CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner??

Go down 
+2
Johnny
Trunte
6 posters
AvInnlegg
Trunte




Antall Innlegg : 4
Registration date : 23.08.2012

Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner?? Empty
PosteTema: Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner??   Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner?? Icon_minitimeTor 23 Aug 2012 - 20:44

Hjeeelp... vi har kjøpt oss campingvogn og har fått den på fast plass..
Men nå må vi i gang med å sikkre vogna for vintern... Vogna skal barduneres står det i kontrakten..
Jeg har forstått det slik at jeg må få tak i noe stål greier å slå ned i jorda og feste med lastestropper/tau i understellet... MEN hvor får vi tak i slikt utstyr??? har lett i mange butikker og finner ingenting, og sier jeg hva jeg skal bruke det til bare rister di på hodet og ikke aner hva jeg prater om...

Hvordan har dere sikkret at vogna står i ro ved en ev storm??
Og hvor kan jeg kjøpe dette??

Hilsen en camper på vestlandet

Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner?? Empty
PosteTema: Re: Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner??   Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner?? Icon_minitimeTor 23 Aug 2012 - 20:53

Snakk med andre på samme plassen om hvordan de har gjort det. Har bare sett et par plasser at vogna er stroppet ned i bakken.
Må være ganske så utsatt der dere skal ha vogna siden det er et krav.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3362
Registration date : 19.01.2012

Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner?? Empty
PosteTema: Re: Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner??   Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner?? Icon_minitimeTor 23 Aug 2012 - 20:59

16 mm kamstål og ei solid slegge løser den biffen.
Stropper får du kjøpt over alt, det er vel like enkelt å finne som en Grandiosa. Nesten da.
Til Toppen Go down
Trunte




Antall Innlegg : 4
Registration date : 23.08.2012

Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner?? Empty
PosteTema: Re: Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner??   Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner?? Icon_minitimeTor 23 Aug 2012 - 21:02

janp skrev:
16 mm kamstål og ei solid slegge løser den biffen.
Stropper får du kjøpt over alt, det er vel like enkelt å finne som en Grandiosa. Nesten da.

ja stropper er en smal sak... men værre med det stålet... hvor får jeg kjøpt kamstål?
jeg får sjekker med naboene der nede hvordan di har gjort det også ja...
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3362
Registration date : 19.01.2012

Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner?? Empty
PosteTema: Re: Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner??   Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner?? Icon_minitimeTor 23 Aug 2012 - 21:09

Opphuggeri, Byggvare som XL, Byggern, Byggmakker etc.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 51
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner?? Empty
PosteTema: Re: Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner??   Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner?? Icon_minitimeTor 23 Aug 2012 - 21:12

stropper får du på biltema, jula eller ignende
5 tonns stropper er å anbefale da de tåler litt juling
stål er enda enklere, da kjøper du bare armeringsjern i 20mm tykkelse, og bøyer en U på topppen, og banker i bakken i ca 45 graders vinkel ut fra vogna sideveis, på skrå eller bakover
vinkelen er viktig for at ikke jerna skal komme opp ved belastning, men hvilken retning du setter de i er mindre viktig
ett i hver hjørne, og enkelte bruker to hvis det er ekstremt værhardt der
er dere plaget med minusgrader av varig karakter kan du i tillegg tømme vann på labbene slik at de blir til en stor isklump og fryser hele greiene fast i bakken
dette tiner uansett til våren
ta gjerne en stropp over draget også om mulig
prøv å få stroppene festet i ramma i stedet for i labbene da den tåler mer
ett siste tips, sett vogna på plass, merk av hvor stålet skal i bakken, og flytt vogna vekk igjen
på den måten kan du ha stålstengene nærmere vogna, og får de lettere ned i bakken, for da står ikke vogna i veien når slegga skal svinges
Til Toppen Go down
Trunte




Antall Innlegg : 4
Registration date : 23.08.2012

Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner?? Empty
PosteTema: Re: Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner??   Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner?? Icon_minitimeTor 23 Aug 2012 - 21:58

Jan skrev:
stropper får du på biltema, jula eller ignende
5 tonns stropper er å anbefale da de tåler litt juling
stål er enda enklere, da kjøper du bare armeringsjern i 20mm tykkelse, og bøyer en U på topppen, og banker i bakken i ca 45 graders vinkel ut fra vogna sideveis, på skrå eller bakover
vinkelen er viktig for at ikke jerna skal komme opp ved belastning, men hvilken retning du setter de i er mindre viktig
ett i hver hjørne, og enkelte bruker to hvis det er ekstremt værhardt der
er dere plaget med minusgrader av varig karakter kan du i tillegg tømme vann på labbene slik at de blir til en stor isklump og fryser hele greiene fast i bakken
dette tiner uansett til våren
ta gjerne en stropp over draget også om mulig
prøv å få stroppene festet i ramma i stedet for i labbene da den tåler mer
ett siste tips, sett vogna på plass, merk av hvor stålet skal i bakken, og flytt vogna vekk igjen
på den måten kan du ha stålstengene nærmere vogna, og får de lettere ned i bakken, for da står ikke vogna i veien når slegga skal svinges

Tusen takk for godt svar Smile
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 51
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner?? Empty
PosteTema: Re: Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner??   Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner?? Icon_minitimeTor 23 Aug 2012 - 22:26

bare hyggelig Very Happy
Til Toppen Go down
burstner
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 35
Registration date : 12.11.2007

Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner?? Empty
PosteTema: Re: Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner??   Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner?? Icon_minitimeOns 31 Okt 2012 - 12:29

Vil det være nok å sette kansteiner. 2 foran og 2 bak for så å feste dem på siden der labben er festet i rammen. kan man sette stropper rundt vognen slik at den går fra rammen på enesiden over tak for så å bli festet i vegg eller noe. denne strammes helt forsiktig, da vil det jo kun strammes opp når vognen eventuelt kommer i bevegelse.

vil tak og vegger tåle dette ?
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner?? Empty
PosteTema: Re: Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner??   Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner?? Icon_minitimeOns 31 Okt 2012 - 13:10

Jeg ville ikke satt stropper rundt vogna, vogna beveger seg jo litt når man bruker den. I tillegg blir det bevegelse i forbindelse med at det fryser og tiner. Tror nok de stroppene som går rundt vogna fort drar ting skjevt og da blir det både lekkasjer og sikkert problematisk å kjøre med også.

"i vegg eller noe" går kanskje helt ned til bakken slik at man kan feste stroppen under vogna, og slike jern på den siden man ikke har "vegg eller noe".

Vi står forøvrig på en plass hvor det ikke er nødvendig å stroppe fast vogna så jeg er ingen ekspert på det...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner?? Empty
PosteTema: Re: Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner??   Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner?? Icon_minitimeTor 1 Nov 2012 - 7:57

Bruk for all del ikke stropper rundt vogna. En campingnabo forsøkte og ødela litt blekk og hjørner der stroppene la mot karroseriet
Til Toppen Go down
Sponsored content





Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner?? Empty
PosteTema: Re: Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner??   Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner?? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Sikkre vogna mot vær og vind... Hjelpe en nybegynner??
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Speglene på bilen klapser inn i høy fart eller mye vind
» Kan du hjelpe med erfaring om campingplasser?
» Noen kan hjelpe meg med denne typen varmer?
» Kjøleskap går ikke på gass noen som kan hjelpe?
» Kan noen hjelpe meg, trenger hjelp med en truma

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Chassi (stab.koblinger,bremser,atc osv)-
Gå Til: