| 13 pin kobling, en eller annen feil | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
teralv COMBI CAMPER
Antall Innlegg : 21 Registration date : 04.10.2010
| Tema: 13 pin kobling, en eller annen feil Man 21 Mai 2012 - 21:11 | |
| Hei, har ei Hobby 545 2012 modell. Har og en hiace 2006 modell som hadde 7 pin tilhengerkontakt. Har så strekt en kabel fra batteri og bak som er på 6kvadrat mm (burde holde). På den nye 13 pin kontakten jeg har brukt, er det strekt opp kabel som vist her: http://www.norsktilhengersenter.no/eu_standard.htmlJeg har koblet det slik at jeg skulle få strøm til: KJØLESKAP (VIKTIGST FOR MIN DEL) - pin nr 12 Lading av batteri (nest viktigst) - pin nr 10 Lys innvendig - pin nr 9 JORD TIL pin nr: 11 & 13. Med andre ord er det tre pluss ledere som går inn på disse kontaktene over, og to til jord. I tillegg har eg koblet opp et rele forann ved batteri som kun leverer strøm til pin 9 - 10 og 12 når motor går (hentet styrestrøm fra parkeringslys). På pluss lederen etter rele står en 30 amp sikkring. Når jeg kobler vogna til, så sprenger 30 ampere sikkringen. Hva kan være galt? Under ser dere bilde fra instruksjonsbok, ser ikke dette rett ut? Kjøleskap vil bruke ca 10 ampere ved 12 volt, lysene trekekr ingenting når dem ikke er på, så spørsmålet er om det er lading som tuller dette til? Her er fra manualen til vogna: https://2img.net/r/ihimizer/img594/2223/545manual.jpgKan dere gi en tilbakemelding? | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13247 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: 13 pin kobling, en eller annen feil Man 21 Mai 2012 - 21:29 | |
| Har du en sikring til alt? Om batteriet er litt utladet i vogna kan det nok godt tenkes at strømmen blir over 30A til dette jevner seg ut, da ville det vert bedre med en booster i mellom som ikke "krever" mer enn ledningsnettet kan levere. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
offpist ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 391 Registration date : 10.09.2009
| Tema: Re: 13 pin kobling, en eller annen feil Man 21 Mai 2012 - 21:34 | |
| Du sier du sprenger 30A sikringen.. Har du kjørt alle kursene på igjennom en sikring? De skal være sikret hver for seg, og ikke så mye som 30A.. Det ville tatt knekken på en 1,5mm2 kabel ganske fort. Det ville også gjort det mye enklere for deg å finne ut hvilken kurs som problemet ligger på. Jeg veit at på min bil er ikke pinne 12 koblet, og det fungerer utmerket likevel. http://ny.sasmotorklubb.org/?page_id=168 | |
|
| |
teralv COMBI CAMPER
| Tema: Re: 13 pin kobling, en eller annen feil Man 21 Mai 2012 - 21:42 | |
| Hei.
Har vert ute å målt nå, alt på bilen er rett.
Har i tillegg koblet bort nr 10 (lading +). Likevel ryker sikringen.
Virker nesten som om det et noe ombord i vogna som er problemet. Rett og slett kortslutning i vogna. Satt nemlig inn en nebbtang i sikkringholder, da smeltet plasten. Når jeg måler pluss lederen fra bil, så er der ingen kortslutning mot jord, og sikkring holder.
Hva kan jeg sjekke i vogna?
Vil bare nevne at ingenting stod på i vogna utenom at det er en batteripakke i vogna. Kjøleskap, og lys var avslått, samt ladefunksjonen i bil til vogn ikke tilkoblet.
Har målt alle pinnene, de gir strøm og jord i.h.t tegning. | |
|
| |
offpist ROYAL CARAVANER
| Tema: Re: 13 pin kobling, en eller annen feil Man 21 Mai 2012 - 21:55 | |
| Nebbtang i sikringsboksen ja.. hehe.. høres ut som noe jeg kunne finne på å gjøre.
Som sagt, finn ut hvilken kurs det sikringen ryker på. Du har allerede prøvd å koble bort pinne 10, prøv å koble bort pinne 12 og 9 også. | |
|
| |
teralv COMBI CAMPER
| Tema: Re: 13 pin kobling, en eller annen feil Man 21 Mai 2012 - 22:11 | |
| Ble du klokere av denne? | |
|
| |
teralv COMBI CAMPER
| Tema: Re: 13 pin kobling, en eller annen feil Man 21 Mai 2012 - 22:14 | |
| Ser at Hobby ikke nevner pin 12 noen sted.
Kan en forstå det slik at det skal være kun kobling mellom pinn: 9 - 10 og 11 ? | |
|
| |
offpist ROYAL CARAVANER
| Tema: Re: 13 pin kobling, en eller annen feil Man 21 Mai 2012 - 22:22 | |
| Tja, det står vel bare at pinne 9 har konstant strøm, mens 10 har via tenning. 11 er jord for kurs 10. Men dette veit vi jo allerede Kanskje unødvendig spørsmål men: Du er 100% sikker på at du har koblet kontakten riktig? At du ikke har koblet den speilvendt.Som sagt, jeg er ganske sikker på at strøm på pinne 12 er overflødig. | |
|
| |
teralv COMBI CAMPER
| Tema: Re: 13 pin kobling, en eller annen feil Man 21 Mai 2012 - 22:29 | |
| | |
|
| |
TomA CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 180 Age : 56 Localisation : Oppland Registration date : 19.11.2010
| Tema: Re: 13 pin kobling, en eller annen feil Man 21 Mai 2012 - 22:32 | |
| | |
|
| |
janp GENERAL!
Antall Innlegg : 3365 Registration date : 19.01.2012
| Tema: Re: 13 pin kobling, en eller annen feil Man 21 Mai 2012 - 22:41 | |
| For å repetere det Offpist: har dusjekket at det er koblet på rett pinne? Husk at det er speilvendt, og at nr 1-13 skal stå på pluggen rett ved koblingen (skruen). Men om blinklys etc virker slik somdet skal så er du på rett vei. | |
|
| |
offpist ROYAL CARAVANER
| Tema: Re: 13 pin kobling, en eller annen feil Man 21 Mai 2012 - 22:46 | |
| Disponibel betyr "tilgjengelig" men jeg er som deg litt usikker på hva de mener med det. Tror jeg ville sett bort fra den tegningen.
Prøv gjerne å koble fra strøm på pinne 12 ja.
Jeg er alt for "gjør det selv" løsninger og slikt, men om du ikke veit hva du driver med så kan du ødelegge ganske mye på din nye vogn. At du kobler alt på en kurs, og kjører nebbtang i sikringsboksen fordi 30A sikringen ryker forteller meg at dette kanskje ikke går så bra... Prøver å komme med litt input til hvordan du kan gå frem, men føler ikke helt det går igjennom.
| |
|
| |
teralv COMBI CAMPER
| Tema: Re: 13 pin kobling, en eller annen feil Man 21 Mai 2012 - 22:46 | |
| Nå koblet jeg ut pin 12 til at det ikke står noe på den, kun 1-8, og 9 til 11. Da virket det - jippi.
Da virket det på lys, lading, og kjøleskap. Helt topp.
Det var pin 12 som tulla det til.
Takk for hjelp. | |
|
| |
teralv COMBI CAMPER
| Tema: Re: 13 pin kobling, en eller annen feil Man 21 Mai 2012 - 22:50 | |
| - offpist skrev:
- Disponibel betyr "tilgjengelig" men jeg er som deg litt usikker på hva de mener med det.
Tror jeg ville sett bort fra den tegningen.
Prøv gjerne å koble fra strøm på pinne 12 ja.
Jeg er alt for "gjør det selv" løsninger og slikt, men om du ikke veit hva du driver med så kan du ødelegge ganske mye på din nye vogn. At du kobler alt på en kurs, og kjører nebbtang i sikringsboksen fordi 30A sikringen ryker forteller meg at dette kanskje ikke går så bra... Prøver å komme med litt input til hvordan du kan gå frem, men føler ikke helt det går igjennom.
Joda, det går igjennom. Det var chatten mellom meg og deg som løste dette. At jeg setter en nebbtang nedi 3 sekunder var for å se om det ble varmgang, det ble det. Det fortalte meg at noe var galt. Problemet er tydligvis flere ting: * Hobby sin manual er relativt uklar, helt horribel oversetting på de forskjellige delene fra 9 til 13. * Norsk Tilhengersenter sin del var og uklar. Står vitterlig at 12 skal brukes. Når en leser Hobby manualen, siste linken eg la ut, samt den Danske, så svar jo det mer rett. Er litt elektro kyndig, har bl.a grunnkurs elektro, men er ingen ekspert. Men føler kompetansen var god nok til å løse dette. | |
|
| |
offpist ROYAL CARAVANER
| Tema: Re: 13 pin kobling, en eller annen feil Man 21 Mai 2012 - 22:55 | |
| Bra det ordnet seg. Det betyr at pinne 12 er kobet til jord i vognen, og slik skal det sikkert være også.
Nå ville jeg montert riktige sikringer. Pinne 9 skal normalt være 20A og pinne 10 skal være 15A.
| |
|
| |
teralv COMBI CAMPER
| Tema: Re: 13 pin kobling, en eller annen feil Man 21 Mai 2012 - 22:59 | |
| Ja, det er nok slik det er - rart de ikke følger det som er "standarden".
Jeg skal heller gå ned fra 30 til 20. Har strekt en 6 kvadrat fra batteri og bak. 15 cm fra kontakten forgrener det seg to inn på kontakten. Sikkring står i dag fremme med batteriet.
Så at det trakk 6 amp når jeg slo på kjøleskap, så om eg setter 15 eller 20 fremme med batteriet vil være godt nok tror eg. Er bedagelig anlagt, så det blir bare en sikkring her. | |
|
| |
knutove CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 175 Age : 47 Localisation : Tønsberg, Vestfold Registration date : 14.08.2011
| Tema: Re: 13 pin kobling, en eller annen feil Tir 22 Mai 2012 - 22:33 | |
| - teralv skrev:
Virker nesten som om det et noe ombord i vogna som er problemet. Rett og slett kortslutning i vogna. Satt nemlig inn en nebbtang i sikkringholder, da smeltet plasten.
Ser du har funnet ut av problemet, men vil likevel kommentere bruken av nebbtangen din. Du sier selv at plasten smeltet da du satte inn nebbtangen. Har du tenkt på at det også kan smelte andre plasser samtidig? | |
|
| |
teralv COMBI CAMPER
| Tema: Re: 13 pin kobling, en eller annen feil Ons 23 Mai 2012 - 15:58 | |
| Joda, ser den - ikke helt optimalt, men, men. Funker no. | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: 13 pin kobling, en eller annen feil | |
| |
|