CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Grossglockner og kjøring i Alpene

Go down 
+10
Breda
Jan Ole
chg
Jørn O
Redneck
quattro1
janp
maya
ArneO
lange
14 posters
AvInnlegg
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 54
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeOns 13 Feb 2013 - 21:56

Vurdere tur nedover til Kroatia og Italia til sommeren. Mange tanker kommer opp. Hva skal man se? Hvor skal man bo? Rutevalg? Nå har jeg sett litt på rutevalg i det siste og har veldig lyst til å kjøre over Grossglockner fjellpasset mellom Italia og Østerrike. Har søkt litt info på nettet og funnet noen som har kjørt over, mens andre igjen ikke anbefaler å kjøre over da det er lange og relativt store stigninger. Men, likevel har jeg lyst Smile

Legger til at jeg har en ekvipasje som står godt til hverandre i forhold til vekt/effekt og er langt, men ikke for langt. Har kjørt i noen år nå og er ikke skvetten når det kommer til utfordrende vei.

Er det noen som kan komme med noe input i forhold til dette eller som kanskje har kjørt over selv. Vi hadde tenkt å kjøre over på vei hjem etter en snartur innom Venezia etter Kroatiaoppholdet før nesa vendes nordover igjen.Kanskje er det noen som kan anbefale andre overganger da jeg har en hang til fjell og luftige utsyn.

Da jeg søkte på nettet fant jeg noen linker som kan være til nytte og glede for andre enn og deler derfor:

2 filmklipp som viser deler av veien. De er fine på hver sin måte Wink

https://www.youtube.com/watch?v=kLPYjpDVYXg

https://www.youtube.com/watch?v=8MHJPTDpGII

Reiseberetning
http://www.campisternes-rejseportal.eu/rejseberetninger/alpetur/del10.htm


Oversikktskart over fjelloverganger
http://www.fdm.dk/filer/CAM23-Ostalpen.pdf

http://www.fdm.dk/filer/CAM23-Westalpen.pdf
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeOns 13 Feb 2013 - 23:29

Du må huske på at det blir høyt over der også, over 2500 moh vil nok gjøre grandisen betydelig mer tungpustet enn i lavlandet. Det er ikke uten grunn den veien er merket med rødt i kartet.

Du kan jo kjøre Felbertauern med vogn og ta Grossglockner som en kjøretur uten vogn.
Til Toppen Go down
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 54
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeTor 14 Feb 2013 - 6:09

Det er jo en mulighet, men hvordan kommer man seg dit på en fornuftig måte etter å ha vært i Venezia? Kjører man da nordover forbi Bolzano og Trieste og litt til før man vender østover forbi Toblach og til Lienz før man bøyer nordover mot Kitzbühl?

Ser av kartene at man skal være bevisst på rutevalg for ikke å kjøre seg bort i for store utfordringer...... Smile LItt lenger øst finner jeg et fjellpass, Turracherhöhe, med stigning 12% den en veien og 23% den andre. Slik det ser ut er den ikke stengt for trafikk med henger!



Til Toppen Go down
maya
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 93
Registration date : 21.02.2012

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeTor 14 Feb 2013 - 13:19

Du kan kjøre av ved Treviso og kjøre opp til Cortina og så over til Lienz og Kitzbühl. Flott tur Smile
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeTor 14 Feb 2013 - 17:24

23% stigning høre mye ut, men det er vel ikke så ille egentlig.
Husk at 100% stigning kun er 45 grader, og 23% indikerer at veien stiger med 2,3 meter for 10 meter horisontal siktelinje.
Stigninger blir bare rundt 13 grader ved 23% stigning. Og det bør vel en trekkbil som er fornuftig dimensjonert i forhold til ei vogns totalvekt klare. Men for de som trekker ei vogn som er 20%, tyngre eller kanskje mere, enn bilens egenvekt så sliter de nok om bilen i tillegg pakkes fullt med bagasje ++.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeTor 14 Feb 2013 - 23:14

Tror nok at Grandisen burde tåle jobben opp, selv om den nok blir tungpustet så det holder. Frisk olje toppet til max-merket på peilepinnen og riktig mengde kjølevæske er nok å anbefale, men dette er nok i orden på langtur vil jeg tro. Men pass på motortemperaturen, trekkraften minker betydelig i slike høyder.

Men ville nok være langt mer bekymret for bremsene på turen ned igjen fra 2500 meter, i lange bratte bakker. Da skal man vite hva man gjør så ikke bremsene på vogna blir liggende på i lang tid, for da blir det varmt, alvorlig varmt. Og blir det varmt nok, så forsvinner bremseeffekten også.
Til Toppen Go down
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 54
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeFre 15 Feb 2013 - 21:35

quattro1 skrev:
Tror nok at Grandisen burde tåle jobben opp, selv om den nok blir tungpustet så det holder. Frisk olje toppet til max-merket på peilepinnen og riktig mengde kjølevæske er nok å anbefale, men dette er nok i orden på langtur vil jeg tro. Men pass på motortemperaturen, trekkraften minker betydelig i slike høyder.

Men ville nok være langt mer bekymret for bremsene på turen ned igjen fra 2500 meter, i lange bratte bakker. Da skal man vite hva man gjør så ikke bremsene på vogna blir liggende på i lang tid, for da blir det varmt, alvorlig varmt. Og blir det varmt nok, så forsvinner bremseeffekten også.


Enig i at nedturen vil være den mest utfordrende. Har hørt om bekjente med store SUVer og CVer i 720 størrelsen som oppdaget at hjulkapslene smeltet på vei ned..... Shocked Shocked Shocked

Om vi kjører Grossglockner hadde jeg tenkt å ta turen som en dagstur med flere stopp innlangt underveis.
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeFre 15 Feb 2013 - 22:06

lange skrev:
Enig i at nedturen vil være den mest utfordrende. Har hørt om bekjente med store SUVer og CVer i 720 størrelsen som oppdaget at hjulkapslene smeltet på vei ned.....

Kjørte bobil på rv44 sammen med en med 560 kmfe en-aksla vogn... da rant hjulkapslene nedover felgene.
Hjelper ikke å bremse på gearene - er uansett vognas bremser som er underdimensjonerte.

Kun lange pauser hjelper på vei ned, for å unngå overoppheting av bremsene på vogna. (eller så stor fart at ikke bremsene løper på, men på rv44 er det u-lurt...syntes selv jeg)
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeSøn 3 Mar 2013 - 22:47

Hvis du vil kjøre Grossglockner, så kan du jo la vogna hvile og ta turen med bil. Hvis man skal ta denne turen med vogn, så er det nok å anbefale å være forsiktig på vei ned. Vil tro at det er nødvendig med hyppige pauser, og vær bevisst på når bremsene på vogna ligger på. Gi gass og strekk ut draget, men uten at farten blir for høy. Ta heller sterkere oppbremsinger når man vil stanse, det blir mer kortvarig belastning på bremsene. Men det blir uansett mye belastning på bremsene, det blir garantert varmt, så vær obs!!! Og selvfølgelig, bremser er i topp stand før turen?
Du kan jo eventuelt gjøre som oss å kjøre Brenner sørover, ta en pause i Bolzano, f. eks. på camping Steiner, og så ta en tur over Stelvio-passet, som ifølge Top Gear er verden fineste vei .....
Grossglockner er flott, men det er Stelvio også.
Til Toppen Go down
Jørn O
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Jørn O


Antall Innlegg : 236
Localisation : Brumunddal
Registration date : 19.06.2008

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeSøn 7 Apr 2013 - 12:00

Har kjørt over Grossglockner mange ganger, men har ikke tenkt tanken en gang og dra med vogna over der. Det som blir den store utfordringen blir påløpsbremsene på vogna. Vil dere se fin natur så kjør Treviso-Belluno-Cortina-Toblach-Lienz, så gjennom Felbertauerntunnel til Mittersill, og til Sportcamp Woferlgut i Bruck ved Zell am See. Kjempebra campingplass rett ved der veien over Grossglockner tar av. Så kan dere ta den fine bilturen over til Heiligenblut på andre siden med en avstikker på turen opp til isbreen hvor toppen av Grossglockner kan sees i fint vær. En annen fin dagstur derfra er å reise bort til Kaprun og ta banen opp til Kitzsteinhorn hvor det er sommerskianlegg med skiutleie. En tur til Ørneredet kan også være et alternativ fra denne campingplass, pluss mange andre alternativer. Finnes så klart mange andre alternative reiseruter som er fine også. Som nevnt her så er Stelvio passet meget spektakulært, og det var til tider j... bratt Shocked
Til Toppen Go down
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 54
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeSøn 7 Apr 2013 - 12:10

Her fikk man noe mer å tenke på. Fint med forum slik at man kan ta del i andres erfaringer Smile Ser for meg en fin og spennende tur uansett!
Til Toppen Go down
chg
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Male
Antall Innlegg : 308
Localisation : Østfold
Registration date : 25.06.2010

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeSøn 7 Apr 2013 - 22:25

lange skrev:
quattro1 skrev:
Enig i at nedturen vil være den mest utfordrende. Har hørt om bekjente med store SUVer og CVer i 720 størrelsen som oppdaget at hjulkapslene smeltet på vei ned..... Shocked Shocked Shocked

Mange år siden jeg var over Alpene, men husker godt alle disse plassene en kunne svinge unna på om bremsene gikk varme og ikke tok tak på vei NED. Enkelte strekninger på vei ned er nok ikke bremsehavari noe en bør oppleve...

Men pauser og kjøre godt på girene så går det helt sikkert bra
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeMan 17 Feb 2014 - 0:57

Lange?

Hvor gikk ruta.
Grossglockner? Fortell!
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeLør 8 Mar 2014 - 18:38

Har ikke hørt mer om dette?? Kunne også tenkt meg å kjøre Grossglockner, men kanskje uten vogn. Er ikke bekymret for turen opp, 3.0 tdi gjør nok jobben greit, men derimot for turen ned. Lange bratte nedstigninger uten mulighet til å "rulle" uten påslagsbremser høres skummelt ut i forhold til bremsene på vogna. Og mulighetene til å kjøre de nødveiene med grus som finnes er lite attraktive, da gjør man skade uansett. Har sett de mange steder, også på Brenner.
Hører gjerne mer om dette.
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeLør 8 Mar 2014 - 19:12

Jeg hadde ikke vært redd for å kjøre opp med en 1,6 TDI heller!
Det er ned som er tøft!

Kjørte Riksvei 44 med bobil for noen år siden, i følge med en venn med ny Hobbyvogn. Da ble felgene så varme at hjulkapslene smeltet på Hobbyvogna.

Jeg har sett noen motorsykkelkjørevideoer over Grossglockner, og jeg er helt bestemt på at vi skal kjøre over.
Det er mange stoppmuligheter.
Tar vi ofte pause på vei ned, så får bremsene kjølt seg ned.
Før nedstigningen tar jeg av de heldekkende Solifer originale hjulkapslene, sånn at det kommer mer vind på stålfelgene.

Etter å ha kjørt noen langturer for noen år siden, uvitende(!) med bremseløs biltralle, så vil jeg komme med følgende påstand:
Dersom du får totalt bremsesvikt på vogna ned en fjellovergang, så går det bra. (Bortsett fra kanskje ved nødbremsing i en S-sving)
Man kjører bilen nedover på gearene, og tar det veldig med ro!
Bilen har bremser dimensjonert for gjentatte nedbremsinger fra toppfart.


Stelviopasset:
Her er det ikke lov med campingvogn.
Jeg kunne godt ha kjørt der med vogn, hvis jeg var alene på veien. Hvis man kjører rolig, og tar hyppige pauser, går det meste bra.
https://www.youtube.com/watch?v=aI-Q6lqTMMA
(edit: eller kanskje ikke...naboen som har kjørt der med motorsykkel, sa det var så bratt at han ikke ville kjørt der med motorsykkel igjen...)

Grossglocner: Her er det lov med campingvogn, og det ser ut som barnemat i forhold til Stelvio:
https://www.youtube.com/watch?v=8MHJPTDpGII
Gleder meg til å se alpene fra bilvinduet!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeLør 8 Mar 2014 - 21:22

Har kjørt over Grossglockner på sykkel, gikk så greit at jeg ikke husker noe spesielt rundt det uten at kompisens Honda gikk litt ruskete på toppen med mye bensin og lite luft. Røyk som en diesel. Er vel tyve år siden dette minst så har vel lov å glemme litt.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeSøn 9 Mar 2014 - 11:44

Lite oksygen mente du vel Smile
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeSøn 9 Mar 2014 - 21:36

Tja, lavt barometrisk trykk var vel det jeg mente da. Var sikkert lavt oksygeninnhold også. Eller enkelt og greit lite luft....
Men bensinen var bra tror jeg. lol! 

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeSøn 9 Mar 2014 - 23:08

Greit Redneck, hører fra deg om det gikk greit eller ikke. Fint at bilens bremser er bra, men det er uansett en prøvelse for vognas bremser. 2500 meter er høyt, og veien ned er lang. Opp med 1.6 tdi ville jeg nok ikke prøvd, men det er jo ikke situasjonen for noen av oss. Ville i alle fall tatt hyppige pauser på veien ned, slik at man har bremser igjen til resten av turen.
Til Toppen Go down
merceben
CARAVANER
CARAVANER
merceben


Male
Antall Innlegg : 108
Age : 54
Localisation : Tronheim
Registration date : 26.02.2012

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeLør 15 Mar 2014 - 11:19

Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeSøn 16 Mar 2014 - 23:54

Ser ok ut på filmen, kanskje jeg legger turen over selv også. Hadde tenkt å parkere vogna og kjøre Stelvio, men det går jo å kjøre Grossglockner også, slik det ser ut. Men det er uansett høyt, og faren for varme bremser er der.
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeLør 22 Mar 2014 - 17:46

En tommelfingerregel er jo samme gir (eller lavere) ned som oppover. Samt bruke de plasser som er til rådighet for å slippe singel biler forbi. Da overlever bremsene, og sjåføren for også nyte den fenomenale opplevelse dette fjellpartiet gir.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeSøn 23 Mar 2014 - 23:31

Vi får høre erfaringene til redneck etter turen. Greit nok med generelle råd, men 2500 høydemeter er nå engang 2500 meter, og man skal også ned. Men div. videoer ser ok ut, så det er bare å prøve. Kanskje forsøker jeg selv også, vi får se. Uansett har vi tenkt å kjøre over Villach og Udine i år på sør.
Til Toppen Go down
ovik




Antall Innlegg : 9
Registration date : 31.03.2014

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeTir 1 Apr 2014 - 13:12

Ikke kjør Grossglockner med vogn.  Det er relativt bratt og svingete, og til tider stor trafikk (lurer på om det ikke er stengt for tilhengere også, jeg har i alle fall aldri sett campingvogner der, har vel kjørt 4-5 ganger tenker jeg) Selve veien er fin, og ikke ekstrem, slik bildene viser, men det er langt og mange høydemeter.

Jeg har kjørt der bl.a. med en 1990 modell bobil - koking på vei opp og foooorsiiiktig kjøring ned.  Ble forikjørt av syklister både opp og ned Smile Men veien er absolutt verdt et besøk.

Det er to alternative aplekrysninger i nærheten: Felbertauern og Tauern (E55/A10).  A10 bringer deg i retning mot Salzburg.  Felbertauern ender rett sør for Kitzbühl.

Så er det jo en mulighet å kjøre østover fra Villach i retning Wien også.

Skal dere overnatte på nordsiden av Hohe Tauern vil jeg anbefale Seecamp i Zell am See.  Min favoritt og fast stoppested om sommeren.
Til Toppen Go down
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 54
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Endret rute   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeLør 12 Apr 2014 - 8:34

Redneck skrev:
Lange?

Hvor gikk ruta.
Grossglockner? Fortell!

Beklager sent svar. Har nok gått i hi i vinter og vært lite innom forum.

Turen over Grossglockner ble det ikke noe av. Hadde noen fine dager med god varme i Trogir i Kroatia. Hadde planlagt en tur innom Venezia og over Alpene tilbake, men dagen før hjemreise røk clutchen på airconditionen. Fant fort ut at vi ikke ønsket å kjøre hjem i 36 graders varme og vinduene åpne.....

Derfor ble det rep av bilen hos Mitsubishi i Split og kursen ble lagt rett hjemover et par dager senere. Over Grossglockner får vi ta en annen gang Smile
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeSøn 4 Mai 2014 - 22:55

Mai, og det nærmer avreise. Blir nok ikke noe Grossglockner på oss nedover, fikk forbud av sjefen. Lurer på om Redneck fikser dette med sin T4? Hører gjerne om dette. Har rikelig drakraft, men så skal man ned igjen......
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeSøn 25 Mai 2014 - 23:12

Tror vi neste helg skal ta en prøvetur til Lysebotn, og så videre til Preikestolen, da får vi prøvd litt slalom med vogna...
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeMan 26 Mai 2014 - 16:36

Regner med at det blir en liten lunk på bremsene på vogna når du kommer ned i Lysebotn. Greit med ferge ut fjorden da.

Vet ikke om Suleskarvegen er åpnet enda. Om den er åpen er det en flott tur.
Til Toppen Go down
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs


Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeMan 26 Mai 2014 - 17:39

Hei
Her er litt om suleskarveien. http://www.suleskarvegen.no Lyseboten er fin tur,men skal du dra vogna opp til Preikestolen blir det nok ikke vare bremsene som det blir en lunk på Shocked 
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeMan 26 Mai 2014 - 23:00

Tar bilen opp igjen, ikke ferge, etter en natt i Lysebotn drar vi videre til Preikestolen Camping.
Så vi får prøvd bil/vogn både ned, og opp igjen.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeTir 27 Mai 2014 - 7:25

Bremser er en ting, men kjøling på motor er nok godt dimensjonert på Caravellen, har aldri registrert forhøyet temperatur på de under kjøring med høy belastning, på Tiguanen steg og steg tempen i lange motbakker feks opp fra Notodden, opp Strynefjellet og lignende steder. Kun en gang måtte jeg slakke på på grunn av dette, men det var tross alt norske forhold vi snakker om.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeTir 27 Mai 2014 - 18:00

Jeg så en Tiguan stå parkert ved siden av en Caddy.
Tiguan er en bitte liten bil. Caddy'en var mye større!

Uten å ha kjørt den, så forstår jeg likevel hvorfor du var misfornøyd med den som trekkvogn, til den store vogna, Jan Ole.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitimeTir 27 Mai 2014 - 21:33

Bilen gjorde en grei jobb den, stort sett, men det er helt klart en annen verden å dra med den jeg har i dag. Var forresten et dyrt eksperiment. Rolling Eyes 

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





Grossglockner og kjøring i Alpene Empty
PosteTema: Re: Grossglockner og kjøring i Alpene   Grossglockner og kjøring i Alpene Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Grossglockner og kjøring i Alpene
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Adria 2010
» kjøring med campingvogn
» Batterilading under kjøring
» Kjøleskapdrift under kjøring
» Kjøring på vinteren!?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: Langs Vegen :: Veien til Italia-
Gå Til: