I fjor dro vi på tur i nygammel vogn, og koste oss stort. Men det ble en del villcamping, og vi erfarte at batteriet tok kort tid å tømme, og lang tid å lade. Man ønsker selvfølgelig at det skal være motsatt

Så i år har jeg tenkt å investere litt. Hva som sitter i vogna når er jeg i farta litt usikker på, men jeg er rimelig sikker på at både batteri og lader er billigste sort Biltema. (Forrige eier hadde vogna stående på fast sted og brukte hverken batteri eller gass på flere år ..)
Vogna er "vanlig" 80-talls Cabby 512, med det jeg skulle tro er vanlig mengde belysning og elektrisk vannpumpe til to kraner. Det skulle ikke være stort mer enn det, men etter et par overnattinger langs veien satt vi i fjor nærmest i tussmørke inne og vannet sildra såvidt. Så jeg antar her er forbedringspotensiale på det elektriske ..
Varme og kjøleskap kjører på gass, det er vel verdt å nevne.
Men jeg har ikke peiling! Og nå begynte jeg å lete rundt, lese litt og søke informasjon på nett, og sannelig ser dette ut til å være et helt fagområde i seg selv..! Amper meg her og lader meg der, gele og vann og knallgass og dyputlading you name it.
Så tenker jeg, det må da finnes en enkel oversikt et sted, over ord og begreper og hva som er vanlig ift forskjellige behov og størrelser på vogn og utstyr?
Hvilke ladere fungerer best på hvilke batterier - det forekommer meg at ampere har noe å si her også? Ikke for stor lader i forhold til batteriet feks?
Noen som vil bidra med litt enkel info? Priser og merker og sånt er ikke så himla nøye, i første omgang trenger jeg bare å forstå hvordan dette fungerer. Så får vi heller gjøre ei vurdering etterpå, hva vi trenger og hva vi har råd til ..
Vi vil gjerne kunne villcampe noen dager uten å måtte bekymre oss for å tømme batteriet

Og minn meg på å sjekke om (evt hvorfor ikke) batteriet lader fra bilen under kjøring..