| Svinging/vending med boggi kontra enkeltakslet vogn. | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
Veggis ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 354 Age : 48 Localisation : Vestland Registration date : 22.06.2009
| Tema: Svinging/vending med boggi kontra enkeltakslet vogn. Fre 30 Nov 2012 - 12:29 | |
| Har ikke konkrete planer om vognbytte med det første, men det er gøy å leke litt med tanken på det Et spørsmål som melder seg, hvis det skulle bli aktuelt med større vogn, er hvor mye mer plass jeg trenger for finmanøvrering med boggi kontra enkeltakselt CV. Problemstillingen er mest aktuell når vognen skal på plass utenfor huset her hjemme. Der er det ikke altfor mye plass med den vognen vi har i dag, men det går greit. I tillegg er det en knapp sving i gaten der jeg i dag lirker meg forbi i meget lav fart. Kan jeg risikere å kjøre meg "fast" med en boggivogn? Bredden vil jo øke i tillegg med en større vogn. Håper ikke spørsmålet virker for dumt, men jeg har omtrent aldri kjørt en tilhenger med boggi, i alle fall ikke nok til å ha "feelingen" i tilstrekkelig grad til å avgjøre svaret selv. Har i dag en Hobby 540, kunne f. eks gått opp til en 610. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Svinging/vending med boggi kontra enkeltakslet vogn. Fre 30 Nov 2012 - 13:04 | |
| Jeg gikk over fra enkeltakslet vogn totalengde 730 til boggivogn totallengde 830. Merker ingen forskjell mht. bredden, men lengden gjør at man trenger mer plass |
|
| |
Veggis ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 354 Age : 48 Localisation : Vestland Registration date : 22.06.2009
| Tema: Re: Svinging/vending med boggi kontra enkeltakslet vogn. Fre 30 Nov 2012 - 13:15 | |
| Lengden tror jeg skal gå greit, men jeg er mest spent på vendesirkelen, hvor mye større den blir. | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13248 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Svinging/vending med boggi kontra enkeltakslet vogn. Fre 30 Nov 2012 - 13:25 | |
| Den vender sånn som du kjører, bruker ikke mer plass, men du må bruke mer kraft for å få det til pga friksjonen mellom akslingene. Tippet det går helt fint og bedre enn du tror. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Veggis ROYAL CARAVANER
| Tema: Re: Svinging/vending med boggi kontra enkeltakslet vogn. Fre 30 Nov 2012 - 19:58 | |
| Det høres bra ut! Men siden det trengs mer kraft, er kanskje en bil med automat eller reduksjonsgir å foretrekke? Synes ikke Mondeoen har mer krefter enn den må ha i enkelte situasjoner, som manøvrering på steder med litt helling. Eventuelt utstyre vognen med mover? Vi får se, dette er nå uansett på drømmestadiet foreløpig. | |
|
| |
Johnny ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Antall Innlegg : 8912 Age : 68 Localisation : Songdalen/Vest Agder Registration date : 12.03.2007
| Tema: Re: Svinging/vending med boggi kontra enkeltakslet vogn. Fre 30 Nov 2012 - 20:02 | |
| Tror nok at de som har mover på vogna har noen fordeler spesielt dersom det er trangt. Det her ikke vi. Savner også automat på bilen i slike tilfeller. Og ellers også.
| |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13248 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Svinging/vending med boggi kontra enkeltakslet vogn. Fre 30 Nov 2012 - 21:25 | |
| Har mover, veldig greit å ha, men det har sine klare begrensninger. Har hatt automat siden før ferien, men ikke nå lenger,savner det ikke i det hele tatt, men det er på forskjellige biltyper. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Lc120 ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 546 Registration date : 07.09.2011
| Tema: Re: Svinging/vending med boggi kontra enkeltakslet vogn. Lør 1 Des 2012 - 0:24 | |
| Pris gir automaten på LCen hver gang jeg skal rygge med vognen vår......Særlig når jeg skal rygge den inn til huset-Først 90 grader brekk deretter 300 m rett bak med såvidt klaring på sidene og deretter en til 90 grader brekk.........huff ble nesten svett nå.......
| |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Svinging/vending med boggi kontra enkeltakslet vogn. | |
| |
|
| |
| Svinging/vending med boggi kontra enkeltakslet vogn. | |
|