CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Livar's Kabe Safir XL 88

Go down 
3 posters
AvInnlegg
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar

Male
Antall Innlegg : 163
Registration date : 25.08.2008

Livar's Kabe Safir XL 88 Empty
PosteTema: Livar's Kabe Safir XL 88   Livar's Kabe Safir XL 88 Icon_minitimeSøn 8 Jul 2012 - 21:46

Føler jeg får samle opp litt ting og tang i en egen tråd her...

Henta vogna i mai, men pga plassproblem hjemme har det stått lagret annet sted frem til i går.

Tidligere eier mente det ikke var 230V sirkulasjonspumpe på denne da det ikke skjedde noe.
I følge brosjyrer jeg har lest var det standard.
Fikk link til bruksanvisninger til både Alde 2921 og Elpatronen her på forumet. Lokaliserte pumpa, men den fikk ikke strøm. Etter en del feilsøking fant jeg ut at pluggen fra bryterpanelet med 12V styrestrøm inn på elpatronen var defekt. Tok ut kortet inni elpatronen og lodda innpå ledninger der i stedet.
Så nå er den integrerte pluggen bytta ut med koblingsstykke ca 20 cm fra elpatronen.
Fikk fyrt opp, så var det over til neste problem. Sentralen ble varm og god, faktisk så varm at den kokte. Dette skjedde bare en gang, termostaten i elpatronen kobla fint ut etterpå. Men fikk ingen varme i radiatorer og gulv. Tenkte det var sikkert litt luft i systemet som hindra skikkelig sirkulasjon. Lette og lette etter luftinger, men fant kun en over høyre hjulbue. Der var det ikke luft å se. Plutselig kom jeg til å tenke på et hull i dekselet foran alden inne i tørkeskapet. Der var det en ventil i bunn på berederen... Med den velger man sirkulasjon i kun bereder eller gjennom hele systemet. Vridde denne over og radiatorene var varme på et blunk Smile
Til Toppen Go down
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar

Male

PosteTema: Re: Livar's Kabe Safir XL 88   Livar's Kabe Safir XL 88 Icon_minitimeSøn 8 Jul 2012 - 21:50

Hadde forresten et lite prosjekt i går kveld også. Bytta en gammal radio/cd med en nyere som også har aux inngang slik at det går å koble til pc. Har også leser for USB minnepinne og noe så kjekt som fjernkontroll.
Høyttalerene ble byttet ut til noen Cadence 6x9 som jeg har hatt liggende i noen år. Problemet er at skapene er så godt lufta et det blir ikke bass i det hele tatt... Blir nok trangt å lage kasse i skapet også. What to do?

Utelyset ble også fikset, nå lyser det så fint atte. Fant samtidig ut at det er lys i barskapet og 12V uttak under dette Smile
Til Toppen Go down
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar

Male

PosteTema: Re: Livar's Kabe Safir XL 88   Livar's Kabe Safir XL 88 Icon_minitimeSøn 8 Jul 2012 - 22:00

Så var det gassanlegget sin tur. Er ikke sjekka på noen år, så det skal jeg få gjort. Men det skulle være i orden i følge forrige eier. Så ta testa jeg litt. Åpna kun avstengningsventilen til et apparat om gangen for å redusere faren for evt. gasslekkasje.

Først blussa på kjøkkenbenken. OK.

Så var det kjøleskapet sin tur.
Om noen har bruksanvisning til dette tar jeg gjerne imot en kopi Smile Electrolux RM 410 N
Slo på av/på bryteren for gass, og det begynte å tenne. Vridde på maks gassmengde og trykte inn knappen. Etter noen sekund forsvant tikkingen, og jeg gikk ut fra at det brant. Testa med å stenge ventilen nede i skapet, og tikkingen kom tilbake, altså prøver den å tenne så snart flammen slukker. Åpna opp igjen og tikkingen slutta nok en gang. Et og annet tikk kom riktignok ennå, så brenneren trenger nok en service før mer bruk.
Finner heller ikke noe øye for å sjekke flammen? Stemmer det?

Stekeovnen.
Her har jeg heller ikke bruksanvisning, så her ble det å plukke ut litt deksel i bunn for å inspisere oppbygning og virkemåte.
Konkluderte med at den trolig skulle tennes via et rør i bunn som gikk frem mot luka. Testa dette og det funka fint.

Alden.
Her blir jeg ikke helt klok på rattet, er litt tricky å få vridd det bort fra "av" posisjon.
Trykker ned i tennposisjon, litt vridning så fyrer tenneren i alle fall. Men virker som om den ikke får gass? Gir opp forsøket for i dag.
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka

Male
Antall Innlegg : 777
Registration date : 17.06.2007

PosteTema: Re: Livar's Kabe Safir XL 88   Livar's Kabe Safir XL 88 Icon_minitimeMan 9 Jul 2012 - 8:49

det er ikke noe øye i det kjøleskapet, det brenner når det slutter å tikke

ta av nederste dekslet utvendig på vogna.. brenneren er nede til høyre..
skru av vind-dekselet rundt brenneren.. da vil du se brenneren
den er nok full av sot og rust.. bank forsiktig på eksøsrøret for at soten inni der ramler ned..
eller bruk en tynn børste hvis du har..
trykkluft for å fjerne dritten etterpå.. sjekk også at de små hullene på siden av brenneren er åpne (forbrenningsluft)

da er det bare å teste.. flammen skal være blå Smile

Til Toppen Go down
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar

Male

PosteTema: Re: Livar's Kabe Safir XL 88   Livar's Kabe Safir XL 88 Icon_minitimeMan 9 Jul 2012 - 9:41

Takker for tips her også, kjekt med folk som har hatt lik vogn Smile
Men denne stekeovnen, er det meningen å tenne den i munningen på røret, eller skal man tre inn en tenner og tenne nede ved brenneren? Den brant forøvrig veldig fint Smile
Til Toppen Go down
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar

Male

PosteTema: Re: Livar's Kabe Safir XL 88   Livar's Kabe Safir XL 88 Icon_minitimeMan 9 Jul 2012 - 19:32

Livar's Kabe Safir XL 88 527848_10150794932297330_1279054_n
Skikkelig elendig bilde, hadde kameraet innstilt på makro...
Har ikke sett andre med vindu for den øvre køya, men det var kanskje en litt uvanlig option?
Til Toppen Go down
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar

Male

PosteTema: Re: Livar's Kabe Safir XL 88   Livar's Kabe Safir XL 88 Icon_minitimeTor 12 Jul 2012 - 14:14

Noen her som har erfaring med fiks av fuktskader på slike vogner? Er jo sandwichkonstruksjon dette, første årgang med ecoprim isolasjon også etter det jeg har sett. Har noe fuktskade nederst i hjørner, vet ikke helt omfanget av dette. Men det var med i berekningen når jeg kjøpte, så gjenstår det jo å se om jeg heller burde kjøpt en tilsvarende vogn til dobbel pris...
Den er platerett og fin utvendig, men litt myk nederst innvendig ute ved et par hjørner.

Har nok også limslipp i gulvet men gjør det egentlig noe om gulvet er litt mykt? Det er jo klart at isolasjonen isolerer dårligere når den er trykket sammen, men ellers?
Til Toppen Go down
Lord Hatlem

Antall Innlegg : 18
Registration date : 19.08.2012

PosteTema: Re: Livar's Kabe Safir XL 88   Livar's Kabe Safir XL 88 Icon_minitimeFre 7 Sep 2012 - 11:32

livar skrev:
Så var det gassanlegget sin tur. Er ikke sjekka på noen år, så det skal jeg få gjort. Men det skulle være i orden i følge forrige eier. Så ta testa jeg litt. Åpna kun avstengningsventilen til et apparat om gangen for å redusere faren for evt. gasslekkasje.

Først blussa på kjøkkenbenken. OK.

Så var det kjøleskapet sin tur.
Om noen har bruksanvisning til dette tar jeg gjerne imot en kopi Smile Electrolux RM 410 N
Slo på av/på bryteren for gass, og det begynte å tenne. Vridde på maks gassmengde og trykte inn knappen. Etter noen sekund forsvant tikkingen, og jeg gikk ut fra at det brant. Testa med å stenge ventilen nede i skapet, og tikkingen kom tilbake, altså prøver den å tenne så snart flammen slukker. Åpna opp igjen og tikkingen slutta nok en gang. Et og annet tikk kom riktignok ennå, så brenneren trenger nok en service før mer bruk.
Finner heller ikke noe øye for å sjekke flammen? Stemmer det?

Stekeovnen.
Her har jeg heller ikke bruksanvisning, så her ble det å plukke ut litt deksel i bunn for å inspisere oppbygning og virkemåte.
Konkluderte med at den trolig skulle tennes via et rør i bunn som gikk frem mot luka. Testa dette og det funka fint.

Alden.
Her blir jeg ikke helt klok på rattet, er litt tricky å få vridd det bort fra "av" posisjon.
Trykker ned i tennposisjon, litt vridning så fyrer tenneren i alle fall. Men virker som om den ikke får gass? Gir opp forsøket for i dag.

Hei. Har nett kjøpt meg kabe. Det meste virker men får ikkje til gassen på kjøleskape. Eg høre ikkje noke tikking I kjøleskape når eg slar på. Brytaren kva bør eg gjere for å få liv I det? Skape kjøler ellers. er det tennaren som er gåen?
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Livar's Kabe Safir XL 88   Livar's Kabe Safir XL 88 Icon_minitime

Til Toppen Go down

Livar's Kabe Safir XL 88
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» KABE -08
» Kabe påsken 08
» Safir UTDL '06 vanntrykkproblem på tverrbad
» Kabe XL X2
» KABE 50 år!