det er tre stenger til taket, to stenger i hjørnene og det er to stenger langs vognveggen som klemmer teltet mot vogna. Bredden er ca 4 meter og 2,30 dypt.

Reiseteltet fra Biltema jeg har kjøpt veier 17 kg komplett, men det er nok ikke like robust om det blir mere guffent.
Til Toppen Go down
bagara2

bagara2


Male
Antall Innlegg : 11
Localisation : Evenskjer
Registration date : 26.02.2012

Reisefortelt Empty
PosteTema: Re: Reisefortelt   Reisefortelt Icon_minitimeOns 18 Apr 2012 - 13:02

Takk, vi snakker altså i overkant av 30 kg for markise med vegger. Jeg heller mer og mer mot Transit-modellen til Isabella. Så vidt jeg kan se skal det veie under 20 kg komplett og fleksibiliteten er ivaretatt. Jeg har også fått en ganske hyggelig pris hos en av forhandlerne i nærheten.

Jeg har sett på både Biltema sitt reisetelt, samt noen andre modeller. Starcamp Futura blant annet, som er omtalt i en annen tråd her på forumet. Jeg har sendt mail til den svenske forhandleren uten å få svar, så det legger jeg på is foreløpig.

Hvordan er plassen i ett slikt telt kontra markisen på 4 meter? Er det plass til en familie på to voksne, barn på 0, 3 og 5 samt en liten Jack Russel terrier?

Marius
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Reisefortelt Empty
PosteTema: Re: Reisefortelt   Reisefortelt Icon_minitimeOns 18 Apr 2012 - 13:38

Jeg har ikke testet reiseteltet enda, men etter målene å dømme går det ut på ett. Med 3 unger og hund ville nok jeg endt opp utenfor teltet Wink - Det kommer jo an på været og hvor dere har tenkt dere. Med møkkavær blir alt mer slitsomt også trangboddhet.

Pinsa i fjor var vi på tur med et vennepar som hadde med 2 gutter ca 11 år. Det funket fint å ha "voksenbord" for oss fire og et mindre for gutta inne i markiseteltet, da med veggene oppe.
Til Toppen Go down
bagara2

bagara2


Male
Antall Innlegg : 11
Localisation : Evenskjer
Registration date : 26.02.2012

Reisefortelt Empty
PosteTema: Re: Reisefortelt   Reisefortelt Icon_minitimeOns 18 Apr 2012 - 14:01

Jeg tenker at den buede fronten kanskje stjeler litt plass? Uansett, trangt blir det nok uansett med småbarn på tur, det er vel litt av sjarmen Smile

I år blir det 10 dagerstur til Luleå i Nord-Sverige, på First Camp Luleå som det heter. Det er kun det vi har planlagt. Med en overnatting hver vei, siden barna er små og det blir mye stopp. Er været godt kan det godt hende vi drar på kortere turer. Vi kan i grunn gjøre stort sett som vi vil fra 1. juni og fremover til september Smile
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Reisefortelt Empty
PosteTema: Re: Reisefortelt   Reisefortelt Icon_minitimeOns 18 Apr 2012 - 14:32

ArneO
Jeg vurderer å gå andre veien, har jo hatt dette teltet som tilsvarer Biltema sitt i noen år og vurderer nå en Rolli, sånn enkelt forklart, hvorfor vil du prøve teltet når du har Rollien? Er det mer enn den lave prisen som er grunn til det? Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Reisefortelt Empty
PosteTema: Re: Reisefortelt   Reisefortelt Icon_minitimeOns 18 Apr 2012 - 14:58

Jan Ole
Den lave prisen er vel triggeren. Så da kan vi teste ut om det er så lettvint og greit å reise rundt med et slikt telt da. Jeg tenkte litt på å teste i fjor men syntes prisen var for høy. Nå er det så billig at det er ikke store tapet. Jeg er veldig fornøyd med Rollien og vi kommer ikke til å kvitte oss med den.

Jeg hadde lyst på noe nytt og teste litt også...
Til Toppen Go down
Noraf
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 125
Age : 47
Localisation : Vestfold
Registration date : 07.02.2010

Reisefortelt Empty
PosteTema: Re: Reisefortelt   Reisefortelt Icon_minitimeOns 18 Apr 2012 - 21:15

vekter ol :
Sitat :
www.fiammastore.com

The Fiamma Caravanstore Zip Caravan Awning comes complete with the awning and the enclosure.
The innovative Caravanstore ZIP system joins the side panels to the awning’s fabric with two special sturdy YKK zips.
In no time the awning can be transformed to a complete ZIP.
The Fiamma Caravanstore ZIP caravan Awning is available with canopy in Delux Grey or Blue Ocean.
Delivered with the complete caravan awning, one front panel with door and two side panels with screened windows that can be opened. Also included are Rapid Set CS, central tension on certain sizes
Rafter, Curtains Kit for the 3 windows and storage bag Mega Bag.
The three windows can be rolled up and are standard delivered with mosquito net.

Canopy Colours Available:- Delux Grey or Blue Ocean

Awning Length
A Height from
Ground B Extension
C Canopy
Length Net
Weight
280 (288cm) 240-260cm 225cm 254cm 24.2 kg
310 (318cm) 240-260cm 225cm 284cm 26.1 kg
360 * (369cm) 240-260cm 225cm 334cm 28.8 kg
410 * (419cm) 240-260cm 225cm 384cm 31.9 kg
440 ** (449cm) 240-260cm 225cm 414cm 34.5 kg








* Caravanstore support leg included
** Rafter Caravanstore and Caravanstore support leg included
Til Toppen Go down
bagara2

bagara2


Male
Antall Innlegg : 11
Localisation : Evenskjer
Registration date : 26.02.2012

Reisefortelt Empty
PosteTema: Re: Reisefortelt   Reisefortelt Icon_minitimeFre 20 Apr 2012 - 20:22

Takk, Noraf, for vektene på Zip.

Valget falt på Isabella Transit. Mye på grunn av vekt, men også på grunn av løsningen i seg selv. Så gjenstår det bare å se om man blir fornøyd. Utfra det jeg har lest, og de videoene jeg har sett tror jeg det skal bli bra Smile
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Reisefortelt Empty
PosteTema: Re: Reisefortelt   Reisefortelt Icon_minitimeLør 21 Apr 2012 - 13:05

bagara2, har du noen prisantydning for det Transit-teltet?

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
bagara2

bagara2


Male
Antall Innlegg : 11
Localisation : Evenskjer
Registration date : 26.02.2012

Reisefortelt Empty
PosteTema: Re: Reisefortelt   Reisefortelt Icon_minitimeLør 21 Apr 2012 - 13:32

Tasle, veiledende pris er ca 9500,- komplett. Jeg fikk ca 15% rabatt, 8200,- totalt.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Reisefortelt Empty
PosteTema: Re: Reisefortelt   Reisefortelt Icon_minitimeLør 21 Apr 2012 - 13:37

bagara2 skrev:
Tasle, veiledende pris er ca 9500,- komplett. Jeg fikk ca 15% rabatt, 8200,- totalt.

Høres ut som en grei pris, hvis det inkluderer sidevegger.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
bagara2

bagara2


Male
Antall Innlegg : 11
Localisation : Evenskjer
Registration date : 26.02.2012

Reisefortelt Empty
PosteTema: Re: Reisefortelt   Reisefortelt Icon_minitimeLør 21 Apr 2012 - 13:41

Ja, med komplett mener jeg sidevegger og fronten.
Til Toppen Go down
bagara2

bagara2


Male
Antall Innlegg : 11
Localisation : Evenskjer
Registration date : 26.02.2012

Reisefortelt Empty
PosteTema: Re: Reisefortelt   Reisefortelt Icon_minitimeTir 22 Mai 2012 - 11:17

Da var teltet i hus. Forhåpentligvis blir det tur til helga. Jeg skal se om jeg får tatt noen bilder og komme med noen synspunkter. Tror ikke oppsettingen blir noe problem. Det er lett, og enkle løsninger. Er mer spent på hvordan det fungerer i bruk når det er kommet opp. Men jeg tror det blir bra. Duken virker fin og den generelle kvaliteten virker å være typisk Isabella, så for godt under 10000,- tror jeg dette blir bra Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Reisefortelt Empty
PosteTema: Re: Reisefortelt   Reisefortelt Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Reisefortelt
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Høyde reisefortelt
» Reisefortelt eller markise med sidevegger?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: FORTELT-
Gå Til: