CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vann samler seg på kanten av teltet

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Kjella




Antall Innlegg : 5
Registration date : 24.06.2012

Vann samler seg på kanten av teltet Empty
PosteTema: Vann samler seg på kanten av teltet   Vann samler seg på kanten av teltet Icon_minitimeSøn 24 Jun 2012 - 15:53

Hei.
Har et 6 år gammelt Isabella fortelt, hvor det noen steder har begynt å samle seg vann på kanten som stikker ut fra taket (heter det gesims?).
Lurte i alle fall på om noen hadde tips til hvordan jeg blir kvitt dette problemet / reparerer "skaden"? Det utviklet seg nemlig raskt til nedsunkne poser når problemet først hadde oppstått, og disse lar seg ikke lenger strammes bort. Sad
Til Toppen Go down
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
petter34


Female
Antall Innlegg : 407
Registration date : 09.06.2010

Vann samler seg på kanten av teltet Empty
PosteTema: Re: Vann samler seg på kanten av teltet   Vann samler seg på kanten av teltet Icon_minitimeSøn 24 Jun 2012 - 17:23

Vet ikke , men vil et tau/snøre som går fra mønet og ned ,rundt utstikker stanga og tilbake , 2-3 ganger, hindre posene i å bli store? Ser noe av det samme på et telt her. For eks stroppeband med litt bredde på ?
Til Toppen Go down
Kjella




Antall Innlegg : 5
Registration date : 24.06.2012

Vann samler seg på kanten av teltet Empty
PosteTema: Re: Vann samler seg på kanten av teltet   Vann samler seg på kanten av teltet Icon_minitimeSøn 24 Jun 2012 - 19:23

Har tenkt litt i de samme baner, hadde bare håpet at det var en mer permanent måte å fikse dette på. Dog er det jo kjedelig, og muligens kostbart, hvis man må levere det inn for reparasjon. Takk for innspillet. Smile
Til Toppen Go down
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
petter34


Female
Antall Innlegg : 407
Registration date : 09.06.2010

Vann samler seg på kanten av teltet Empty
PosteTema: Re: Vann samler seg på kanten av teltet   Vann samler seg på kanten av teltet Icon_minitimeSøn 24 Jun 2012 - 19:47

Kjella skrev:
Har tenkt litt i de samme baner, hadde bare håpet at det var en mer permanent måte å fikse dette på. Dog er det jo kjedelig, og muligens kostbart, hvis man må levere det inn for reparasjon. Takk for innspillet. Smile
Ok, det er jo ingen justerings mulighet på dette, det er 3 stenger ut. En i mønet og 1 på hver side. Helt ute går det et eget rør i strømpe fra stang til stang og vannet samler seg nederst mellom teltstanga og utbygg stanga. Det er ingen mulighet til å legge noe imellom de 2 stengene. Det skal jo se ok ut også. Det er jo viktig å stramme stengene godt. Men du har fått skikkelig "søkk" i duken der?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vann samler seg på kanten av teltet Empty
PosteTema: Re: Vann samler seg på kanten av teltet   Vann samler seg på kanten av teltet Icon_minitimeSøn 24 Jun 2012 - 20:01

Det spørs om en justering av teltet hjelper, stramming av stengene langs taket og tilsvarende slakking av frontveggstengene vil gi en litt annen vinkel på gesimsen som kan gi det som skal til for at vannet ikke samler seg.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3362
Registration date : 19.01.2012

Vann samler seg på kanten av teltet Empty
PosteTema: Re: Vann samler seg på kanten av teltet   Vann samler seg på kanten av teltet Icon_minitimeSøn 24 Jun 2012 - 21:01

Husk at du skal bruke en spesiell strammer som Isabella leverer, den er visstnok uvurderlig. Skal være lett å bruke og du får strammet opp teltet langt bedre og mere effektivt enn når du bare strekker med håndmakt.


Mener det heter Hercules, men nå er det snart sommerferie og da er ikke husken helt med..
Til Toppen Go down
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
petter34


Female
Antall Innlegg : 407
Registration date : 09.06.2010

Vann samler seg på kanten av teltet Empty
PosteTema: Re: Vann samler seg på kanten av teltet   Vann samler seg på kanten av teltet Icon_minitimeSøn 24 Jun 2012 - 21:25

janp skrev:
Husk at du skal bruke en spesiell strammer som Isabella leverer, den er visstnok uvurderlig. Skal være lett å bruke og du får strammet opp teltet langt bedre og mere effektivt enn når du bare strekker med håndmakt.


Mener det heter Hercules, men nå er det snart sommerferie og da er ikke husken helt med..
den er veldig bra!
Til Toppen Go down
Kjella




Antall Innlegg : 5
Registration date : 24.06.2012

Vann samler seg på kanten av teltet Empty
PosteTema: Re: Vann samler seg på kanten av teltet   Vann samler seg på kanten av teltet Icon_minitimeSøn 24 Jun 2012 - 23:13

petter34 skrev:
Kjella skrev:
Har tenkt litt i de samme baner, hadde bare håpet at det var en mer permanent måte å fikse dette på. Dog er det jo kjedelig, og muligens kostbart, hvis man må levere det inn for reparasjon. Takk for innspillet. Smile
Ok, det er jo ingen justerings mulighet på dette, det er 3 stenger ut. En i mønet og 1 på hver side. Helt ute går det et eget rør i strømpe fra stang til stang og vannet samler seg nederst mellom teltstanga og utbygg stanga. Det er ingen mulighet til å legge noe imellom de 2 stengene. Det skal jo se ok ut også. Det er jo viktig å stramme stengene godt. Men du har fått skikkelig "søkk" i duken der?

Ser du vet hvordan det ser ut, og ja, det er blitt noen skikkelige søkk som du antyder.

Jan Ole / Janp: Kan hende en justering vil hjelpe på noen av stedene, men på de verste har duken poset seg så mye at det ikke er sannsynlig. Får gå til innkjøp av slik strammer når jeg evt. kjøper nytt fortelt.

Hadde håpet dette var et forholdsvis vanlig problem som noen hadde funnet opp en smart løsning på. Man kan jo f.eks krympe tekstiler ved å vaske dem på høy temp, så jeg håpte det fantes en måte å stramme opp duk igjen (f.eks ved krymping e.l). Får heller prøve stroppe-trikset eller til nød skjære et lite hull eller to i duken på gesimsen - slik at ikke hele teltet går fløyten. Neutral
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3362
Registration date : 19.01.2012

Vann samler seg på kanten av teltet Empty
PosteTema: Re: Vann samler seg på kanten av teltet   Vann samler seg på kanten av teltet Icon_minitimeSøn 24 Jun 2012 - 23:20

Spør Isabella om råd, de vet va du kan eller ikke kan gjøre. Det er det sikreste rådet du kan få vil jeg tro.


Jeg har et Universal 420, har ikke hatt det oppe i regn enda. Og ikke skal det regne i ferien så jeg slipper dette problemet.Very Happy
Tror jeg....
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vann samler seg på kanten av teltet Empty
PosteTema: Re: Vann samler seg på kanten av teltet   Vann samler seg på kanten av teltet Icon_minitimeSøn 24 Jun 2012 - 23:26

Det regner borti der nå, skal vist trekke nordover etterhvert...... Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Kjella




Antall Innlegg : 5
Registration date : 24.06.2012

Vann samler seg på kanten av teltet Empty
PosteTema: Re: Vann samler seg på kanten av teltet   Vann samler seg på kanten av teltet Icon_minitimeSøn 24 Jun 2012 - 23:34

Ok, får kanskje prøve dem til slutt. Takk for innspill alle.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3362
Registration date : 19.01.2012

Vann samler seg på kanten av teltet Empty
PosteTema: Re: Vann samler seg på kanten av teltet   Vann samler seg på kanten av teltet Icon_minitimeSøn 24 Jun 2012 - 23:59

Jan Ole skrev:
Det regner borti der nå, skal vist trekke nordover etterhvert...... Rolling Eyes


Vi drar ikke før om 14 dager, ferja er vel den 11.7 om kvelden. Og da har vel bygene trekt seg for godt. Er ikke mere å si om det. lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vann samler seg på kanten av teltet Empty
PosteTema: Re: Vann samler seg på kanten av teltet   Vann samler seg på kanten av teltet Icon_minitimeOns 27 Jun 2012 - 19:11

om det er et heltelt du har så skal det være ei stang som går mellom vognvegg og yttervegg telt og videre til ytterkant gesims den strammer duken,under den står det en stang ned i bakken som holder takket oppe, disse stenger står mellom toppstang og hjørnestang.

Har du ikke disse stenger så blir det søkk i gesims,gå inn på isabella sine sider der mener jeg du skal finne tegning på hvordan stenger skal være montert så kansje du forstår bedre hva jeg mener.
Til Toppen Go down
Kjella




Antall Innlegg : 5
Registration date : 24.06.2012

Vann samler seg på kanten av teltet Empty
PosteTema: Re: Vann samler seg på kanten av teltet   Vann samler seg på kanten av teltet Icon_minitimeOns 27 Jun 2012 - 21:28

frankh skrev:
om det er et heltelt du har så skal det være ei stang som går mellom vognvegg og yttervegg telt og videre til ytterkant gesims den strammer duken,under den står det en stang ned i bakken som holder takket oppe, disse stenger står mellom toppstang og hjørnestang.

Har du ikke disse stenger så blir det søkk i gesims,gå inn på isabella sine sider der mener jeg du skal finne tegning på hvordan stenger skal være montert så kansje du forstår bedre hva jeg mener.
Hei.

Jeg har vært inne og kikket, og alle stenger er på plass. Tror årsaken er at vogna står noen cm for lavt i forhold til plattingen, det har gått fint i begynnelsen men har nok bare utviklet seg i feil retning når duken har blitt noen år. Når det først begynte å samle seg vann, ble det ganske fort denne pose-formen som nå ikke lenger er mulig å stramme bort. I følge Isabella bør nok teltet inn på rep, noe de anslo til 4-5 lapper. :-( Spørs om ikke det blir iso-camp før rep blir aktuelt. Embarassed
Til Toppen Go down
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
petter34


Female
Antall Innlegg : 407
Registration date : 09.06.2010

Vann samler seg på kanten av teltet Empty
PosteTema: Re: Vann samler seg på kanten av teltet   Vann samler seg på kanten av teltet Icon_minitimeOns 27 Jun 2012 - 23:02

frankh skrev:
om det er et heltelt du har så skal det være ei stang som går mellom vognvegg og yttervegg telt og videre til ytterkant gesims den strammer duken,under den står det en stang ned i bakken som holder takket oppe, disse stenger står mellom toppstang og hjørnestang.

Har du ikke disse stenger så blir det søkk i gesims,gå inn på isabella sine sider der mener jeg du skal finne tegning på hvordan stenger skal være montert så kansje du forstår bedre hva jeg mener.
. Jeg må ærlig og redelig innrømme at jeg ikke forstår hva du mener. Hva er navnet på teltet du tenker på ?
Til Toppen Go down
Sponsored content





Vann samler seg på kanten av teltet Empty
PosteTema: Re: Vann samler seg på kanten av teltet   Vann samler seg på kanten av teltet Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Vann samler seg på kanten av teltet
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hva kan jeg få for teltet mitt?
» Kuleste Teltet på camping
» Hvordan finnet jeg ut størrelsen på teltet?
» Skal man impregnere hele teltet?
» Hvordan holde musa ute/ borte fra spiker teltet

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: FORTELT-
Gå Til: