CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 NASA BM1 batterimonitor.

Go down 
3 posters
AvInnlegg
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

NASA BM1 batterimonitor. Empty
PosteTema: NASA BM1 batterimonitor.   NASA BM1 batterimonitor. Icon_minitimeLør 11 Aug 2012 - 22:27

Skal kjøpe denne etterhvert, med en Shunt på 100A. Leser på den svenske husbilksklubben følgende:
"Med en BM-1 rett kalibrert så får du mye mer informasjon enn det displayet på IVT eller EBL kan klare å gi. Hadde jeg investert i en BM-1 så tviler jeg på at jeg hadde kjøpt displayet til IVT regulatoren. En trenger ikke å se de 3 lampene uten at en tror noe er galt - når allt fungerer som det skal så gir BM-1 løpende status.

"Såg forresten på Ludde sin bil at en liten del av kalibreringen av BM-1 er meget tidkrevende, finjusteringen av shunt krever at batteriene er i hviletilstand - det oppnås etter å koble fra all ladning og last i noen timer. Dette er og den viktigste justeringen ved installasjon av BM-1."

Er det noen her, som har denne, som har gjort montert den slik det er beskrevet?
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

NASA BM1 batterimonitor. Empty
PosteTema: Re: NASA BM1 batterimonitor.   NASA BM1 batterimonitor. Icon_minitimeLør 11 Aug 2012 - 23:36

Har montet og ikke kalibrert noe som helst. Den virker helt fint rett ut av esken.
Veldig fornøyd faktisk.

Det de snakker om av kalibrering er å nullstille for 0A strømstyrke.. Dvs om hovedbryteren er av og den indikerer at det går strøm kan mannnullstille den på nytt. Kanskje tidkrevenden for en svenske men.. Smile

Batterimonitorer treffer aldri 100%, det går nesten ikke an. Men de treffer godt nok.

Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

NASA BM1 batterimonitor. Empty
PosteTema: Re: NASA BM1 batterimonitor.   NASA BM1 batterimonitor. Icon_minitimeSøn 12 Aug 2012 - 0:05

Man trenger jo ikke koble den umiddelbart etter at strømmen er slått av.
Instrumnentet er vel ikke ment som noe annet en indikator, så får en lære seg nøyaktigheten selv.
Til Toppen Go down
Ludo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ludo


Male
Antall Innlegg : 154
Localisation : Sandefjord
Registration date : 25.10.2011

NASA BM1 batterimonitor. Empty
PosteTema: Re: NASA BM1 batterimonitor.   NASA BM1 batterimonitor. Icon_minitimeSøn 12 Aug 2012 - 10:14

Hva koster en sånn da og hvor får man kjøpt den?
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

NASA BM1 batterimonitor. Empty
PosteTema: Re: NASA BM1 batterimonitor.   NASA BM1 batterimonitor. Icon_minitimeSøn 12 Aug 2012 - 13:52

Jeg fant den for ca 1000 kr pluss mva på en engelsk nettside.
Google er din venn Wink

Forrige helg var det dårlig med sol, og jeg tømte batteriet til 25% (ja jeg veit, men man må jo få med seg OL). Da gikk det på 120AH etterpå, så det stemmer ganske bra.

Denne helgen camper vi i Son, 5 meter fra vannet. 20 makrell og en ørret ligger nå klar for grillen. For et vær! solcellepanelene holder pilsen like over frysepunktet.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

NASA BM1 batterimonitor. Empty
PosteTema: Re: NASA BM1 batterimonitor.   NASA BM1 batterimonitor. Icon_minitimeSøn 12 Aug 2012 - 14:46

Rundt 900 på Ebay, pluss moms osv. Noen ser ut til å selge den uten 100A Shunt og kabel, sjekk dette om du skal kjøpe en.
Finner den i England også, men de jeg fant sender i utgangspunktet ikke til Norge. Selges her hjemme for 1490 + frakt om du ikke kan kjøpe den direkte hos f.eks www.seasea.no.
Til Toppen Go down
Ludo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ludo


Male
Antall Innlegg : 154
Localisation : Sandefjord
Registration date : 25.10.2011

NASA BM1 batterimonitor. Empty
PosteTema: Re: NASA BM1 batterimonitor.   NASA BM1 batterimonitor. Icon_minitimeSøn 12 Aug 2012 - 18:02

Takk takk Smile Fant den!

Trenger man noe mer enn selve BM-1 enheten? Ser det ligger både kabler, shunt etc der...
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

NASA BM1 batterimonitor. Empty
PosteTema: Re: NASA BM1 batterimonitor.   NASA BM1 batterimonitor. Icon_minitimeSøn 12 Aug 2012 - 18:50

Nei, det er det du trenger. Finner også en montasjeanvisning.
Mulig du trenger kabelsko for tilkoblinger på batteri f.eks.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

NASA BM1 batterimonitor. Empty
PosteTema: Re: NASA BM1 batterimonitor.   NASA BM1 batterimonitor. Icon_minitimeSøn 12 Aug 2012 - 20:59

Jo altså, man må jo ha kablene og shunt også. Men det følger med i pakken normalt sett.
Du trenger ingen EKSTRA shunt.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

NASA BM1 batterimonitor. Empty
PosteTema: Re: NASA BM1 batterimonitor.   NASA BM1 batterimonitor. Icon_minitimeLør 13 Okt 2012 - 8:15

Ble det så du monterte denne Jan?

Har vært gull verdt for meg på fricamping i sommer.
Både for å ha kontroll på forbruk og følge med så jeg ikke tømmer batteriet for mye.

Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

NASA BM1 batterimonitor. Empty
PosteTema: Re: NASA BM1 batterimonitor.   NASA BM1 batterimonitor. Icon_minitimeLør 13 Okt 2012 - 8:54

Nei, ikke kjøpt eller bestillt. Er i tenkeboksen om jeg skal kjøpe en MPPT (BlueSky) med fjernkontroll og shunt i en og samme pakke, eller en annen MPPT. En MPPTog batterimonitor i ett med bare ett display er ryddigere, ønsker ikke fjernkontroll /display for BM1, Inverter og MPPT på veggene.


Nå går det mot vinteropplag så da haster det ikke. Og så henger dette sammen igjen med 2 batteri og Inverter, lengde på kabler, vektfordeling osv.
Til Toppen Go down
Sponsored content





NASA BM1 batterimonitor. Empty
PosteTema: Re: NASA BM1 batterimonitor.   NASA BM1 batterimonitor. Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
NASA BM1 batterimonitor.
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: