CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Oljeskift

Go down 
+3
Admin
Jan
Ronny
7 posters
Gå til side : 1, 2, 3, 4  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Oljeskift Empty
PosteTema: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeTor 8 Nov 2007 - 22:34

For den som liker å jobbe med EGEN bil, så er her en link til en smøreoljeleverandør, og produktene skal være GARANTERT FRI FOR GØNNSÅPE:

http://www.oljelageret.no/shop/osc/?language=no

For første gang skrives en kommentar på meg sjøl:
Da er olja kommet på begge bilene. Bobilen med 27500 på telleren, og Audi A4`en med 230000. Skal skrive inn hvis noe uforutsett oppstår i ettertid.


Sist endret av den Tor 22 Nov 2007 - 21:39, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 6:14

Hei

jeg er jo skeptisk da.... skal en bruke et slikt produkt, så bør en jo gardere seg litt, ved å alltid ha et lager hjemme.... for det blir jo tungvinnt med tigjengeligheten det her.....

Forskjellige oljemerker bør en ikke blande.... ikke at det er skadelig i dag, men en kan få litt forbruk, og det gjelder jo og ved overgang til nytt merke... men dette vil jo raskt evt stabilisere seg, etter et par skift.

Får en da lit forbruk, og så slår på noe fra den lokale bensinstasjonen, så får en jo denne blandingen... så en må altså sørge for å ha et par-tre liter på lur, til en hver tid...

Olja kommer sikkert fra en av de store og kjente, men en vet jo aldri hvem....

Nå er jeg en som er svært nøye med akkurat dette med olje, og kjører ikke mer enn 7500 km på olja, uansett hva bilprodusentene sier... Jeg mener at det svarte i olja er forurensninger, og dette vil jeg ha vekk....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 8:22

Etter å ha vært sammen med en bilmekaniker i 24 år så har jeg fått innprenta at en fyller bare EN sort olje på bilen. Skal en ha på annen sort så bytter en olje først.

Derfor virker dette tungvint på meg. En må jo kjøpe så en har et lager da, for her er vi nøye på oljeskiftene.......

Ser ikke at det er den helt store knallprisen heller jeg.......kan fort bli dyrt om oljen ikke duger........

For meg som ikke er så opplyst i bilbransjen så er jo dette merket helt ukjent. Får jo beskjed her hjemme at en ikke fyller hva som helst på bilen........og da hører jeg jo etter så klart.........

Så.......er vel litt skeptisk..........men jeg er jo dame da......så dette er jo ikke helt mi gate .... Laughing
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 8:50

May-Britt skrev:
Etter å ha vært sammen med en bilmekaniker i 24 år så har jeg fått innprenta at en fyller bare EN sort olje på bilen. Skal en ha på annen sort så bytter en olje først.

Derfor virker dette tungvint på meg. En må jo kjøpe så en har et lager da, for her er vi nøye på oljeskiftene.......

Ser ikke at det er den helt store knallprisen heller jeg.......kan fort bli dyrt om oljen ikke duger........

For meg som ikke er så opplyst i bilbransjen så er jo dette merket helt ukjent. Får jo beskjed her hjemme at en ikke fyller hva som helst på bilen........og da hører jeg jo etter så klart.........

Så.......er vel litt skeptisk..........men jeg er jo dame da......så dette er jo ikke helt mi gate .... Laughing

May-Britt

Er helt enig jeg...... men må legge til; skifter en olje, er det ikke bare skiftet som må tas, men også filtret..... det er jo en del i det også....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 9:51

Vegard

I gamle dager...den gang jeg var ung.....så skiftet jeg alltid olje på bilen min selv. Hadde en ascona og elska den bilen.

Selvfølgelig må også filteret skiftes........er en del olje nedi det........byttet alltid filter når jeg byttet olje jeg, så det tok jeg som en selvfølge her........

Helt enig med deg....... cheers
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 17:16

Skjønner ikke problemet her, om man får kjøpt merke olje billig er det vel bare å kjøpe en liter ekstra når oljen blir innkjøpt? eller er det sånn at olja renner gjennom motorene deres?...på min går det 4,2 liter i motoren med filterskift, og 0,8 liter holder fint til etterfylling på 1000 mils skift..


1000 mil er forøvrig 250 mil mere enn fabrikanten anbefaler, ,men jeg bytter filter hver gang og bilen brukes mest på langkjøring..bruker ennå ikke noe olje etter 175k kilometer..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 19:29

kjører 25 000 mellom skifta eller årlig.....det som inntreffer først, men olje ja hehe.......Om man fyller rett olje på motoren....dvs spesifikasjonen som er oppgitt.....hvilken betydning har da merket??
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 19:37

Harald skrev:
kjører 25 000 mellom skifta eller årlig.....det som inntreffer først, men olje ja hehe.......Om man fyller rett olje på motoren....dvs spesifikasjonen som er oppgitt.....hvilken betydning har da merket??
har pratet med en mekaniker som sier at bare man har samme type olje så er det ikke noe problem om det er forskjellige merker
det skal da selvfølgelig imme blandes med forskjellige spesifikasjoner, og heller ikke mineral med del eller helsyntetisk osv
kjører 15 000 og skifter olje og filter sammtidig da, blir litt mer enn en gang i året
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 19:45

snakket litt med eksrpertisen her i huset.........han ville ikke prøvd ukjente merker når det gjelder olje på bilen. ikke før han vet andre har prøvd først i alle fall sier han Very Happy Very Happy .

han mener også at i dag når en skifter olje så sjelden så bør en koste på noe skikkelig....dessuten får du det han definerer som skikkelig til samme pris som dette på f.eks obs.

han ville heller ikke ha blandet ulike merker selv om de har riktig spesifikasjon......dette fordi en ikke vet konsekvensen av det og blir det konsekvenser så blir det dyrt........er ikke verdt pengene mener han
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 19:58

Hei

Har selv erfart at en kan få et lite oljeforbruk det skiftet en går over til et annet merke..... derfor gjør jeg ikke det uten at jeg må....

verksmesteren på ford sa at dette hadde med ar oljefilmen ikke var så stabil ved blanding av merker....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 20:06

Nå er eg selv landbruksmekaniker??? dere ler sikkert nå og tenker sikkert på en gammel zetor....men det er faktisk samme pensum som anleggsmaskinreperatør i det store og hele.......Vi hadde jo en god del om olje og egenskaper og det vi lærte var at om man har samme spekk var det ett fett......men en olje kunne utmerket godt ha bedre spekk enn den var oppgitt til......så kanskje derfor noen sverger til ett spesielt merke som kanskje har bedre spekk enn oppgitt....Men det er jo mange tilsetninger i dag som medfører midlertidig økt oljeforbruk......Men denne lærdommen er jo 20 år gammel...mulig det er andre regler nå, men eg er happy dersom eg fyller olje som har samme eller bedre spekk enn oppgitt for den aktuelle Motor/girkasse/kardang/hydrolikk/bremsevæske Surprised)
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 20:35

Harald

Nå skal ikke jeg begi meg ut på noen diskusjon vedr dette.... Men hva er poenget med å blande så lenge det her sies begge deler, og det ikke er særlig økonomi tilknyttet å det å blande????

selv fyller jeg ikke etter på de 7500 km jeg kjører, men på langtur med vogn, er det alltid ei castrol-faske med i bagasjen, i tilfelle... Bilen jeg har i dag, bruker relativt raskt opp så det går 1/3 ned fra max-merket på pinnen, og der stopper det....

Hadde det vært økonomi i å blande, så hadde jeg jo skjønt at dette blei gjort....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 20:41

Vegard skrev:
Harald

Nå skal ikke jeg begi meg ut på noen diskusjon vedr dette.... Men hva er poenget med å blande så lenge det her sies begge deler, og det ikke er særlig økonomi tilknyttet å det å blande????

selv fyller jeg ikke etter på de 7500 km jeg kjører, men på langtur med vogn, er det alltid ei castrol-faske med i bagasjen, i tilfelle... Bilen jeg har i dag, bruker relativt raskt opp så det går 1/3 ned fra max-merket på pinnen, og der stopper det....

Hadde det vært økonomi i å blande, så hadde jeg jo skjønt at dette blei gjort....
Vegard,dette er ikke snakk om økonomi,men om å ha kunnskap dersom man må ha olje og ikke har tilgang på akkurat det du ønsker.......og du......den siste tredelen kan du spare deg,den blir hivd ut ganske fort.....går rett i eksosen din.waste of money!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 20:49

Harald skrev:
Vegard skrev:
Harald

Nå skal ikke jeg begi meg ut på noen diskusjon vedr dette.... Men hva er poenget med å blande så lenge det her sies begge deler, og det ikke er særlig økonomi tilknyttet å det å blande????

selv fyller jeg ikke etter på de 7500 km jeg kjører, men på langtur med vogn, er det alltid ei castrol-faske med i bagasjen, i tilfelle... Bilen jeg har i dag, bruker relativt raskt opp så det går 1/3 ned fra max-merket på pinnen, og der stopper det....

Hadde det vært økonomi i å blande, så hadde jeg jo skjønt at dette blei gjort....
Vegard,dette er ikke snakk om økonomi,men om å ha kunnskap dersom man må ha olje og ikke har tilgang på akkurat det du ønsker.......og du......den siste tredelen kan du spare deg,den blir hivd ut ganske fort.....går rett i eksosen din.waste of money!!

Harald

jeg mener kunnskapen sitter i det å ikke blande oljer..... på bensinstasjoner kan de jo ikke noe om olje..... de er bedre på brød..... Tar du med ei flaske har du jo olje der og da......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 21:33

Harald

En annen ting er, vet de fleste her og der ute hva en skal se etter av spesifikasjoner, hva alt som står på flaskene betyr, feks SAE 0W-50, 10W-40, Mineralsk, delsyntetisk, og hesyntetisk, API grad, SG, SH, flammepunkt, etc.... alt dette forteller jo om olja.....

Jeg har prøvd å få tak i datablad, men det var ikke enkelt.... så jeg ga dette opp.... men det er noen år siden da..... Holder meg konsekvent til Castrol sytetisk olje jeg..... liker den, og føler den er grei
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 22:10

Fuchs er et kjent merke i europa og 62,- kr pr liter helsyntet er jo en kanon pris...noe å tenke på for alle det der Rashid...selv om statoil ikke er kjent i Kenya eller Tailand er jo olja bra for det...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 22:18

hei nå er ikke jeg en reser på olje akuratt men, her er et spørsmål til dere bil gutta!

hvor skifter dere nærlys pærer på en ny Opel Astra??
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 22:28

Morten t skrev:
hei nå er ikke jeg en reser på olje akuratt men, her er et spørsmål til dere bil gutta!

hvor skifter dere nærlys pærer på en ny Opel Astra??
som oftest forran under panseret, bak den aktuelle lykta
har en onkel som har en så det er lett å sjekke med han, noen spesiell side eller?
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 22:36

Jan skrev:
Morten t skrev:
hei nå er ikke jeg en reser på olje akuratt men, her er et spørsmål til dere bil gutta!

hvor skifter dere nærlys pærer på en ny Opel Astra??
som oftest forran under panseret, bak den aktuelle lykta
har en onkel som har en så det er lett å sjekke med han, noen spesiell side eller?


lol! lol! lol!
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 22:42

Ronny skrev:
Jan skrev:
Morten t skrev:
hei nå er ikke jeg en reser på olje akuratt men, her er et spørsmål til dere bil gutta!

hvor skifter dere nærlys pærer på en ny Opel Astra??
som oftest forran under panseret, bak den aktuelle lykta
har en onkel som har en så det er lett å sjekke med han, noen spesiell side eller?


lol! lol! lol!
viktig å åpne panseret først lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 22:49

Vegard skrev:
Harald

En annen ting er, vet de fleste her og der ute hva en skal se etter av spesifikasjoner, hva alt som står på flaskene betyr, feks SAE 0W-50, 10W-40, Mineralsk, delsyntetisk, og hesyntetisk, API grad, SG, SH, flammepunkt, etc.... alt dette forteller jo om olja.....

Jeg har prøvd å få tak i datablad, men det var ikke enkelt.... så jeg ga dette opp.... men det er noen år siden da..... Holder meg konsekvent til Castrol sytetisk olje jeg..... liker den, og føler den er grei
Nei de fleste vet nok ikke dette, kanskje derfor eg mener det er greit å sette seg litt inn i dette om det skulle oppstå en situasjon der du trenger mer en den flaska du har med.....men eg ble jo litt nysjerrig nå.......hva er det du liker ved Castrol sin olje??
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 22:51

Harald

det er ei 0w-50 olje, som og er defineret som orginal-oljen til bilen.... Ikke alle oljer som går 0W-50, men castrol er en av de.... tror og mobil 1 gjør det nå.....

Statoil sin går vel 0-30....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 23:04

Vegard skrev:
Harald

det er ei 0w-50 olje, som og er defineret som orginal-oljen til bilen.... Ikke alle oljer som går 0W-50, men castrol er en av de.... tror og mobil 1 gjør det nå.....

Statoil sin går vel 0-30....
ja,da så, selv om eg ikke skjønner vitsen med en olje som går til 50 i Norge, men du skulle være sikret da!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 23:08

Harald

det blir godt og varmt i nne i maskinisten når jeg presser alt ut av den, feks opp lierbakkene, med vogna bakpå.... det trenger ikke være 40 grader ute for å få varm olje da.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 23:16

Vegard skrev:
Harald

det blir godt og varmt i nne i maskinisten når jeg presser alt ut av den, feks opp lierbakkene, med vogna bakpå.... det trenger ikke være 40 grader ute for å få varm olje da.....
det tenkte eg ikke på, når eg presser min bil bryter eg fartsgrensa så det holder med vogn på,det er liksom der begrensingen her ligger lol! lol! Men har du 40 grader ute i tilegg til det du nevner så.........
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 23:21

Harald

du vet uansett, så kjører du lett turboen rød med vogn.... her både kjøler og smører olja......

Og du..... ikke rart du bryter fartsgrensene opp bakkene med vogn.... for den vogna di, er jo bare ei lita ei..... lol! lol! lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 23:24

Vegard skrev:
Harald

du vet uansett, så kjører du lett turboen rød med vogn.... her både kjøler og smører olja......

Og du..... ikke rart du bryter fartsgrensene opp bakkene med vogn.... for den vogna di, er jo bare ei lita ei..... lol! lol! lol!
hehe,ja glemte helt at min vogn bare er to tonn.......men olja di gjør langt mer enn bare å kjøle og smøre vegard, Men eg kan ikke lære deg alt heller Embarassed Embarassed
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 23:27

Harald

vet det.... men det er to vesentlige oppgaver den har.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 23:31

Hehe her fikk vi litt fart i diskusjonen. Artig det. Er ingen smøroljeguru jeg heller, sjøl om jeg har et utdatert maskinistsertifikat. Men klarer heldigvis å lese ei instruksjonsbok enda, og når smøroljens spesifikasjoner harmonerer med bilen(nes) instruksjonsbok, da går jeg konsekvent på pris. Har bestilt 20 liter i og med at den (spesifikasjonen) harmonerer med begge bilene. Lover på tro og ære å skrive i forumet hvis motoren(e) skulle ramle sammen - eksplodere eller rett og slett hoppe ut av motorrommet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 23:32

Vegard skrev:
Harald

vet det.... men det er to vesentlige oppgaver den har.....
hehe gode gamle Vegard....Alltid på hugget etter en god diskusjon......feil vegard de andre egenskapene er minst like viktige, Skal gi deg ett stikk ord......olja har 5 egenskaper som hver for seg er like viktige lol! lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 23:58

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 0:29

Vegard skrev:
Harald

En annen ting er, vet de fleste her og der ute hva en skal se etter av spesifikasjoner, hva alt som står på flaskene betyr, feks SAE 0W-50, 10W-40, Mineralsk, delsyntetisk, og hesyntetisk, API grad, SG, SH, flammepunkt, etc.... alt dette forteller jo om olja.....

Jeg har prøvd å få tak i datablad, men det var ikke enkelt.... så jeg ga dette opp.... men det er noen år siden da..... Holder meg konsekvent til Castrol sytetisk olje jeg..... liker den, og føler den er grei
Vegard,leste du av på flaska di når du sa SG,SH ??
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 1:31

Og en mørk/svart olje behøver nødvendigvis ikke være full av urenheter.....
Til Toppen Go down
Admin
Admin
Admin
Admin


Male
Antall Innlegg : 431
Registration date : 08.03.2007

Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 1:51

Kan bare nevne mine erfaringer Smile

Har hatt endel biler, fleste parten brukt. Disse vet man jo da ikke hva slags olje som er fyllt på fra før... Har gjort det enkelt hele tiden. kjører mineral olje fra Biltema Smile
Caravellen gikk 300.000km før jeg bytta den 1 oljeskift på 100.000 km
en 6.2diesel Chevrolet kjørte jeg meget mer en dette før oljeskift
Begge bilene går enda, etter jeg solgte dem
Toyota'n vi har nå, har jeg allerede passert 10.000km over anbefalt bytte. Bilen går som ei klokke.
Kjøpte en Ny Nissan Vanette som arbeidsbil for en del år siden, fulgte service og kjørte mine vante årlige km. plutselig kokte bilen over fjellet mitt på natta ( fantes ikke dekning på GSM nett da.. ) fylte litt vann og kom meg til Sogndal, bloff og sprekk i blokka..
Man kan være uheldig selv om man følger det man skal..
Har byttet olje som jeg nesten har mått "gravd" ut av motor og gir... ( litt overdrevet natruligvis ) no problemas Smile
Ja til Biltema og Natural usyntetisk. Billig på donker og virker!

Håper dem endag bare kan lage så bra biler at service intervallen er for folk som kjører mye.. ca. hver 100.000km, så slipper man service annenhver måned.

Min mening Smile
Fredster
Til Toppen Go down
http://www.caravanforum.no
Gjest
Gjest




Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 5:48

Tror ikke jeg ville kjøpt bruktbil etter ADMIN jeg nei. Smørolje er bilens blod! Og sånne lange intervall som ADMIN beskriver, medfører fare for tetting av kanaler til div. lager. Oljens oppgave er ikke bare smøring og kjøling, den skal også ta opp i seg forurensninger, forbygge gjenkoksing av kanaler mm. Mens derimot filterets oppgave er å ivareta de forurensninger smøroljen "plukker opp" på ferd. De som har demontert ei bunnpanne har sikkert sett om det har vært slurvet med olje og filterskift.

Akkurat som oss på oss mennesker må alle kanaler (les blodårer) være åpne skal vi yte 100%. Om bilmotoren får lagerhavari blir det dyrt. Om våre årer går tette slipper vi å tenke mere på både bil og alt annet. Akkurat så viktig er smøroljen for bilmotoren. (som litt trim og riktig kosthold for oss tastaturslaver)
Til Toppen Go down
Sponsored content





Oljeskift Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Oljeskift
Til Toppen 
Side 1 av 4Gå til side : 1, 2, 3, 4  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: