CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 trenger litt info om knaus azur vogn

Go down 
+2
Johnny
knausern
6 posters
AvInnlegg
knausern




Antall Innlegg : 5
Registration date : 26.06.2012

trenger litt info om knaus azur vogn Empty
PosteTema: trenger litt info om knaus azur vogn   trenger litt info om knaus azur vogn Icon_minitimeTir 26 Jun 2012 - 19:38

Heisann har surfet rundt på forumet en del nå på jakt etter svar på problemene mine, men ser ikke ut som andre sliter med det samme som meg :-P

Uansett ble lurt grundig da jeg kjøpte denne vognen å selgeren vil ikke vite av meg når jeg ringer for å få hjelp til småting så her sitter jeg og aner ikke hvordan jeg skrur på vannet!!!! Har fyllt vannstanden og plugget i noe under en seng som det står Druckloser kleinboiler på men det skjer ikke noe i vannstanden ingen slanger som fylles med vann så noen som vet hvordan jeg starter vannet i en knaus azur 560 hk vogn?

Stein
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

trenger litt info om knaus azur vogn Empty
PosteTema: Re: trenger litt info om knaus azur vogn   trenger litt info om knaus azur vogn Icon_minitimeTir 26 Jun 2012 - 20:06

Druckloser kleinboiler er varmtvannsberederen. Normalt så er det bare å åpne ei av kranene så skal vannpumpa starte og vann vil komme i krana etter ei lita stund. Lengre for varmtvannet da du gjerne må fylle opp brederen også. Er kanskje ei tappekran der som må stenges. Kan nok være at det finnes en egen bryter til vannpumpa i tillegg som må settes på.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
knausern




Antall Innlegg : 5
Registration date : 26.06.2012

trenger litt info om knaus azur vogn Empty
PosteTema: Re: trenger litt info om knaus azur vogn   trenger litt info om knaus azur vogn Icon_minitimeTir 26 Jun 2012 - 20:40

Siden jeg bare har kaldt vann på tanken min regner jeg med denne varmtvannsbeholderen er til varmen som jeg heller ikke får til her :-P men finner ingen pumper noe sted jeg har noen ledninger ut fra vannstanden som ser ut som det er riktig koblet men noe vannpumpe finner jeg ikke ellers har både vann og ovn vært på lenge nå men ingen reaksjoner eller vann i slagene fra vanntanken :-(
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

trenger litt info om knaus azur vogn Empty
PosteTema: Re: trenger litt info om knaus azur vogn   trenger litt info om knaus azur vogn Icon_minitimeTir 26 Jun 2012 - 20:47

Kontakt en caravanforhandler om du har en i nærheten. Tror du får lettere årnings på det da.
Og ta med vogna om du kan.
Til Toppen Go down
knausern




Antall Innlegg : 5
Registration date : 26.06.2012

trenger litt info om knaus azur vogn Empty
PosteTema: Re: trenger litt info om knaus azur vogn   trenger litt info om knaus azur vogn Icon_minitimeTir 26 Jun 2012 - 20:54

Nja går jo p forum da for å få skikk på ting å gå til en forhandler kan jeg gjøre men da hadde jeg heller ikke trengt å spørre om det var noen me knaus erfaring som kunne pekt meg i riktig retning
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

trenger litt info om knaus azur vogn Empty
PosteTema: Re: trenger litt info om knaus azur vogn   trenger litt info om knaus azur vogn Icon_minitimeTir 26 Jun 2012 - 21:03

Om du ikke finner pumpa, og strever og ikke kjenner vogna så godt så kan det være god hjelp å snakke med en forhandler, om du har en i nærheten da.
Det er ikke sikkert at det er noen som er her til enhver tid som kan hjelpe deg, og å prøve på forum samtidig som man forsøker andre kanaler som en forhandler er vel ikke så dumt.


Siden du ikke finner vannpumpa noe sted så ser det ikke ut til at du har så mye erfaring med vogn. Og å finne vannpumpa er sjelden noe stort problem. Den befinner seg nesten alltid i vanntanken. Men mulig at den er et annet sted på di vogn, da det kan være ei sugepumpe som sitter i en kjøkkenbenk eller lignende. Men for å finne vannpumpa så er det jo så enkelt som å prøve å følge røret fra vanntanken.
Til Toppen Go down
knausern




Antall Innlegg : 5
Registration date : 26.06.2012

trenger litt info om knaus azur vogn Empty
PosteTema: Re: trenger litt info om knaus azur vogn   trenger litt info om knaus azur vogn Icon_minitimeTir 26 Jun 2012 - 21:15

Håper ikke jeg har gitt inntrykk av at jeg måtte ha svar med en gang men et håp om svar i det hele har man jo alltid :-) å nei jeg har aldri hatt campingvogn før men vil gjerne vite om den likevel :-) fikk jo ikke med bruksanvisning eller noe med den så her er absolutt alt nytt for meg :-) har lest rundt at det også er vansker å finne bruksanvisning i det hele tatt :-P
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

trenger litt info om knaus azur vogn Empty
PosteTema: Re: trenger litt info om knaus azur vogn   trenger litt info om knaus azur vogn Icon_minitimeTir 26 Jun 2012 - 21:24

Jeg kjøpte meg denne boka og den synes jeg er bra. Jeg har riktignok ikke hatt gammel vogn eller vært uten bruksanvisninger...

Boka har en god del bilder og mye er godt beskrevet. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3696346

Utgaven hos Biltema er dyrere og også eldre.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

trenger litt info om knaus azur vogn Empty
PosteTema: Re: trenger litt info om knaus azur vogn   trenger litt info om knaus azur vogn Icon_minitimeTir 26 Jun 2012 - 21:26

En annen metode for å få hjelp er å dra på en liten campingtur. Da er det alltid lett å få hjelp av gode naboer som gladelig hjelper til.
Og dersom du nevner noe om hvor sånn cirka du holder til så er det godt mulig at det finnes noen her på forumet som bor rett i nærheten so kan gi en hjelpende hånd.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

trenger litt info om knaus azur vogn Empty
PosteTema: Re: trenger litt info om knaus azur vogn   trenger litt info om knaus azur vogn Icon_minitimeTir 26 Jun 2012 - 23:12

knausern skrev:
Håper ikke jeg har gitt inntrykk av at jeg måtte ha svar med en gang men et håp om svar i det hele har man jo alltid :-) å nei jeg har aldri hatt campingvogn før men vil gjerne vite om den likevel :-) fikk jo ikke med bruksanvisning eller noe med den så her er absolutt alt nytt for meg :-) har lest rundt at det også er vansker å finne bruksanvisning i det hele tatt :-P

Kanskje du får napp hos en forhandler, de kan jo ha ei bok i ei gammel vogn. Men kanskje små muligheter, de er vel ikke mange av disse vognene vil jeg tro. Og kanskje ikke så mange som tar vare på dette når vogna er gammel.
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

trenger litt info om knaus azur vogn Empty
PosteTema: Re: trenger litt info om knaus azur vogn   trenger litt info om knaus azur vogn Icon_minitimeOns 27 Jun 2012 - 0:20

knausern skrev:
Heisann har surfet rundt på forumet en del nå på jakt etter svar på problemene mine, men ser ikke ut som andre sliter med det samme som meg :-P

Uansett ble lurt grundig da jeg kjøpte denne vognen å selgeren vil ikke vite av meg når jeg ringer for å få hjelp til småting så her sitter jeg og aner ikke hvordan jeg skrur på vannet!!!! Har fyllt vannstanden og plugget i noe under en seng som det står Druckloser kleinboiler på men det skjer ikke noe i vannstanden ingen slanger som fylles med vann så noen som vet hvordan jeg starter vannet i en knaus azur 560 hk vogn?

Stein

Du skriver ikke hvilken modelltype du har, men jeg hadde en Knaus Azur 560 TK fra 1999.
Der ligger varmtvannstanken i den lille frokostgruppa bak i vogna.
Der er der to små klare slanger i bunnen med noen små ventiler, og slange som går igjennom gulvet.
Dette er avtapping.
Steng disse, fyll på vanntanken din, kjør varmtvann til det når frem i springen.
Bryteren til denne varmtvannstanken hadde jeg plassert bak gardinen.
Dette er en liten boks med blå bryter.
Det er viktig at du ikke setter på denne bryteren før du har varmtvann i springen.

På min hadde jeg en plugg i bunnen av ferskvann tanken for drenering, denne må selvsagt være i.

Du skriver ikke om pumpen din lager lyd når den går.
Går den?
DErsom ikke stod der på min en omformer under dobbelsengen med en rekke med sikringer.
Mener den var 7A den sikringen som gikk på vannpumpen, men dette ser du om der er noen sikringer som er røket.
Til Toppen Go down
knausern




Antall Innlegg : 5
Registration date : 26.06.2012

trenger litt info om knaus azur vogn Empty
PosteTema: Re: trenger litt info om knaus azur vogn   trenger litt info om knaus azur vogn Icon_minitimeOns 27 Jun 2012 - 0:36

Skriver fra telefonen min å ser nå at noe jeg skriver blir rettet veldig feil :-) det er en azur 560 tk 1995 har denne tanken under bak der har jeg men virker ikke som den er på nei har k oblet til strøm men finner ingen brytere eller ventiler jeg kan skru på men slanger går ned i gulvet. Ellers har jeg kun kaldtvann spring på kjøkkenet den har stått på i timevis nå uten liv den på badet har også stått på lenge og den er nå på rødt jaffal

Det nærmeste sikringsboks jeg har funnet er en hvit koblingsboks med masse ledninger inn og ut og sukkerbit koblinger inni ser ikke noen sikringer der da :-)
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

trenger litt info om knaus azur vogn Empty
PosteTema: Re: trenger litt info om knaus azur vogn   trenger litt info om knaus azur vogn Icon_minitimeOns 27 Jun 2012 - 1:07

Sjekk under dobbel senga bak. Der skal omformeren være.
Jeg hadde også en hovedbryter fremme på venstre side av skttegruppa, men siden
Du har lys står nok den riktig.

Hører du noen lyd når pumpa skal gå/ blandebatteriet er på?
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

trenger litt info om knaus azur vogn Empty
PosteTema: Re: trenger litt info om knaus azur vogn   trenger litt info om knaus azur vogn Icon_minitimeOns 27 Jun 2012 - 17:49

Vet ikke med sikkerhet hvor alt ligger på Azur, men antar det ikke er serlig forskjellig fra Südwind. Så jeg skriver i hennhold til den
Punkt 1. 12V Hovedbryter på (til venstre for kjøkken over rundsitter)
Punkt 2. Vann, min vanntank ligger i rundsitteren rett under hovedbryter 12 volt. Men burde være enkelt å finne den om du finner vannpåfyllingslokket ute, den er like i nærheten av den.
Punkt 3. Har du 12V og åpner en kran skal pumpa starte (brrrrrrrrrrr, lyden høres) gjør den ikke det står pumpa fast, denne er i tanken....
Punkt 4. Er tappekranene på varmtvanstanken stengt vil den nå fylles, sett krana på badet på varmt til det slutter komme luft. Slå så på varmtvannsbereder.
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

trenger litt info om knaus azur vogn Empty
PosteTema: Re: trenger litt info om knaus azur vogn   trenger litt info om knaus azur vogn Icon_minitimeOns 27 Jun 2012 - 17:52

Er veldig lite sikringer på gammel Knaus, men i vogna vår kommer de fleste ledninger sammen bak ovnen (under plata i skapet) , omformer ligger i bunn av høyskapet, der finnes også sikringene.
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
Sponsored content





trenger litt info om knaus azur vogn Empty
PosteTema: Re: trenger litt info om knaus azur vogn   trenger litt info om knaus azur vogn Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
trenger litt info om knaus azur vogn
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!
» mulig første vogn Knaus Azur Royale 540 noen tips?
» Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd
» Noen som har Knaus 530 vogn? eller tilsvarende vogn
» Hei jeg trenger litt hjelp, finne riktig vindu!!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: KNAUS-
Gå Til: