CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Oppjustering av totalvekt....?

Go down 
+5
ulven
Fjell_fant
Breda
Jan Ole
hansemann
9 posters
AvInnlegg
hansemann

Antall Innlegg : 8
Registration date : 02.03.2012

Oppjustering av totalvekt....? Empty
PosteTema: Oppjustering av totalvekt....?   Oppjustering av totalvekt....? Icon_minitimeTir 9 Okt 2012 - 21:03

Takk for gode svar i forrige tema.
Men,er det noen som veit om det er mulig å oppgradere totalvekta på Kabe 780 TDL 2008.? Var for tung i sommer Embarassed
Kan jo spørre Kabe fabrikken. Men er det noen som har vært bortid dette... Bobiler blir jo "klasset" opp dersom fabrikken sier ok.
I tilfelle kva må gjøres, forsterkning? avgift? dekk? Takksam for svar Smile Very Happy
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male
Antall Innlegg : 13248
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Oppjustering av totalvekt....?   Oppjustering av totalvekt....? Icon_minitimeTir 9 Okt 2012 - 21:32

Bjelkene fremme i draget, ca 15 laken for 100kg, lykke til.... Shocked

Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda

Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

PosteTema: Re: Oppjustering av totalvekt....?   Oppjustering av totalvekt....? Icon_minitimeTir 9 Okt 2012 - 21:36

Da er det vel heller lettere å henvende seg rett til fabrikken for å få papiret på endringen som du trenger til SVV uansett, og samtidig få beskjed om hva du eventuelt må gjøre.
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant

Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

PosteTema: Re: Oppjustering av totalvekt....?   Oppjustering av totalvekt....? Icon_minitimeTir 9 Okt 2012 - 22:34

Jeg var innom mine gode venner hos Biltilsynet i vår med vogna mi og fikk lagt på 200 kg på totalvekta.

Jeg hadde via forhandler fått tilsendt ett papir med godkjennig og hva jeg måtte gjør, samt ett skilt som skulle byttes med ett i gasskassa mi.

2000 kr. Ikke ille det for meg.

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male
Antall Innlegg : 13248
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Oppjustering av totalvekt....?   Oppjustering av totalvekt....? Icon_minitimeTir 9 Okt 2012 - 23:02

Mitt eksempel kom fra en Kabe omtrent som spørsmålet gjaldt, men jeg har det etter hukommelsen og det var et annet medlem her som la inn opplysningene, finnes sikkert litt bak i historien om man leter.

Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven

Male
Antall Innlegg : 772
Registration date : 19.07.2011

PosteTema: Re: Oppjustering av totalvekt....?   Oppjustering av totalvekt....? Icon_minitimeOns 10 Okt 2012 - 12:45

Fjell_fant skrev:
Jeg var innom mine gode venner hos Biltilsynet i vår med vogna mi og fikk lagt på 200 kg på totalvekta.

Jeg hadde via forhandler fått tilsendt ett papir med godkjennig og hva jeg måtte gjør, samt ett skilt som skulle byttes med ett i gasskassa mi.

hvilken forhandler brukte du for å få papirene?
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant

PosteTema: Re: Oppjustering av totalvekt....?   Oppjustering av totalvekt....? Icon_minitimeOns 10 Okt 2012 - 16:09

ulven skrev:
Fjell_fant skrev:

hvilken forhandler brukte du for å få papirene?

Dem som solgte vogna ny, Høysveen caravan, som tilhører Kroken nå.

De sendte kopi av vognkortet til impotør osv....
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist

Male
Antall Innlegg : 1132
Registration date : 16.09.2008

PosteTema: Re: Oppjustering av totalvekt....?   Oppjustering av totalvekt....? Icon_minitimeTor 11 Okt 2012 - 20:29

Forutsetningen for å få godkjent vektøkning, er også at vogna er typegodkjent med høyere vekt. Er den ikke det, er det slettes ikke noen enkel sak. Men det er moro at det går. Jeg er spent når jeg nå venter på min nye vogn som skal registreres for 1700 kg i stedet for de 1600 den har iutgangspunktet. Denne vogna kunne jeg - så vidt jeg har forstått, også fått registrert til 1800 kg - men da måtte den endres på fabrikken til et annet understell. Derfor blir vogna maks på 1700 kg for meg, og kan ikke justers ytterligere opp. Dessuten: Dekkene må jo også tåle ekstra vekt.
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant

PosteTema: Re: Oppjustering av totalvekt....?   Oppjustering av totalvekt....? Icon_minitimeTor 11 Okt 2012 - 20:38

" Dekkene må jo også tåle ekstra vekt"

Ja det er riktig, men det gjelder alle de forskjellige delene under der som er berørt. Fra aksling med bremser og helt fram.
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist

Male
Antall Innlegg : 1132
Registration date : 16.09.2008

PosteTema: Re: Oppjustering av totalvekt....?   Oppjustering av totalvekt....? Icon_minitimeLør 13 Okt 2012 - 10:11

Ja, Fjell_fant - det er det jeg skriver : For å få den opp til 1800 kg må den ha nytt understell. I tillegg må du ha dekk som tåler mer :-)
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant

PosteTema: Re: Oppjustering av totalvekt....?   Oppjustering av totalvekt....? Icon_minitimeLør 13 Okt 2012 - 11:06

campist skrev:
Ja, Fjell_fant - det er det jeg skriver : For å få den opp til 1800 kg må den ha nytt understell. I tillegg må du ha dekk som tåler mer :-)

Dette er nok avhenge av merke og modell. Hvilke deler som er benyttet osv.

Så vidt jeg vet var vogna mi typegodkjent for 1800 kg. Med papir fra fabrik ble den godkjent til 2000 kg. uten større utgifter.

Min oppfordring er å ta kontakt med forhandler og forhøre seg. Gjærne be dem ta kontakt med impotør osv.

Det er ikke sikkert at det blir så illle, andre kan få seg en lite hyggelig overraskelse affraid affraid
Til Toppen Go down
hansemann

Antall Innlegg : 8
Registration date : 02.03.2012

PosteTema: Re: Oppjustering av totalvekt....?   Oppjustering av totalvekt....? Icon_minitimeMan 29 Okt 2012 - 18:12

Har sjekket litt rundt dette tema. Kan skifte dei fremste rammevangene frem til draget.Ville vist koste over kr. 4000.- i deler.Og litt arbeid er det jo. Men får bare justere opp nyttelasta med 100 kg Evil or Very Mad Da blir det dyre kilo ja. Vel, får jobbe litt med med dette . Hot
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven

Male
Antall Innlegg : 772
Registration date : 19.07.2011

PosteTema: Re: Oppjustering av totalvekt....?   Oppjustering av totalvekt....? Icon_minitimeMan 29 Okt 2012 - 18:16

Jeg sjekket mi også, den har 1450kg i dag, og legger jeg ut 2500,- ca så kan den oppjusteres til svimlende 1500kg.. dyre 50 kilo i grunn.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male
Antall Innlegg : 2903
Registration date : 16.08.2008

PosteTema: Re: Oppjustering av totalvekt....?   Oppjustering av totalvekt....? Icon_minitimeMan 29 Okt 2012 - 20:53

Når vi bestilte vogna med 1900 kg totalvekt gikk det på ca 8000,- i forhold til om den skulle få standard 1600 kg. Så det er jo ikke så rart om det koster flesk å gjøre det i ettertid også. I den "pakka" som jeg bestilte er annen aksling og sikkert annet drag osv. Med tanke på at vi har mover, AC og 70 liter vanntank regnet jeg med at vi ville ryke grovt i en kontroll om jeg ikke fikk den på 1900 kg så da var det bare å bruke de kronene. I tillegg må jeg jo også ha en dyrere bil om jeg skal ha tempo 100 godkjenning så det blir jo dyre kilo. Men så kan jeg nå kjøre ferielastet lovlig og det betyr litt for meg. Svenskene er jo også grymme til å ta betalt for overlast, så det er jo ikke så dumt å kjøre lovlig heller.
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-

Male
Antall Innlegg : 328
Registration date : 21.07.2010

PosteTema: Re: Oppjustering av totalvekt....?   Oppjustering av totalvekt....? Icon_minitimeMan 29 Okt 2012 - 23:39

3000 på en ny hobby for oppjustering fra 2T til 2,2T (fra fabrikk)
Til Toppen Go down
Geir-Chr

Antall Innlegg : 1
Registration date : 15.05.2016

PosteTema: Re: Oppjustering av totalvekt....?   Oppjustering av totalvekt....? Icon_minitimeSøn 15 Mai 2016 - 10:37

Noen som kan si spesifikt hva jeg må til med for å få mon safir utdl opp fra 1600? Ac oyster steikovn omnistore det blir kg
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Oppjustering av totalvekt....?   Oppjustering av totalvekt....? Icon_minitime

Til Toppen Go down

Oppjustering av totalvekt....?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Øke totalvekt Hobby 720
» Totalvekt til hodebry
» Totalvekt /akselvekt ?
» Øke totalvekt på 2012 720 UKFE
» Oversikt tilhengervekt og totalvekt