CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kjøleskap 12V drift

Go down 
+3
Jan Ole
Johnny
Redneck
7 posters
AvInnlegg
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Kjøleskap 12V drift Empty
PosteTema: Kjøleskap 12V drift   Kjøleskap 12V drift Icon_minitimeLør 5 Mai 2012 - 11:00

Kjøleskapet i vogna virker fint på både gass og 220 Volt, men ikke på 12 Volt.

Kjøleskapsbelysningslampa inne i skapet lyser når man åpner døren. Denne lyser uansett om men har på 220Volt eller ikke.
Eneste som må til, er at hovedbryteren til 12 volt er på.

Når 220 volt er tilkoblet, så lyser 220 volt powerknappen dersom den står i stilling "på".

Når jeg slår på 12V powerknappen så tennes ikke lyset i denne. Det står i vognas bruksanvisning at den skal lyse når kjøleskapet er på.
Videre så står det i instruksjonsboka at 12 volt drift av kjøleskapet ikke er standard.

Det må jo være 12 volt TIL kjøleskapet, siden innvendig belysning tennes når døra åpnes.
Kan det være to tilkoblinger, en til lampe og tenner, og en til 12 v drift?

Noen som vet hvordan jeg trekker frem kjøleskapet/kommer til bak?
Skal skapet frem eller skal benkeplata over opp?

I følge denne etiketten inne skapet trekker skapet 130 watt ved 12 volt drift... det er jo hele 11 ampere.
Kjøleskapet vil jo i så fall trekke 11 ampere FRA vognbatteriet TIL kjøleskapet - mens den nymonterte boosteren kun kan levere maks 8 ampere TIL vognbatteriet...
Da blir jo resultatet av vognbatteriet blir tappet ned under kjøring, ikke sant?

Så... skal jeg derfor bare skal slå tanken om 12V drift av kjøleskapet i fra meg?


Kjøleskap 12V drift IMAG0960




Kjøleskap 12V drift IMAG0964




I følge dette koblingsskjemaet så skal det være strøm på grønn og blå ledere.
Det er vognas batterispenning der så lenge hovedbryteren er på. (Målt på bakveggen inni det smale skapet ved siden av kjøleskapet)


Kjøleskap 12V drift IMAG0965



Kjøleskap 12V drift IMAG0961








Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Kjøleskap 12V drift Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap 12V drift   Kjøleskap 12V drift Icon_minitimeLør 5 Mai 2012 - 13:02

Ta av ventilasjons-dekselet på utsiden av vogna og sjekk derfra om 12v er koblet.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kjøleskap 12V drift Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap 12V drift   Kjøleskap 12V drift Icon_minitimeLør 5 Mai 2012 - 13:30

Tipper at du finner mer om du tar av topp platen, tror det var et sånt skap i Polaren jeg hadde og der måtte jeg skifte coilen og den lå i alle fall oppå.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kjøleskap 12V drift Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap 12V drift   Kjøleskap 12V drift Icon_minitimeLør 5 Mai 2012 - 15:32

Redneck skrev:

Det må jo være 12 volt TIL kjøleskapet, siden innvendig belysning tennes når døra åpnes.
Kan det være to tilkoblinger, en til lampe og tenner, og en til 12 v drift?
Det er normalt to tilkoblinger, ja: En til 12V drift og en til belysning.

Sitat :
I følge denne etiketten inne skapet trekker skapet 130 watt ved 12 volt drift... det er jo hele 11 ampere.
Kjøleskapet vil jo i så fall trekke 11 ampere FRA vognbatteriet TIL kjøleskapet - mens den nymonterte boosteren kun kan levere maks 8 ampere TIL vognbatteriet...
Da blir jo resultatet av vognbatteriet blir tappet ned under kjøring, ikke sant?
12V drift av kjøleskap skal foregå fra bilens generator. Det er en utfordring å levere 10-12A til kjøleskapet. Spenningen er dog ikke kritisk, så du kan godt gå utenfor boosteren. Dermed unngår du samtidig å tappe vognbatteriet.


//Ole
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kjøleskap 12V drift Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap 12V drift   Kjøleskap 12V drift Icon_minitimeSøn 6 Mai 2012 - 8:14

Jeg tenker å legge opp for en 20A booster og siden kjøleskapet er koblet opp mot vognbatteriet blir det der så får tiden vise om det blir kjørt på 12V eller gass under kjøring. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Kjøleskap 12V drift Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap 12V drift   Kjøleskap 12V drift Icon_minitimeTor 12 Jul 2012 - 17:17

Jan Ole skrev:
Tipper at du finner mer om du tar av topp platen, tror det var et sånt skap i Polaren jeg hadde og der måtte jeg skifte coilen og den lå i alle fall oppå.

Var lettest å ta av topplata som Jan Ole sa!
Jada, det var koblet der.
Kabelen med blå (minus) og lilla (pluss) var ferdig trukket helt ut i vognas 13 polt kontakt.

Nå ligger jeg og kravler på garasjetaket for å få kjøleskapet til å virke på 12V under kjøring.
Ser ut som det blir inn med bilen i garasjen-jobb for å få dette til.
Bare å bytte den fine nye 7 poltkontakten på bilen, til en 13 polt, så er vogna klar for kjøleskapsdrift allerede. (Vogna har 13 polt kontakt allerede)

Da vil kjøleskapet få strøm (pluss og minus) via to andre kabler enn alle lysene og lading av batteriet osv... sånn at den strømmen ikke vil grille en allerede hardt belastet minusleder i vognas tilhengerkabel.

Pluss til kjøleskapsdrift (pinne 12) tar jeg fra den feite relestyrte plusskabelen som jeg har lagt opp fra bilens batteri og bak - dermed slår kjøleskap 12V seg av når jeg stopper bilen.

Arg, nå kom jeg akkurat på at styrestrømmen til releet som mater pluss i kabelen bak til vogna er styrt av parklyset på bilen. Og, i går fant jeg ut at parklysene på bilen ikke går på nar jeg starter...
Når jeg starter bilen går det to stk 27W (usa pærer med 7W/27W) pærer på forover dersom det er lyst.
Dersom det er mørkt tennes parklysene forover og nærlysene, og 7w tråden i det som er kjørelys når det er lyst.
Det vil si at jeg ikke får ladet vogna eller får drift på kjøleskapet uten å manuelt slå på lysene.
Jeg vil jo gjerne IKKE slå på lysene på dagtid, sånn at pærene spares og det blir mere strøm fra dynamoen til overs til vogna...

Hmmm... må finne en annen plass under panseret å ta styrestrøm til releet som sender pluss bak til vognas lading og kjøleskap...

Ut å skru, nå er det ikke lenge igjen til ferie.

Ulven, vi må få til denne funksjonen på din vogn også, jeg begynner å skjønne hvordan de Solifervognene er bygget opp.


Edit...
Ops.....


Sist endret av Redneck den Tor 12 Jul 2012 - 22:02, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kjøleskap 12V drift Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap 12V drift   Kjøleskap 12V drift Icon_minitimeTor 12 Jul 2012 - 19:38

Ehm, hva sa Johnny at du skulle ta av? Laughing

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Kjøleskap 12V drift Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap 12V drift   Kjøleskap 12V drift Icon_minitimeTor 12 Jul 2012 - 22:05

Nå virker det fett.

Kjøleskapet får inn 13,7 når bilen går på tomgang.
Når jeg slår på kjøleskapet trekker det 10,5 amp (utemom bosteren) og inngangsspenningen faller med 2,2 volt, til 11,5volt.

Når bilen er tilkoblet, motoren i gang og bosteren på, så lader den vognbatteriet.

Nå er det bare noe småpell igjen...

(Takk for korrigeringen Jan Ole!)
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Kjøleskap 12V drift Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap 12V drift   Kjøleskap 12V drift Icon_minitimeTor 12 Jul 2012 - 22:06

Noen som vet om 12V driften i kjøleskapet trekker mindre når det blir kaldt?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kjøleskap 12V drift Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap 12V drift   Kjøleskap 12V drift Icon_minitimeTor 12 Jul 2012 - 23:21

Marginalt i såfall.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Kjøleskap 12V drift Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap 12V drift   Kjøleskap 12V drift Icon_minitimeFre 13 Jul 2012 - 0:01

Hei, bra du fant ut av det, må få meg en booster og sånn jeg å Smile
Og så får vi ta en dag på å bytte til 13 pinns kontakt på vogna mi å, for det der var jo genialt.

Har hørt at 12v kun gir god nok kulde til å holde det som er kaldt, og ikke kjøle ned noe særlig med temperatur, litt som en kjøleboks fra biltema, mens gass drift og 220v gir bedre effekt.

men det er jo genialt å kunne sette på kjøleskapet på 220v dagen før man drar, og beholde kulda mens man kjører Wink
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Kjøleskap 12V drift Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap 12V drift   Kjøleskap 12V drift Icon_minitimeFre 13 Jul 2012 - 8:34

Redneck skrev:
Noen som vet om 12V driften i kjøleskapet trekker mindre når det blir kaldt?

Kjøleskap på 12V har kun en effekt, så strømtrekket blir konstant når kompressoren går. Men 99% av alle skap med 12V har en temperaturføler mot utetemperatur, og starter ikke om det er kaldere ute enn 5-6 grader.

Mange som har begynt å lete feil da, gitt.



Til Toppen Go down
helsem




Antall Innlegg : 2
Registration date : 12.08.2012

Kjøleskap 12V drift Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap 12V drift   Kjøleskap 12V drift Icon_minitimeSøn 12 Aug 2012 - 22:05

Hei!

Har ei Bürstner 2004 mod. der eg ikkje har drift på kjøleskapet når eg vrir over på 12 volt.
På tur i fjor stod kjøleskapet på 12 volt heile tida både på landstraum og 13 pins kontakta på bilen. I år vil ikkje 12 volt virke, og det dreg tomt batteriet i løpet av 1,5 - 2 timar (både på landstraum og under sleping). Det virkar heilt fint på 230 volt og gass...
Er det nokon som har eit lurt forslag til løysing?
Til Toppen Go down
Grom
CARAVANER
CARAVANER
Grom


Male
Antall Innlegg : 70
Localisation : Fjellstrand
Registration date : 15.08.2012

Kjøleskap 12V drift Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap 12V drift   Kjøleskap 12V drift Icon_minitimeOns 15 Aug 2012 - 11:45

Hei. Forstod jeg det riktig at det lå ferdige kabler fra kjøleskapet og ned til kontakten? har Solifer tenkt at det det skulle drives igjennom den ene ledige stikket i kontakten? (ikke 13 pin) ? så hvis jeg kobler opp 12V i den ledige stikke på bilens kontakt så virker det sannsynelig vis hos meg også? ( Solifer Goldie 530 1998 mod)
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Kjøleskap 12V drift Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap 12V drift   Kjøleskap 12V drift Icon_minitimeLør 18 Aug 2012 - 19:40

På min gikk kabelen fra toppen av kjøleskapet til en koblingsboks under benken foran byssa. Der måtte jeg koble noe om for å få alle lederne frem til tilhengerkontakten.

Det skal gå TO ledere hele veien til bilen dedikert til 12 volt pluss og minus KUN til kjøleskapet.
Du bør ikke drive 12 volt kjøleskap gjennom en 7 pins tilhengerkontakt.
Fare for varmgang osv

Nå som jeg omsider har gjort som mange på forumet sa kan jeg bare si det samme til deg: Bygg om bil og vogn til 13 pins kontakt!
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Kjøleskap 12V drift Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap 12V drift   Kjøleskap 12V drift Icon_minitimeLør 18 Aug 2012 - 21:51

Redneck skrev:
Du bør ikke drive 12 volt kjøleskap gjennom en 7 pins tilhengerkontakt.

Går helt fint det, så lenge du ikke lader batteri i vogna samtidig.

Om du skal lade vognbatteri samtidig med kjøleskapdrift, kobler du kjøleskapet til å hente strøm fra batteriet i vogna i stedet for direkte fra bilen. På den måten blir strømtrekket aldri mer enn laderens størrelse pluss lyspærene på vogna, og det har fungert knallbra for min del i 7 år nå.

Om du kobler lading fra bil og kjøleskapdrift fra bil i tillegg til lysene på vogna, kan det bli for mye på 7 pols kontakt. Anbefaler i såfall LED-pærer i alle markeringslys på vogna.
Til Toppen Go down
Grom
CARAVANER
CARAVANER
Grom


Male
Antall Innlegg : 70
Localisation : Fjellstrand
Registration date : 15.08.2012

Kjøleskap 12V drift Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap 12V drift   Kjøleskap 12V drift Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 10:50

Takk for gode råd alle sammen:-) Får se hva vinteren bringer.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Kjøleskap 12V drift Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap 12V drift   Kjøleskap 12V drift Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Kjøleskap 12V drift
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» 12V drift av kjøleskap
» Kjøleskap
» Kjøleskap.
» Alde i drift imens man trekker vogna?
» Feil med kjøleskap

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: