| Bytte av Nøkkel cylinder | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
norx CAMPER
Antall Innlegg : 36 Localisation : Sandnes Registration date : 24.01.2012
| Tema: Bytte av Nøkkel cylinder Ons 2 Mai 2012 - 22:32 | |
| Noen som har efaring med bytte av låse cylindere i diverse luker på KABE vogn? Vil tro prinsippet er likt på andre vogner også. Mine låser har en tendens til å størkne til.. Har knekt en nøkkel allerede i låsen. Trengs det noe spesielverktøy for å få cylinderen på plass / ta ut gamle cylindere?
| |
|
| |
janp GENERAL!
Antall Innlegg : 3365 Registration date : 19.01.2012
| Tema: Re: Bytte av Nøkkel cylinder Ons 2 Mai 2012 - 22:35 | |
| Du trenger ikke noe spesialverktøy, men jeg fikk min forhandler til å skifte en gang. Han brukte (måtte bruke??) universalnøkkel for å få ut den gamle sylinderen. | |
|
| |
norx CAMPER
| Tema: Re: Bytte av Nøkkel cylinder Tor 3 Mai 2012 - 8:58 | |
| Ser det er en tapp på sylinderen som "normal" nøkkelen ikke drar inn. Får sjekke når jeg har vært til fjells om det er behov for noe masternøkkel.. | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13247 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Bytte av Nøkkel cylinder Tor 3 Mai 2012 - 9:14 | |
| Grafitt er vidundermiddel i låser, er ikke sikker på om dette er på sprayboks eller bare som pulver, men får du det inn i låsen kan det løse probleme dine. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Bytte av Nøkkel cylinder Tor 3 Mai 2012 - 10:04 | |
| Låsesmeden hjemme anbefaler ikke grafitt brukt på bil (og neppe cv heller). Han mener at disse låsene skal smøres med en tynn olje.
//Ole |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13247 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Bytte av Nøkkel cylinder Tor 3 Mai 2012 - 10:11 | |
| Hvorfor? Har god erfaring selv, utført av lås og nøkkel leverandør, ikke av meg, og han bruker dette mye. Har det noen negative virkninger han ikke vet om kanskje? _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Bytte av Nøkkel cylinder Tor 3 Mai 2012 - 10:31 | |
| Jeg har kun forholdt meg til låsesmedens råd. Han (og jeg) snakker om grafitt PULVER. Låsolje med grafitt er sikkert uproblematisk.
//Ole |
|
| |
DigitalMe CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 211 Age : 47 Localisation : Trøgstad, Østfold Registration date : 27.02.2012
| Tema: Re: Bytte av Nøkkel cylinder Tor 3 Mai 2012 - 18:57 | |
| Er nok mye faglig diskusjon rundt dette blant låssmeder. Grafittpulver vil kunne blande seg med støv og bli slipepulver, olje vil bli fantastisk slipepasta med litt sandstøv i. Men finnes oljer som kapsler støv og drit, og slik jeg ser det er det kun disse som kan brukes. Jeg er driftsleder for 16 vaktmestere som er storforbrukere av låsolje, jeg vet hvordan en feilsmurt lås ser ut | |
|
| |
norx CAMPER
| Tema: Re: Bytte av Nøkkel cylinder Søn 6 Mai 2012 - 8:47 | |
| Har nå fått byttet sylinder på de fleste låsene i diverse luker. Det var enklere en jeg trodde. Det er sand og olje i en fin kake inni der etter en stund så det å bytte sylinder var nok det enkleste. Ikke er de så dyre heller.
Demonter låsen fra baksiden av innsiden av luken. Ta ut holderen som sylinderen er inne i. På baksiden av holderen ligger det en pakning. Vært forsiktig og løft denne pakningen ut. Nå vil en se "låsepinnen" som holder låsesylinderen på plass. "lås" opp låsen med nøkkelen din, da vil låsepinnen stå i rettt spor. Bruk ett flatthjern eller en spiss redskap til å dytte inn låsepinnen. Vips så får man ut låsesylinderen. Sett inn evnentuell ny sylinder. Denne setter man inn i det sporet som har en liten "skrå" entry i bakkant der låsepinnen skal over. | |
|
| |
Oddgeir CARAVANER
Antall Innlegg : 47 Localisation : Lakselv Registration date : 26.09.2013
| Tema: Re: Bytte av Nøkkel cylinder Man 16 Des 2013 - 17:53 | |
| Ser ut som denne beskrivelsen ikke passer for sylinderne i min Cabby 61 fra 2003. Jeg har også slitt med treg lås, og fant ut at det var en bit med løst metall bakpå sylinderen når jeg åpnet låsen. Noe var knekt på en kant der, men man får fortsatt låst og åpnet døren. Det var opptil flere fjærer som ville ut da jeg tok ut sylinderen, og dem har jeg ikke fått inn igjen. Den ene syntes å være der for å returnere sylinderen til utgangsposisjonen etter at man hadde brukt nøkkelen. Den kan jeg leve uten, for den var med på å gjøre låsen så helsikes treg å låse opp. Den andre fjæra var noe større, og skal etter det jeg forstår, returnere dørhåndtaket på yttersiden til midtposisjonen når man har åpnet døra. Jeg må si jeg ikke helt forstår hva som er vitsen med alle disse fjærene, som begge ser ut til å skulle ligge i ring rundt sylinderen på ett eller annet vis. Noen her som har peiling? Kanskje det finnes en tegning eller servicemanual for disse dørlåsene som Cabby brukte i 2003? | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Bytte av Nøkkel cylinder | |
| |
|
| |
| Bytte av Nøkkel cylinder | |
|