CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Uling i primus 2450

Go down 
2 posters
AvInnlegg
ka-ta
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
ka-ta


Antall Innlegg : 29
Registration date : 13.10.2010

Uling i primus 2450 Empty
PosteTema: Uling i primus 2450   Uling i primus 2450 Icon_minitimeLør 15 Des 2012 - 0:35

Primusen min (2450) har pleid å gi fra seg en ulelyd når gassbeholderen nærmer seg tom og trykket i gassbeholderen begynner å bli lavt. Går ut fra et dette er normalt så ikke det har vært noe feil med primusen min hele tiden? Men i går kom plutselig denne ulelyden selv om gassbeholderen min nettopp er fylt opp og er nesten full. Jeg tenkte det kunne være noe galt med trykket i gassbeholderen så fikk byttet den ut med ny. Men nå, med helt full gassbeholder, vil ikke fyren starte i det heletatt. Sirkulasjonspumpa starter og jeg hører at gassen begynner å suse, men primusen tenner ikke.

I og med at feilen startet med den samme ulelyden som når gassbeholderen nærmer seg tom, tenker jeg det må ha noe med for dårlig trykk på gassen å gjøre. Kan det være regulatoren min det er noe feil på? Noen som har vært borti liknende feil og har noen ide om hva dette kan komme av?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Uling i primus 2450 Empty
PosteTema: Re: Uling i primus 2450   Uling i primus 2450 Icon_minitimeLør 15 Des 2012 - 0:39

Trykket minker ikke i flaska før den er tom. Så lenge det er gass i væskeform igjen har den samme trykket som når den er full.
Temperaturen der flasken er derimot, den påvirker trykket.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ka-ta
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
ka-ta


Antall Innlegg : 29
Registration date : 13.10.2010

Uling i primus 2450 Empty
PosteTema: Re: Uling i primus 2450   Uling i primus 2450 Icon_minitimeLør 15 Des 2012 - 0:47

Så du mener det ikke skal ule i primusen når gassflaska nærmer seg tom altså?

Har stålbeholder som jeg har forstått at skal være best i vinterkulda. Nå er det ca -7 ute. Har brukt primusen når det har vært kaldere enn dette tidligere uten trøbbel før gassflaska har nærmet seg helt tom... hmmm
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Uling i primus 2450 Empty
PosteTema: Re: Uling i primus 2450   Uling i primus 2450 Icon_minitimeLør 15 Des 2012 - 1:03

Ved stort forbruk, høy fordamping fra flaska, trengs det mer varme tilført til flaska, når det blir for lite synker trykket. Alu er best, stål nesten like bra og kompositt dårligst, den isolerer gassen fra temperaturen rundt.
Ved-42ºC (ca) er det uansett ikke trykk igjen i flaska.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ka-ta
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
ka-ta


Antall Innlegg : 29
Registration date : 13.10.2010

Uling i primus 2450 Empty
PosteTema: Re: Uling i primus 2450   Uling i primus 2450 Icon_minitimeLør 15 Des 2012 - 1:16

ok. Uansett, trykket i selve flaska kan det vel ikke være noe i veien med nå ved bare -7 ute? Men kan det være regulatoren min det er noe feil på?
Til Toppen Go down
ka-ta
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
ka-ta


Antall Innlegg : 29
Registration date : 13.10.2010

Uling i primus 2450 Empty
PosteTema: Re: Uling i primus 2450   Uling i primus 2450 Icon_minitimeLør 15 Des 2012 - 10:40

Tenkte bare å oppdatere litt til glede for andre som kanskje støter på samme problem i fremtiden.

Har vært i kontakt med campingvognforhandleren nå (der jeg kjøpte regulatoren i fjor høst). Da jeg beskrev problemet med uling i primusen, fikk jeg vite at dette er helt normalt på primus 2450 når gassflaska nærmer seg tom. Hvis ulelyden kommer før flaska er tom, som i mitt tilfelle nå, så er dette også et helt vanlig problem som mest sannsynlig skyldes kondens i regulatoren. Da skal man bare skru ut regulatoren, ta den med inn og legge den foran en varm vifteovn eller noe et par timer til opptining... så vil sannsynligvis problemet forsvinne.

Skal prøve det litt senere i dag og oppdaterer her om problemet ble løst ;-)
Til Toppen Go down
Sponsored content





Uling i primus 2450 Empty
PosteTema: Re: Uling i primus 2450   Uling i primus 2450 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Uling i primus 2450
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Primus 2450
» Sirkulasjonspumpe Primus 2450
» Primus 2450 problemer
» Manual til Primus 2450??
» Primus 2450 innstruks

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: