CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Grunnleggende batteri/lader - jungelorientering!

Go down 
3 posters
AvInnlegg
jlkm
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
jlkm


Male
Antall Innlegg : 21
Registration date : 30.05.2011

Grunnleggende batteri/lader - jungelorientering! Empty
PosteTema: Grunnleggende batteri/lader - jungelorientering!   Grunnleggende batteri/lader - jungelorientering! Icon_minitimeTir 24 Apr 2012 - 8:12


I fjor dro vi på tur i nygammel vogn, og koste oss stort. Men det ble en del villcamping, og vi erfarte at batteriet tok kort tid å tømme, og lang tid å lade. Man ønsker selvfølgelig at det skal være motsatt Wink

Så i år har jeg tenkt å investere litt. Hva som sitter i vogna når er jeg i farta litt usikker på, men jeg er rimelig sikker på at både batteri og lader er billigste sort Biltema. (Forrige eier hadde vogna stående på fast sted og brukte hverken batteri eller gass på flere år ..)

Vogna er "vanlig" 80-talls Cabby 512, med det jeg skulle tro er vanlig mengde belysning og elektrisk vannpumpe til to kraner. Det skulle ikke være stort mer enn det, men etter et par overnattinger langs veien satt vi i fjor nærmest i tussmørke inne og vannet sildra såvidt. Så jeg antar her er forbedringspotensiale på det elektriske ..
Varme og kjøleskap kjører på gass, det er vel verdt å nevne.

Men jeg har ikke peiling! Og nå begynte jeg å lete rundt, lese litt og søke informasjon på nett, og sannelig ser dette ut til å være et helt fagområde i seg selv..! Amper meg her og lader meg der, gele og vann og knallgass og dyputlading you name it.

Så tenker jeg, det må da finnes en enkel oversikt et sted, over ord og begreper og hva som er vanlig ift forskjellige behov og størrelser på vogn og utstyr?
Hvilke ladere fungerer best på hvilke batterier - det forekommer meg at ampere har noe å si her også? Ikke for stor lader i forhold til batteriet feks?

Noen som vil bidra med litt enkel info? Priser og merker og sånt er ikke så himla nøye, i første omgang trenger jeg bare å forstå hvordan dette fungerer. Så får vi heller gjøre ei vurdering etterpå, hva vi trenger og hva vi har råd til ..

Vi vil gjerne kunne villcampe noen dager uten å måtte bekymre oss for å tømme batteriet Smile


Og minn meg på å sjekke om (evt hvorfor ikke) batteriet lader fra bilen under kjøring..
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Grunnleggende batteri/lader - jungelorientering! Empty
PosteTema: Re: Grunnleggende batteri/lader - jungelorientering!   Grunnleggende batteri/lader - jungelorientering! Icon_minitimeTir 24 Apr 2012 - 12:47

Bare en kommentar først, du nevner villcamping - det et er ofte brukt om camping som er ulovlig. Fricampiong er ofte brukt om camping utenfor campingplass, men i lovlige former. Jeg anbefaler fricamping Wink

Før du setter inn for mye batterier kan det kanskje være lurt å t en tur innom en vekt for å sjekke hva vogna veier feriepakket etter opppussingen. Bare slik at du kan se hvor mye/lite du har å gå på om du blir stoppet i vektkontroll.

Dette handlet ikke om de du lurte på, men kan være lurt å tenke på uansett...
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Grunnleggende batteri/lader - jungelorientering! Empty
PosteTema: Re: Grunnleggende batteri/lader - jungelorientering!   Grunnleggende batteri/lader - jungelorientering! Icon_minitimeTir 24 Apr 2012 - 13:25

Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
jlkm
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
jlkm


Male
Antall Innlegg : 21
Registration date : 30.05.2011

Grunnleggende batteri/lader - jungelorientering! Empty
PosteTema: Re: Grunnleggende batteri/lader - jungelorientering!   Grunnleggende batteri/lader - jungelorientering! Icon_minitimeTir 24 Apr 2012 - 14:59

ArneO skrev:
Bare en kommentar først, du nevner villcamping - det et er ofte brukt om camping som er ulovlig. Fricampiong er ofte brukt om camping utenfor campingplass, men i lovlige former. Jeg anbefaler fricamping Wink

Før du setter inn for mye batterier kan det kanskje være lurt å t en tur innom en vekt for å sjekke hva vogna veier feriepakket etter opppussingen. Bare slik at du kan se hvor mye/lite du har å gå på om du blir stoppet i vektkontroll.

Dette handlet ikke om de du lurte på, men kan være lurt å tenke på uansett...

Ah, det er alltid greit med litt begrepsavklaringer. Men da sier vi det sånn at det vi bedriver er en slags halvvill fricamping, litt alt etter som hva som regnes som ulovlig. På det området er jeg nok ikke hundre prosent oppdatert, men jeg liker å tenke at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse - og styrer selvfølgelig unna hagene til folk og "no camping" - skilt Wink

Vekt er viktig. Og ikke minst riktig lasting. I fjor syntes jeg vogna vingla litt, så i år blir det fokus på lasting. Men det er som du sier, vi burde nok kjøre over ei vekt også. Oppussinga skal ikke ha lagt til så veldig mye vekt på vogna, men det ville neppe skade å sjekke.



DigitalMe skrev:
Her finner du det meste.
http://campingverden.com/wp-content/uploads/2012/03/Exide_Multifit_NO_new.pdf

Den var ikke dum! Takker og bukker Wink
Til Toppen Go down
Sponsored content





Grunnleggende batteri/lader - jungelorientering! Empty
PosteTema: Re: Grunnleggende batteri/lader - jungelorientering!   Grunnleggende batteri/lader - jungelorientering! Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Grunnleggende batteri/lader - jungelorientering!
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Plassering av batteri og lader
» Plassering/kobling av batteri og lader Hobby 650 KFU.
» koble lader og batteri?
» Knaus 580 batteri lader ikke.
» Koblingskjema til batteri og lader til burstner

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: