Gjest Gjest
 | Tema: Alufelger Campingvogn Søn 22 Apr 2012 - 20:59 | |
| Kjøpte meg en ny Hobby 650 KFU i 2008, originalfelgene der er i 13" og begynner å ruste allerede, planlegger derfor å skaffe noen greie alufelger i 15" evt 14". På min gamle Hobby 520 monterte jeg felger i dimensjon 7x15, og 205/50-15 dekk fra en Wolksvagen Caravelle, dette førte til enorm forskjell i stabilitet på vognen, samt at det så betydelig bedre ut enn originalt, tenkte på noe lignende på nåværende vogn. Har målt og funnet at 4x100 er boltsirkel, men er usikker på innpress som kan benyttes, felgforhandlere har lite å fortelle om hva som kan brukes. Fant litt opplysninger her gjennom å følge noen linker i annen tråd her inne, men er det noen som kan fortelle hva som kan brukes av felger i 15" på vogna mi ? http://www.specialfalgar.se/f%C3%A4lgar/fälgguide/Övrigt-Husvagn-4-bult(-).aspx?get=wheel&id=1181 |
|
offpist ROYAL CARAVANER

Antall Innlegg : 391 Registration date : 10.09.2009
 | Tema: Re: Alufelger Campingvogn Søn 22 Apr 2012 - 21:46 | |
| Innpress på 30/35 er nok ganske bra utgangspunkt.
Kan nok hende du bare må prøve deg litt frem. Diameter på senter ringen spiller også inn når du skal velge ut felg. På uoriginale felger så er det gjerne stor senter ring også tilpasser man ved å sette inn ringer for å få det riktig.
Er senter ringen for liten på felgen så får du den ikke på, er den for stor så blir felgen ikke riktig sentrert og kan bli slarkete.
| |
|
offpist ROYAL CARAVANER

| Tema: Re: Alufelger Campingvogn Tor 3 Mai 2012 - 20:54 | |
| Her med 18":  | |
|
offpist ROYAL CARAVANER

| |
petter34 ROYAL CARAVANER

Antall Innlegg : 407 Registration date : 09.06.2010
 | Tema: Re: Alufelger Campingvogn Tor 3 Mai 2012 - 21:20 | |
| - offpist skrev:
- Her med 18":
 Hva slags utstyr har du for å få ryggekamera på ipad? | |
|
janp GENERAL!

Antall Innlegg : 3337 Registration date : 19.01.2012
 | Tema: Re: Alufelger Campingvogn Tor 3 Mai 2012 - 22:39 | |
| - Globetrotter skrev:
- Kjøpte meg en ny Hobby 650 KFU i 2008, originalfelgene der er i 13" og begynner å ruste allerede, planlegger derfor å skaffe noen greie alufelger i 15" evt 14".
På min gamle Hobby 520 monterte jeg felger i dimensjon 7x15, og 205/50-15 dekk fra en Wolksvagen Caravelle, dette førte til enorm forskjell i stabilitet på vognen, samt at det så betydelig bedre ut enn originalt, tenkte på noe lignende på nåværende vogn. Har målt og funnet at 4x100 er boltsirkel, men er usikker på innpress som kan benyttes, felgforhandlere har lite å fortelle om hva som kan brukes. Fant litt opplysninger her gjennom å følge noen linker i annen tråd her inne, men er det noen som kan fortelle hva som kan brukes av felger i 15" på vogna mi ? Et innpress kan du finne selv på følgende mpåte: wer det en felg som er 10" er bredden 254 mm. Det halve, midten av felgen, er da 127 mm fra innersiden ogg yttersiden. Da er innpress 0. Legger du felgen med yttersiden ned og måler f. eks 157 mm ned til felgflaten er det et innpress på 30 (30 mm). Positivt innpress tilsvarer at felgen flyttes inn mot bilens midte. Negativ innpress gjør at felgen kommer lengre ut når du går ut fra innpress 0. Et eksempel: på min bil er det vanlig innpress 30. Jeg har felger som nå har innpress 12, dvs at felgen flyttes 18 mm ut. Arctic Trucks bygger om Landcruiser og bruker felger som har innpress -52, dvs at felgen flyttes 30 + 52 mm, altså 82 mm ut på hver side av bilen. Googler du på rims og offset så finner du mye ut om dette. Se også på denne linken og legg inn størrelse på opprinnelig felg og ev. nye felger/dekk, og endre litt på offset så ser du tydelig hva som skjer. http://www.rimsntires.com/specs.jsp | |
|
Sponsored content
 | Tema: Re: Alufelger Campingvogn  | |
| |
|