| 3 spørsmål om lys og knapper i 08 720 UKFe | |
|
+3T_Rex hobby 650 kfu per-erik 7 posters |
Av | Innlegg |
---|
per-erik
Antall Innlegg : 19 Localisation : Andøy, Nordland Registration date : 12.05.2012
| Tema: 3 spørsmål om lys og knapper i 08 720 UKFe Lør 12 Mai 2012 - 15:39 | |
| Heisann, ny her og min første post på forumet.
Jeg har akkurat kjøpt meg en 2008 modell 20 UKFe og er storfornøyd.
Jeg hadde fra før en 86 hobby 450, men den ble litt liten da vi har 2 små (1og 2 år) Ikke hadde den varmtvann heller.
Samboeren er ikke spesielt camping interessert, så forhåpentligvis blir det bedre når fasiliteten er flere og standarden har økt:-)
Planlegger fricamping i nærheten ved et fiskevann denne første sesongen, og kanskje et par kortere turer. Vil ta dette litt gradvis da jeg føler jeg mæ få litt mer erfaring før jeg legger i vei på Sverigetur.
Men angående det jeg lurer på så er det sikkert flere ting som dukker opp, men nå er det lyset som står i skapet rett frem når man kommer inn i vognen. Kan dette slås av, og hvor er i så fall bryteren?
Den andre tingen jeg lurer på er varmtvann knappen på kontrollpanelet. er denne til varmtvann generelt, eller kun når man er på 220V?
Den 3 tingen er indirekte belysning 2. Jeg hører et rele slå, men jeg ser ingen lys komme på.
Jeg har dessverre ikke fått instruksjonsboka enda,da forrige eier har rotet den bort.
Takk for alle svar, og fortsatt god helg.
Per-Erik
| |
|
| |
hobby 650 kfu CARAVAN KING!
Antall Innlegg : 286 Age : 47 Localisation : Hallingdal Registration date : 17.03.2012
| Tema: Re: 3 spørsmål om lys og knapper i 08 720 UKFe Lør 12 Mai 2012 - 22:54 | |
| tut å kjør til Sverige du Er da du får erfaring med kjøringen og vognen generelt Kjøpte min første "skikkelige" vogn nå i vinter og vi drar til sverige Heng på.Team Hobby :p | |
|
| |
per-erik
Antall Innlegg : 19 Localisation : Andøy, Nordland Registration date : 12.05.2012
| Tema: Re: 3 spørsmål om lys og knapper i 08 720 UKFe Søn 13 Mai 2012 - 15:55 | |
| Hei, Ja jo, endel av planen er å bruke denne sommeren til å få sambo til å like campinglivet. Vi er foreløpig ikke der at hun blir med til Sverige sånn uten videre, og ungene er for små til at jeg gir meg ut på langtur alene med dem.
Noen som kan hjelpe med spørsmålene mine ?
Mvh P-E
| |
|
| |
hobby 650 kfu CARAVAN KING!
Antall Innlegg : 286 Age : 47 Localisation : Hallingdal Registration date : 17.03.2012
| Tema: Re: 3 spørsmål om lys og knapper i 08 720 UKFe Søn 13 Mai 2012 - 18:25 | |
| Masse bra i sverige da..Stå på. Lysa dine veit jeeg ikke da jeg ikke har vært inni en slik vogn.Men på min så er bryteren v inngangen. Spenstig å kjøpe så stor ny vogn når sambo ikke er helt med da | |
|
| |
T_Rex CARAVANER
Antall Innlegg : 105 Registration date : 27.05.2008
| Tema: Re: 3 spørsmål om lys og knapper i 08 720 UKFe Søn 13 Mai 2012 - 18:44 | |
| Nå har jeg ikke har en 720 UKFe, men har hatt en annen Hobby 2008. Jeg husker ikke alt på dette panelet, men mener at lyset i det skapet går på en av knappene på panelet men da sammen med noen andre. Tror ikke det var en egen bryter for denne. Noen av lysene har også dimme-funksjon som aktiviseres ved å holde knappen inne. Indirekte belysning 2 er vel den ledsløyfa under skapene. Her tror jeg det bare er av/på uten dimming. Men hovedbryteren i midten har en minne funksjon også, kan det være noe der at det står av i minne med "Indirekte belysning 2"? Aner ikke så du må nesten bare prøve. Prøv og hold inne hoved bryteren i mer enn 5 sek. Da slår den alt av som en hovedbryter. Prøv deretter å slå på hver enkelt forbruker igjen og se om det kan hjelpe. Når det gjelder knappen for varmt vann er det kun for 220v på Truma Therme. Jeg antar at du har Truma varmluft og ikke Alde. Instruksjonsboka er ikke modell spesifikk men generell for årsmodellen. Jeg har ikke lenger min norske fra 2008, men det finnes en på tysk å laste ned herfra. Ellers hadde det vel vært best å fått svar fra en som har en 2008 720 UKFe. Mvh Per | |
|
| |
per-erik
| Tema: Re: 3 spørsmål om lys og knapper i 08 720 UKFe Søn 13 Mai 2012 - 19:19 | |
| Hei og takk for svar.
Min vogn har Alde, og vannet blir varmt både med og uten denne varmtvannknappen på. Jeg skal forske litt på disse lysene og panelet. Jeg viste ikke der var en lyslist under skapene også, men det er så pass lyst her oppe i nord nå at det er ikke bare å se sånt.Takk for linkt til manual:-)
Mvh P-E | |
|
| |
TomA CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 180 Age : 56 Localisation : Oppland Registration date : 19.11.2010
| Tema: Re: 3 spørsmål om lys og knapper i 08 720 UKFe Søn 13 Mai 2012 - 22:28 | |
| Hei per-erik
Har din vogn alde er knappen til for å stoppe sirkulasjonen i ca 30 minutter for å få enda varmere vann. | |
|
| |
per-erik
| Tema: Re: 3 spørsmål om lys og knapper i 08 720 UKFe Søn 13 Mai 2012 - 22:31 | |
| Hei og takk for svar Tom, Denne 30min funksjonen har jeg jo på Alde panelet, men jeg skal teste om vannet blir varmere neste gang. Mvh P-E
| |
|
| |
per-erik
| Tema: Re: 3 spørsmål om lys og knapper i 08 720 UKFe Ons 23 Mai 2012 - 19:48 | |
| Hei, da har jeg fått oppklart det meste, men har fremdeles et spørsmål da bruksannvisningen uteblir fremdeles. noen som vet hva den 7.5 amp12V sikringen som står fremst på rekken er til?
evt alle sikringene? Mvh P-E | |
|
| |
trivesivogn CARAVANER
Antall Innlegg : 148 Localisation : Spydeberg Registration date : 29.11.2010
| Tema: Re: 3 spørsmål om lys og knapper i 08 720 UKFe Ons 23 Mai 2012 - 20:01 | |
| Litt utenom tema.... Jeg manglet også bruksanvisning, men tok kontakt med Hobby i tyskland via kontaktskjema på hjemmesiden dems. De ville da ha chassisnummer for å være sikker på å sende korrekt utgave. Det gikk da tre dager så hadde jeg norsk utgave i posten, riktignok bare en oppkopiert utgave, men mye bedre enn ingenting | |
|
| |
per-erik
| Tema: Re: 3 spørsmål om lys og knapper i 08 720 UKFe Ons 23 Mai 2012 - 20:08 | |
| hei, takk for tipset trivesivogn. Jeg skal prøve det samme.
i mellomtiden fant jeg denne :http://www.campingvogn-forum.dk/download/manualer/Hobby2008.pdf
ikke helt spesifikk for min vogn, men bedre en ingenting:-)
Mvh P-E | |
|
| |
T_Rex CARAVANER
Antall Innlegg : 105 Registration date : 27.05.2008
| Tema: Re: 3 spørsmål om lys og knapper i 08 720 UKFe Ons 23 Mai 2012 - 20:37 | |
| - per-erik skrev:
- i mellomtiden fant jeg denne :http://www.campingvogn-forum.dk/download/manualer/Hobby2008.pdf
Det er nok den samme som jeg linket til lenger oppe.. Som nevnt tidligere får du ikke noen modell spesifikk instruksjonsbok så denne for 2008 vil nok være temmelig lik 2007. Det kom en modellforandring/oppgradering i 2007 og 2008 modellene er stort sett like, bare mindre endringer. - per-erik skrev:
- noen som vet hva den 7.5 amp12V sikringen som står fremst på rekken er til?
Hvis jeg forstår deg rett så er det til vannforsyning og "Porta Potti" som det står i koblingsskjema for 2008, koblingspunktpunkt 7 og 12 i hovedpanelet, går også på punkt 17 som kan være ledig EDIT: Ser nå at det er 2008 du har.. | |
|
| |
per-erik
| Tema: Re: 3 spørsmål om lys og knapper i 08 720 UKFe Ons 23 Mai 2012 - 20:42 | |
| tatt T_Rex, ja du har nok rett. I min vogn er der antakeligvis tatt ut strøm på punkt 17 til antenneforsterkeren.Jeg tulla litt med denne i dag da jeg skulle koble TV`n, og tror faktisk jeg tok sikringa pga en kortslutning av coax uttakene på forsterkeren. ble fri for vann overalt ihvertfall. Lærte at jeg ikke trenger denne forsterkeren, i det minste der jeg står nå.
ny sikring på plass og alt i orden nå :-)
Mvh P-E | |
|
| |
OyvindSP DIREKTØR!
Antall Innlegg : 640 Localisation : Slemmestad Registration date : 24.06.2008
| Tema: Re: 3 spørsmål om lys og knapper i 08 720 UKFe Tor 24 Mai 2012 - 9:28 | |
| Ikke ha for høye forventninger til bruksanvisningen heller. Den virker som den er maskin-oversatt fra tysk, og enkelte av formuleringene passer bedre inn i VG netts 'ukas morsomme skilt' enn som en bruksanvisning. Av og til må jeg faktisk overette til tysk ord for ord, for deretter å prøve å tolke hva som kan være ment..... | |
|
| |
Harald- CARAVAN KING!
Antall Innlegg : 328 Localisation : Måløy Registration date : 21.07.2010
| Tema: Re: 3 spørsmål om lys og knapper i 08 720 UKFe Søn 8 Jul 2012 - 4:57 | |
| - per-erik skrev:
evt alle sikringene? Mvh P-E På min 720 UKFe, fra 2011 er kurslisten slik: S15, 7,5A, Vannpumpe, toalettpumpe, lys kjøleskap, lys stekeovn S14, Lys frokostgruppe, Spot skap over tv benk, spot skap over kjøkkenbenk S13, Lys kjøkken, kjøkkenvifte, lys bad S12, Lys køyseng S11, Lys over salong bak, Dekorlys skap, lys dobbelseng, Forteltlys | |
|
| |
per-erik
| Tema: Re: 3 spørsmål om lys og knapper i 08 720 UKFe Tir 17 Jul 2012 - 10:36 | |
| Hei, Takk for svar Harald-
Jeg har opplevd noe nytt nå som bekymrer meg. Når jeg fikk vogna fungerte bryteren i skapet som en hovedbryter. Det var ingenting som virket både på landstrøm og batteri hvis ikke denne bryteren var slått over.
Så oppdaget jeg på en tur i forrige uke at jeg kunne trykke 2 ganger på kontrollpanelets hovedbryter og jeg fikk liv når jeg var på landstrøm. Da fungerte denne bryteren skapet slik jeg har lest den skal, nemlig bare som en bryter for batteriet.
Så langt alt vel, meen, når jeg kom hjem fra tur i går er bryteren tilbake til at jeg må slå den over for å få liv i vogna igjen. I tillegg er 12V spenningen høy. 14,5V.
Har min omformer tatt kvelden, og hvor sitter den i så fall? Evt har den en sikring? Under sengen fremme sitter en 25A lader, og en annnen boks som ser ut som laderegulator.
jeg opplevde forresten blafring i lysene på sist tur hvis jeg belastet mye, og tror nok jeg er fri for omformer, men hva gjør egentlig det? Alt virker jo som det skal så lenge jeg slår over bryteren til batteriet.
Forøvrig kan jeg melde om at fruen liker campinglivet bedre nå, og vi skal allerede på tur igjen til helga:)
Etid: kan legge til at jeg fant strømforsyningen. Det er jo den store boksen der sikringene sitter. Jeg fikk ikke til å åpne denne, men får jeg det til, er der noe som kan repareres?
Mvh P-E
| |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: 3 spørsmål om lys og knapper i 08 720 UKFe | |
| |
|
| |
| 3 spørsmål om lys og knapper i 08 720 UKFe | |
|