- Maioeis skrev:
- Hei! Har en kabe 2000 7.80 modell og lurer på hvordan man kobler opp canal digital tuner. Har parabol og to forskjellige ledninger som antageligvis skal inn i boksen, men Ingenting funker!! Holdt på i tre dager og holder på å fly på veggen her.... Har lest litt rundt om at det kan ha noe med en splitter å gjøre men så sant jeg vet så er det ingen splitter i vogna?!
Hei. Det hadde vært til stor hjelp om du hadde fortalt hvilke type antenne du har.
Jeg har træla fælt sjøl med Globesat si antenne (grå ufo lignende ting som er monter på antenne feste

), min har både satelitt og digital, en grå og en hvit ledning.
Jeg husker ikke fargen, men den som sitter i center på antenna er den som skal brukes.
Jeg måtte tilslutt legge opp "nye" ledninger (brukte oppigjen noen som alt lå der, tiltenkt bla radio) for å få det til.
Det jeg gjorde for å finne det ut, var å koble en ledning direkte fra antenna til tuneren for å teste, da ble det plutselig liv i systemet gitt

og jeg forsto at jeg hadde brudd i lednings nettet mitt. Hos meg var det bla. en splitter skinne som måtte kuttes ut.
Globesat antenna er veldig enkel å stille inn, men husk at du må ha fri sikt mot sør, en kvist kan ødelegge signalene, og hvis vogna ikke står i vater stemmer muligens ikke høyde skalaen på masta.
Har også funnet ut at den digitale antenna må ha strøm for å fungere,
IKKE 12 VOLT, men husker ikke hva de er her og nå.