CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Lasting av vogna for langtur?

Go down 
+13
Jan
ArneO
DigitalMe
campist
sture_s
Thomas
OyvindSP
Lc120
knutove
Johnny
Jan Ole
janp
ulven
17 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeTir 22 Mai 2012 - 20:16

Hei, i helgen tok vi en shine av vognen og begynte planleggingen for hvordan pakke vogna for å få rett vekt fordelt osv.
vi tømte lasterommet bak under senga og der fikk vi plassert alt av stenger og rullen med solseilet, samt fortelt-teppet og jaggu var det plass til 3 stk sammenleggbare stoler, de som blir små pølser når de er pakket sammen.
foran i kassa har vi plassert gassgrillen, en 11kg dunk med gass, sveivene, vaskebøtte, vaskemidler, primusen står der også, samt klosser og litt div.

Vekta på kula var nå 75 kilo, bilen har max kuletrykk på 90 kilo, burde jeg legge litt mer vekt på kula? jeg kan fylle vann på tanken da den står foran hjulet, kom på at jeg skal også ha med ei lita flaske med gass til weberen, en 5kilos, den blir det plass til i gasskassa om jeg flytter litt av stæsjet inn under benken foran.

til helgen skal vi på prøvetur til mandal for å trene på å sette opp solseilet osv slik at det ikke blir noe pes på turen, og samtidig pakke vekk stæsj vi ser vi ikke trenger å ha med oss.
blir spennende å se hva vekta blir når vi får inn resten Wink
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeTir 22 Mai 2012 - 21:00

Min er at jeg trenger litt ekstra foran. Hadde 2 stk 10 liters vannaknner som jeg satte i gasskassen. Fint for både balansering og for å ha til kvelden.


Nå har jeg godt over 100 kg, pga fortelt. Og vogna er blitt mere stabil enn noen gang. Hengerfestet klarer 150 kg, og bilen siger ikke mer enn et par-tre cm når vogna kobles på. Skiftet hengerfeste, nå har jeg ca. 47 cm senter kula. Og i underkant av 45 når vogna er på.


Øker også lufttrykket litt bak når jeg drar vogna. Og sjekker nesten hver dag når jeg er på veien lufttrykk på bil og vogn, og slipper ned trykket til ca. 44 på vogna. Og øker det for mye underveis så slipper jeg ut litt underveis. Blir det for lavt så fylles jeg på da jeg har eget luftverk.


(Så venter vi bare på Sverre som sikkert har noe å bemerke.. Very Happy)
p
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeTir 22 Mai 2012 - 21:09

Mye god planlegging her, jeg har en sånn rund ting bak på bilen og på den passer en dings fremme på vogna ganske bra, når disse er koblet sammen er det tut og kjør. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89


Sist endret av Jan Ole den Tir 22 Mai 2012 - 21:20, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeTir 22 Mai 2012 - 21:17

Jan Ole skrev:
Mye god planlegging her, jeg har en sånn rund ting bak på bilen og på den passer en dings fremme på vogna ganske bra, når disse er koblet sammen et det tut og kjør. Rolling Eyes

Den planen funker alltid. Very Happy
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeTir 22 Mai 2012 - 21:28

Hehe, jeg tenker sikkerhet først, så sikkerhet igjen, så får resten gå på sikkerheten også, i hvertfall så lenge jeg har med våre 2 barn i baksetet Wink better safe than sorry...

men er 75 kilo nok eller bør jeg få mest mulig opp mot maks tillatt?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeTir 22 Mai 2012 - 21:50

Nåja, sikkerheten er ivaretatt her også, vær du sikker, mye derfor vi kjører rundt med en bil av den størrelsen vi gjør hele året. Om du bør øke utover 75kg er det du som må finne ut for det er det svært ulike meninger rundt.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeTir 22 Mai 2012 - 22:00

Jeg har alltid pleid å pakke ting der de passer best. Når alt annet er på plass har jeg lagt forteltet over akslingen inne i vogna. Hvis den har vært lett på kula etter dette har jeg flyttet forteltet fremover til det er passe. Dette har fungert fint i alle år. Jeg har aldri veid heller. Har bare løftet og vært fornøyd hvis det har vært et godt løft. Har vært litt vanskeligere nå med reiseteltet. Det er alt for lett til å regulere vekten på samme måte.
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeTir 22 Mai 2012 - 22:11

janp skrev:
Min er at jeg trenger litt ekstra foran. Hadde 2 stk 10 liters vannaknner som jeg satte i gasskassen. Fint for både balansering og for å ha til kvelden.


Nå har jeg godt over 100 kg, pga fortelt. Og vogna er blitt mere stabil enn noen gang. Hengerfestet klarer 150 kg, og bilen siger ikke mer enn et par-tre cm når vogna kobles på. Skiftet hengerfeste, nå har jeg ca. 47 cm senter kula. Og i underkant av 45 når vogna er på.


Øker også lufttrykket litt bak når jeg drar vogna. Og sjekker nesten hver dag når jeg er på veien lufttrykk på bil og vogn, og slipper ned trykket til ca. 44 på vogna. Og øker det for mye underveis så slipper jeg ut litt underveis. Blir det for lavt så fylles jeg på da jeg har eget luftverk.


(Så venter vi bare på Sverre som sikkert har noe å bemerke.. Very Happy)
p

Neida Jan Petter skal ikke bemerke noen ting i dag,er jo bare luft vi snakker om eller??? som i luftfjæring eller var det noe annet du tenkte på????
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeTir 22 Mai 2012 - 22:22

Jeg vil tro at dette uansett blir litt prøve-og-feile. Ingen tvil om at desto høyere kulevekt desto bedre ligger vogna, men det kommer selvfølgelig an på hvor mye tyngde du har i bahgasjerommet på bilen også. Så lenge vi hadde Multivanen lå vi på 75 kg kulevekt og selv med fullt bagasjerom, tre sykler på stativ bakpå bilen og 370 kg+ i vogna hadde vi aldri problemer. Da hadde bilen totalvekt på 2800 kg. Har aldri hatt problemer med dette, men det er selvfølgelig en helt annen sak for deg! Det går ikke å sammenligne en Multivan eller janp's LC der vi kjører med tunge boggivogner med ditt oppsett. Dersom du har en tung, flat gjenstand (fortelt) som lett kan flyttes på gulvet i vogna er det den beste måten å prøve seg frem!
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeTir 22 Mai 2012 - 22:44

Eneste som slår meg ang trådstarters første innlegg er at han har pakket stenger og seil bakerst og vurderer å gjøre vogna tyngre foran med dette baki. Da får du "vektarmen".. Tung foran og tung bak, lett på midten. Ikke en heldig kombinasjon mtp wobling etc. Nå veier ikke seil mest, vet jo heller ikke hvor mange stenger du har til det, men det er noe å tenke på i hvertfall. Jeg prøver å pakke slik at kuletrykket blir så høyt som mulig opp mot grensen.
Til Toppen Go down
sture_s
CARAVANER
CARAVANER
sture_s


Male
Antall Innlegg : 62
Localisation : Mo i Rana
Registration date : 13.08.2011

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeOns 23 Mai 2012 - 13:42

Når dere legger telt og stenger midt i vogna på gulvet, vill ikke det skli fremover under en hard oppbremsing? Skulle vært stroppfester på gulvet sunny
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeOns 23 Mai 2012 - 17:55

Ideen med stropper midt er god - men er det noen som har det, tro?

Jeg har rundt 90 kg på kula, og synes det blir veldig støtt. ( det er maks av hva bilen er godkjent for)

Til Toppen Go down
http://www.campist.info
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeOns 23 Mai 2012 - 20:31

Sikkert lurt å stroppe det fast, men i alle de årene jeg har kjørt med forteltet på denne måten har det ikke flyttet seg mange millimeterene under kjøring.
Til Toppen Go down
sture_s
CARAVANER
CARAVANER
sture_s


Male
Antall Innlegg : 62
Localisation : Mo i Rana
Registration date : 13.08.2011

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeOns 23 Mai 2012 - 21:03

Hvis det blir en nødbremsing, så vil vel stengene suse framover og kanskje ødelegge...
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeOns 23 Mai 2012 - 21:10

Dethleffs har hatt en modell som i brosjyrene blir brukt til å frakte motorsykkler, den har stroppefester. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeOns 23 Mai 2012 - 21:16

Jan Ole skrev:
Dethleffs har hatt en modell som i brosjyrene blir brukt til å frakte motorsykkler, den har stroppefester. Rolling Eyes

Tror du tenker på Knaus Deseo Transport http://www.knaus.de/caravans/deseo/grundrisse-und-panorama/deseo-transport/panorama.html
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeOns 23 Mai 2012 - 21:19

Nei, Dethleffs har/hadde en modell som jeg ikke husker navnet på nå.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeOns 23 Mai 2012 - 21:27

OK, alt 1: Stenger leges et sted der de er med på å lage pendeleffekt eller for lavt kuletrykk - sannsynlighet for uhell øker.
Alt 2: Stengene legges et sted der de øker stabiliteten - sannsynlighet for uhell minker.

Konsekvens av nødbrems er vel ganske lik uansett alternativ, alt løst kan potensielt ødelegge, men heller et hull i en seng enn å få en ekvipasje som er ustabil og i tillegg trenger 20-50 % lengre stoppestrekning pga feil lasting. GOD TUR!

Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeOns 23 Mai 2012 - 22:33

Jeg pleier å ha litt i bilen også jeg, men nå har vi rikelig med lastekapasitet i bilen da.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeOns 23 Mai 2012 - 23:06

jeg la stengene og teltet i bagasjerommet, og det kommer jeg alltid til å fortsette med jeg gidder ikke å prøve å lure meg selv til å tro at den og den bilen er stor nok
neste trekkvogn blir enten en hi ace eller en MB sprinter etter all sansynlighet
da slipper jeg å tenke så mye med over 1000 kilo lastekapasitet i bilen
gjør godt det for en stressa far til to jenter som tror de skal flytte selv om det er snakk om en helgetur
jeg er himla god til å pakke, men mindre god på å beregne hva som faktisk trenger å være med på tur
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeTor 24 Mai 2012 - 10:33

grunnen til at jeg la stengene der, er at de er ute av veien og vi kan bruke vogna uten forteltet og uten å måtte tråkke over ting på gulvet osv.
så slik det er pakket nå fungerer bra, så får jeg legge mer motvekt foran eller ved hjulet?

skal bli spennende å teste vekta på den i morgen og se hvordan den henger bak bilen. Smile
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeTor 24 Mai 2012 - 21:42

Vogna mi har veeeldig lavt kuletrykk når den er tom. Og siden jeg har køyene på tvers foran passer det utmerket å legge stenger og telt på gulvet helt i front slik at de ligger mot sengevegg på nederste køya. Skal bli rimelig hard bråstopp før de går gjennom der da, og i så fall er et andre ting jeg er mer bekymret for enn stengene og nederste køya..
Til Toppen Go down
Rune R
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 60
Localisation : Arendal.
Registration date : 26.07.2011

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeOns 30 Mai 2012 - 12:42

Nybegynner spørsmål.
Måler dere kule trykket helt ytterst der kula skal festes eller på nesehjulet til vogna.
Tror vogna vår (som skal hentes til fredag) har vekt måler på nesehjulet men..

Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeOns 30 Mai 2012 - 13:10

Kulevekta måles i kulehansken. Om det er vekt på nesehjulet er det et regnestykke som skal til for å finne ut hvor mye det blir på kula.

Men det regnestykket trenger du jo bare å ta en gang så du vet forskjellen mellom kule og nesehjul.
Til Toppen Go down
Rune R
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 60
Localisation : Arendal.
Registration date : 26.07.2011

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeOns 30 Mai 2012 - 13:40

Kule hanske heter det ja Embarassed

Flott, takk.
Regner jo med det allerede er regnet ut slik at vekt på nesehjul stemmer men må jo sjekkes.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeOns 30 Mai 2012 - 16:47

Jeg har innebygd vekt i hjulet, differansen er, mener jeg å huske, 29-30kg høyere på hjulet enn fremme på kula. Shocked

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeOns 30 Mai 2012 - 17:01

Det høres helt merkelig ut.
Jeg har lenge tatt det som en selvfølge at vekten på hjulet viser vekten man har på kula!
+/- noen få kg så klart.

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeOns 30 Mai 2012 - 17:26

Tja, jeg kan godt sjekke det igjen ved neste mulighet. Brukte to vekter, en teleskop rød firkantet beregnet for formålet, men definitivt ikke lovlig ved kjøp og salg, og en digital med 10 gram intervaller beregnet for veiing av freonflasker, begge var forsåvidt enige. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeOns 30 Mai 2012 - 21:52

Har funnet en gyllen middelvei ifm lasting av vogna, og den hang veldig snillt og rolig bak bilen, var innom vekta på vei bort, da veide den 1520, mens etter en opprydding og omlasting på vei hjem igjen vekslet den mellom 1480 og 1500, kom litt ann på hvor langt frem og tilbake på vekta jeg stod Wink

Totalvekta på vogna er 1500 så da vet vi hvor mye vi kan ha med oss.

vi hadde godt med plass igjen i bilen, så vi plasserer en ekstra kjølebag og tøy osv i bilen, da den hadde endel å gå på faktisk. nå lå kofferten med tøy i vogna.

Fungerte veldig bra med 75 kilos kuletrykk
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeOns 30 Mai 2012 - 23:49

Prøv å kjør med klemmekoblinga i hvilestilling, opp, sånn at ikke de nye bremsebeleggene dine går i inngrep på antislingerkoblinga. Da skal du merke hvor mye den koblinga hjelper! Godt du har nye friksjonsbelegg!
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeTor 31 Mai 2012 - 10:30

Jeg prøvde det, inne på campingen Wink
var kø på vei inn til sjøsanden, så madammen hoppet ut, løsnet det rød håndtaket og gikk inn å registrerte oss.. knirker fælt med det innkoblet, så jeg tipper det hjelper godt ja, og det er jo meningen Smile
men merker du noe særlig med den kraftige trekkbilen du har da? den rikker seg vel ikke sideveis likevel?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeTor 31 Mai 2012 - 10:49

Knirking i kulekoplingen kommer gjerne av at kula ikke har vært helt ren. Kan være kjekt å ha litt smergelpapir liggende i bilen til å pusse av kula eller inni hansken.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeTor 31 Mai 2012 - 17:05

Den nye antislingkobøinga var lydløs på min, skikkelig ren kule. Snakker chrom look før jeg tredde ho (vogna altså) nedpå.
Neste tur du er på, kjør med løs antislingerkobling på motorvei et par mil, så kjenner du naturlovene i mye tryggere hastigheter enn med klemkoblinga innkoblet. Tror det er en god erfaring å vite hvor mye det hjelper med bremsebeleggene på klem.

Ulven, for å si det sånn, jeg gruet meg til langturen i sommer - satt på antislingerkobling på vogna - kjørte til Froland Arendal og hjem en helg. Nå gruer jeg meg ikke til selve kjøringen i hvert fall.

Den gamle Chevyen med bladfjærer bak var SUVeren å trekke vogn med, på tross av langt overheng. 140 på autobahn uten antislingerkobling gikk fint...
Den "nye" Chevyen med kortere overheng bak og spiralfjærer er ikke så stabil med vogn bak. (men den er mere komfortabel på humplete vei)
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeTor 31 Mai 2012 - 18:42

Jeg kjørte vogna fra haugesund til kr.sand med utslitte bremsebelegg på den stabilisatoren, så jeg vet vordan den er uten, neste tur skal jeg sikre meg en vask med aceton og litt pussing på kula med smergelpapir, så slipper vi knirken Wink

Vi tar norges ferien neste år Wink

Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitimeFre 22 Jun 2012 - 21:02

Ja, nå er det like før det braker løs.. kulekløen er klar og det klør litt i resten av kroppen også Wink
Planene er rimelig klare, må bare være sikker på at det er mellom 75 og 80 kilo trykk på hansken (har stav å måle med) så ligger det 5000km foran oss.. Wink
Har fordelt vekta endel og fått ut alt av smått og stort som vi ikke trenger å ha med oss.
Må nok ha meg en tur på torsdag på vekta for å være sikker Wink
Better safe than sorry.. Wink
Til Toppen Go down
Sponsored content





Lasting av vogna for langtur? Empty
PosteTema: Re: Lasting av vogna for langtur?   Lasting av vogna for langtur? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Lasting av vogna for langtur?
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Lasting
» Langtur
» Langtur til Nordkapp i september?
» Erfaringer Lasting av Hobby 650kfu
» tips for en første langtur med vogn

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TIPS & TRIKS-
Gå Til: