CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Også ble det mørkt

Go down 
+3
maya
Jan Ole
plumbtek
7 posters
AvInnlegg
plumbtek




Antall Innlegg : 12
Registration date : 19.07.2012

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeOns 27 Mar 2013 - 20:40

Hjelp. Nå sitter jeg og familien på vår første Påske camping.
Men her er det noe som ikke stemmer. Vi har ikke lys i vogna.
Vi er tilkoblet 230V,og både Ultra heaten,og varmen fungerer i vogna.
Mistenker at det er en sikring,men finner de ikke, og heller ikke i manualen...

Vogna er en Dethleffs camper Lifestyle 2010 mod.
Slik ser det ut inne i skapet vårt. Se bilde...https://2img.net/r/ihimg/photo/my-images/534/cimg2788u.jpg/

Skulle gjerne hatt på noe lys ikveld altså..
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeOns 27 Mar 2013 - 20:53

Får ikke opp bildet på mobilen, har du batteri eller omformer?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
plumbtek




Antall Innlegg : 12
Registration date : 19.07.2012

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeOns 27 Mar 2013 - 21:05

Har batteri under sittegruppa.
Men når jeg kobler til 230v så lader den batteriet. Har prøvd å koble ut all 230V,og kjørekun påbatteriet,men fortsatt ikke noe lys.
Så tungvindt det har blitt med å legge opp bilder her da..Eller er det bare jeg som ikke helt får det til..
Til Toppen Go down
maya
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 93
Registration date : 21.02.2012

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeOns 27 Mar 2013 - 21:21

Gigantisk bilde ............
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeOns 27 Mar 2013 - 21:23

Hm, er det noe mer sikringer en de ved batteriet da? Kommer ikke på flere jeg, men jeg har forandret litt i min vogn da.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeOns 27 Mar 2013 - 21:29

Det der er omformer for gulvvarme og oppvarming av avløpsrør og 230v inn. Ikke noe av dette gir 12v til lysene.
Sjekk hengesikringer like ved batteriet.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeOns 27 Mar 2013 - 21:41

Se på/ved batteriet etter noen sånne sikringsholdere.

Også ble det mørkt 20130322

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeOns 27 Mar 2013 - 21:54

Det er også noen sukkerbiter i Dethleffs'n, du får egentlig bare prøve deg frem. Men når alt blir borte sånn plutselig så er det sannsynligvis ett av to: en sikring er gått eller at du har en løs kobling.


For det er vel ikke en omformer i vogna, og det gjør det mye enklere å feilsøke, vel og merke om du har litt verktøy som et voltmeter eller ei lita prøvelampe. Det kommer du langt med, kjøp og ha med for å ha i bakhånda.
Til Toppen Go down
plumbtek




Antall Innlegg : 12
Registration date : 19.07.2012

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeOns 27 Mar 2013 - 22:09

Å tusen takk. Fant feilen nå. Fant en Gul brutt 20 Amp flat sikring.
Takk for hjelpen.

God Påske
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeOns 27 Mar 2013 - 22:24

Bare hyggelig, om det var noen hjelp da. .. Laughing

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeOns 27 Mar 2013 - 22:45

Bare send over belønning. Kan sende til meg først så skal jeg videresende, om det blir noe å sende videre da..Rolling Eyes
Til Toppen Go down
plumbtek




Antall Innlegg : 12
Registration date : 19.07.2012

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeTir 30 Apr 2013 - 18:10

Hei igjen. Jeg prøver meg igjen på den samme tråden som sist jeg hadde problemer og dere hjalp meg gjennom det på forumet,og jeg fikk på strøm utover kvelden.
Denne gangen er det vannet, eller rettere sagt vannpumpa som ikke starter.
Jeg fylte opp tanken, åpnet kranene på varmt, og pumpa startet. Så begynte den å jigge.Altså gå saktere, og saktere.Så stoppet den før det i det hele tatt kom en dråpe i springen.
Så nå står den helt stille når jeg åpner, en eller flere kraner. Ikke så mye som et klikk en gang fra Pumpa. Jeg har sett over alle sikringene ved batteri kassa, og inne i skapet, og kan ikke se noen defekte.
Har pumpa tatt kvelden? Litt rart for det var jo vann i tanken, og den har allerede dratt litt vann inn i berederen.

Fint med litt hjelp.
Vogna er den samme:
En 2010 mod Dethleffs camper Lifestyle

Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeTir 30 Apr 2013 - 18:23

Høres ut til å være pumpa som ikke vil mere. Er vel ei slik synkepumpe i vanntanken du har.
Og da er det alltid kjekt å ha ei i reserve. Hadde det selv frem til jeg byttet til trykkpumpe.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeTir 30 Apr 2013 - 18:25

Ferdig utbrent, kanskje etter frost.
Kjøp deg ei billig til under 100-lappen på Biltema for å teste eller også ha i reserve, eller koble til ei pære eller noe i sukkerbiten så ser du om det kommer strøm til pumpa hvis du ikke har det beste: voltmeter/universalinstrument.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeTir 30 Apr 2013 - 19:26

Har god erfaring med å skifte ut dykkpumpa med trykkpumpe og egen hovedstrømkrets og relé styrt av bryterne i kranene. Dette etter to havarerte Reich Twin.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeTir 30 Apr 2013 - 20:47

Kjøpte ei Reich etter anbefalinger.....Rolling Eyes
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeTir 30 Apr 2013 - 20:53

Tidene forandrer seg. ler

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeTir 30 Apr 2013 - 20:55

Jepp. Finnes det en klageavdeling/kundesenter på denne avdelinga????
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeTir 30 Apr 2013 - 21:46

Du kan prøve under MENINGSYTRINGER..... Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ovhi
CARAVANER
CARAVANER
ovhi


Male
Antall Innlegg : 139
Age : 66
Registration date : 01.12.2010

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeOns 1 Mai 2013 - 9:55

Hvordan er det å få tømt annlegget på vinterstid med slik trykkpumpe?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeOns 1 Mai 2013 - 9:59

Veldig greit, men det tar litt tid. Absolutt bedre og mer kontrollert enn å blåse i kranene. Cool

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ovhi
CARAVANER
CARAVANER
ovhi


Male
Antall Innlegg : 139
Age : 66
Registration date : 01.12.2010

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeOns 1 Mai 2013 - 10:02

Om du ikke blåser i kranene, tømmer den seg selv da?
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeOns 1 Mai 2013 - 10:04

Blir vel nytteløst å klage på gode råd her, nytt råd blir vel: Kjøp trykkpumpe!!
Venter i spenning til det kommer nye råd. Suspect
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeOns 1 Mai 2013 - 10:06


_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeOns 1 Mai 2013 - 10:08

Om du ikke har trykkpumpe så må du få luft inn i systemet på et eller annet vis.


Sist endret av janp den Fre 14 Jun 2013 - 21:16, endret 1 gang
Til Toppen Go down
ovhi
CARAVANER
CARAVANER
ovhi


Male
Antall Innlegg : 139
Age : 66
Registration date : 01.12.2010

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeOns 1 Mai 2013 - 11:01

På vår vogn satt det en tilbakeslagsventil like over tanken men den er nå fjernet for ellers ble det jo veldig vanskelig å få tømt systemet. Men det som da skjer nå er at vi må tappe en god stund før vi får varmvann, det siger tydeligvis tilbake. Det skjer ikke på kaldtvann men bare med varmvannet. Årsaken kan jo være at man bruker mye mindre varmvann og derfor får mulighet til å sige tilbake.
Ser løsninga de med bruk av sykkelpumpe og det er jo litt lettere enn å blåse seg både rød og blå for å få tømt systemet.

Men Jan Ole, kan fortsatt ikke se noe om hvordan du tømmer annlegget med trykkpumpe. Mulig æ må ha det inn med teskje men sånn e det no bærre lol!
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeOns 1 Mai 2013 - 11:22

Fjernet den, men da gikk det lang ttid før vannet begynte å renne da alt i slangene var tømt. Koblet den på, men et helt annet sted da jeg har satt inn stengekraner og to ekstra tappekraner under den ene senga.


Sist endret av janp den Fre 14 Jun 2013 - 21:15, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeOns 1 Mai 2013 - 11:32

Trykkpumpa tåler å tørrkjøres og uten vann å pumpe rundt pumper den luft. Så da er det bare å åpne kranene en av gangen og la pumpa trykke vannet ut den veien etter at berederen er noenlunde tømt. Også lett å få blåst ut vannet til toalettet for oss som ikke har toalett med egen vanntank.

Hadde en annen løsning tidligere med ei luftpumpe beregnet for luftmadrasser som jeg koblet på vannkranene for å tømmme annlegget.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeOns 1 Mai 2013 - 12:19

ovhi skrev:
På vår vogn satt det en tilbakeslagsventil like over tanken men den er nå fjernet for ellers ble det jo veldig vanskelig å få tømt systemet. Men det som da skjer nå er at vi må tappe en god stund før vi får varmvann, det siger tydeligvis tilbake. Det skjer ikke på kaldtvann men bare med varmvannet. Årsaken kan jo være at man bruker mye mindre varmvann og derfor får mulighet til å sige tilbake.
Ser løsninga de med bruk av sykkelpumpe og det er jo litt lettere enn å blåse seg både rød og blå for å få tømt systemet.

Men Jan Ole, kan fortsatt ikke se noe om hvordan du tømmer annlegget med trykkpumpe. Mulig æ må ha det inn med teskje men sånn e det no bærre lol!
Var mer for å vise selve pumpeinstallasjonen jeg linket for, men nå fikk du jo forklart hvordan av Johnny.
Jeg vurderer en dreneringsventil til, på varmtvannssiden for mer effektiv tømming til neste år.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
plumbtek




Antall Innlegg : 12
Registration date : 19.07.2012

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeOns 1 Mai 2013 - 20:56

janp skrev:
Ferdig utbrent, kanskje etter frost.
Kjøp deg ei billig til under 100-lappen på Biltema for å teste eller også ha i reserve, eller koble til ei pære eller noe i sukkerbiten så ser du om det kommer strøm til pumpa hvis du ikke har det beste: voltmeter/universalinstrument.

Koblet på en lyspære i dag og det viste seg at det var pumpa som har tatt kvelden.
Også ble det mørkt Img27491y
Også ble det mørkt Img27501

Så jeg tenkte kjøpe et par sånne nå jeg.http://www.maxfritid.no/index.php?page_id=897&produkt_id=13112
Eller om det er noen andre som har noen tips på noen gode senkepumper som gir bra trykk,og vannmengde.

For meg så hadde det vært genialt om de hadde hatt noen på Campingården som var bra for da kan jeg hente den selv før helgen .
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeTor 2 Mai 2013 - 8:44

Best effekt får du av å legge opp ny strømforsyning via rele, bruk det originale opplegget til styring.
Etter min erfaring gir dette ganske godt trykk og bra mengde selv med en kjip pumpe. Shocked

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
plumbtek




Antall Innlegg : 12
Registration date : 19.07.2012

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeTor 9 Mai 2013 - 12:10

Ååååå.. Nå klikker det snart her..
Jeg gikk for den raske å enkleste metoden og kjøpte en (+ en i reserve), har lært.)dykk pumpe. ( En Comet Lux plus) fra Campinggården.
Også begynner helvete.
Kobler den til å den starter som normalt uten at noen av armaturene er oppe. Tenker at det er fordi varmtvannsberederen trengs å lufte ut. Så begynner vannet å flomme utover gulvet.
Da viser det seg at den ene varmluftslangen har faktisk smeltet hull i en av vannslangene og tror det er grunnen til at ikke pumpa stopper.
Noen timer seinere med opptørking, så prøver jeg igjen. Ingen lekkasje denne gangen , håper jeg.men pumpa stopper ikke. Den står bare og går å går. Når jeg åpner krana så kommer det vann,men når jeg stenger krana så fortsetter pumpa å gå, men det ser ikke ut som den suger noe vann. Hva er årsaken til at pumpa ikke stopper.???

Hilsen etter en litt lei start på campingsesongen....
Til Toppen Go down
plumbtek




Antall Innlegg : 12
Registration date : 19.07.2012

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeTor 9 Mai 2013 - 12:33

Okey.. Da er det min tur til å gi mitt bidrag til forumet til andre som i fremtiden får samme feil. Det var den lille sensoren på blandebatteriet som hadde hengt seg opp.
Phuu. Da kan sesongen starte. Very Happy


Også ble det mørkt Img27951

Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitimeTor 9 Mai 2013 - 23:04

godt at du fant feilen da
Til Toppen Go down
Sponsored content





Også ble det mørkt Empty
PosteTema: Re: Også ble det mørkt   Også ble det mørkt Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Også ble det mørkt
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Internett tilgang i Sverige
» Da ble det bobil på oss også.
» Aldepanelet ble mørkt
» Mørkt kontrollpanel/display på Alde 3010

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: