| utvendig belysning. | |
|
+4Jan Ole ArneO P.kaill hansemann 8 posters |
Av | Innlegg |
---|
hansemann
Antall Innlegg : 8 Registration date : 02.03.2012
| |
| |
P.kaill CARAVANER
Antall Innlegg : 91 Age : 52 Localisation : Averøy Registration date : 29.05.2009
| Tema: Re: utvendig belysning. Tir 25 Sep 2012 - 20:59 | |
| - hansemann skrev:
- Har en kabe 780 tdl 2008 model. Ser parkeringslysa bare på en side slår seg på da eg aktiviserer bryteren inne. Fikk beskjed om att dette var korekt fra min forhandler når eg kjøpte vogna i vår. Men ser diverse vogner (kabe) står parkert på campingplasser med alle lysa på,uten att bilen er tilkoblet. Ser jo faktisk penere ut det. Feil hjå meg, eller har dei andre koblet om diverse. Håper noen der ute har eit svar til meg
Det er nok du som har den riktige koblingen. Du skjønner det er ment brukt hvis du er nødt til å stoppe på høyre veiskulder og da slå på venstre lysrekke til varsling. Det er enkelt å fikse da.. legg en 2,5 kvadrats lask fra pinne 7 til pinne 5 i kontakten din så lyser det på begge sider. P.kaill | |
|
| |
hansemann
Antall Innlegg : 8 Registration date : 02.03.2012
| Tema: Re: utvendig belysning. Tir 25 Sep 2012 - 21:20 | |
| Tusen takk for raskt svar. Godt det var i orden.Men skal prøve dette.Du meiner laske over inne i kontakten (støpsel) på vogna? skulle vel ikkje ha noen betydning (fare) når ein kobler bilen til. | |
|
| |
P.kaill CARAVANER
Antall Innlegg : 91 Age : 52 Localisation : Averøy Registration date : 29.05.2009
| Tema: Re: utvendig belysning. Tir 25 Sep 2012 - 22:06 | |
| - hansemann skrev:
- Tusen takk for raskt svar. Godt det var i orden.Men skal prøve dette.Du meiner laske over inne i kontakten (støpsel) på vogna? skulle vel ikkje ha noen betydning (fare) når ein kobler bilen til.
Lasken setter du inne i støpselet ja. Kretsene blir jo koblet sammen så når du setter støpselet i bilen blir kretsene koblet sammen på bilen også... har ingen praktisk betydning for bilen egentlig. Det er ihvertfall kjempelurt å koble de sammen. Se for deg hvis du f.eks mangler overgang fra bil til vogn, har ødelagt støpselet, oppbrent kontakt på bilen, etc... Jeg skulle hente vogna mi på Saltfjellet og endte opp med motorhavari og leiebil fra Mosjøen og opp for henting. Adapter var ikke tilgjengelig og jeg var utrolig glad for at forrige eier hadde lasket kontakten. Da hadde jeg lys rundt hele fra batteriet på vogna ned til Mosjøen igjen.. noen mil det og.. P.kaill | |
|
| |
ArneO GENERAL!
Antall Innlegg : 2903 Age : 59 Localisation : Asker Registration date : 16.08.2008
| Tema: Re: utvendig belysning. Tir 25 Sep 2012 - 22:25 | |
| På vår 2012 modell lyser det rundt hele orginalt... | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13247 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: utvendig belysning. Tir 25 Sep 2012 - 22:58 | |
| - P.kaill skrev:
- hansemann skrev:
- Tusen takk for raskt svar. Godt det var i orden.Men skal prøve dette.Du meiner laske over inne i kontakten (støpsel) på vogna? skulle vel ikkje ha noen betydning (fare) når ein kobler bilen til.
Lasken setter du inne i støpselet ja. Kretsene blir jo koblet sammen så når du setter støpselet i bilen blir kretsene koblet sammen på bilen også... har ingen praktisk betydning for bilen egentlig.
Det er ihvertfall kjempelurt å koble de sammen. Se for deg hvis du f.eks mangler overgang fra bil til vogn, har ødelagt støpselet, oppbrent kontakt på bilen, etc...
Jeg skulle hente vogna mi på Saltfjellet og endte opp med motorhavari og leiebil fra Mosjøen og opp for henting. Adapter var ikke tilgjengelig og jeg var utrolig glad for at forrige eier hadde lasket kontakten. Da hadde jeg lys rundt hele fra batteriet på vogna ned til Mosjøen igjen.. noen mil det og..
P.kaill Du kjørte altså noen mil uten blinklys og bremselys? _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: utvendig belysning. Ons 26 Sep 2012 - 9:17 | |
| På vår 2011 modell er det også standard med lys på begge sider.
Vi hadde tidligere en 2004 modell der det kun var lys på ene siden og der la jeg en lask på kobl.stykke inne i vogna der tilhengerkabelen er tilkoplet (kobl.stykke står fremme på høyre side). Mener lasken var mellom klemme 5 og 7 her. |
|
| |
livar CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 163 Age : 42 Localisation : Bryne Registration date : 25.08.2008
| Tema: Re: utvendig belysning. Ons 26 Sep 2012 - 10:59 | |
| Husk at på bilen går lys på høyre og venstre side på forskjellige sikringer. Ved å laske slik kobler man sammen to kurser. Ikke nødvendigvis bra... Om noe skulle kortslutte risikerer man også at lyset på begge sider forsvinner, siden kortslutningen vil ta begge sikringene. Heller ikke bra... Det trengs ikke mer en to dioder for å koble dette på en sikker måte, men jeg måtte nesten hatt et skjema å vise det på. | |
|
| |
P.kaill CARAVANER
| Tema: Re: utvendig belysning. Ons 26 Sep 2012 - 20:22 | |
| [/quote]
Du kjørte altså noen mil uten blinklys og bremselys?[/quote]
Ja, jeg gjorde nok det.. Skulle ikke svinge av noe steder før jeg kom langt og trafikken holdt jeg greit. Hvis jeg da var litt framsynt og slakket av i god tid slik at det ikke ble noen form for bråbrems så var min vurdering at det skulle gå greit. Og det gjorde det!
| |
|
| |
Fjell_fant ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 591 Registration date : 18.06.2012
| Tema: Re: utvendig belysning. Ons 26 Sep 2012 - 21:04 | |
| slik at det ikke ble noen form for bråbrems? Du kunne jo ha møtt meg, og du da vet du jo ikke hva jeg kunne ha funnet på. Uventede ting skjer i trafikken | |
|
| |
Runerask NEWBIE!
Antall Innlegg : 300 Registration date : 18.07.2008
| Tema: Re: utvendig belysning. Fre 28 Sep 2012 - 21:45 | |
| - livar skrev:
- Husk at på bilen går lys på høyre og venstre side på forskjellige sikringer. Ved å laske slik kobler man sammen to kurser. Ikke nødvendigvis bra...
Om noe skulle kortslutte risikerer man også at lyset på begge sider forsvinner, siden kortslutningen vil ta begge sikringene. Heller ikke bra... Det trengs ikke mer en to dioder for å koble dette på en sikker måte, men jeg måtte nesten hatt et skjema å vise det på. Jeg ville nok kjørt på med en bryter også slik at man enkelt kunne gå tilbake til orginal utgave | |
|
| |
Jørn O CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 236 Localisation : Brumunddal Registration date : 19.06.2008
| Tema: Re: utvendig belysning. Lør 1 Des 2012 - 15:19 | |
| På 2008 skal det nok være lys på begge sider. Det hadde jeg og fler andre. Når du slår på bryteren, gir du styrestrøm til et dobbelt-rele, altså ett til hver side. Enten er det litt dårlig kontakt på en kabelsko på releet som er mest sannsynelig, eller så er ene vippa defekt, men det er lite sannsynelig. Prøv å bevege litt på kabelskoene på releet. Det sitter like ved batteriet i i sittebenken. Du hører det klikker i releet ved å slå på og av parklysa.
lykke til! | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: utvendig belysning. | |
| |
|
| |
| utvendig belysning. | |
|