| Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet | |
|
+9HobbyTom Lc120 Jan Ole Johnny offpist Tasle lea tater ola janp 13 posters |
|
Av | Innlegg |
---|
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13247 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Tor 28 Jun 2012 - 21:15 | |
| - janp skrev:
- Da skal jeg prøve å få bestillt meg en større sinus-inverter også slik at vi kan brygge kaffe uten å være tilkoblet nettet. Men det blir en fra et norsk firma, Stokken båt og maskin.
Ca. 3100 koster den, 1000w med oppgitt bedre enn 92% effektivitet, dvs den levere rundt 900w. Noe dyrere enn å kjøpe akkurat den samme på nettet, men under en tusing i forskjell, så det er overkommelig. Om de har den da. Og omtrent det samme som det ville kostet for kaffi på kaffibar hver dag i tre uker i fem år..... _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Johnny ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Antall Innlegg : 8914 Age : 68 Localisation : Songdalen/Vest Agder Registration date : 12.03.2007
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Tor 28 Jun 2012 - 21:21 | |
| - Jan Ole skrev:
- janp skrev:
- Da skal jeg prøve å få bestillt meg en større sinus-inverter også slik at vi kan brygge kaffe uten å være tilkoblet nettet. Men det blir en fra et norsk firma, Stokken båt og maskin.
Ca. 3100 koster den, 1000w med oppgitt bedre enn 92% effektivitet, dvs den levere rundt 900w. Noe dyrere enn å kjøpe akkurat den samme på nettet, men under en tusing i forskjell, så det er overkommelig. Om de har den da. Og omtrent det samme som det ville kostet for kaffi på kaffibar hver dag i tre uker i fem år..... Brygger kaffen uten strøm når vi er på tur vi da. | |
|
| |
janp GENERAL!
Antall Innlegg : 3365 Registration date : 19.01.2012
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Tor 28 Jun 2012 - 22:34 | |
| - Jan Ole skrev:
- janp skrev:
Ca. 3100 koster den, 1000w med oppgitt bedre enn 92% effektivitet, dvs den levere rundt 900w. Noe dyrere enn å kjøpe akkurat den samme på nettet, men under en tusing i forskjell, så det er overkommelig. Om de har den da. Og omtrent det samme som det ville kostet for kaffi på kaffibar hver dag i tre uker i fem år..... Det er et annet regnestykke, du glemte vel at kaffebaren ikke kommer til meg. Jeg må finne den først. Mulig jeg finner en på Öland et sted, i ei Lefse eller LMC?? Og etter de 5 årene er den inntjent... - Johnny skrev:
- Brygger kaffen uten strøm når vi er på tur vi da.
Er det mulig da??? Pulverkaffe er vel ikke brygging akkurat, men du tynner kanskje ut den du og da går det vel for det samme! | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13247 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Tor 28 Jun 2012 - 22:42 | |
| Haha, joda, og underveis i disse investeringene opplever du jo mye moro med planlegging og innkjøp, montering og innjustering og til slutt tilfredsstillelsen når det virker, men litt malurt må til av og til, kort og godt, det blir noen dyre watt. Sikkert ikke for dyre ser det ut til, men allikevel....
Her er det forøvrig bare en kaffitrakter for 230V og en umontert booster som sikkert ikke blir montert heller, har omtrent aldri hatt bruk for en sånn og heller ikke annet utstyr for lading utenom kabel som jeg plugger i veggen. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
janp GENERAL!
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Tor 28 Jun 2012 - 23:08 | |
| Joda, men sånn går no kveldene da. Malurt tåler man, men det er greitt det. Finnes alltids noen som tar den enda lengre ut enn meg da. Navn ikke nevnt. Tenkte på å investere i en mover, men en mover trenger strøm for å virke! Sånn, da er formålet for investeringen litt klarere, da er det ikke helt bortkastet. Og kaffin blir heller ikke så dyr... | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Tor 28 Jun 2012 - 23:11 | |
| _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
janp GENERAL!
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Tor 28 Jun 2012 - 23:26 | |
| Er ikke allverdens vekt å gå på fra før heller, vognkortet lyver så det renner. Du får satse på at det blir bare ei bot i vognas levetid, det tar du bare på konto for løpende utgifter, bokstavelig talt. | |
|
| |
Johnny ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Antall Innlegg : 8914 Age : 68 Localisation : Songdalen/Vest Agder Registration date : 12.03.2007
| |
| |
tater ola CARAVANER
Antall Innlegg : 58 Localisation : Østfold Registration date : 24.07.2011
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Fre 29 Jun 2012 - 12:51 | |
| - janp skrev:
- Ola: når du får monitoren så vil du sikkert få det samme problemet som meg: ledninger (med RJ45) stikker rett bakover, og hetta på pluggen er så lang og stiv at den ikke kan bøyes til siden. Medfølgende ramme til å sette monitoren i er for grunn. Heldigvis har jeg verktøy til å sette på nye RJ45 plugger, slik at jeg kan skru ramma på veggen for å feste monitoren i, samt å korte kabelen inn slik at det ikke henger en meterlang flatkabel på siden.
Får du den samme dritten så finnes det korte ledninger å få kjøpt, fra 1 fot og oppover. Og det er ikke flate , men runde kabler. Alle 8 lederne er terminert likt i begge endene så andre kabler kan sikkert brukes. Da jeg skal inn med en clipper batterimonitor så jeg ingen grunn til å bestille dette remote meteret til regulatoren. dermed så har jeg kun bestillt regulator uten remote display og ble nå glad for at jeg gjorde dette | |
|
| |
offpist ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 391 Registration date : 10.09.2009
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Fre 29 Jun 2012 - 13:48 | |
| Problemet med pluggen hadde ikke jeg, mener å huske det var litt forskjell på pluggen i hver ende? Uansett, clipper batterimonitor er mye mer oversiktelig så det er en bedre løsning så jeg har lagt bort den display saken. | |
|
| |
janp GENERAL!
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Fre 29 Jun 2012 - 18:22 | |
| - Johnny skrev:
Skikkelig kokekaffe her i vogna vet du. Og så har vi lært oss å tenne gassblussa. Og har alltid kaffelars med i vogna for slikt.
Nå skal jeg slutte å spolere tråden mere. Er jo en flott tråd. Kanskje Admin kan rydde bort litt, denne tråder er vel som de fleste her. Litt ute av lende kan en si. | |
|
| |
janp GENERAL!
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Fre 29 Jun 2012 - 18:26 | |
| Skal se om det blir en Clipper en gang, men det er en solid pris da. Prioriterer nok andre ting, siden jeg skal prøve å få billadingen opp å gå også. Og jeg har vel ikke behov for å se annet enn batteritilstand og lading egentlig. Og jeg har gjemt monitoren inne i skapet, har ikke behov for å sjekke lading når jeg legger meg. | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Fre 29 Jun 2012 - 18:51 | |
| - janp skrev:
- Johnny skrev:
Skikkelig kokekaffe her i vogna vet du. Og så har vi lært oss å tenne gassblussa. Og har alltid kaffelars med i vogna for slikt.
Nå skal jeg slutte å spolere tråden mere. Er jo en flott tråd.
Kanskje Admin kan rydde bort litt, denne tråder er vel som de fleste her. Litt ute av lende kan en si. Tenker denne tråden er som alle andre, er sånn det er her. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Lc120 ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 546 Registration date : 07.09.2011
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Fre 29 Jun 2012 - 20:53 | |
| Helt enig med deg Jan Ole. Men du JanP skulle ikke du plinge på når det forskjellige hadde kommet da.Er kanskje flere oppi Trønderriket som spekulerer på dette,selv om jeg har støm agg. til vogna. | |
|
| |
janp GENERAL!
| |
| |
Jan Ole MODERATOR
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Fre 29 Jun 2012 - 21:06 | |
| Joda, mye bobiler her på plassen, og tregt nett.... Tror noen har solcellepaneler, men vet ikke hvor de er kjøpt. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
janp GENERAL!
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Fre 29 Jun 2012 - 22:34 | |
| Tror ikke det er mange før det snart er 6 nye paneler på vei fra østen.
Basiller biter seg fast lett de, sånt er ikke lett å få ut av hodet. Ella kommer til å gni seg i hendene og kan kanskje legge seg opp litt penger til en kommende pensjon, ikke sant Ola? | |
|
| |
tater ola CARAVANER
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Søn 1 Jul 2012 - 1:37 | |
| - janp skrev:
- Tror ikke det er mange før det snart er 6 nye paneler på vei fra østen.
Basiller biter seg fast lett de, sånt er ikke lett å få ut av hodet. Ella kommer til å gni seg i hendene og kan kanskje legge seg opp litt penger til en kommende pensjon, ikke sant Ola? Joda janp du er nok inne på noe der. Etter heftig korrespondanse med ella så er det nå helt stillt og jeg har akkurat sent en mail for å høre om panelene mine sendt eller hva. Hun skulle komme tilbake med tracking nummer når dem ble sendt og på mail så måtte hun ha telefon nummeret mitt i en fart før hun kunne sende dette på Torsdag som var. Men nå er det helt stillt. min clipper monitor bestillte jeg fra england og kostet meg 1003,25 kr inkl frakt før tollvesenet har sagt sitt så da ender den vel på rundt 1250 regner jeg med. | |
|
| |
janp GENERAL!
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Søn 1 Jul 2012 - 12:47 | |
| Ola: akkurat det samme her. Helt stille etter bestilling. Måtte purre for trackingnr. Men de var sendt den dagen som hun hadde sagt, ikke noe lureri. NB: det er ikke jeg som skal ha 6 stk. | |
|
| |
tater ola CARAVANER
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Man 2 Jul 2012 - 17:03 | |
| Lyn post I dag mens jeg prata med kona på telefonen så dukka det opp en budbil på døra med en pakke. Kona leste for meg at dette var en solcelle regulator og når jeg ser på trackingen etterpå så er det ganske utrolig at det kan være denne. se nedenunder på kopi fra pakkesporing like etter at den var levert. Det ser jo ut for at pakken går raskere enn dem klarer å følge den selv. Denne ble levert på døra den 2/7 kl 1345?? Departed from DHL facility in HONG KONG - HONG KONG Jul-01-12, 05:39 AM, HONG KONG Processed at Location HONG KONG - HONG KONG Jul-01-12, 05:31 AM, HONG KONG Arrived at DHL facility in HONG KONG - HONG KONG Jun-30-12, 19:48 PM, HONG KONG Departed from DHL facility in HONG KONG - HONG KONG Jun-30-12, 18:50 PM, HONG KONG Processed at Location HONG KONG - HONG KONG Jun-30-12, 18:50 PM, HONG KONG Shipment picked up Jun-30-12, 13:52 PM, HONG KONG Solpanel ella derimot har det blitt helt stillt fra | |
|
| |
janp GENERAL!
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Man 2 Jul 2012 - 19:09 | |
| Fikk 9-10 meldinger på kiort tid før handel, etterpå ble det jaggu stille. Underlige greier, men varene kom da som avtalt.
Antydet også at jeg skulle bestille en regulator, og da ramlet det inn meldinger igjen, med en brukermanual også.
Tror det er like greitt å bruke de ofiseielle kanalene noen andre som selger på Ebay, er ikke mye dyrere det ser det ut til. Rundt 10$ ekstra/stk. | |
|
| |
tater ola CARAVANER
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Tir 3 Jul 2012 - 14:35 | |
| Der fikk jeg tracking nummer og bekreftelse fra ella på at panelene var sendt. Ganske riktig som janp var innepå så var dem sent når dem skulle og er nå allerede i Køln Tyskland. | |
|
| |
offpist ROYAL CARAVANER
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Tir 3 Jul 2012 - 21:05 | |
| Da har du de kanskje før helgen Off topic: Selv har jeg montert 2 KW med solcelle på hustaket i dag. Fy Fxxn så tungt arbeid, egentlig ikke noe å holde på med alene... Men opp skulle de! Får ut ca 200W kl 21, helt overskyet. I morgen reiser jeg til Kroatia! Jeg fant et firma i Solvenia som er store på Solcelle anlegg, tenkte å stikke innom der for morro skyld. | |
|
| |
tater ola CARAVANER
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Tir 3 Jul 2012 - 23:08 | |
| - offpist skrev:
- Da har du de kanskje før helgen
Off topic: Selv har jeg montert 2 KW med solcelle på hustaket i dag. Fy Fxxn så tungt arbeid, egentlig ikke noe å holde på med alene... Men opp skulle de! Får ut ca 200W kl 21, helt overskyet.
I morgen reiser jeg til Kroatia! Jeg fant et firma i Solvenia som er store på Solcelle anlegg, tenkte å stikke innom der for morro skyld. Ja det er mulig at solcellene er hjemme før meg for jeg er ikke hjemme før sent fredag kveld. Nå kl 2300 norsk tid så er status denne Estimated delivery Jul 9, 2012 by 6:00 PM Jul 3, 2012 5:54 PMIn transitPARIS FR Jul 3, 2012 3:22 PMArrived at FedEx locationPARIS FR Så da er det god gang i det. Du får ha en trivelig tur til Kroatia og passe deg så du ikke får sol(celle)feber | |
|
| |
janp GENERAL!
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Tir 3 Jul 2012 - 23:13 | |
| Nei, du har de ikke før helga. Reiseruta for mine var Arlanda og Gardermoen. Tok seks dager, inkl helg fra Paris til de ble levert. 2 dagers ferie på Arlanda for mine, men det kan jo være forskjellige ruter.
Men de er nå underveis da. | |
|
| |
offpist ROYAL CARAVANER
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Man 9 Jul 2012 - 12:50 | |
| Kan melde om gode solforhold i Kroatia. Hadde en peak på 379W inn på batteriet så langt. Og panelene hjemme fungerer også bra.
Sist endret av offpist den Fre 19 Okt 2012 - 21:28, endret 1 gang | |
|
| |
HobbyTom ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 453 Age : 50 Localisation : Trøndelag Registration date : 13.10.2008
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Man 9 Jul 2012 - 13:21 | |
| Interessant tråd.
Jeg har mekka solcelleanlegg på hytta til svigers for noen år siden, og såvidt jeg kan erindre var lade-effekt sterkt avhengig av at panelene ble jevnlig tørket rene for støv samt at de var vinklet mot sola når den var på det høyeste. Derfor lurer jeg litt på om dere har forberedt anleggene for sånt, eller om utviklingen på solcellenes effektivitet har kommet så langt at dette ikke er kritisk lengre.
Hvor monterer dere solcellepanelene på vogna? Tar dere hull i vegger eller tak for å få inn kablene, eller trekker dere kablene lengre distanse for å unngå lekkasjer? Om dere bruker lange kabler, har dere regnet på spenningsfall og virkningsgrad pr investerte krone? Bruker dere noe slags justering for å kunne snu panelene mot sola? Må man ha stige for å rengjøre panelene?
Og har dere gjort dere noen tanker rundt hvorvidt lading fra bil kunne vært like kostnadseffektivt for å dekke ladebehovet solcellepanel skal fylle? (Ikke minst for de som kjører rundt med aggregat i bagasjerommet?)
| |
|
| |
offpist ROYAL CARAVANER
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Man 9 Jul 2012 - 13:57 | |
| Du kan jo lese litt om mine erfaringer Her. | |
|
| |
offpist ROYAL CARAVANER
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Man 9 Jul 2012 - 15:20 | |
| Men for å svare på noen av de andre spørsmålene:
Jeg opplever ikke det slik at støv eller vann på panelene har så alt for stor innvirkning på effekten. Kanskje det blir mer viktig jo mindre anleggene er?
For å være sikret strøm kan det med fordel kombineres med lading fra bil via booster. Men faktisk så lader det litt selv når det er overskyet, så lenge man har en brukbar MPPT regulator.
| |
|
| |
tater ola CARAVANER
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Man 9 Jul 2012 - 17:08 | |
| Da var både jeg og panelene i hus. Kom på døra i dag så det var helt i tråd med antatt leveranse dato i hennhold til pakkesporingen. Var på posten og henta regulatoren samt div andre småtterier også i dag så nå er det og pakke i bilen alt sammen og ta med på hytta der vogna står nå til helga. Så får en håpe på godt vær så en kan få montert noe paneler på taket. Må bare gå og få tak i noe sikaflex også da så det sitter fast når vi tar løs på ferie. | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Tor 12 Jul 2012 - 23:55 | |
| Kanskje jeg skulle hatt noen sånne paneler, da hadde det ikke blitt noen diskusjon om hvor vi skulle stått på denne campingen i alle fall Får dessverre ikke lastet opp bilde, mangler komakt opplysninger med serwimg, skal ordne det en annen dag. Ogg totalvekta hade nok gått ett til bunns........ _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
janp GENERAL!
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Fre 13 Jul 2012 - 11:33 | |
| - HobbyTom skrev:
- Interessant tråd.
Jeg har mekka solcelleanlegg på hytta til svigers for noen år siden, og såvidt jeg kan erindre var lade-effekt sterkt avhengig av at panelene ble jevnlig tørket rene for støv samt at de var vinklet mot sola når den var på det høyeste. Derfor lurer jeg litt på om dere har forberedt anleggene for sånt, eller om utviklingen på solcellenes effektivitet har kommet så langt at dette ikke er kritisk lengre.
Hvor monterer dere solcellepanelene på vogna? Tar dere hull i vegger eller tak for å få inn kablene, eller trekker dere kablene lengre distanse for å unngå lekkasjer? Om dere bruker lange kabler, har dere regnet på spenningsfall og virkningsgrad pr investerte krone? Bruker dere noe slags justering for å kunne snu panelene mot sola? Må man ha stige for å rengjøre panelene?
Og har dere gjort dere noen tanker rundt hvorvidt lading fra bil kunne vært like kostnadseffektivt for å dekke ladebehovet solcellepanel skal fylle? (Ikke minst for de som kjører rundt med aggregat i bagasjerommet?)
Jeg kan svare litt om mine erfaringer akkurat i dag. Står under trær som skygger ganske mye for sola på formiddagen. Lader rundt 3A på det meste her, men utpå dagen lader jeg med inntil 12A på panelene som er 200w. Ser at spenningen synker fra vel 40V til litt over 30V når det er på det varmeste på ettermiddagen, derfor blir heller ikke amperen så høy som teoretisk mulig. Som offpist har vært inne på så ville dette ha vært bedre med kjøling/naturlig ventilasjon under panelene. Har ikke sett på om det er noen forskjell på rengjøring, men jeg vet fra tidligere bruk at det utgjør en god del når pllen og lort samler seg. Men på det panelet som fortsatt ligger på taket er det en kant rundt det som gjør at vannet ikke renner av, og dermed samler også skitten seg mye lettere. Når jeg får monteret de siste panelene så legger jeg også opp for 12V drift av kjøleskap, samt en større Inverter for kaffetrakter. Vil ikke trekke ut for mye Amp fra batteriene med en Inverter, men 800w til en trakter skal gå greitt. Og med 2 batterier i vogna igjen så får jeg ladet disse godt om dagen. Strøm er umulig å lagre annet sted enn batterier, så da må det bli litt mere vekt på vogna. Blir også mer enn nok strøm til bruk av gulvvarme om natta ved behov. Men en BM1 (batterimonitor) blir nok bestillt etter ferien. I denne ferien har jeg koblet bort laderen for å se om sola klarer å lade opp batteriet for hver dag, og det har det gjort. Men i dag flyttet vi på oss til en plass rett nord for Visby sentrum, og som nevnt under trær som skygger for på formiddagen. Men vi bruker ikke mye strøm heller, så det bør vel ikke være noe problem når sola skinner. Kostnadseffektivt vil det nok ikke bli om en ser på en 5-årsperiode, men neste sommer blir det sannsynligvis ikke noen strømutgifter. Men et lite forbruk av gass til varmvann vil det bli, men kjøleskapet skal da kunne gå på 12V (har også 12V mulighet fra bilen ved behov). Hvis det skulle bli mange dager med grått vær og regn så er det bare å koble kjøleskapet over på gass en periode. Men om teori og praksis stemmer; det får tiden vise. Men med 500w panel og en effektiv MPPT-regulator og en plass å lagre strømmen så bør det ikke være umulig. | |
|
| |
HobbyTom ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 453 Age : 50 Localisation : Trøndelag Registration date : 13.10.2008
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Fre 13 Jul 2012 - 12:13 | |
| - janp skrev:
- kjøleskapet skal da kunne gå på 12V (har også 12V mulighet fra bilen ved behov).
Om utetemperaturen er over 5-6 grader hele døgnet, og kjøleskapet står på 12V, trekker mitt kjøleskap 120W hele tida. Altså 10A kontinuerlig hele døgnet gjennom, bare til kjøleskapet. I kveldstimene kan man selvsagt variere med stearinlys, men det blir jo gjerne 4-6A til belysning og entertainment også. Litt avhengig av ungene hvor mye og hvor lenge, selvsagt. Det kan jo gå bra, men synes i utgangspunktet det høres knapt ut. Du får skrive om erfaringene underveis. Lading fra bil underveis via batteribooster gjør at vi alltid ankommer med fulladet batteri. Med kjøleskapet på gass, har vi da strøm til 3-4 døgns fricamping fra et 84Ah fritidsbatteri fra Biltema. Vi har stått 5 døgn uten å lade også. Da viste voltmeteret i vogna fortsatt 10,7V , og alle funksjoner på strøm i vogna var fortsatt intakte. Allemannsretten tilsier at etter så mange døgn er det kanskje på tide å flytte seg. Om vi likevel skal stå lenger, lar jeg bare bilen stå noen timer på forhøyet tomgang (1200 rpm) for å lade det opp igjen. Og med tanke på forskjellene i investeringsnivå, synes jeg det er helt greit. En ting er startinvesteringen på utstyret kontra kostnadseffektiv lading. Men man må også tenke på løpende utgifter i form av økt drivstofforbruk som følge av vekt (og aerodynamikk.) Det er nettopp derfor jeg med letthet heller starter bilen enn å drasse med meg aggregat. Aggregatet lader kanskje billigere enn bilmotoren, men om man skal kjøre et stykke gjør vekta av aggregat og drivstoffkanner at vinninga går mer enn opp i spinninga. Det var nå hvertfall slik jeg tenkte gjennom alternativene, da jeg la opp lading og kjøleskap til 12V fra bil. | |
|
| |
offpist ROYAL CARAVANER
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Fre 13 Jul 2012 - 12:45 | |
| Du satser stor skjønner jeg JanP, med 500W. Vil antagelig holde lenge med en 30A regulator, for panelene går så skjelden på 100% i Norge at det vil fungere helt fint. Det kommer til å skje mye på utviklingen av solcelle paneler fremover, og man har allererde oppnådd over 40 % effektivitet i lab. Sterk kontrast til de 12-14 % vi utnytter nå. Tenk så kult om en caravan leverandør hadde integrert solcelle inn i taket fra fabrikk. Jeg tror det kommer til å skje før eller senere | |
|
| |
janp GENERAL!
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet Fre 13 Jul 2012 - 18:34 | |
| - offpist skrev:
- Du satser stor skjønner jeg JanP, med 500W.
Vil antagelig holde lenge med en 30A regulator, for panelene går så skjelden på 100% i Norge at det vil fungere helt fint.
Det kommer til å skje mye på utviklingen av solcelle paneler fremover, og man har allererde oppnådd over 40 % effektivitet i lab. Sterk kontrast til de 12-14 % vi utnytter nå.
Tenk så kult om en caravan leverandør hadde integrert solcelle inn i taket fra fabrikk. Jeg tror det kommer til å skje før eller senere
Tror nok at det skjer før, mange som kan tenke seg å være delvis fri for strømnettet pga høy pris på strøm i enkelte deler av kontinentet. Når vi betaler for f.eks et anlegg på 600w, inkl regulator, rundt 10-11 tusen så er det mulig for en vognleverandør å levere slikt for en ganske rimelig penge. Men om forhandlere bruker 3-gangen så blir det forholdsvis dyrt. Spennende for de som skal kjøpe vogn om noen få år. | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet | |
| |
|
| |
| Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet | |
|