CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Termostat Truma Ultraheat 230 volt

Go down 
3 posters
AvInnlegg
teralv
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 21
Registration date : 04.10.2010

Termostat Truma Ultraheat 230 volt Empty
PosteTema: Termostat Truma Ultraheat 230 volt   Termostat Truma Ultraheat 230 volt Icon_minitimeFre 5 Okt 2012 - 20:14

La denne inn i et facebook forum, men løste seg ikke. Kopierer og limer inn problemstillingen her, og mitt oppfølgende innlegg:

1:
Et spørsmål om TRUMA ULTRAHEAT (TU) varme:
Se bilder fra min vogn her: http://talvheim.no/trumavent/

Jeg er usikker på om termostat som står fremme ved kjøkken virker som den skal.
Satt TU på 1000 watt, men hører ikke noe om den slår seg inn eller ut når en vrir det hjulet på nedre bildet. Det merkes ikke om TU slår seg ut eller inn på temperaturer.

Ble utrolig varmt i vogna selv om den ble satt på 1, over 30 grader med 2000 watt.

Har jeg forstått det riktig at det er hjulet på bilde nr 3 som styrer thermostat og varme i vogna?

Jeg trodde at hjulet til høyre på bilde 1 og 2 når satt i pos "A" så styrer den styrken på luftmengde ut i vogna basert på termostat? Frem til i går trodde jeg at når den stod i "A" så overstyrer den det vrihjulet som også vises på bilde 1 - 2, trodde det vrihjulet var en manuell instilling av luftmengde når den står i posisjon til venstre (vindpil).

Kan det tenkes at "A" også styrer thermostaten på TU (ULTRAHEAT) ??

Forsøkt å lese meg til alt i manualer, men ser ikke helt gangen på det. Mulig thermostat kan være defekt - noen som har opplevd det på ny vogn??


2

Jeg og trodde det var slik, men det rare er at når jeg setter thermostat på 1 (bilde 3), og høyre bryter på ovn til A, så kobler ikke varmen ut. Den køler på som om det er kaldt i vogna.

Når den står i A (vifta) så guffer den opp og ned om jeg justerer vifta med hjul 0,5 cm over bryteren merket A. Trodde ikke den ville påvirke vifta ettersom A skulle styrt den automatisk?

3
Nå viser temp i vogna ved termostatmåler 25,5 grader, samme som LCD display på veggen viser.

Jeg måler 231 VOLT i vogna når Truma Ultraheat er av, når jeg setter på 2000watt så detter den til 227 volt. Når jeg dreier på termostathjul bilde 3, så endrer ikke volt seg. Ergo ligger termostaten inne hele tiden. Dette stemmer overens med at det blir drepende varmt her inne i vogna.

Har så målt termostat med multimerer, den indikerer ingen forbindelse mellom lederene, skal det være det? (bruker pipefunskjon (lager lyd) når forbindlese.)

Måler heller ikke forbindelse på de to lederene som går inn på termostaten. Skal det ikke være det? Måler ei heller spenning.

Begynner å lure på om "hobby" har glemt å koble den til bak med ovner? Har sett flere feil her i vogna, så dette forundrer meg ikke.

Hvor ender termostatledningen? Skulle den vert i kontakt på bilde tre, eller går den inn i selve varmeovnen?
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Termostat Truma Ultraheat 230 volt Empty
PosteTema: Re: Termostat Truma Ultraheat 230 volt   Termostat Truma Ultraheat 230 volt Icon_minitimeFre 5 Okt 2012 - 21:03

kan i utgangspunktet høres ut som to problem
termostaten på ultraheaten er gåen, og vil da virke som av eller på
det er ikke kontakt der det skal være det slik du selv antyder
termostaten sitter ofte inni bryteren så fremt ikke ekstern føler er montert
denne er i så fall sansynligvis ledningsbasert, ikke trådløs, så det er bare å lete etter den ledninga som ikke ser ut for å være der
Til Toppen Go down
teralv
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 21
Registration date : 04.10.2010

Termostat Truma Ultraheat 230 volt Empty
PosteTema: Re: Termostat Truma Ultraheat 230 volt   Termostat Truma Ultraheat 230 volt Icon_minitimeFre 5 Okt 2012 - 21:10

Problem løst:

Åpnet platen over ovn i skapet akterut. Der finner jeg fort denne eksterne thermostaten som er montert fremme ved kjøkken.

Og hva finner jeg? En kabel som er hoppet utav sin kabelsko som skal inn i ovn. Der nedi har det ikke vert folk siden vogna ble bygget i mai 2012.

Bilde: http://talvheim.no/trumavent/brudd.JPG

Har vert en del småkluss med denne vogna, rett og slett en del slurv fra Hobby i Tyskland.

For noen dager siden så jeg at vegg forann sittegruppe var løs. Hev vekk putene, og da ser jeg at skruene var veldig korte. Tok vekk det brune plastdekselet som skjuler hver skrue. Da viser det seg at HOBBY har glemt å skru inn 6 skruer skikkelig. Det er helt utrolig. Jeg skrudde dem inn med det resultat at det sitter som fjell.

Nevner også vannlekkasje fra plateskjøt ved nedre barnevindu.

Trodde en skulle slippe å reise med verktøykassen når en kjøpte nytt, men aldri hatt mer å skru på etter nykjøp. Sikkert maks uheldig jeg.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Termostat Truma Ultraheat 230 volt Empty
PosteTema: Re: Termostat Truma Ultraheat 230 volt   Termostat Truma Ultraheat 230 volt Icon_minitimeFre 5 Okt 2012 - 21:17

så bra at du fant feilen da
ikke noe som er bedre enn å få ting i orden
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Termostat Truma Ultraheat 230 volt Empty
PosteTema: Re: Termostat Truma Ultraheat 230 volt   Termostat Truma Ultraheat 230 volt Icon_minitimeFre 5 Okt 2012 - 21:33

Bare behold verktøkassa i vogna du, det er flere som har sett behovet , uavhengig av merke. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





Termostat Truma Ultraheat 230 volt Empty
PosteTema: Re: Termostat Truma Ultraheat 230 volt   Termostat Truma Ultraheat 230 volt Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Termostat Truma Ultraheat 230 volt
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» klikking rele/termostat
» Truma Ultraheat (230V) varmer hele tiden..!
» Noen som har varmeelement 220 volt til truma å selge??
» Truma Therme = varmt vann uten 220 volt?
» Primus og termostat?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: