Så var det gassanlegget sin tur. Er ikke sjekka på noen år, så det skal jeg få gjort. Men det skulle være i orden i følge forrige eier. Så ta testa jeg litt. Åpna kun avstengningsventilen til et apparat om gangen for å redusere faren for evt. gasslekkasje.
Først blussa på kjøkkenbenken. OK.
Så var det kjøleskapet sin tur.
Om noen har bruksanvisning til dette tar jeg gjerne imot en kopi

Electrolux RM 410 N
Slo på av/på bryteren for gass, og det begynte å tenne. Vridde på maks gassmengde og trykte inn knappen. Etter noen sekund forsvant tikkingen, og jeg gikk ut fra at det brant. Testa med å stenge ventilen nede i skapet, og tikkingen kom tilbake, altså prøver den å tenne så snart flammen slukker. Åpna opp igjen og tikkingen slutta nok en gang. Et og annet tikk kom riktignok ennå, så brenneren trenger nok en service før mer bruk.
Finner heller ikke noe øye for å sjekke flammen? Stemmer det?
Stekeovnen.
Her har jeg heller ikke bruksanvisning, så her ble det å plukke ut litt deksel i bunn for å inspisere oppbygning og virkemåte.
Konkluderte med at den trolig skulle tennes via et rør i bunn som gikk frem mot luka. Testa dette og det funka fint.
Alden.
Her blir jeg ikke helt klok på rattet, er litt tricky å få vridd det bort fra "av" posisjon.
Trykker ned i tennposisjon, litt vridning så fyrer tenneren i alle fall. Men virker som om den ikke får gass? Gir opp forsøket for i dag.