CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Himmelfartsferie

Go down 
+4
Jan Ole
petter34
Løven
janp
8 posters
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Himmelfartsferie Empty
PosteTema: Himmelfartsferie   Himmelfartsferie Icon_minitimeLør 4 Mai 2013 - 9:57

Vi planlegger årets første tur nå etter at vognen omsider har tint frem fra vinterlagringen.

Med utgangspunkt i Oslo antas innlandet fremdeles å være mindre tilgjengelig etter en überlang vinter.

Har dere forslag til fine steder å dra for to voksne, happenings (stevner, markeder), hyggelige steder og/eller fine turmuligheter på strekningen Halden, Kristiansand (onsdag til søndag)?
(Sverige har blitt upraktisk pga hund).

Ole

Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Himmelfartsferie Empty
PosteTema: Re: Himmelfartsferie   Himmelfartsferie Icon_minitimeLør 4 Mai 2013 - 10:16

Hei.
Sverige er da ikke så upraktisk pga hund. Det er egentlig såre enkelt og er som følgende:
Du reiser dit og litt før du drar kjøper du dette reseptfritt på et hvilket som helst apotek, da dette kan handles helt fritt i Sverige uten resept. For det har vi gjort tidligere også.
Ta med deg pillene til en veterinær i perioden 24-120 timer før du er hjemme og veterinær gir hunden tabletten og stempler passet. Mye enklere enn her hjemme, da du først må oppsøke veterinær for å få resept og deretter handle på apoteket og så tilbake til veterinær for å få gitt hunden tablett og stemple pass.


Det er vel svensker som ferierer her i landet som vil få mest brydderi med dette, og ikke vi. Om du reiser jevnlig så kan du også forholde deg til norsk veterinær og gi dette med 28 dagers mellomrom, men for oss med bare 2-3 turer i år så gjør vi alt i Sverige der det egentlig er ganske enkelt. Og svenske veterinærer er også mye rimeligere enn her hjemme, det har vi erfart ved 2 anledninger.


Vi reiser over torsdag den 16 og blir borte ca 10 dager. Pass har vi hatt i mange år så der er det ikke noe problem. Rabiesvaksine gjør vi hvert år også.


Ser ikke andre problemer enn å finne en veterinær, og yahoo.se er min venn der.
Til Toppen Go down
Løven
CARAVANER
CARAVANER
Løven


Male
Antall Innlegg : 146
Age : 75
Localisation : Haugesund
Registration date : 17.09.2010

Himmelfartsferie Empty
PosteTema: Re: Himmelfartsferie   Himmelfartsferie Icon_minitimeLør 4 Mai 2013 - 14:31

Før hjemreise må hunden til veterinær for behandling mot dvergbendelmark, som også kalles dvergbendelorm. De nye reglene gjelder fra 1. mai, se nettsidene til landbruks- og matdepartementet.

Også etter hjemkomst skal hunden til samme type behandling og eierne må da betale både svensk og norsk veterinær.
Til Toppen Go down
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
petter34


Female
Antall Innlegg : 407
Registration date : 09.06.2010

Himmelfartsferie Empty
PosteTema: Re: Himmelfartsferie   Himmelfartsferie Icon_minitimeLør 4 Mai 2013 - 15:24

Dyrleger her i norge godtar at du har med tablett selv. Ihverfall den jeg bruker, tar 150 for å stemple passet.
Til Toppen Go down
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
petter34


Female
Antall Innlegg : 407
Registration date : 09.06.2010

Himmelfartsferie Empty
PosteTema: Re: Himmelfartsferie   Himmelfartsferie Icon_minitimeLør 4 Mai 2013 - 16:03

Det står ingenting om at hunden SKAL ha en ny pille i norge etter å ha vært i sverige og fått en pille der. Når du kommer fra europa og skal inn i norge eller sverige må du til dyrlege å gi hunden en pille for eksempel i danmark før du reiser inn , da skal hunden ha en ny pille i norge etter noen dager. Dette er fra mattilsynet: Hunden kan få bendelormbehandlingen i tidsrommet mellom 120 timer og 24 timer før den krysser norskegrensen. Hunden kan også behandles i Norge før reisen, dersom hunden kommer tilbake til Norge i løpet av 120 timer etter behandlingen. Hvis hunden har vært mye ute i svensk skog og mark anbefaler vi på det sterkeste at eier behandler hunden etter hjemkomst til Norge.
Til Toppen Go down
Løven
CARAVANER
CARAVANER
Løven


Male
Antall Innlegg : 146
Age : 75
Localisation : Haugesund
Registration date : 17.09.2010

Himmelfartsferie Empty
PosteTema: Re: Himmelfartsferie   Himmelfartsferie Icon_minitimeLør 4 Mai 2013 - 17:01

Mattilsynet og toll aksjonerte mot hundeeiere torsdag formiddag på grensen ved Svinesund. 1. mai trådde nye regler i kraft for alle som reiser inn i Norge med hund fra Sverige, det var det mange som ikke hadde fått med seg.

Krav om pass og dokumentert bendelormbehandling
Fra 1. mai er det tilnærmet samme regler for hunder som innføres fra Sverige til Norge som fra alle andre EU-land.


Hunden må ha ID-merke, eget pass og dokumentert behandling mot revens dvergbendelorm, og bendelormbehandlingen skal gis av veterinær, senest 24 timer før hunden passerer grensen til Norge. Veterinæren skal også dokumentere behandlingen i hundens pass. Kravene gjelder også på korte dags- og helgeturer.
- Halvparten av de hundeeierne vi stoppet hadde tingene i orden, det er ikke så oppløftende, sier Ole- Herman Tronerud, seniorrådgiver i seksjon landdyr og dyrehelsepersonell.

Sendt tilbake til Sverige
Av tolv hunder som ble sjekket var det seks stykker som hadde sitt på det tørre og kunne fortsette sin ferd inn i Norge. Seks ble holdt tilbake ved grensen, to fikk dra videre etter nærmere sjekk og fire måtte returnere til Sverige.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Himmelfartsferie Empty
PosteTema: Re: Himmelfartsferie   Himmelfartsferie Icon_minitimeLør 4 Mai 2013 - 19:01

Takk for svar!

Hvis jeg skal på langtur til Sverige med hund tror jeg at jeg skal kunne håndtere bryderiet, men for en tur på bare noen dager tror jeg nok draget blir vendt en annen vei for vår del.

Så hva er deres ultimate forslag for mann og konetur i området Halden - Kristiansand? Smile
Hvor vil(le) dere dra(tt)?

Ole
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Himmelfartsferie Empty
PosteTema: Re: Himmelfartsferie   Himmelfartsferie Icon_minitimeLør 4 Mai 2013 - 21:09

Det som stå i forskriften er blant annet at om du skal gi hunden tablett hver 28 dag så skal du også gi den en tablett etter siste tur også, ca 28 dager etter forrige tablett. Om jeg husker rett, men det tror jeg. Og da må du gi den en tablett 2 ganger i starten med inntil 14 dagers mellomrom. Deretter hver 28. dag.
Til Toppen Go down
Løven
CARAVANER
CARAVANER
Løven


Male
Antall Innlegg : 146
Age : 75
Localisation : Haugesund
Registration date : 17.09.2010

Himmelfartsferie Empty
PosteTema: Re: Himmelfartsferie   Himmelfartsferie Icon_minitimeLør 4 Mai 2013 - 21:24

Jeg tar turen over til Sverige uansett feri er feri koste hva det vil.Vi pleier å være ca 4 uker .så får vi heller ta den kostnaden.Vi kjører vanigvis over Charlottenberg regner med at det er dyrlege i nærheten.Har du hund så har du hund.Det er vel ikke store kostnaden å gå til dyrlegen i Sverige .Så vi farta det som kommer av utgifterpå hunden.

Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Himmelfartsferie Empty
PosteTema: Re: Himmelfartsferie   Himmelfartsferie Icon_minitimeLør 4 Mai 2013 - 21:36

Om det ikke er i Charlottenberg så er det i Arvika, der har vi vært.


Og den svenske metoden er enkel og billig, bare kjøpe det på et apotek og kjør forbi en veterinær en av de siste dagene.


Google litt på veterinær i svenske byer i nærheten og noter adresse og tlf.nr så bør det ikke være mye bry i det hele tatt. Den som synes dette er arbeidssomt når en skal på lengre turer er kanskje ikke så motiverte for å ha hund lengre. Har man dyr så vil man ofte være nødt til å prioritere dyrene og/eller innrette seg etter de. Akkurat som med andre barn... Very Happy
Til Toppen Go down
Løven
CARAVANER
CARAVANER
Løven


Male
Antall Innlegg : 146
Age : 75
Localisation : Haugesund
Registration date : 17.09.2010

Himmelfartsferie Empty
PosteTema: Re: Himmelfartsferie   Himmelfartsferie Icon_minitimeLør 4 Mai 2013 - 21:56

Jo da janp vi tar det som det kommer .Som du sier har du hund så har du hund,vi har som regel god tid.Er du pensjonist så har du som regelgod tid da.Vi tar det som det kommer og følger regler og lover det er sikkert det beste.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Himmelfartsferie Empty
PosteTema: Re: Himmelfartsferie   Himmelfartsferie Icon_minitimeLør 4 Mai 2013 - 22:49

Har av og til en hotdog, men det er kortvarig og oftest ikke samtidig med grensekryssing så det går vel bra tror jeg. ler

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Himmelfartsferie Empty
PosteTema: Re: Himmelfartsferie   Himmelfartsferie Icon_minitimeLør 4 Mai 2013 - 22:56

jeg har ordnet plass på kennel til vår, koster litt, men så slipper vi å styre med vaksiner og pass for utlandet, tar valig helsesjekk ila mai og sånn Wink
greit å slippe hunden som maser i tillegg til 2 små i ferien Wink
Til Toppen Go down
hobby 650 kfu
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
hobby 650 kfu


Male
Antall Innlegg : 286
Age : 47
Localisation : Hallingdal
Registration date : 17.03.2012

Himmelfartsferie Empty
PosteTema: Re: Himmelfartsferie   Himmelfartsferie Icon_minitimeSøn 5 Mai 2013 - 22:43

ulven skrev:
jeg har ordnet plass på kennel til vår, koster litt, men så slipper vi å styre med vaksiner og pass for utlandet, tar valig helsesjekk ila mai og sånn Wink
greit å slippe hunden som maser i tillegg til 2 små i ferien Wink

Hunden er da en del av familien........ Har med vår schæfer overalt.Stor koser seg Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Himmelfartsferie Empty
PosteTema: Re: Himmelfartsferie   Himmelfartsferie Icon_minitimeSøn 5 Mai 2013 - 23:14

Si meg: Skal dere alle til Sverige i himmelfartshelgen? Shocked

Vi mottar stadig gjerne tips om strekningen Halden - Kristiansand Smile


Ole
Til Toppen Go down
hobby 650 kfu
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
hobby 650 kfu


Male
Antall Innlegg : 286
Age : 47
Localisation : Hallingdal
Registration date : 17.03.2012

Himmelfartsferie Empty
PosteTema: Re: Himmelfartsferie   Himmelfartsferie Icon_minitimeSøn 5 Mai 2013 - 23:33

Ole3 skrev:
Si meg: Skal dere alle til Sverige i himmelfartshelgen? Shocked

Vi mottar stadig gjerne tips om strekningen Halden - Kristiansand Smile


Ole

Her blir det Larkollen Smile Å ja,en kjapp tur til Sverige hehe
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Himmelfartsferie Empty
PosteTema: Re: Himmelfartsferie   Himmelfartsferie Icon_minitimeMan 6 Mai 2013 - 7:27

Ole3 skrev:
Si meg: Skal dere alle til Sverige i himmelfartshelgen? Shocked

Vi mottar stadig gjerne tips om strekningen Halden - Kristiansand Smile


Ole

Neida, vi skal ikke til Sverige, vi skal hit http://www.gloppen-camping.com/

Laughing

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Himmelfartsferie Empty
PosteTema: Re: Himmelfartsferie   Himmelfartsferie Icon_minitimeMan 6 Mai 2013 - 17:16

Ser ikke så mage som skal ditt jeg, bare 1 eller 2.
Resten, meg inkludert, skal ikke til Sverige kommende helg. Rolling Eyes
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Himmelfartsferie Empty
PosteTema: Re: Himmelfartsferie   Himmelfartsferie Icon_minitimeMan 6 Mai 2013 - 18:18

Forblir i gamlelandet vi også. Og i nærheten av lefsa.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Himmelfartsferie Empty
PosteTema: Re: Himmelfartsferie   Himmelfartsferie Icon_minitimeMan 6 Mai 2013 - 18:45

janp skrev:
Ser ikke så mage som skal ditt jeg, bare 1 eller 2.
Resten, meg inkludert, skal ikke til Sverige kommende helg. Rolling Eyes


Kommende helg er vel ikke himmelspretthelg heller, men antyder du forandring i planene? Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Himmelfartsferie Empty
PosteTema: Re: Himmelfartsferie   Himmelfartsferie Icon_minitimeMan 6 Mai 2013 - 19:15

Himmelspretten er 9 mai, og mandag 20´ende er andre pinsedag..
det blir en dagstur til dk på fræddan, og helgen etter blir det treff på bortelid og drar med oss vogna hjem på mandagen Smile
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Himmelfartsferie Empty
PosteTema: Re: Himmelfartsferie   Himmelfartsferie Icon_minitimeMan 6 Mai 2013 - 19:31

Min feil, her går det i konfirmasjonsforberedelser, er neste helg vi skal i vogna på http://www.gloppen-camping.com/

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Himmelfartsferie Empty
PosteTema: Re: Himmelfartsferie   Himmelfartsferie Icon_minitimeMan 6 Mai 2013 - 20:13

Jan Ole skrev:
janp skrev:
Ser ikke så mage som skal ditt jeg, bare 1 eller 2.
Resten, meg inkludert, skal ikke til Sverige kommende helg. Rolling Eyes


Kommende helg er vel ikke himmelspretthelg heller, men antyder du forandring i planene? Rolling Eyes
Himmelspretten er vel nå førstkommende torsdag på min kalender. Neste helg, 17-20, er pinse:


01.05: Offentlig høytidsdag
09.05: Kristi Himmelfartsdag
17.05: Grunnlovsdag
19.05: 1. pinsedag
20.05: 2. pinsedag



Om du har innsigelser så er dette 2000 år gammelt. Men om du vil protestere så gjør det til
http://www.norskkalender.no. Det er der jeg sjekker hvis jeg synes det går for lenge mellom fridagene. Rolling Eyes
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Himmelfartsferie Empty
PosteTema: Re: Himmelfartsferie   Himmelfartsferie Icon_minitimeMan 6 Mai 2013 - 21:43

hobby 650 kfu skrev:
ulven skrev:
jeg har bla bla bla

Hunden er da en del av familien........



Ingen som tenker på stakkars ulven, huh...?

Vi blir hjemme himmelspretthelga - kjerringa er sprekkeferdig. (Høygravid)
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Himmelfartsferie Empty
PosteTema: Re: Himmelfartsferie   Himmelfartsferie Icon_minitimeMan 6 Mai 2013 - 22:12

Redneck skrev:


Vi blir hjemme himmelspretthelga - kjerringa er sprekkeferdig. (Høygravid)

Skjønner.. ikke noe særlig med vannplaning når vannet går midt i mellom ingenmannsland... Wink
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Himmelfartsferie Empty
PosteTema: Re: Himmelfartsferie   Himmelfartsferie Icon_minitimeMan 6 Mai 2013 - 22:13

Nei, det er jeg ikke redd for. Er mer engstelig for om vogna skal bli vannskadet.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Himmelfartsferie Empty
PosteTema: Re: Himmelfartsferie   Himmelfartsferie Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Himmelfartsferie
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGPLASSER-
Gå Til: