CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet

Go down 
+9
HobbyTom
Lc120
Jan Ole
Johnny
offpist
Tasle
lea
tater ola
janp
13 posters
Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5  Next
AvInnlegg
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

Antall Innlegg : 3365
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Empty
PosteTema: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeMan 18 Jun 2012 - 21:42

Starter en egen tråd her for ikke å kludre for mye til offpists's tråd om hans 400w prosjekt.

Jeg lot meg rive med litt all den tid jeg har et lite panel allerede. Men som skrevet i en annen post så virker regulatoren sannsynligvis ikke helt etter boka. Den har tatt (muligens) knekken på et av batteriene mine.
Jeg bestillte derfor en ny regulator via Alibaba. com/Aliexpress. Men det gikk nok litt for fort for meg, så etterpå at jeg ikke fikk noen kvittering eller sporingsnr på forsendelsen. Pakken skulle sendes med DHL og det kostet en del ekstra. Men DHL finner ingen leveranse til meg, så det spørs om det går bra dette. Får lære litt og ta det på kontoen for læring. Skal få hjelp fra banken til å se på betalingen.
Men mere omm akkurat det litt senere i en annen post.

Jeg kjøpte samtidig et meter for denne regulatoren på ebay, fra denne selgeren:
http://www.ebay.co.uk/itm/Remote-Meter-For-Duo-Battery-Solar-Charge-Controller-Remote-Monitor-MT-1-/160772822143?pt=AU_Solar&hash=item256ece947f

Ble levert på en uke, og ikke noe å si på.

Nå i kveld har jeg bestillt den samme regulatoren fra Ebay istedet for å handle mere fra Alibaba foreløpig., fra den samme selgeren. Så får vi se om den kommer like kjapt.
http://www.ebay.co.uk/itm/20A-MPPT-Solar-Charge-Controller-Regulator-12V-24V-TRACER-2215-150V-INPUT-20A-/150786168051?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item231b8e54f3

Regulatoren er den samme som offpist har brukt, men med 20A som maks.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeMan 18 Jun 2012 - 21:50

Har kjøpt solcellepaneler også, de samme som offpist også. 2 X 100w fra
http://www.eco-worthy.com/catalog/index.php?cPath=60

Her er det en meget kvikk selger, Ella, som hart lovt å sende de idag. Tilbehør skal være pakket ned (koblingsboks og plugger som serie/paralellkobling).. Har allerede fått bekreftelse frra selger om at de skal være gjort klar for forsendelse, og pakkenr. for sporing sendes på e-post såsnart de er levert. Prisen på US$ 520 inkluderer frakt levert hjemme. Så får en se om selgere lover det de sier.

Flere her på forumet tenker på å kjøpe solcellepanel og bruke i vogna, og med de resultater som offpist har klart så er det muligheter for å fricampe noen dager uten å være avhengig av 230V. Og pris på 2 paneler og en regulator ser ut til å bli ca 4000 før moms og ev. toll. Det er vel en grei og billig investering for den som ønsker å klare seg litt uten 230V.
Til Toppen Go down
tater ola
CARAVANER
CARAVANER
tater ola

Male
Antall Innlegg : 58
Registration date : 24.07.2011

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeTir 19 Jun 2012 - 1:02

Hei
Jeg er midt i samme prosess som deg og helt uerfaren med å handle på nett type e-bay. Har tidligere handlet (les bestillt) mye men da har jeg fysiskt dratt og hentet varene selv og betalt ved motak. Er veldig skeptisk til denne form for handel da vi sitter hjemme(eller for min del i Brasil) og drar kortet på komputeren og så sitter det en i Kina og tar imot pengene. Men alibaba????
Dersom jeg har forstått noe her så skal det være litt sikrere å handle via e-bay enn å gå direkte på en selger utenom (mulig jeg tar feil).
Har nå bestillt regulator 30a(samme som offpist) samt Poe og power suply til denne. Nå er det dem litt dyrere bitene som kamera og 4 paneler i god offpist stil som står for tur.
Om jeg har forstått dette riktig så har du bestillt dine paneler utenom e-bay men direkte hos samme firma som offpist brukte. Jeg ser at det er noen kroner rimeligere dersom man gjør dette og det er kanskje ikke så dumt i og med at vi nå er flere fra Norge som bestiller samme. Selger er jo ikke så dum at dem ikke skjønner markeds potensiale i å levere så dette går sikkert helt bra. Får se om jeg skal gjøre (tørr) det samme.
Til Toppen Go down
lea
CARAVANER
CARAVANER
lea

Antall Innlegg : 67
Registration date : 20.11.2010

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeTir 19 Jun 2012 - 9:17

hei
Ebay er ikke noe trøbbel å handle fra.
Aner ikke hvor mange tusen som har blitt brukt der opp igjennom årene og har alltid gått smertefritt , bortsett fra en gang.
Da var det bare og henvende seg til pay pal og gikk 2 dager så var penger på kontoen min igjen og selgeren sparket ut av Ebay.

Så ingen grunn til bekymring.
Jeg har kjøpt alt fra pynteting hjemme( fruen) til dyr elektronikk\bildeler

Det som derimot er grunn til bekymring er selgere som henvender seg direkte til deg og vil handle utenom Ebay.
Stort sett pga de slipper gebyr sier de.
Dette er det bare å rapportere rett til ebay og vende visa kortet vekk.
Stort sett lureri fra ende til ende.
Du som person har da ikke noe å "stille" opp med og sjansen for svindel er meget stor.

Penger du selv har betalt inn og blitt lurt fra er det ingen som vil hjelpe deg med.Stort sett

Jan p. Et lite tips
Bytt bankkort nå.
Sier ikke at du har blitt lurt , men om så er tilfelle har de nå tilgang på kortet ditt.
Koster ikke mere enn en tlf til banken din og be om et nytt kort.
Er kjipt om du midt i sommerferien finner ut at kortet ditt er tappet.
Dette blir jo dekket av banken , men like fullt kjedelig og stå der uten penger et par dager.

Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeTir 19 Jun 2012 - 19:39

Å handle på e-bay eller ikke er vel ikke det som jeg ser som et problem. Men det jeg har erfart er at en bør bruke sider og registrere seg som bruker først. Da har nettstedet en oversikt over alle dine kjøp eller bud i ev. auksjoner.

Og så er det helt greitt å bruke Pay-Pal, det ser jeg nå. Var litt skeptisk tidligere, men Pay-Pal kontoen er for min del knyttet opp mot mitt MasterCard. Og det er jo et kredittkort og ikke debetkort.

Det som jeg ser nå i ettertid er at jeg gjorde noe fatalt ved kjøp av regulatoren. Akkurat hva jeg har misset vet jeg ikke, men noe gikk galt. Og siden jeg ikke noterte hvem som var selger ser det mørkt ut. I ettertid har jeg lagret siden som .html lokalt på PC'en når jeg bestiller noe, slik at jeg har full oversikt fra steder jeg ikke kjenner. Og dette er jo bare å slette senere.

Skal fylle ut skjema hos DNB så får de ettergå belastningen. Det står vitterlig Aliexpress i China så jeg tror ikke at dette er penger tapt. Men jeg må innrømme at det er litt spesiellt å få en telefon, sannsynligvis fra en dame som er selger, grytidlig om morgenen som forteller at det er bare å kontakte DHL og plukke opp pakken der. I bakgrunnen hørte jeg småunger som skrek og bar seg. DHL leverer jo på døra, og 6-8 dager skulle det ta. Og forsendelse skulle skje innen en uke. Men det gjorde det ikke

Er man i tvil så bruk E-bay, og se etter feedback og "Top Rated Seller". Det er ganske betrygge
Ola: om selger utenom E-bay og andre har god erfaring med dette firma så tror jeg ikke du skal være engstelig. Går noe skeis og du bruker Mastercard/PayPal så er det mye enklere. Og handle gjerne i starten av en måned, da har du over 1 mnd før fakturaforfall.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeTir 19 Jun 2012 - 19:43

Lea: jeg bruker aldri Mastercard på ferie, har aldri hatt bruk for det så jeg er ikke bekymret. Utenom i Mexico for en del år siden.

Men skal se på det og ev. bytte kort. Får høre hva DNB sier. Problemet med et nytt kort er at det må registreres på nytt enkelte steder, men det er kanskje ikke noen stor ulempe sett opp mot misbruk?
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle

Antall Innlegg : 1477
Registration date : 09.01.2008

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeOns 20 Jun 2012 - 15:30

For egen del så bruker jeg kun kredittkort ved nettkjøp, og Pay-Pal / Ebay er ingen unntak. Hvis noe mot formodning skulle skjære seg så får man pengene refundert av kortselskapet med mindre man har vært ganske så uaktsom.

Som nevnt i et annet innlegg bør man selvfølgelig først og fremst bruke hodet, eksempelvis "Top-rated" og alt det der. Kortselskapet kan jo som en konsekvens prosedere med at man har vært altfor uforsiktig, og at man da sitter igjen med svarteper. Teoretisk mulig, men neppe så veldig sannsynlig.

Edit: På ferie bruker jeg også Mastercard kredittkort, og har Visa kun som reserve. Mitt Mastercard er Cresco Premium, og i sommer gir det 3 % rabatt på alle transaksjoner, ikke bare drivstoff. Har også et drivstoff-kort fra Santander som gir 4 % dieselrabatt, men denne rabatten blir først kreditert meg en måned i etterkant på neste regning. Ellers bruker jeg Shell som gir 1 % ekstra som trumfbonus. Den andre store ulempen med Santander drivstoffkort er at de ikke har mulighet for autogiro eller e-faktura.

Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist

Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeTor 21 Jun 2012 - 17:28

Selv har jeg kjøpt 50 varer på Ebay de siste 6 mnd. (sa noen *avhengig*?)
Noen luringer er det alltids der ute, men jeg har enda tilgode å bli lurt.

En god pekepinn der er hvor bra feedbak har de. Er det en som er nyregistrert og ikke har noe feedback i det hele tatt så ville jeg kanskje heller valgt noen andre å kjøpe fra.

Alibaba er litt mer usikkert, og jeg tar alltid kontakt med selger først for å se hvor god dialog han har. De som ikke svarer i det hele tatt eller bare sender deg copy/paste svar som egentlig ikke er noe svar styrer jeg unna.
Om de ikke kommuniserer når man er i kjøpefasen så kan man være garantert å ikke få svar om varene ikke kommer.

I dag dukket det opp en 24 kg tung pakke på døren min (Ebay i England).. Det var regulatoren til solcelle prosjektet til huset. Litt av et beist.. Wink

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Sbhf_kv_01

Sist endret av offpist den Fre 19 Okt 2012 - 21:26, endret 1 gang
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeTor 21 Jun 2012 - 20:27

Var litt skeptisk til dette med solpanelene levret fra Kina, all den tid det haglet inn meldinger før jeg bestillte.
Etterpå ble det bomstille, men det var ubegrunnet. Det tar utrolig kort tid å få slikt til europa, men siste etappe før det er på døra og klar til montasje tar nok mye lengre tid. Men det blir greitt å se om jeg klarer en del dager uten 230V som jeg har planlagt.

Her er et eksempel på oversikt fra FedEx:

Jun 21, 2012 6:49 PM:Arrived at FedEx location PARIS FR
Jun 20, 2012 3:00 PM Arrived at FedEx location PARIS FR
Jun 20, 2012 11:48 AM In transit ALMATY KZ
Jun 20, 2012 11:45 AM In transit ALMATY KZ
Jun 20, 2012 12:38 AM At local FedEx facility PARIS FR
Jun 20, 2012 6:12 AM Departed FedEx location GUANGZHOU CN
Jun 20, 2012 3:43 AM In transit GUANGZHOU CN
Jun 19, 2012 11:05 PM International shipment release - Export GUANGZHOU CN
Jun 19, 2012 11:05 PM Arrived at FedEx location GUANGZHOU CN
Jun 19, 2012 11:04 PM In transit GUANGZHOU CN
Jun 19, 2012 9:37 AM Left FedEx origin facility XIAMEN CN
Jun 18, 2012 5:27 PM Picked up XIAMEN CN
Package received after FedEx cutoff Jun 18, 2012 12:55 AM
Shipment information sent to FedEx
|
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeTor 21 Jun 2012 - 20:55

offpist skrev:
Selv har jeg kjøpt 50 varer på Ebay de siste 6 mnd. (sa noen *avhengig*?)
Noen luringer er det alltids der ute, men jeg har enda tilgode å bli lurt.

En god pekepinn der er hvor bra feedbak har de. Er det en som er nyregistrert og ikke har noe feedback i det hele tatt så ville jeg kanskje heller valgt noen andre å kjøpe fra.

Alibaba er litt mer usikkert, og jeg tar alltid kontakt med selger først for å se hvor god dialog han har. De som ikke svarer i det hele tatt eller bare sender deg copy/paste svar som egentlig ikke er noe svar styrer jeg unna.
Om de ikke kommuniserer når man er i kjøpefasen så kan man være garantert å ikke få svar om varene ikke kommer.

Gode råd, offpist.

Bestillte ny regulator for noen dager siden, og sendte et spørsmål til selger. Og da kom det en melding om at selger er ute av kontoret. Og en som legger inn et slikt autosvar på henvendelser er en trygg selger å kjøpe fra.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeTir 26 Jun 2012 - 17:19

Da har jeg faktisk fått panelene fra Kina. 8 dager og merket som vareprøve og verdi $30/stk, totalt $60. Det blir ganske nøyaktig 1600 kr /stk inkl frakt, levert på døra. Får se hvordan de skal kobles opp, da det ikke var med noe ekstra koblingsboks eller noe annet.

Offpist har sikkert noen ting å bidra med i hans tråd om det han har montert.
Til Toppen Go down
tater ola
CARAVANER
CARAVANER
tater ola

Male

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeTir 26 Jun 2012 - 21:35

Da klarte jeg ikke å vente lengre jeg heller og Ella holder nå på å klargjøre 4 stk paneler til meg også etter en intens korrespondanse mellom Brasil (er på jobb) og Kina. kunne fått dem noen få dollar rimeligere ved å bestillt fra produsenten direkte men etter all den gode erfaringen som offpist og nå også janp har så lot jeg det stå til. Så får vi se hvordan det går med forsendelse og leveransen senere.
Men jeg har fått et større problem med å få tak på regulator da det ser ut til at det har dukket opp en produksjonsfeil på disse og produsenten har stoppet utsendelse til dem har fått utbedret feilen. Har nå bestillt denne regulatoren to ganger fra forskjellige leverandører men begge har kommet tilbake etter en dag og sagt at denne ikke kan sendes nå alikevell på grunn av ovenstående problem. Mulig leveranse i midten av Juli er det siste nå. Så da har det ikke mye betydelse om panelene kommer kjapt alikevell da man jo må ha regulator. Dog så kan man jo legge opp paneler/kabler etc så det er bare å smokke på plass regulatoren når denne en gang kommer. Det spørs vell om det blir noe særlig egenprodusert strøm denne sesongen alike vell men ferie turen starter 26juli så vi får holde fingrene krysset bounce
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeTir 26 Jun 2012 - 22:02

Venter også på regulator, hvilken type bestillte du?
Antar du bestiller MPPT, slik at du kan seriekoble panelene for bedre utnyttelse. Men det er vel ikke et must å gjøre det. Men om du velger å paralellkoble så kan du jo bestille en ordinær PWM-regulator.

MPPT: http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=solar+mppt+30a&_sacat=0&_odkw=solar+mppt&_osacat=0

Tips: Ella selger også MPPT 30A om du er i knipa og vil ha nå i sommer. Ville gjerne selge meg en, men siden det er 2 (?) underveis får det holde med de.
Den ene dukker neppe opp, da.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeTir 26 Jun 2012 - 22:37

Ja vi forventer bilder karer.. Wink

Når det gjelder kablene så byttet jeg ut 1,5 mm2 kablene som står på med 2,5 mm2 og satte på egne MC4 plugger.
Men i ettertid så har jeg tenkt at det hadde vært like greit å bare loddet alt sammen der oppe på taket.
Når de først er limt fast så er det jo ikke noe man driver og kobler fra og til.

Dette er selgeren jeg kjøpte av Ola, du kan jo sende han en mld.
Han har 10A, 20A, 30A og 45A inne ser det ut som.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeTir 26 Jun 2012 - 22:47

Bilder skal nok komme, men jeg tar ikke montasje før helga. Det regner her oppe nå så det blir ikke før helga. Dessuten har jeg en jobb å gjøre med å ta ned det gamle panelet også, men de nye er så store at de ikke kan monteres på det området der de nye skal plasseres.
Kanskje dukker det opp en regulator før helga også, monitoren kom ganske så kjapt.

Ang. kabel: skal innom en grossist i morgen så får jeg se om jeg finner en 2-leder 4 mm2 med dobbel isolasjon. Tenker å koble dette sammen i en boks og legge opp 4mm2 kabel til denne. Kablene fra panelene er ikke noe mye å skryte av, så de blir nok kortet inn så mye som mulig. Og koblingsboksene på panelene tror jeg jeg skal forsegle etter installasjonen, de er ikke spesiellt vanntette tror jeg.
Til Toppen Go down
tater ola
CARAVANER
CARAVANER
tater ola

Male

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeOns 27 Jun 2012 - 4:20

offpist skrev:
Ja vi forventer bilder karer.. Wink

Når det gjelder kablene så byttet jeg ut 1,5 mm2 kablene som står på med 2,5 mm2 og satte på egne MC4 plugger.
Men i ettertid så har jeg tenkt at det hadde vært like greit å bare loddet alt sammen der oppe på taket.
Når de først er limt fast så er det jo ikke noe man driver og kobler fra og til.

Dette er selgeren jeg kjøpte av Ola, du kan jo sende han en mld.
Han har 10A, 20A, 30A og 45A inne ser det ut som.

Ja det skal vel bli noen bilder når vi kommer så langt.
Det var forresten samme regulator som offpist og den første kjøpte jeg også av samme forhandler. Når denne kanselerte handelen så forsøkte jeg å få en fra denne karen http://www.ebay.com/itm/MPPT-30A-solar-charge-controller-regulator-max-input-150v-for-12V-24V-PV-system-/150826416796?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item231df47a9c men som allerede nevnt så har denne nå også gitt beskjed om at han ikke kan skaffe denne enda. Det som er irriterende er jo at dem enda ligger ute på e-bay som om ingen ting har hent og jeg påpekte dette i min mail til ham at det kanskje var på sin plass med en oppdatering ang leverings tidspunkt for andre interesenter. Ser ikke ut til å ha noen virking. janp : ja jeg har tenkt å kobble i serie som dere og da må jeg ha en slik regulator for å kunne håndtere dette. Kan selvfølgelig koble anderledes og få ned spenningen slik at jeg kan sette in en annen regulator men det var nå ikke dette som var planene.

ang kabel så forsøkte jeg å få ella til å oppgradere kabel til 6mm2 samt en kobblings boks med skrue tilkobblinger. Dette var ikke så lett da denne boksen var en god del større og således ville utløse mye mer i frakt. kabel kunne hun suplere men var litt dyr så jeg får se om jeg kan finne noe bra hjemme. Hvor fant du kabelen din offpist.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeOns 27 Jun 2012 - 9:11

På biltema, de har også 6mm2, men det er litt overkill å bruke på panelene.
Etter regulatoren derimot kan det være bra å ha 6mm2.

Sist endret av offpist den Ons 27 Jun 2012 - 18:13, endret 1 gang
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeOns 27 Jun 2012 - 17:18

Ola: jeg fikke denne meldingen tilbake da jeg etterlyste sporing og en mulig dato (kjøpte 20A):

Dear xxxxxxxx
Hi, we use Air Mail express, will first send to our UK freight station by Express, and Royal Mail will take over the shipment, unfortunately there is no tracking number but I 'm sure it will be faster than normal air mail. We shipped the item on 19th, and it has already left China for UK freight station.Please be patient. Any further questions please feel free to let me know.
Liu -dtaccessory.

Håper at dette er reelt, og at den dukker opp her snarest, og at det er bare den utgaven du har bestillt som det er problemer med.

Til Toppen Go down
tater ola
CARAVANER
CARAVANER
tater ola

Male

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeOns 27 Jun 2012 - 19:34

janp skrev:
Ola: jeg fikke denne meldingen tilbake da jeg etterlyste sporing og en mulig dato (kjøpte 20A):

Dear xxxxxxxx
Hi, we use Air Mail express, will first send to our UK freight station by Express, and Royal Mail will take over the shipment, unfortunately there is no tracking number but I 'm sure it will be faster than normal air mail. We shipped the item on 19th, and it has already left China for UK freight station.Please be patient. Any further questions please feel free to let me know.
Liu -dtaccessory.

Håper at dette er reelt, og at den dukker opp her snarest, og at det er bare den utgaven du har bestillt som det er problemer med.

Ja da har jeg bestillt denne regulatoren for tredje gang What a Face så får vi bare håpe at der er "tredje gangen gjelder det" . Har denne gang sendt mail først og bedt dem å sjekke at dem virkelig har denne på lager og fått bekreftelse fra nettop denne "dtaccessory". Så da får vi vente i spenning og se i løpet av morgendagen om det kommer en mail fra dem. Do I feel lucky sunny sunny

Offpist : Joa det er jo litt overkill med 6mm2 men det er vel en aldrig så liten overkill i hele mod'n lol! lol! lol!
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeOns 27 Jun 2012 - 19:59

Handlet fra ham, slik jeg har nevnt, displayet til regulatoren, og utifra svar og respons på mailer så er jeg ganske så trygg på "ham". Om det er bare 1 peson da. Men de rår jo ikke over transport, så det som jeg kommer til å se etter i fremtiden er transportselskap og om det er valgmuligheter.

Som jeg postet så er f.eks FedEx glimrende mtp. oppdatering. USPS har jeg den samme erfaring med.
Andre kan komme innspill om DHL og sporing på sendinger med de, om noen har brukt de da.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeOns 27 Jun 2012 - 20:19

Litt off-topic, men likevel:

Jeg fikk to små kabler fra England til programmering av to radiosendere. Fra England til Norge tok dette rekommanderte brevet én dag. i Oslo ble brevet liggende i en og en halv uke fordi posten "antok forsendelsen er tollpliktig" for to gratis ledninger og ankommer hit til Tromsø etter TO UKER med ekstrem forsinkelse fra Postens side på strekninga Oslo-Tromsø.

Gjentatte purringer til Posten (Posten utland) til tross, man får ikke noe vettug svar når man etterlyser forsendelsen, og det er som å snakke til veggen. De er helt lam i hodet. Nei, det norske postvesenet er rett og slett "Postverket fra helvete" når det kommer til kundebehandling og service. Evil or Very Mad

Attpåtil krever de nå 240 kroner i tollbehandlingsgebyr for noe som i utgangspunktet var en garantisak og gratis for meg. Nå har jeg sendt dem kopi av fakturaen som viser at dette er en garantisak og at jeg i henhold til avtale kan kreve tollbehandlingsgebyret frafalt. Og da har brevet brukt 3 uker "postgang" innenlands før jeg kan hente den fra Post-i-butikk... Fy faen for en institusjon! (Beklager fransken..)

Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeOns 27 Jun 2012 - 20:29

Fikk en litenpakke, sendt som brev, fra et firma som jeg har kjøpt Andersonplugger etc fra. Med USPS har dette vanligvis tatt ca 1 uke + 1 dag eller 2 alt etter tidspunkt for bestilling.
Men denne postpakken stoppet helt opp, kom etter nesten 3 uker. Og siden det ikke var noe sporing på forsendelsen så trodde jeg den var borte. Men sannsynligheten for at dette Postverket hadde forelsket seg i den for å kreve et gebyr eller 3 er nok stor.

Men siden varen ikke kostet allverden så fikk jeg ikke en faktura. Heldigvis. Posten får vel mye arbeid med utenlandske bestillinger uten å tjene 5 øre, så de prøver vel å slå kloa i det de kan. Mad
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeOns 27 Jun 2012 - 20:43

I mitt tilfelle får de svare erstatning etter Postlovens §22, Forskrift om formidling av landsdekkende postsendinger § 14 erstatning.

Fy fa... Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet 830847 for en skitten mafiabedri(f)t. De hadde brutt opp brevet, fant ingen faktura siden dette var reklamasjonsvarer, søkt etter pris på Internett og fortollet etter det de fant på nettet og mente de kan svindle kunden på den måten.

Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeOns 27 Jun 2012 - 20:46

Stå på, du har sikkert mange med deg.
Men alt du får er vel en beklagelse. Ingen der i gården som kan skytes og stå til ansvar. røver å holde meg mest mulig unna dette verket.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeOns 27 Jun 2012 - 20:53

janp skrev:
Stå på, du har sikkert mange med deg.
Men alt du får er vel en beklagelse. Ingen der i gården som kan skytes og stå til ansvar. røver å holde meg mest mulig unna dette verket.

Jo, jeg skal stå på kravet om erstatning.

Dama på Post-i-butikk fortalte at de hadde fått veldig mange klager på Postens oppførsel og forsinkelser, spesielt i løpet av det siste året. Så ting har åpenbart "gått fra vondt til verre", slik som det står i Murphy's lover om ting som bare overlates til seg selv, uten at noen tar ansvar.

Til Toppen Go down
tater ola
CARAVANER
CARAVANER
tater ola

Male

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeTor 28 Jun 2012 - 14:14

Da kan det jaggu meg se ut for at det blir ordning på reguleringen av ladestrømmen like vell.
Fikk nettop beskjed fra kina at regulatoren er sent og sporings nummer var vedlagt. Så da løser det seg muligens likevell.
Nå er det bare å vente på ella og få bekreftelse på at panelene er sent også så er vi i rute. Smile
Til Toppen Go down
tater ola
CARAVANER
CARAVANER
tater ola

Male

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeTor 28 Jun 2012 - 17:45

Smile Da har også vår kinesiske veninne Ella vært på lufta og lovet at panelene skulle bli sendt i morgen og hun skulle sende tracking nummer samtidig. Smile Dette ser jo lovende ut. Basketball
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeTor 28 Jun 2012 - 19:32

Da har jeg fått regulatoren, det tok 8 dager fra den ble sendt til den lå på posten. Og uten momskrav etc. Bedre kan det ikke bli. Panelene ble også levert slik, men verdien var jo ikke så høy da. Very Happy

Panelene er midlertidig festet, men vogntak skal vaskes grundig før endelig festing. Bytter vel ut ledningene til 4 mm2 også, og legger en tynn plastkanal på taker for å gjøre det så diskret som mulig.
Gammel Sunvind regulator er nedtatt og vil bli stedt til de evige jaktmarker, og ny regulator er tilkoblet. Lading er i gang, men jeg finner ingen manual til monitoren så jeg må trykke litt for å finne ut av de forskjellige muligheter for å se forbruk/lading etc.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny

Antall Innlegg : 8914
Registration date : 12.03.2007

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeTor 28 Jun 2012 - 19:55

Regning på skyldig smom er sendt. Ber om at skyldig beløp innbetales lotteren snarest da lotteren skal på ferie.
Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet 820616
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeTor 28 Jun 2012 - 20:07

Er ikke så avangsert Jan, men det første du må gjøre er å definere batteritype.
Syre, agm eller gel.
Og det er ganske viktig faktisk. Noen skal ha høyere ladespenning enn andre.

Bruker du load utgangen bør du også definere batterikapasiteten.

Du finner også manualen på nettet om du googler litt.

Godt det ordner seg for dere, selv har jeg over 200 kg med solcellepaneler i garasjen nå.
Montering neste uke, nå til helgen er det dåp av gutten min.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeTor 28 Jun 2012 - 20:13

Johnny skrev:
Regning på skyldig smom er sendt. Ber om at skyldig beløp innbetales lotteren snarest da lotteren skal på ferie.
Grunnlag for smom er ikke hverken avsender eller mottaker pliktig til å oppgi, ergo slipper jeg smom og smombehandlingsgebyr. Og da blir prisen ganske så behagelig.. Very Happy
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny

Antall Innlegg : 8914
Registration date : 12.03.2007

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeTor 28 Jun 2012 - 20:16

janp skrev:
Johnny skrev:
Grunnlag for smom er ikke hverken avsender eller mottaker pliktig til å oppgi, ergo slipper jeg smom og smombehandlingsgebyr. Og da blir prisen ganske så behagelig.. Very Happy

Ikke dersom du treffer på noen av oss andre her. Da vil det bli innkrevd smom direkte i form av beslag av brukbart fludium.
Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet 897742
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeTor 28 Jun 2012 - 20:31

Gleden er på min side, fluidum skal bli ved første treff. Vet dessverre ikke når. Spørs om det blir i sommer all den tid vi setter kursen til Gotland den 9, men en vet jo aldri.
Men for all del, bare ring på når du er i Visby eller Fårø du!
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeTor 28 Jun 2012 - 20:37

Da skal jeg prøve å få bestillt meg en større sinus-inverter også slik at vi kan brygge kaffe uten å være tilkoblet nettet. Men det blir en fra et norsk firma, Stokken båt og maskin.
Ca. 3100 koster den, 1000w med oppgitt bedre enn 92% effektivitet, dvs den levere rundt 900w. Noe dyrere enn å kjøpe akkurat den samme på nettet, men under en tusing i forskjell, så det er overkommelig. Om de har den da.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitimeTor 28 Jun 2012 - 20:48

Ola: når du får monitoren så vil du sikkert få det samme problemet som meg: ledninger (med RJ45) stikker rett bakover, og hetta på pluggen er så lang og stiv at den ikke kan bøyes til siden. Medfølgende ramme til å sette monitoren i er for grunn. Heldigvis har jeg verktøy til å sette på nye RJ45 plugger, slik at jeg kan skru ramma på veggen for å feste monitoren i, samt å korte kabelen inn slik at det ikke henger en meterlang flatkabel på siden.

Får du den samme dritten så finnes det korte ledninger å få kjøpt, fra 1 fot og oppover. Og det er ikke flate , men runde kabler. Alle 8 lederne er terminert likt i begge endene så andre kabler kan sikkert brukes.
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Icon_minitime

Til Toppen Go down

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet
Til Toppen 
Side 1 av 5Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5  Next
 Similar topics
-
» Solcellepanel
» Dethleffs tilbehør
» Solcellepanel til sommerbruk
» Tilbehør skiluke
» Kjøp av 743 uk 2011