CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn?

Go down 
4 posters
AvInnlegg
mindviruz
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 74
Registration date : 11.04.2013

Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn? Empty
PosteTema: Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn?   Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn? Icon_minitimeLør 20 Apr 2013 - 18:09

Ser at det ligger noen Knaus580 UK og 580 TK til salgs.

1. Hva er forskjellen på UK og TK?

2. Er dette gode vintervogner (dersom man kjøper en med alde)?

3. Er de godt vinterisolert?

Takker for svar Smile
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn? Empty
PosteTema: Re: Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn?   Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn? Icon_minitimeLør 20 Apr 2013 - 18:38

De er ikke spesielt godt isolert, men det var ikke Polar på 90 tallet helger, men de var gode vintervogner.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
mindviruz
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 74
Registration date : 11.04.2013

Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn? Empty
PosteTema: Re: Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn?   Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn? Icon_minitimeLør 20 Apr 2013 - 19:18

Jan Ole skrev:
De er ikke spesielt godt isolert, men det var ikke Polar på 90 tallet helger, men de var gode vintervogner.

Hmm...

En god vintervogn, som ikke er spesielt godt isolert? Vil det si at man må fyre på gass om vinteren for å holde varmen (selv om man har alde), eller hva mener du?

Jeg har i dag en bjølseth 650 1998 som jeg kanskje skal levere tilbake pga fukt/muggsopp. Denne synes jeg har god varmekomfort på vinteren, og har ingen andre vogner å sammenligne med.
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn? Empty
PosteTema: Re: Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn?   Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn? Icon_minitimeLør 20 Apr 2013 - 20:09

Dette gjelder 560 tk fra ca 2000 og 580 uk 2003 mod.

Største forskjellen ligger i at 580 uk har 2 stk skapsenger i lengderetningen mens 560 tk har en på tvers bak.

Selv hadde jeg en 2003 uk som jeg var godt fornøyd med, godt sammen skrudd og lite problemer. Prøvde den aldri på vintercamping da jeg ennå ikke har funnet noe sted jeg vil stå om vinteren, det har sikkert noe med hvor jeg bor.

Jeg vet at det i enkelte kretser er helt utlukket å ha vogn med alde til vintercamping, merkelig nok, da de i hovedsak oppholder seg i spikerteltet og kun sover og lager mat i vogna.
Til Toppen Go down
mindviruz
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 74
Registration date : 11.04.2013

Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn? Empty
PosteTema: Re: Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn?   Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn? Icon_minitimeLør 20 Apr 2013 - 20:35

Fjell_fant skrev:


["Jeg vet at det i enkelte kretser er helt utlukket å ha vogn med alde til vintercamping, merkelig nok, da de i hovedsak oppholder seg i spikerteltet og kun sover og lager mat i vogna"].

Nå mener du vel omvendt. At det er utelukket med Truma, og kun aktuelt med alde på vinteren? Det er ihvertfall det jeg har hørt og lest 100% av stedene jeg har undersøkt. Sett bort i fra noen få da som foretrekker Truma, mest pga det koster 20.000 mindre å installere nytt.


Ellers, takk for info Smile
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn? Empty
PosteTema: Re: Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn?   Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn? Icon_minitimeLør 20 Apr 2013 - 20:36

mindviruz skrev:
Jan Ole skrev:
De er ikke spesielt godt isolert, men det var ikke Polar på 90 tallet helger, men de var gode vintervogner.

Hmm...

En god vintervogn, som ikke er spesielt godt isolert? Vil det si at man må fyre på gass om vinteren for å holde varmen (selv om man har alde), eller hva mener du?

Jeg har i dag en bjølseth 650 1998 som jeg kanskje skal levere tilbake pga fukt/muggsopp. Denne synes jeg har god varmekomfort på vinteren, og har ingen andre vogner å sammenligne med.

Fyre med gass? Hvorfor ikke? Det er avhengig av hvor kaldt det er ute og hvor varmt du vil ha det inne og ikke minst, hvor mye strøm du har tilgjengelig.

De fleste vogner klarer en differanse på 15 grader mellom inne og ute pr kw, de beste litt mer og de dårligste litt mindre.

Den vogna du har er en av de aller beste vintervognene.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
mindviruz
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 74
Registration date : 11.04.2013

Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn? Empty
PosteTema: Re: Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn?   Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn? Icon_minitimeLør 20 Apr 2013 - 20:48

Jan Ole skrev:


["Den vogna du har er en av de aller beste vintervognene."]

Da tenker du på Bjølseth 650 1998 mod? Jeg merker at den ern varm og god ja.

Irriterer meg voldsomt at den har vert våt som en vaskefille tidligere, og pill råtten gjennom gulvet Sad . Caravanverkstedet som har reparert den betegner vognen som søppel, selv om de har fikset, tørket og tettet den, og den tilsynelatende virker helt fin inni. De mener at det er for stor fare for at den kan være muggsopp skjult i den. Men jeg vet ikke om jeg tør å ta kjangsen på å ha småjenten min i vognen, bare fordi den virker så tørr og "frisk" innvendig. Derfor tror jeg at jeg vil heve kjøpet.

EDIT: Ser at du har kommentert i de trådene og ja Wink
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn? Empty
PosteTema: Re: Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn?   Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn? Icon_minitimeLør 20 Apr 2013 - 20:55

mindviruz skrev:
Fjell_fant skrev:


["Jeg vet at det i enkelte kretser er helt utlukket å ha vogn med alde til vintercamping, merkelig nok, da de i hovedsak oppholder seg i spikerteltet og kun sover og lager mat i vogna"].

Nå mener du vel omvendt. At det er utelukket med Truma, og kun aktuelt med alde på vinteren? Det er ihvertfall det jeg har hørt og lest 100% av stedene jeg har undersøkt. Sett bort i fra noen få da som foretrekker Truma, mest pga det koster 20.000 mindre å installere nytt.


Ellers, takk for info Smile

Nei jeg mente det nok slik jeg skrev det, derfor merkelig nok.
Til Toppen Go down
mindviruz
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 74
Registration date : 11.04.2013

Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn? Empty
PosteTema: Re: Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn?   Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn? Icon_minitimeSøn 21 Apr 2013 - 18:14

Fjell_fant skrev:
mindviruz skrev:
Fjell_fant skrev:


["Jeg vet at det i enkelte kretser er helt utlukket å ha vogn med alde til vintercamping, merkelig nok, da de i hovedsak oppholder seg i spikerteltet og kun sover og lager mat i vogna"].

Nå mener du vel omvendt. At det er utelukket med Truma, og kun aktuelt med alde på vinteren? Det er ihvertfall det jeg har hørt og lest 100% av stedene jeg har undersøkt. Sett bort i fra noen få da som foretrekker Truma, mest pga det koster 20.000 mindre å installere nytt.


Ellers, takk for info Smile

Nei jeg mente det nok slik jeg skrev det, derfor merkelig nok.

Det må da være snakk om en måte å spare penger på. En alde koster tross alt 20.000 mer enn thruma. Kan ikke se noen annen grunn
Til Toppen Go down
Ykarlsen
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 75
Localisation : Nordens Paris, Norway
Registration date : 15.02.2012

Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn? Empty
PosteTema: Re: Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn?   Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn? Icon_minitimeSøn 21 Apr 2013 - 23:39

Vi har ei Knaus 98/99mod 650 med Primus sentralvarme.
Denne utgaven har da dobbel bunn i alt av benker, og fungerer greit i vinterkulda. 1kw pr 15grader ser ut til å gjelde her og. Har ikke svidd av 1 flaske gass i vinter enda. Og vi er ofte i vogna vinterstid.
Vi opplever vogna som varm. Men varmefolien i gulvet gjør mye av inntrykket vil jeg tro. Kaldt gulv er ikke noe jeg savner fra gammelvogna.
De vognene jeg er født og oppvokst i har alle hatt vannbåren varme, dog finnes det ett unntak. Men den kun brukt på sommeren 1980. Jeg kommer aldri til å ville ha noe annet enn vannbåren varme når vinterkulda kommer.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn? Empty
PosteTema: Re: Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn?   Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Knaus UK vs. TK. Hva er forskjellen? Er det god vintervogn?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Knaus 450 FU
» Knaus 680 UFK
» Knaus 780
» 2009 Knaus
» Knaus 500 QDK

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: KNAUS-
Gå Til: