CARAVANFORUM Caravan forum for campere | |
| | Skjev slitasje . | |
| | Av | Innlegg |
---|
petter34 ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 407 Registration date : 09.06.2010
| Tema: Skjev slitasje . Søn 3 Jun 2012 - 20:38 | |
| Vogna er en adria classica , totalvekt 1700kg. Det ene hjulet er synlig slitt skjevt, har ikke målt , men ser ut som 0,5-1.0 mm. Dekka har gått ca 1500 mil. Noen som har erfaring med dette? Er det vanlig? | |
| | | Jan MODERATOR
Antall Innlegg : 15679 Age : 51 Localisation : Varierende Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Skjev slitasje . Søn 3 Jun 2012 - 21:00 | |
| ja dette er slik som kan skje når man kjører borti en kant, eller nedi et hull det er akslingen som hjulet står på som bøyer seg det er nesten umulig å rette, så jeg anbefaler å få den skiftet snarest dette tar også livet av hjullagrene på den siden på sikt | |
| | | Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13248 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Skjev slitasje . Søn 3 Jun 2012 - 21:12 | |
| 0,5 - 1 mm etter 1500 mil? Glem det, det er jo nesten ingenting og to nye dekk i forhold til å skifte aksling er jo bare små penger. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
| | | quattro1 HOFFSJEF!
Antall Innlegg : 1138 Localisation : Hordaland Registration date : 08.12.2011
| Tema: Re: Skjev slitasje . Søn 3 Jun 2012 - 21:56 | |
| Har lest at sporing på vogner rettes i Danmark, så det kan trolig ordnes her hjemme også. Kan vanskelig forstå at det skal være nødvendig å skifte aksling. Den skjevslitasjen du nevner virker dessuten nokså bagatellmessig, så jeg ville i alle fall ikke vurdert noe akslingskifte.
Prøv å sjekk på nettet og/eller spør på verksteder. En større caravanforhandler kan gjerne også hjelpe her. Mener en slik sporing/spissing-justering kostet en liten tusenlapp i Danmark. Bytte av aksling vil koste betydelig mer. | |
| | | petter34 ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 407 Registration date : 09.06.2010
| Tema: Re: Skjev slitasje . Søn 3 Jun 2012 - 23:02 | |
| Jeg skal måle skjevslitasjen, vogna er 2 år, men slikt dekkes vel ikke av garanti? | |
| | | Jan MODERATOR
Antall Innlegg : 15679 Age : 51 Localisation : Varierende Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Skjev slitasje . Man 4 Jun 2012 - 0:38 | |
| hvis vogna fikk seg en smell nå nylig så trenger ikke skjevslitasjen å være 2 år gammel anbefaler å få deg tak i en nøyaktig måler for å måle mønsterdybde nå og måle på nytt igjen etter ferieturen mål på et par tre forskjellige plasser for å ha sammenligningsgrunnlag | |
| | | Gjest Gjest
| Tema: Re: Skjev slitasje . Man 4 Jun 2012 - 22:09 | |
| Hei Petter34 Spissing på aksling/akslinger kan en god del av lastebilverksteder rette, hør med lokale verksteder. Når det gjelder slitasje så skal du vite at det er mange vogner som har skjeve aklinger fra dem var butikk ny. Dette veit vognforhandler om.
Vi fikk rettet våres aklinger på Scania i Tromsø mener det kostet ca 3500 for en boggi vogn er litt usikker på den prisen for våres ble rette på garanti.
Scania gjorde en fantastisk god jobb med våres vogn og det var ingen problem for dem å rette aklingene så dette er fult mulig å få iorden.
Er det et BPW understell du har så skal du ta kontakt med din forhandler for å reklamere på dette,BPW veit at dem har/har hatt problemer med skjeve aklinger.
Forhandleren vil garantert si at det er veistandaren som tar dekket ditt men ikke ta det som god fisk,dem veit nøyaktig hva det handler om.
No går jeg utifra at du ikke har skaddet akslingen selv.
Lykke til
|
| | | Løven CARAVANER
Antall Innlegg : 146 Age : 76 Localisation : Haugesund Registration date : 17.09.2010
| Tema: Re: Skjev slitasje . Tir 5 Jun 2012 - 22:21 | |
| Jeg hadde en Bjølseth 600 2002 mod som jeg kjøpte ny den gang.Så etter 18 mnd. fant jeg ut at den slet dekk på ene siden.Tok da kontakt med Bjølseth og fikk beskjed om å levere vogna inn der den var kjøpt.Akslingen bytta ut og jeg merka forskjell med en gang under kjøring. | |
| | | Sponsored content
| Tema: Re: Skjev slitasje . | |
| |
| | | | Skjev slitasje . | |
|
| Permissions in this forum: | Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
| |
| |
| |
|