CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Strøm inn til Lifecamp..

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Trunte

Antall Innlegg : 4
Registration date : 23.08.2012

Strøm inn til Lifecamp.. Empty
PosteTema: Strøm inn til Lifecamp..   Strøm inn til Lifecamp.. Icon_minitimeTor 6 Sep 2012 - 18:18

Vi får snart montert lifecamp på vår plass og lurer litt på hvordan vi får strøm inn i lifecampen?
Bør vi ha en elektriker inn... eller blir det bruk av skøyteledninger fra vogna? skøyteledninger høres ikke særlig sikkert ut når jeg tenker meg om....
Men tanken er at vi skal ha en tv, hybelkomfyr, kansje en varmeovn og et par lamper som vi trenger strøm til...

Hva har dere gjort for å få strøm i forteltet? Hva anbefales?

Alle råd mottas med stor takk Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Strøm inn til Lifecamp..   Strøm inn til Lifecamp.. Icon_minitimeTor 6 Sep 2012 - 21:53

Det er vel best å få ordnet med godkjent el anlegg i campen,det treng ikke være så avansert.
Sikring med jordfeilbryter på inntak og noen stikk høvelig plassert rundt omkring.
Campingplassen du står på har sikker regler for el instalasjoner i bygg som skal stå fast på plassen.
Der vi har helårs plass må vi ha godkjent el anlegg i spikertelt.

Vi har en kabel" samme som brukes til vogn"fra strømstolpen og til inntaket på teltet, ved inntaket er det koblet stiikk for kabel videre til vogn.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male
Antall Innlegg : 13247
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Strøm inn til Lifecamp..   Strøm inn til Lifecamp.. Icon_minitimeTor 6 Sep 2012 - 22:09

Jeg har det omvendt, strøm til teltet kommer fra vogna. Kapasiteten er da bare 10A delt på det som finnes i vogna uten om Alden.
Har godt med kontakter rundt om i teltet og styrer alt med Nexa fjernstyring. Varmepumpen styres fra telefon.

Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
BT
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
BT

Male
Antall Innlegg : 26
Registration date : 22.03.2009

PosteTema: Re: Strøm inn til Lifecamp..   Strøm inn til Lifecamp.. Icon_minitimeFre 7 Sep 2012 - 7:37

Henger meg på her, venter selv på en lifecamp. Men det store spørsmålet er : er det nok men 1 16 amper kurs til både spikertelt og vogn . Eller blir det knapt ? Har fått tilbud om å ha 2 uttak fra stolpen på campingen ,men er usikker på om det trengst
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male

PosteTema: Re: Strøm inn til Lifecamp..   Strøm inn til Lifecamp.. Icon_minitimeFre 7 Sep 2012 - 11:19

Det er å anbefale om det ikke koster skjorta. Jeg har hatt to kurser om vinteren, men nå har jeg varmepumpe i campinghuset og derfor noe lavere strømtrekk. Satser på at en kurs er nok fremover. Blir det lite må jeg ha en måler til og en ekstra kabel, men det blir i såfall bare om vinteren.

Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Strøm inn til Lifecamp..   Strøm inn til Lifecamp.. Icon_minitimeLør 8 Sep 2012 - 12:25

Vi bruker gass som tilleggs varme i vogn og telt da holder det med 16 amp.

På campingen vi har vogna så skal strømmen gå først til teltet og så videre til vogn,veit ikke om det er en lov som sier det ang el anlegg,men sånn må det være hos oss for å få det godkjent.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male

PosteTema: Re: Strøm inn til Lifecamp..   Strøm inn til Lifecamp.. Icon_minitimeLør 8 Sep 2012 - 13:21

Tviler på om det et en lov som sier det utenom lokalt, men jeg har det sånn jeg har det for å utnytte amp begrenseren som er i vogna.
Da blir ikke forbruket over 16A og sprenger sikringen i stolpen.

Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Strøm inn til Lifecamp..   Strøm inn til Lifecamp.. Icon_minitimeLør 8 Sep 2012 - 21:48

Ja det var jo lurt,vi bruker 2kw for oppvarming av vogn og telt + gass ved behov,
Da skulle vi ha litt å gå på til andre produkter. Er det ikke rundt 3,5kw på 16 amp eller tar jeg feil husker ikke i farta,men poenget er at det holder med en 16 amp kurs om man bruker gass som ekstra varme på kalde vinter dager, som snart er over oss igjen.
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Strøm inn til Lifecamp..   Strøm inn til Lifecamp.. Icon_minitime

Til Toppen Go down

Strøm inn til Lifecamp..
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil
» Erfaringer med LifeCamp?
» Strøm
» Strøm.
» Strøm å sånnt