CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Trykkvann eller ei ....

Go down 
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Trykkvann eller ei .... Empty
PosteTema: Trykkvann eller ei ....   Trykkvann eller ei .... Icon_minitimeTir 4 Des 2007 - 22:01

Er vant med at vi har trykkvann i båten. Behagelig konfortfaktor...

Jeg ser pr. idag ingen grunn til at vi ikke skulle ha det i vogna. Very Happy

Bortsett fra ???

Er det produsentens ubegrunnet redsel som ligger bak ?

Er det noen argumenter mot å sette inn egnet pumpe med trykkbryter og akkumulator ?

Ser for meg at slangene er greie nok, men hva med fittings etc. ? Er det godt nok for å ligge med trykk ?

Noen som har gjort seg erfaringer ?
Noen som har byggd om en nyere Kabe?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Trykkvann eller ei .... Empty
PosteTema: Re: Trykkvann eller ei ....   Trykkvann eller ei .... Icon_minitimeTir 4 Des 2007 - 22:15

Rufus skrev:
Er vant med at vi har trykkvann i båten. Behagelig konfortfaktor...

Jeg ser pr. idag ingen grunn til at vi ikke skulle ha det i vogna. Very Happy

Bortsett fra ???

Er det produsentens ubegrunnet redsel som ligger bak ?

Er det noen argumenter mot å sette inn egnet pumpe med trykkbryter og akkumulator ?

Ser for meg at slangene er greie nok, men hva med fittings etc. ? Er det godt nok for å ligge med trykk ?

Noen som har gjort seg erfaringer ?
Noen som har byggd om en nyere Kabe?

Her kommer et forslag: Sett inn Shurflow pumpe med pressostat, men benytt også bryterene i kranene. Koblet over et rele. Du vil da få en ekstra sikring mot utilsiktet start av pumpe ved lekkasje, men du vil ikke merke noe negativt i bruken av dette. Det kunne jeg tenkt meg, når bryterene i kranene først er der altså.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89


Sist endret av den Ons 5 Des 2007 - 17:34, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Trykkvann eller ei .... Empty
PosteTema: Re: Trykkvann eller ei ....   Trykkvann eller ei .... Icon_minitimeTir 4 Des 2007 - 23:04

Rufus.

Pumpa du har i Kaben,og som jeg og hadde i Onyx'en min,koster i overkant av 400,-.

En Shurflo,trykkstyrt pumpe,koster det doble omtrent.Da kan du jo tenke deg hvorfor Kabe kuttet ut Shurflo for noen år siden,og begynte å bruke billigere senkepumper.

I følge min servicemann på Norcamp utenfor Oslo,er det ikke noe problem å bytte til en Shurflo på en Kabe.

Vår gode venn J.O. her har sikkert et godt tips her,men jeg er ikke av det veldig tekniske slaget,så jeg ville ha dratt til Norcamp og fått gjort det om jeg hadde beholdt Onyx'en.

Men du har vel ikke 10 tommeltotter som meg,så.......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Trykkvann eller ei .... Empty
PosteTema: Re: Trykkvann eller ei ....   Trykkvann eller ei .... Icon_minitimeOns 5 Des 2007 - 15:34

J.O. & Arve

Takker for tips til begge.
Shurflo er kjent vare fra maritim avdeling.

Da lukter det trykkvann utpå våren. bounce

Rufus
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Trykkvann eller ei .... Empty
PosteTema: Re: Trykkvann eller ei ....   Trykkvann eller ei .... Icon_minitimeTor 6 Des 2007 - 11:56

Rufus.

Bare hyggelig å kunne bidra.

Nå skal det sies at den senkepumpa i Kaben er noe av det beste du får i den type pumper.Vær bare veldig obs på vannet som står igjen over tilbakeslagsventilen,og som veldig ofte forårsaker frostskader.Vi måtte bytte på vår nye Onyx i vinter.Trodde vi hadde tømt etter alle kunstens regler,men vannet som ble liggende igjen i ventilen,rett over pumpa,lagde bøll,og sprekk oppstod.Mista det meste av effekten da.

Tipset jeg fikk fra forhandler,er å slå pumpa av og på gjentatte ganger etter tømming,slik at den hoster opp de siste vannrestene over ventilen.Og løft den gjerne og litt opp fra gulvet ved avreise,da vannrester nederst kan fryse,og ikke være opptint ved ankomst p.g.a. kulde fra gulvet.Ikke gulvvarme under vanndunken.Og når du starter pumpa,kan isrester ødelegge pumpa.Kjent problem i følge forhandler.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Trykkvann eller ei .... Empty
PosteTema: Re: Trykkvann eller ei ....   Trykkvann eller ei .... Icon_minitimeTor 6 Des 2007 - 13:23

ARVE skrev:
Rufus.

Bare hyggelig å kunne bidra.

Nå skal det sies at den senkepumpa i Kaben er noe av det beste du får i den type pumper.Vær bare veldig obs på vannet som står igjen over tilbakeslagsventilen,og som veldig ofte forårsaker frostskader.Vi måtte bytte på vår nye Onyx i vinter.Trodde vi hadde tømt etter alle kunstens regler,men vannet som ble liggende igjen i ventilen,rett over pumpa,lagde bøll,og sprekk oppstod.Mista det meste av effekten da.

Tipset jeg fikk fra forhandler,er å slå pumpa av og på gjentatte ganger etter tømming,slik at den hoster opp de siste vannrestene over ventilen.Og løft den gjerne og litt opp fra gulvet ved avreise,da vannrester nederst kan fryse,og ikke være opptint ved ankomst p.g.a. kulde fra gulvet.Ikke gulvvarme under vanndunken.Og når du starter pumpa,kan isrester ødelegge pumpa.Kjent problem i følge forhandler.

Jeg har allerede gjort meg erfaringen at pumpa fryser selv om jeg har gjort det rette ved avreise. Lærte meg at jeg løfter pumpa opp og snur den med sugesida opp. Lar så pute og benk stå i åpen stilling inntil jeg har fått romtempen over 15 grader.

Vet ikke enda om det lar seg gjøre, men jeg lukter på muligheten for å få inn litt trykkluft som kan blåse reint hele anlegget. Jeg snakker ikke om 6 bar, men et trykk som vil ha kraft nok til å blåse reint evt. vannfeller. Kan være greit å lage et eller annet lettvint system som vil gjøre jobben. Skal være enkelt å betjene.

Skal fortsette på dette forskningsarbeidet til helga. Siden fruen ikke er med må man aktivisere seg selv. geek
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Trykkvann eller ei .... Empty
PosteTema: Re: Trykkvann eller ei ....   Trykkvann eller ei .... Icon_minitimeTor 6 Des 2007 - 13:28

Rufus.

Flott om du kommer opp med noe smart her.Kan være til hjelp for andre og det.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Trykkvann eller ei .... Empty
PosteTema: Re: Trykkvann eller ei ....   Trykkvann eller ei .... Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Trykkvann eller ei ....
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Er det noe galt med fortelt eller vogn eller skinne?
» penta telt eller annet telt med 3,5 m dybde eller mer ønskes
» 230 eller 250 bredde
» Junkerdalen eller E12
» Opp eller ned på A-mål til fortelt?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: KABE-
Gå Til: