CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes

Go down 
+3
ArneO
P.kaill
Lord Hatlem
7 posters
AvInnlegg
Lord Hatlem




Antall Innlegg : 18
Registration date : 19.08.2012

Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Empty
PosteTema: Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes   Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 21:25

Hei er heldig eigar av vogn (den Første) vogna er i bunn og grunn ok, men trenger litt stell,
har også kjøpt den uten å finne reg nr til den forgie eigar og den før det igjen har ikkje hatt skilt på den så den infoen er vekke, er det ramme nr på vogna noken plass? evnt hvor?
så ser eg at platene under er rotna og begynt og forsvinne noken tips der til korleis skifte dei? er det laga noken løsning for rep av slikt, ser vell det at det enklaste er å skifte heile platene men må da vite korleis dei er festa og om det er mulig å skifte dei el om eg må bli oppfinsom?...
ellers er vogna orginal, stått lenge i ro, skal begynne med å skifte dei sprukne dekka Wink
litt fukt virker det til å ha komt inn og i løpet av dei siste åra, så må gå over den på det punktet,
forige eigar seire og at kjøleskapet virka sist det var i bruk, ca 4 år sidan, men det er dødt, noken som har tips til kva eg kan gjere med det? eller kan eg ansjå det som ein tapt sak?
og so ser eg her inne at det skal eksistere bruksanvisninger på kabe.se men klarer ikkje å finne dei til dei eldre vognene

takker for evnt svar som kommer inn
Til Toppen Go down
P.kaill
CARAVANER
CARAVANER
P.kaill


Male
Antall Innlegg : 91
Age : 52
Localisation : Averøy
Registration date : 29.05.2009

Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Empty
PosteTema: Re: Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes   Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 21:45

Hei

Inne i gasskassen bruker det å være et lite skilt med diverse nummer. Rammenummer pleier også å være slått inn i ramma ved draget. Hvis du sender vognmerke/type og rammenummer i en mail til statens vegvesen så får du de svarene du trenger ila et par dager.

Kabe bruker å være veldig behjelpelig med informasjon så prøv å kontakte de også via mail.

Inne i gulvplatene ligger jo den vannbårne gulvvarmen, så jeg ville nok spurt Kabe om råd der også..

Kjøleskap kan du kanskje finne på finn.no til en rimelig penge istedenfor å bruke mye penger på reparasjoner.. Ellers tror jeg du kommer langt med å bruke godt vanlig sunn fornuft.

P.kaill
Til Toppen Go down
Lord Hatlem




Antall Innlegg : 18
Registration date : 19.08.2012

Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Empty
PosteTema: Re: Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes   Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 22:01

kan jo også slenge på spm on noken kan anbefalle dekk ser det står på 175\70\13 tenkte eg skulle bestille heilårsdekk fra dekkonline, men bør dei vere forsterka?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Empty
PosteTema: Re: Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes   Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Icon_minitimeMan 20 Aug 2012 - 7:54

Snakk med kabe, det er det lureste vedr. gulvet. Jeg tror kanskje du kan få problemer her mht. festing av gulvplatene, vannbåren varme etc.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Empty
PosteTema: Re: Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes   Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Icon_minitimeMan 20 Aug 2012 - 9:07

Man kan bestille tegninger fra Kabe her:

http://www.kabe.se/se/aterforsaljare/ritningsbestallningar/
Til Toppen Go down
Lord Hatlem




Antall Innlegg : 18
Registration date : 19.08.2012

Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Empty
PosteTema: Re: Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes   Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Icon_minitimeMan 20 Aug 2012 - 17:58

takker for alle gode svar, ja har sendt e-post til kabe, og er heilt rett som du seier dei er kvikke på labben og svarer så godt dei kan.
har også funne rammenr. of fått tak på skilt nr og namn på siste registrerte eigar, hehe den var sist omregistrert i 1994 Wink
når det gjelder gulvet får eg forske litt, har no stoppa roteskadane for no sidan vogna er plassert innomhus, og der skal den stå mesteparten av tida,
slik som eg ser det er det vell eit platelag under so kjeme isolasjon vil og tippe at i denne isolasjonen ligger golvvarmen, og så inv golv m golvbelegg.
han eg kjøpte vogna av kom oppom i dag, då hadde han funne instruksjonsbok og div andre dokumenter på sentralvarmer m.m det er ein god start,
satser på å ha vogna kjøreklar til 14 september, tenkte eg skulle ta turen til seljord da,
men først får eg gå over bremser og lager og sjå at det vil tåle turen

men som sagt takker igjen, kjem tilbake me meir spm når det dukker opp, og det gjer det sikkert.
Virker jo til å vere ein trivelig og Hjelpsom gjeng her inne Smile
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Empty
PosteTema: Re: Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes   Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Icon_minitimeMan 20 Aug 2012 - 18:43

Kan nok bli ei bra vogn ut av det igjen. Den gulvplata under isolasjonen, hvor tykk er den?
Og vi skal også til Seljord på Dyrsku'n.
Satser å være på plass på torsdags ettermiddagen.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 59
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Empty
PosteTema: Re: Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes   Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Icon_minitimeMan 20 Aug 2012 - 23:33

rørene ligger helt oppe under øvre gulvplate..

Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Kabe-05kopi

Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 59
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Empty
PosteTema: Re: Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes   Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Icon_minitimeMan 20 Aug 2012 - 23:37

jeg gjorde en lignende jobb på gammel vogna, (kabe safir 590 1987)

jeg byttet både øvre og nedre plate + ny isopor.. og noe listverk i veggene..

Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Kabe-08kopi
Til Toppen Go down
Lord Hatlem




Antall Innlegg : 18
Registration date : 19.08.2012

Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Empty
PosteTema: Re: Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes   Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Icon_minitimeOns 22 Aug 2012 - 21:18

Jhonny: ja satser på det, tenkte eg skulle legge ut nokre bilder av problemområder til helga, har ikkje målt platene enno men ser ut som ca 6mm. men ser nesten ut som den har vert lappa før, men trur ikkje eg starter på det prosjekte før etter seljor turen, (blir nok vinterprosjekt i so fall, rekner med å reise nedover slik at vi e på plass torsdags ettermiddag\kveld.
får ta ein vurdering etter kvart om eg skal plukke ut all inredning og skifte heile golvet eller om eg bare skal skifte platene under, ser ut til at den bærande konstruksjonen forsatt er heil.
trur og vinterprosjek blir å ta av alle lister rundt om, å rense og fuge på n ytt igjen alle skøyter, ser ut som det kunne vere behov for det etter kvart.

Ser vell at det er mest der framme som vist på bilde til joka det er mest skader under, ser og at det er litt tendensar under døra, og på venstre side bak, (er ein skade etter ein storm oppe på taket) lista har blitt pressa oppover, har løsna den og opna opp litt slik at det får tørke, skal og sette i litt lengre syrefaste skruer da dei som var der var dårlig hold i.

Joka: ser ut til at du har gjort ein grundig jobb, var det masse arbeid? håper eg slepper å ta det bærande, dei plassan som har leke ser eg at bjelkane er veldig våte men dei er ikkje rotna enno, heldigvis.
Til Toppen Go down
Lord Hatlem




Antall Innlegg : 18
Registration date : 19.08.2012

Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Empty
PosteTema: Re: Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes   Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Icon_minitimeOns 22 Aug 2012 - 21:59

eit anna spm og, er det noke som veit om det er mulig å få tak i deler enno til disse vognene som feks lister rundt om? vogna er ein 85 mod...
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 51
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Empty
PosteTema: Re: Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes   Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Icon_minitimeOns 22 Aug 2012 - 22:22

Kabeforhandler vil nok kunne skaffe enten samme eller tilsvarende som kan brukes
sikkert andre forhandlere også
Til Toppen Go down
Lord Hatlem




Antall Innlegg : 18
Registration date : 19.08.2012

Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Empty
PosteTema: Re: Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes   Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Icon_minitimeOns 22 Aug 2012 - 22:38

ok, skal sta å snakke med ein i morra og få lit div til å lime og fuge med får høre ka dei seier Smile
Til Toppen Go down
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar


Male
Antall Innlegg : 163
Age : 42
Localisation : Bryne
Registration date : 25.08.2008

Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Empty
PosteTema: Re: Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes   Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Icon_minitimeTor 23 Aug 2012 - 12:39

Hadde de gulvvarme i 85 da? Her er katalogen:
http://www.kabe.se/documents/pdf/caravans-kabe-1985-se.pdf
Kan ikke se noe om det... Min er 88 og har gulvvarme.
Til Toppen Go down
Lord Hatlem




Antall Innlegg : 18
Registration date : 19.08.2012

Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Empty
PosteTema: Re: Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes   Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Icon_minitimeFre 24 Aug 2012 - 15:27

Hei legger ut nokre bilder av problemområdet som skal fiksatsKabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Dsc0259nk
Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Dsc0260mg
Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Dsc0261m
Til Toppen Go down
Lord Hatlem




Antall Innlegg : 18
Registration date : 19.08.2012

Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Empty
PosteTema: Re: Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes   Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Icon_minitimeFre 24 Aug 2012 - 15:28

Lord Hatlem skrev:
Hei legger ut nokre bilder av problemområdet som skal fiksatsKabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Dsc0259nk
Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Dsc0260mg
Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Dsc0261m
hmm fekk ikkje til det å legge ut bilder skal prøve igjen med eit anna system Wink
Til Toppen Go down
Lord Hatlem




Antall Innlegg : 18
Registration date : 19.08.2012

Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Empty
PosteTema: Re: Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes   Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Icon_minitimeFre 24 Aug 2012 - 16:04

Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Photo.php?fbid=10151164361641005&set=a.10151164360891005.488864
Til Toppen Go down
Lord Hatlem




Antall Innlegg : 18
Registration date : 19.08.2012

Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Empty
PosteTema: Re: Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes   Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Icon_minitimeFre 24 Aug 2012 - 16:05

korleis legger vi inn bilder, prøvde å legge dei in i FB først og so kopiere linken, men vell det skjedde ingenting
Til Toppen Go down
Lord Hatlem




Antall Innlegg : 18
Registration date : 19.08.2012

Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Empty
PosteTema: Re: Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes   Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Icon_minitimeFre 24 Aug 2012 - 16:10

så var spm, ser ut til ¨å ha problemer med vedlikeholdsladeren, den ser ut til på levere greitt med størm direkte til 12v systemet i vogna (ca 12,5V) og eg har 220V men det ser ikkje ut til at den lader batteriet... den blå ledningen eg trur skal forsynet batteriet med strøm klarer eg bare å måle 0,42v ut av... og slikt blir ikkje da strøm av...
det er ein Leab Electronic Charger
Type B14-6/6-I
input~220V 50Hz/=12V
Output 14V 6A
ser nr. 015484
noken tips her? evnt til ein som kan erstatte denne vist den er ødelagt...
Til Toppen Go down
Lord Hatlem




Antall Innlegg : 18
Registration date : 19.08.2012

Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Empty
PosteTema: Re: Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes   Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Icon_minitimeMan 3 Sep 2012 - 23:11

livar skrev:
Hadde de gulvvarme i 85 da? Her er katalogen:
http://www.kabe.se/documents/pdf/caravans-kabe-1985-se.pdf
Kan ikke se noe om det... Min er 88 og har gulvvarme.
hei har fått testa sentralvarmeren m gass i dag, (noke som virker til di grader) aner meg at den bruker ein del gass, men ja har golvvarme, vart i vert fall gått og vart på beina Wink er vell som med biler ein kunne vell bestille det som var i ekstrakatalogen til dei fleste vogner?...
fant vell og ut at det er effektivt å varme med gass dei første 12-15 min for so å gå over til el, vantent vart fort varmt med gass Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Empty
PosteTema: Re: Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes   Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Kabe 540 Smarag GLB hjelp og tips ønskes
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» tips til biltur i Sverige ønskes
» 5-kant fortelt til Hobby 610 ønskes, tips om sider?
» Hjelp! Trenger virkelig HJELP.
» køyeseng ønskes
» Campingvogn ønskes kjøpt:

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: KABE-
Gå Til: