CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Thetford toalett

Go down 
+3
petter34
Johnny
Løven
7 posters
AvInnlegg
Løven
CARAVANER
CARAVANER
Løven


Male
Antall Innlegg : 146
Age : 76
Localisation : Haugesund
Registration date : 17.09.2010

Thetford toalett Empty
PosteTema: Thetford toalett   Thetford toalett Icon_minitimeSøn 29 Jul 2012 - 9:03

Har hatt litt problem med toalettet i vogna(Kabe 610 2008).Noen ganger har det samla seg vann under kassetten .Av og til var det mye og noen ganger lite.Jeg har tatt en titt inni der men kan ikke se at det lekker.Vannet er helt rent så det må jo være en lekasje på selve spylinga tror jeg.Tridde først at det var i selve sjellet så der har jeg bytta pakning.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Thetford toalett Empty
PosteTema: Re: Thetford toalett   Thetford toalett Icon_minitimeSøn 29 Jul 2012 - 9:24

Kan godt være fra spylevannet. Har vært en del som har fått frostskader på en slangekobling ved stengeventilen til thetforden.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
petter34


Female
Antall Innlegg : 407
Registration date : 09.06.2010

Thetford toalett Empty
PosteTema: Re: Thetford toalett   Thetford toalett Icon_minitimeSøn 29 Jul 2012 - 9:35

Kan også være at du ikke lokker spjeldet helt igjen, at det siver litt vann fra skåla. Når du tror du har lukket spjeldet helt, går det en cm til og da tetter det godt. 😄dette er etter egen erfaring, hadde fra tid til annen vann under den uttakbare tanken og når jeg " lærte" alle og lukke spjeldet ble problemet borte.
Til Toppen Go down
Løven
CARAVANER
CARAVANER
Løven


Male
Antall Innlegg : 146
Age : 76
Localisation : Haugesund
Registration date : 17.09.2010

Thetford toalett Empty
PosteTema: Re: Thetford toalett   Thetford toalett Icon_minitimeSøn 29 Jul 2012 - 14:00

Ok jeg skal sjekke spjellet bedre.Så tidligere her at det var en del sår i det.men jeg skal teste å se om det kan være spjellet som ikke tetter helt.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Thetford toalett Empty
PosteTema: Re: Thetford toalett   Thetford toalett Icon_minitimeSøn 29 Jul 2012 - 14:49

Som Johnny sier er det svært mange Kaber som får skader pga vann som fryser ved magnetventilen på svingbare klosett.
Dette skjer fordi det blir stående vann sannsynligvis fordi vannslangene passerer over langs veggen. På vogner der slangene ligger lavere er det ikke samme problemet selv om klosettet er det samme. Shocked

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Løven
CARAVANER
CARAVANER
Løven


Male
Antall Innlegg : 146
Age : 76
Localisation : Haugesund
Registration date : 17.09.2010

Thetford toalett Empty
PosteTema: Re: Thetford toalett   Thetford toalett Icon_minitimeSøn 29 Jul 2012 - 19:28

Jan Ole skrev:
Som Johnny sier er det svært mange Kaber som får skader pga vann som fryser ved magnetventilen på svingbare klosett.
Dette skjer fordi det blir stående vann sannsynligvis fordi vannslangene passerer over langs veggen. På vogner der slangene ligger lavere er det ikke samme problemet selv om klosettet er det samme. Shocked

Jeg monterte en avtappingskran der i fjord så jeg har tappet ut det vannet som står der.Men er det noen som har en tegning på dette toalettet så jeg kan se hvordan det ser ut inni der.Men som jeg sa så er det noen sår i spjellet hvet ikke om det kan være det som gjør det.
Til Toppen Go down
T_Rex
CARAVANER
CARAVANER
T_Rex


Antall Innlegg : 105
Registration date : 27.05.2008

Thetford toalett Empty
PosteTema: Re: Thetford toalett   Thetford toalett Icon_minitimeSøn 29 Jul 2012 - 22:32

Det hadde hjelpa litt om du skrev hvilket toalett det er, men jeg antar at det er en i C200 serien i din vogn. Du kan se litt på delelista som du finner her først, finnes endel skisser der. Mulig det står noen skisser i bruksanvisning også samt i monteringsanvisningen.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Thetford toalett Empty
PosteTema: Re: Thetford toalett   Thetford toalett Icon_minitimeMan 30 Jul 2012 - 11:30

Løven skrev:
Har hatt litt problem med toalettet i vogna(Kabe 610 2008).Noen ganger har det samla seg vann under kassetten .Av og til var det mye og noen ganger lite.Jeg har tatt en titt inni der men kan ikke se at det lekker.Vannet er helt rent så det må jo være en lekasje på selve spylinga tror jeg.Tridde først at det var i selve sjellet så der har jeg bytta pakning.

Det er vel et C200 toalett du har (svingbart som står på en sokkel). Har du mulighet for å åpne / ta av sokkelen? Jeg tror magnetventilen muligens ligger i luka utvendig der du trekker ut kassetten når du skal tømme toa-en. Magnetventilen kan være OK, men det kan ha dannet seg en ispropp der slangen går under sokkelen (foran magnetventilen) som har forårsaket en rift i slagen, og at det siver ut vann der siden det normalt står trykk på vannet i den slangen.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thetford toalett Empty
PosteTema: Re: Thetford toalett   Thetford toalett Icon_minitimeMan 30 Jul 2012 - 15:30

Løven skrev:
Har hatt litt problem med toalettet i vogna(Kabe 610 2008).Noen ganger har det samla seg vann under kassetten .Av og til var det mye og noen ganger lite.Jeg har tatt en titt inni der men kan ikke se at det lekker.Vannet er helt rent så det må jo være en lekasje på selve spylinga tror jeg.Tridde først at det var i selve sjellet så der har jeg bytta pakning.

Garantert slangen som har blitt presser delvis av "spylestussen" helt oppe under setet. Kommer til den via luken.
Med knekk gærne veien i albuen, litt tålmodighet, tynne armer og små hender så går det å presse den på plass igjen.... Men fy f... så trangt det er!!!

Har hatt samme problem og lagt ut bilder av løsningen i en eller annen tråd her.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thetford toalett Empty
PosteTema: Re: Thetford toalett   Thetford toalett Icon_minitimeOns 1 Aug 2012 - 20:40

Fra vanntanken går vannslangen via en tilbakeslagsventil som ligger montert klurete inne i dassen. Vannet som står i slangen har en tendens til å fryse i stykker denne ventilen om man er litt uheldig med tømmingen før frost. Resultatet er at du får vann på gulvet inne i dassen.

En løsning er å fjerne denne tilbakeslagsventilen for å slippe å risikere dette. Ulempen ved å fjerne den er at det tar litt tid før vannet kommer til spylingen. Jeg kan også se at det kan være en risiko for at bakterier kan finne veien innover i slangen... og gud forby tilbake til tanken. Jeg har ikke hørt at dette har skjedd, men bevares...

Jeg har også sett at magnetventilen har satt seg fast i åpen stilling. Dette skjedde på naboens vogn. Han fyldte tanken med vann. Når første mann brukte spyleren startet pumpa. Når han avsluttet spylingen stanset pumpa, men vannet fortsatte å renne (anatagelig som følge av hevertvirkning). Fordi spjeldet i dassen var lukket ble det litt vått på steder det ikke skulle være vann. Jeg tror likevel at det er tilbakeslagsventilen som er ditt problem.

For å komme til må du ta ut tanken. Om du da titter inn og oppunder mot der du normalt finner et rævhøl vil du se 3 skruer. (Eller var det 4?) Om du løsner disse skruene og tar vekk noen hvite plast detaljer kan du gå inn i vogna og ta løs setet. På denne måten kommer du til slangen, og ventilene. Kan være greit å ha en handtlanger når du skal montere på plass igjen.

Gammel bysseregel er å ha en reserve magnetventil og en reserve tilbakeslagsventil på lager. Problemene starter alltdi i helgen når butikken er stengt.
Til Toppen Go down
Løven
CARAVANER
CARAVANER
Løven


Male
Antall Innlegg : 146
Age : 76
Localisation : Haugesund
Registration date : 17.09.2010

Thetford toalett Empty
PosteTema: Re: Thetford toalett   Thetford toalett Icon_minitimeTor 2 Aug 2012 - 9:23

Jeg har ikke hatt tid enda men det som du sier Rufus skal jeg prøve å gjøre akkurat dette.
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 47
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Thetford toalett Empty
PosteTema: Re: Thetford toalett   Thetford toalett Icon_minitimeTor 2 Aug 2012 - 20:39

http://campingverden.com/?page_id=172

Servicemanualen har jeg liggende der.
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
Gjest
Gjest




Thetford toalett Empty
PosteTema: Re: Thetford toalett   Thetford toalett Icon_minitimeFre 3 Aug 2012 - 18:58

Jeg hadde samme problem i vinter fant ei kobling som var løs ved tilbakeslagventilen,den slangen som kolinga sitter på vrir seg hver gang dassen ble vridd på,det resulterte i at koblinga løsnet 2 ganger før jeg oppdaget at den slangen måtte flyttes.
Du får stikke hode innfor luka mens en vrir på dassen så ser du om slangen vrir seg.

Den koblinga er ikke enkel å få skrudd skikkelig fast trangt som f.. du kommer best til ved å skru løs de sleidan som sitter under selve skåla da kan du snu skåla inne i vogna.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Thetford toalett Empty
PosteTema: Re: Thetford toalett   Thetford toalett Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Thetford toalett
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Thetford Toalett
» Thetford C402 toalett
» Tømming av vanntank på Thetford C-200 toalett
» [b]Deler til Hobby og Thetford[/b]
» Thetford toalett (C402/C403) - løs flottør

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Chassi (stab.koblinger,bremser,atc osv)-
Gå Til: