CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Manuell Parabolantenne

Go down 
+3
janp
offpist
Harald-
7 posters
AvInnlegg
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-

Male
Antall Innlegg : 328
Registration date : 21.07.2010

Manuell Parabolantenne Empty
PosteTema: Manuell Parabolantenne   Manuell Parabolantenne Icon_minitimeLør 16 Feb 2013 - 12:35

Virderer parabolantenne, tenkte å montere denne selv.

Noen som har en ide hvor man får tak i slike som ikke koster skjorta?

Ser det er flere som har elektriske, men dette er ikke interesant.

Noen som har erfaring med denne fra caravan.no ?

Sist endret av Harald- den Lør 16 Feb 2013 - 13:21, endret 1 gang
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist

Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

PosteTema: Re: Manuell Parabolantenne   Manuell Parabolantenne Icon_minitimeLør 16 Feb 2013 - 12:55

Globesat er en god og enkel antenne som jeg godt kan anbefale.
Enkel å montere selv også. 2900 kr på caravan.no ser jeg, ingen upris det.
Den kommer i to modeller en med innebygget riks-tv antenne og en uten. Like greit å ta den med siden de fleste tvr nå har innebygget dvb-t mottaker så kan du få inn nrk om du er i satelittskygge i en dal.

Hvilken satelitt mottaker har du? Det finnes noen få som går rett på 12v.

Helautomatiske antenner er bare tull. Unødvendig dyrt og tungt.

Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

Antall Innlegg : 3364
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: Manuell Parabolantenne   Manuell Parabolantenne Icon_minitimeLør 16 Feb 2013 - 13:06

Med et kart som følger med så ser du i hvilken retning du skal snu antenne. Her i Trøndelag, som ligger ca 11 gr øst, så skal antenna stilles inn på ca 192,5 gr for å finne Thor på 1 gr vest.
Befinner du deg lenger øst og sør så blir det helt andre innstillinger, så ta vare på kartet som følger med. Da slipper du å begynne å lete etter dette på nettet.

Finnes også mange sider på nettet som det er spesifisert innstillinger for byer i de enkelte land. Skriv ev ut dette og ta med deg i vogna.
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-

Male

PosteTema: Re: Manuell Parabolantenne   Manuell Parabolantenne Icon_minitimeLør 16 Feb 2013 - 13:25

Noen som har sett installasjons manualen for nedlasting for denne antennen?

Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist

PosteTema: Re: Manuell Parabolantenne   Manuell Parabolantenne Icon_minitimeLør 16 Feb 2013 - 13:40

Jada, har montert to slike selv. Det følger med en liten mal for å måle opp hvor hullet skal være mener jeg å huske. Du trenger en hullsag med riktig diameter og litt Sikaflex.
Enkelt som bare det.. Bare se oppe på taket først at det ikke parabolen kommer i konflikt med ventil eller luke før du lager hullet.. Wink

Det er et feste midt på den stangen som normalt skrues i veggen inne i skapet.
Om den veggen er veldig tynn kan det være lurt å bygge på med noe for å forsterke litt, det gjorde jeg. Gjør den vurderingen først for det vil påvirke plasseringen av hullet.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist

PosteTema: Re: Manuell Parabolantenne   Manuell Parabolantenne Icon_minitimeLør 16 Feb 2013 - 13:49

Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-

Male

PosteTema: Re: Manuell Parabolantenne   Manuell Parabolantenne Icon_minitimeLør 16 Feb 2013 - 13:58

Fann også denne
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: Manuell Parabolantenne   Manuell Parabolantenne Icon_minitimeLør 16 Feb 2013 - 14:44

Tror at du skal sjekke taket grundig før begynner å bore.

Det er ingen her som har nevnt det viktigste punktet ved hulltaking i taket: at det går tversoverbjelker i taket for bæring. Knekker du en av de med boring vil du fort se at gode råd kan bli dyre. Veldig dyre.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male
Antall Innlegg : 13247
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Manuell Parabolantenne   Manuell Parabolantenne Icon_minitimeLør 16 Feb 2013 - 15:04

Globesat antennen er helt ok og med mulighet for bakkenett som et alternativ er jo det et pluss.
Jeg har hatt min i 5 år, men ikke prøvd bakkenett antennen enda.
Et godt alternativ er den flate rektangulære antenna, som jeg har på spikerteltet og som Offpist har på vogna, den har virket veldig bra så langt.

Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: Manuell Parabolantenne   Manuell Parabolantenne Icon_minitimeLør 16 Feb 2013 - 15:23

Jeg har også kjøpt Selfsat, men jeg vet ikke om jeg vil anbefale den sånn uten videre. Har Selfsat H30D2, pris rundt 1200,- bestillt på Ebay.de inkludert moms og gebyr. (Rundt 80Euro + frakt). Så må du få laget et feste slik at du kan legge den ned ved kjøring, og det er ikke standardvare etter det jeg vet.

Slik jeg opplevde den så kreves det stor nøyaktighet for å få god signalstyrke. Og signalstyrken på kanaler med svak sendestyrke så er signalkvaliteten her hos meg på rundt 50% på noen av disse kanalene med Selfsat-antenna, mens signalstyrken ved bruk avden medsendte Triax, tradisjonelle paraboltallerkenen er rundt 70-75%. Og når kvaliteten blir for lav så får du ikke opp HD-kanalene uten forstyrrelser.
På de vanlige som NRK, TV2 og TVN f.eks så er det ikke problemer med kvalitete og styrke.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male

PosteTema: Re: Manuell Parabolantenne   Manuell Parabolantenne Icon_minitimeLør 16 Feb 2013 - 15:53

Se Offpists montering med Globesat stativ, ser bedre ut enn Globesat antenna.
Ellers er jeg strålende fornøyd uten å ha tall å vise til for Selfsat så har den vert veldig god så langt.

Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
BT
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
BT

Male
Antall Innlegg : 26
Registration date : 22.03.2009

PosteTema: Re: Manuell Parabolantenne   Manuell Parabolantenne Icon_minitimeLør 16 Feb 2013 - 18:53

Har også globesat antenne. Men et lite problem med denne er vist de går lang tid mellom hver gang den er i bruk, er den veldig treig å få skubbet i rett vinkel. Må av og til opp på taket for å få beveget den. Har prøvd å smurt opp masta men det ble ikke noe bedre.
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-

Male

PosteTema: Re: Manuell Parabolantenne   Manuell Parabolantenne Icon_minitimeLør 16 Feb 2013 - 18:56

janp skrev:
Tror at du skal sjekke taket grundig før begynner å bore.

Det er ingen her som har nevnt det viktigste punktet ved hulltaking i taket: at det går tversoverbjelker i taket for bæring. Knekker du en av de med boring vil du fort se at gode råd kan bli dyre. Veldig dyre.

Godt poeng Very Happy

Ser i manualen at man skal begynne med ett lite hull innenfra, for å kontrollere at ikke der ligger dragerer, regner med man kan føle seg frem med en streng
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-

Male

PosteTema: Re: Manuell Parabolantenne   Manuell Parabolantenne Icon_minitimeLør 16 Feb 2013 - 19:53

Finnes det en tisvarende for skandinavia som denne til Canaldigital?
Til Toppen Go down
BT
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
BT

Male
Antall Innlegg : 26
Registration date : 22.03.2009

PosteTema: Re: Manuell Parabolantenne   Manuell Parabolantenne Icon_minitimeLør 16 Feb 2013 - 19:57

I pakken til Globesat antenne ligger det med et stort klistremerke med grader over Skandinavia Smile
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant

Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

PosteTema: Re: Manuell Parabolantenne   Manuell Parabolantenne Icon_minitimeLør 16 Feb 2013 - 20:42

Jeg har kjørt med Globesat i noen år nå og er storfornøyd med den. Hadde litt trøbbel med at det var vanskelig og få vinklet antenna, dette forsvant når jeg smurte inn alle delene med vaselin.

Så lenge man ser skjermen trenger man ikke noe annet en hellingsvinkelen for antenna der en står, når den skal justeres, gjort på null komma niks når det ikke er noe mellom meg og satellitten, trær, kvist o.l.

DVB-T antenna trenger litt strøm for å virke, 5 volt tror jeg, noen tv-er leverer dette hvis ikke må antenna få det tilført
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: Manuell Parabolantenne   Manuell Parabolantenne Icon_minitimeLør 16 Feb 2013 - 20:57

Til min Selfsat er det tatt med ganske mange norske byer, og veldig mange svenske og danske osv.
Du får søke og lete litt, det er jo bare å se på tilsvarende for CD i sverige og danmark det. Bruk fantasien litt, og google litt.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: Manuell Parabolantenne   Manuell Parabolantenne Icon_minitimeLør 16 Feb 2013 - 21:03

Det er forsterkeren i antenna som må ha strøm spenning, 5V.
Men hvorfor ikke bruke vognas egen antenne for UHF og bakkenettet da, er ikke nødt til å ha enda ei antenne. Er det ei gammel antenne på vogna med elementer beregnet for bånd III (kanal 5-12) så er det faktisk bare å klippe de bort da de egentlig bare er i veien siden bakkenettet er på UHF-båndet.
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant

Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

PosteTema: Re: Manuell Parabolantenne   Manuell Parabolantenne Icon_minitimeLør 16 Feb 2013 - 21:17

Kjører kun med Globesat-en, "tørkestativ fikk jeg nok av på gamlevogna. Så hullet som var til orginalantenna er blitt utvidet til å passe masta på Globesat-en.

Måtte riktignok montere radioantenne, da den satt i originalantenna.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male

PosteTema: Re: Manuell Parabolantenne   Manuell Parabolantenne Icon_minitimeLør 16 Feb 2013 - 21:48

Jeg har også bare Globesat

Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist

PosteTema: Re: Manuell Parabolantenne   Manuell Parabolantenne Icon_minitimeSøn 17 Feb 2013 - 14:06

Her er bilde av den flate parabolen som er nevnt over.

Manuell Parabolantenne 546393_10151424044355182_1931566301_n

Litt modifisering må til for å få den til å passe på globesat masten.

Manuell Parabolantenne 560191_10151424631820182_1908612924_n

Den har ikke innebygget riks-tv antenne men den har 4 stk satelittt uttak.
Jeg har twin tuner så kan se på en kanal mens jeg tar opp fra en annen, men skjeldent man trenger det på tur Wink
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist

PosteTema: Re: Manuell Parabolantenne   Manuell Parabolantenne Icon_minitimeSøn 17 Feb 2013 - 14:16

Kan også nevne at den fungerte fint på CD sine kanaler laaang nedover i Tyskland.. Men Kroatia og Italia var det ikke nok signal.. Kun tyske kanaler fra 19'øst. Ikke noe annet å forvente Wink

Satelitt mottakeren har jeg fastmontert inne i skapet, kun en liten usb ir sensor på utsiden av skapet så fjernkontrollen virker samme hvor jeg sitter i vogna. Lang HDMI bort til TV.

Kortene finner den via gprs/umts hjemmefra. Trenger ikke huske å ta med parabolkortene inn og ut av vognen for hver gang lengre.

Nyeste vu+ mottakeren går rett på 12v og bruker svært lite strøm.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: Manuell Parabolantenne   Manuell Parabolantenne Icon_minitimeSøn 17 Feb 2013 - 15:20

Selfsat finnes i 3 varianter, den billigste har uttak for bare 1 mottaker. Så finnes det med 2 og den med 4 som Offpist har (Hxx D4). De fleste har vel nok med den for 1 mottaker, jeg valgte den med 2 (Selfsat H30D2) hjemme da jeg ikke har mer enn 1 TV her og ser ikke at vi får behov for det heller. Men de som kjøper huset en gang innen x år vil kanskje tenke annerledes, og da strakk jeg meg til 2 uttak.
Til Toppen Go down
jonnblaze

Antall Innlegg : 1
Registration date : 08.06.2013

PosteTema: Re: Manuell Parabolantenne   Manuell Parabolantenne Icon_minitimeLør 8 Jun 2013 - 10:39

Finnes det en tisvarende for skandinavia som denne til Canal digital??? bounce
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male

PosteTema: Re: Manuell Parabolantenne   Manuell Parabolantenne Icon_minitimeLør 8 Jun 2013 - 10:50

Parabolantennen er ikke knyttet til en spesiell leverandør, det er bare å stille den mot riktig satelitt så fungerer den, men abbonnement og tuner er bundet opp mot leverandør, med noen unntak såsom Dreambox etc. Rolling Eyes

Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Manuell Parabolantenne   Manuell Parabolantenne Icon_minitime

Til Toppen Go down

Manuell Parabolantenne
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Plassering av Parabolantenne