CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Fukttest, når?

Go down 
+6
Lc120
Jan
janp
lea
Jan Ole
petter34
10 posters
AvInnlegg
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
petter34

Female
Antall Innlegg : 407
Registration date : 09.06.2010

Fukttest, når? Empty
PosteTema: Fukttest, når?   Fukttest, når? Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 9:46

Min vogn er kjøpt på våren, og fukttest må taes +- en mnd i forhold til datoen. Da jeg teste i vår mente testeren at det var bare tull å teste vogna da den hadde stått inne på en låve hele vinteren, og at jeg burde vente til høsten. Sjefen mente det var bare tull og at en fuktskade ville bli avslørt selv om vogna hadde stått inn 6mnd. Og at testen blir lagt inn på data med engang og at det var strengt med tidspunktet for testen. Bør jeg la vogna stå ute en vinter for å få riktig test utslag? Testen viste så tørr vogn at testeren flere ganger lurte på om måleren virket.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male
Antall Innlegg : 13248
Registration date : 11.03.2007

Fukttest, når? Empty
PosteTema: Re: Fukttest, når?   Fukttest, når? Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 9:56

Min forhandler bruker fornuft og tester når det passer best for meg, dette er som regel i første halvdel av året, men ikke mer spesifikt enn det.
Om det ett år passer best på høsten er jeg overbevist om at det også går greit, men garantien forholder seg til slutt, ved siste måling, til kontraktsdatoen vil jeg tro.

Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
petter34

Female

Fukttest, når? Empty
PosteTema: Re: Fukttest, når?   Fukttest, når? Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 10:40

Jan Ole skrev:
Min forhandler bruker fornuft og tester når det passer best for meg, dette er som regel i første halvdel av året, men ikke mer spesifikt enn det.
Om det ett år passer best på høsten er jeg overbevist om at det også går greit, men garantien forholder seg til slutt, ved siste måling, til kontraktsdatoen vil jeg tro.
før hadde jeg hobby, de tok testen når det passet , satte på riktig dato og sendte inn en bunke rapporter til fabrikken sent på høsten. På Adria legges det inn på data med en gang, slik at fabrikken og andre forhandlere ser det med en gang. Jeg lurer på , vil en fuktskade "tørke" ut etter 6 mnd i en tørr, men luftig låve?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male

Fukttest, når? Empty
PosteTema: Re: Fukttest, når?   Fukttest, når? Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 12:13

Det kan den, stort sett er innerkledning diffusjonsåpen nettopp for at det skal tørke opp.
Sikkert noen som mener noe annet, men dette har jeg fra en forhandler og tar han feil tar jeg feil.
Med en liten lekkasje utenfra der vanntilførselen stopper opp ved innendørslagring er det jo bare naturlig at det tørker opp, men sakte og ikke uten å sette spor vanligvis....

Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
petter34

Female

Fukttest, når? Empty
PosteTema: Re: Fukttest, når?   Fukttest, når? Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 12:37

Jan Ole skrev:
Det kan den, stort sett er innerkledning diffusjonsåpen nettopp for at det skal tørke opp.
Sikkert noen som mener noe annet, men dette har jeg fra en forhandler og tar han feil tar jeg feil.
Med en liten lekkasje utenfra der vanntilførselen stopper opp ved innendørslagring er det jo bare naturlig at det tørker opp, men sakte og ikke uten å sette spor vanligvis....
Spor vil da være fuktskjolder og flekker?
Til Toppen Go down
lea
CARAVANER
CARAVANER
lea

Antall Innlegg : 67
Registration date : 20.11.2010

Fukttest, når? Empty
PosteTema: Re: Fukttest, når?   Fukttest, når? Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 13:20

Angående fukt test.
Hva er verdiene på tørt ?
Har hørt opptil 20 er tørt
20- 25 er tørt men må passes på.

Stemmer dette?
Til Toppen Go down
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
petter34

Female

Fukttest, når? Empty
PosteTema: Re: Fukttest, når?   Fukttest, når? Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 13:25

Min adria lå på 8 til 10%.

Sist endret av petter34 den Ons 2 Mai 2012 - 14:14, endret 1 gang
Til Toppen Go down
lea
CARAVANER
CARAVANER
lea

Antall Innlegg : 67
Registration date : 20.11.2010

Fukttest, når? Empty
PosteTema: Re: Fukttest, når?   Fukttest, når? Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 13:30

Hentet selv vogna istad fra test.
lå mellom 8-14%

Angående når vogna skal testet så sa forhandleren at om vogna står lagret ute om vinteren så er våren beste tiden for test.
Ble den lagret inne var det litt hipp som happ.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male

Fukttest, når? Empty
PosteTema: Re: Fukttest, når?   Fukttest, når? Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 13:33

petter34 skrev:
Jan Ole skrev:
Spor vil da være fuktskjolder og flekker?

Mente ikke nødvendigvis synlige spor, rottne stendere kan jo være ett spor, utbulinger i platene, både inne og ute ett annet.

Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

Antall Innlegg : 3364
Registration date : 19.01.2012

Fukttest, når? Empty
PosteTema: Re: Fukttest, når?   Fukttest, når? Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 16:23

Har funnet spor av fukt, den er nesten unntak brun av farge. Og den blir drukket opp med jevne mellomrom. Med kaffe til...
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan

Male
Antall Innlegg : 15679

Fukttest, når? Empty
PosteTema: Re: Fukttest, når?   Fukttest, når? Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 19:09

janp skrev:
Har funnet spor av fukt, den er nesten unntak brun av farge. Og den blir drukket opp med jevne mellomrom. Med kaffe til...
kaffe? Shocked
ødelegge god drikke på den måten
makan Evil or Very Mad
Til Toppen Go down
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
petter34

Female

Fukttest, når? Empty
PosteTema: Re: Fukttest, når?   Fukttest, når? Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 19:14

Kan det være Larsen som har søla ?
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

Fukttest, når? Empty
PosteTema: Re: Fukttest, når?   Fukttest, når? Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 19:48

Er det sagt noe om at det var godt da? Kan hende kaffen er noe som døyver smaken av utøyet, det tenkte dere ikke på!"!!!
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120

Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Fukttest, når? Empty
PosteTema: Re: Fukttest, når?   Fukttest, når? Icon_minitimeFre 4 Mai 2012 - 0:18

Var å hentet "lisa" fra vinterlagringen i går.Kjørte den rett til forhandler for en liten service og fukttest.Fukttesten skulle vi ta senere ble vi enig om ettersom vogna hadde stått inne hele vinteren.Tror den sto å små snakket med Janp sin vogn i vinter.Var enormt mye rart den hadde å si om den vogna,men at den er tørr ja det kunne "lisa" bekrefte.Dette både vann,brunt livets vann og annet fukt var vist helt fraværende i den vogna til Janp....
Ble enig om å ta den til sommerferien heller.
Til Toppen Go down
hobby 650 kfu
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
hobby 650 kfu

Male
Antall Innlegg : 286
Registration date : 17.03.2012

Fukttest, når? Empty
PosteTema: Re: Fukttest, når?   Fukttest, når? Icon_minitimeMan 25 Jun 2012 - 20:36

hvordan måler dem fukta?? spes apparat?? Holder det med en "vanlig" måler som du kjøper på clas med pigger feks??

Hadde ca 10% i vogna.Men dette var normalt sa verks bossen på Askjems.
Til Toppen Go down
Børge
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS

Male
Antall Innlegg : 152
Registration date : 20.08.2009

Fukttest, når? Empty
PosteTema: Re: Fukttest, når?   Fukttest, når? Icon_minitimeMan 25 Jun 2012 - 20:58

Hverken instrumentet eller kontrollskjemaet går lavere enn 10%, så det resultatet kan du nok være godt fornøyd med. Pigger fra clas gjør en grei jobb de. Wink
Til Toppen Go down
hobby 650 kfu
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
hobby 650 kfu

Male
Antall Innlegg : 286
Registration date : 17.03.2012

Fukttest, når? Empty
PosteTema: Re: Fukttest, når?   Fukttest, når? Icon_minitimeMan 25 Jun 2012 - 21:20

Når er det fukt?? 15 18 20 25% ??
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male

Fukttest, når? Empty
PosteTema: Re: Fukttest, når?   Fukttest, når? Icon_minitimeMan 25 Jun 2012 - 21:23

Ca 19 mener jeg, da skal det holdes under oppsikt.

Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

Fukttest, når? Empty
PosteTema: Re: Fukttest, når?   Fukttest, når? Icon_minitimeMan 25 Jun 2012 - 22:08

hobby 650 kfu skrev:
hvordan måler dem fukta?? spes apparat?? Holder det med en "vanlig" måler som du kjøper på clas med pigger feks??

Hadde ca 10% i vogna.Men dette var normalt sa verks bossen på Askjems.
Hva du bruker spiller kanskje ikke så stor rolle, men det som er vesentlig er forskjellen i % på de forskjellige stedene. Er det 12-14 % på de fleste plassene med det måleapparatet du bruker, og det øker til 16-18% ved f.eks vinduer så er det vel neppe noen fare på ferde. Men slår det ut på f. eks det dobbelte av det som er snittet ellers så bør du kanskje gå videre.
Til Toppen Go down
Stian j
CARAVANER
CARAVANER

Antall Innlegg : 73
Registration date : 10.08.2012

Fukttest, når? Empty
PosteTema: Re: Fukttest, når?   Fukttest, når? Icon_minitimeSøn 2 Sep 2012 - 9:46

Jobber med vannskader til daglig, og gjør mye fuktmåling i den sammenheng på bolighus..
Et godt tips; en fuktmåling starter altid med en referansemåling på et sted hvor du vet det er tørt. Måler du f.eks 12,3% her o det øker opp mot 18% som fortsatt er tørt å regne under vinduene har du noe som kalles forhøyet fuktverdi. Da må det følges nøye opp for å se om det blir høyere, for er det tørt i vogna skal du måle stort sett samme verdier på alle målepunktene. Et annet tips er også å lage seg en liten protokoll for lettere oppfølging.

-16% = tørt. 16-19% = risk. 19-% Vått.

Lykke til!
Til Toppen Go down
Fludium

Fludium

Male
Antall Innlegg : 19
Registration date : 17.07.2013

Fukttest, når? Empty
PosteTema: Re: Fukttest, når?   Fukttest, når? Icon_minitimeMan 29 Jul 2013 - 9:45

Bjølseth rettsak angående fukt i vogn

Fant ikke noe annet sted det passet... Bra lesing
Til Toppen Go down
Sponsored content

Fukttest, når? Empty
PosteTema: Re: Fukttest, når?   Fukttest, når? Icon_minitime

Til Toppen Go down

Fukttest, når?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-