CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?

Go down 
+5
Harald-
Johnny
janp
Jan Ole
mindviruz
9 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
mindviruz
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 74
Registration date : 11.04.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeSøn 2 Jun 2013 - 8:07

Hei.

Jeg har kjøpt meg en Knaus Azur Royale 580uk 2004 mod. Denne vognen er det ikke montert batteri i.

Jeg er en erfaren elektriker, men det fantes ikke noe bra koblingsskjema i bruksanvisningen til vognen, og dette har sikkert mange gjort før meg, så da er det likegodt å spørre?

I denne vognen er det en omformer under dobbeltsengen, en løs kabel i høyskapet med en 20A sikring på og en batterivelger under sitegruppen (0, I, II, I+II).

1. Denne batterivelgeren. Hva er meningen med den? Hvordan fungerer den? Man har vel ikke behov for å kunne velge mellom to batterier i vognen? Hvor går disse kablene til? Det er 3 eller 4 kabler koblet til den (selvfølgelig ikke merket).

2. Kabelen i høyskapet? Hva er den til? Hvor går den til? (selvfølgelig heller ikke merket).

3. Batteriet, hvor bør det stå? Bør det ha noen lufting for knallgass?

4. Omformeren i vognen. Skal batteriet kobles inn på her?

5. Lader. Må man ha en egen lader til battteriet, eller kan omformeren lade batteriet? Hvilken lader bør man velge, hvor stor bør den være?

6. Sist, men ikke minst. Hvilket batteri kan være greit å velge? Jeg tenkte at biltemas SMF-batteri kan være greie?

Takker for all hjelp Smile
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeSøn 2 Jun 2013 - 8:21

mindviruz skrev:


I denne vognen er det en omformer under dobbeltsengen, en løs kabel i høyskapet med en 20A sikring på og en batterivelger under sitegruppen (0, I, II, I+II).

1. Denne batterivelgeren. Hva er meningen med den? Hvordan fungerer den? Man har vel ikke behov for å kunne velge mellom to batterier i vognen? Hvor går disse kablene til? Det er 3 eller 4 kabler koblet til den (selvfølgelig ikke merket).

Du velger mellom vognas batteri, bilens batteri, begge batteriene eller ingen.

2. Kabelen i høyskapet? Hva er den til? Hvor går den til? (selvfølgelig heller ikke merket).
Aner ikke, kan ikke Knaus.

3. Batteriet, hvor bør det stå? Bør det ha noen lufting for knallgass?
Batteri er tungt, bør stå nær aksling.

Mitt råd er, hiv ut omformer, sett inn batteri og en lader på 20A eller mer.

Du bruker fritidsbatteri eller AGM batteri som er lukket og derfor ikke trenger lufting av knallgass. .
4. Omformeren i vognen. Skal batteriet kobles inn på her?

5. Lader. Må man ha en egen lader til battteriet, eller kan omformeren lade batteriet? Hvilken lader bør man velge, hvor stor bør den være?

6. Sist, men ikke minst. Hvilket batteri kan være greit å velge? Jeg tenkte at biltemas SMF-batteri kan være greie?

Takker for all hjelp Smile

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeSøn 2 Jun 2013 - 8:24

Ble litt rotete svar, tidlig enda og ikke alltid like enkelt fra mobil.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
mindviruz
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 74
Registration date : 11.04.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeSøn 2 Jun 2013 - 9:37

Takker for svar.

Hvorfor anbefaler du å hive ut omformeren? Lar jeg den stå, kan jeg vel montere en mindre og billigere lader, og det høres også ut som mindre arbeid. Ihverftall hvis kabelen i skapet er for tilkobling av batteri.

Ser ikke en umiddelbar fordel med å hive ut omformeren, forutenom at anlegget blir litt "enklere", og man sparer kanskje litt plass og noen få kilo.

Jeg ble fortalt av selger at vognen er klartgjort for batterimontasje, så jeg "tipper" at det kanskje kan være det kabelen i skapet er beregnet til. ?
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeSøn 2 Jun 2013 - 9:45

Omformer er og blir en kompliserende ting å ha. Når du har batteri så har du jo allerede en strømkilde. Og da trenger du ikke en ekstra boks for dette. Smør på flesk! Men ikke alltid like enklet å koble den fra, da den styrer mye annet i noen vogner.


Har ingen omformer, og lever godt med det.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeSøn 2 Jun 2013 - 10:53

Jepp, det er den umiddelbare fordelen, mindre komponenter som lager problem, ikke smør på flesk, bedre kvalitet på strømmen, (kan du få) for pumper går mye finere på strømmen fra lader/batteri.
Det er sånn det er gjort i Skandinaviske vogner, les svenske og norske....
Og i Dethleffs.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeSøn 2 Jun 2013 - 13:31

Var omformer i forrige dethleffsen da vi kjøpte den. Men med på handelen var avtele om at omformer skulle ut til fordel for batteri og en ordentlig lader. (mascot) Stoler ikke på de omformerne siden mange har hatt trøbel med dem.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeSøn 2 Jun 2013 - 14:04

Jeg hadde en knaus fra 99 som hadde det slik du ønsker det.
Jeg ville ikke tatt ut omformeren.
Husker ikke tilkoblingen, men der er en plass på omformeren du skal koble til batteriet, på denne måten er forbruk fra batteriet stengt når du har 230V inn på omformeren.
I det du mister 230V, så lukker kontakten og du tar strøm fra batteriet.
Laderen kobles rett på batteriet, og vedlikeholdslader pent uansett forbruk.

Ved å beholde omformeren oppnår du 4 ting som jeg ser på som positivt:
1. du slipper koking av batteriet ditt dersom du belaster 12V nettet mye, og laderen kompanserer med økt spenning i kretsen.
2. du kan sette inn en enkel elektronisk lader på 8-10 ampere (husk å kjøp en som du ikke må starte etter strømbrudd.
3. Omformeren din har vel sikringer i dag, og alle forbrukerene er samlet der? (slik var det på min)
4 du har en helt seperat backupløsning.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeSøn 2 Jun 2013 - 16:50

Koking av batteriet er ikke noe problem siden laderen lever det som trengs samtidig som den server vedlikehold til batteriet.
Ved spesielt stor belastning utover kapasiteten til laderen leverer batteriet strøm om spenningen faller under spenningen på batteriet.

Du er ikke avhengig av batteriet i det hele tatt og kan koble det vekk i lange perioder om det er ønskelig kun med kontrollert topping innimellom.
Med for eksempel en Mascot lader trenger du ikke å resette den etter at strømmen har vert borte.
Den dagen omformeren ryker er den vanligvis vanskeligere å skaffe og helt sikkert dyrere enn en standard lader, dessuten skjer dette gjerne dagen for avreise på ferie eller rett etterpå og da er det kjedelig å måtte ta ombyggingen i en fart.

Du trenger ikke backupløsninger på hyllevarer. Laughing

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeSøn 2 Jun 2013 - 17:35

Smile
Til Toppen Go down
mindviruz
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 74
Registration date : 11.04.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeSøn 2 Jun 2013 - 20:50

Harald- skrev:
Jeg hadde en knaus fra 99 som hadde det slik du ønsker det.
Jeg ville ikke tatt ut omformeren.
Husker ikke tilkoblingen, men der er en plass på omformeren du skal koble til batteriet, på denne måten er forbruk fra batteriet stengt når du har 230V inn på omformeren.
I det du mister 230V, så lukker kontakten og du tar strøm fra batteriet.
Laderen kobles rett på batteriet, og vedlikeholdslader pent uansett forbruk.

Ved å beholde omformeren oppnår du 4 ting som jeg ser på som positivt:
1. du slipper koking av batteriet ditt dersom du belaster 12V nettet mye, og laderen kompanserer med økt spenning i kretsen.
2. du kan sette inn en enkel elektronisk lader på 8-10 ampere (husk å kjøp en som du ikke må starte etter strømbrudd.
3. Omformeren din har vel sikringer i dag, og alle forbrukerene er samlet der? (slik var det på min)
4 du har en helt seperat backupløsning.

Sånn som du forklarer det blir koblingen svært enkel å gjennomføre, og jobben blir fort gjort. Hvis det ikke er stor prisforskjell kan jeg likesågodt investere i en 20A lader, så har jeg den i tilfelle omformeren skulle ryke en dag.

Usikker på om jeg bør monere batteriet sammen med omformeren for å få best mulig plass i klesskapet, eller om jeg bør plassere det i klesskapet for å få mindre vekt bak i vognen.

Sånn som jeg skjønner deg, så forsyner da batteriet vognen med strøm via omformeren når den ikke får 230V. Dette vil si at når man har 230V koblet til åpner dette releèt slik at batteriet blir koblet vekk fra forbrukskurser, og kun blir selvstendig ladet via laderen.

Dette vil da si at den kabelen som går inn i klesskapet ikke skal brukes til å koble til batteriet. Jeg har nemlig en mistanke om at den kabelen som ligger i klesskapet går til batterivelgeren. Men jeg kan prøve å følge kabelen neste gang jeg er i vognen. Den ligger godt skjult nemlig. Hva skal denne bruks til da? 230V sirk. pumpe?

Jeg er enig i dine argumenter, sett bort fra nummer en, da jeg ikke tror dette er ett reelt problem.

Hvilken størrelse på batteri anbefaler dere? Er det vanlig å drive kjøleskapet på batteri under transport fra en camingplass til en annen? Eller er det da man skal vri bryteren i "bilens batteri" posisjonen? Får man permanent strøm fra bilen med en 7 pins kontakt?


Sist endret av mindviruz den Søn 2 Jun 2013 - 21:09, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
mindviruz
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 74
Registration date : 11.04.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeSøn 2 Jun 2013 - 20:55

Jan Ole skrev:
Jepp, det er den umiddelbare fordelen, mindre komponenter som lager problem, ikke smør på flesk, bedre kvalitet på strømmen, (kan du få) for pumper går mye finere på strømmen fra lader/batteri.
Det er sånn det er gjort i Skandinaviske vogner, les svenske og norske....
Og i Dethleffs.

Synes pumpen går bra jeg. Den skal bare levere vann...?

Strømkvaliteten er avhengig av frekvens og spenning.

Om pumpen ikke går bra kan det skyldes at omformeren ikke likeretter strømmen slik at den blir helt glatt. Det kan man kanskje merke om det er litt "frekvens" på lyset, men det er ikke sikkert.

Det andre kan være at omformeren blir for mye belastet slik at det blir spenningfall i den når pumpen går, og den vil dermed virkel litt svakere.

Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeSøn 2 Jun 2013 - 21:18

Du tenker på mye du, Mindviruz, og svarene kommer du visst med selv også. Om du er elektriker så har du en god peiling på mye av det du tar opp, og kanskje tørre å prøve ut det du tror virker.
Noe av sjarmen med å ha vogn er vel å prøve å finne ut ha som passer deg selv også, og tørre å prøve ut selv.


Sist endret av janp den Søn 2 Jun 2013 - 22:03, endret 1 gang
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeSøn 2 Jun 2013 - 21:45

Harald- skrev:

Ved å beholde omformeren oppnår du 4 ting som jeg ser på som positivt:
1. du slipper koking av batteriet ditt dersom du belaster 12V nettet mye, og laderen kompanserer med økt spenning i kretsen.
2. du kan sette inn en enkel elektronisk lader på 8-10 ampere (husk å kjøp en som du ikke må starte etter strømbrudd.
3. Omformeren din har vel sikringer i dag, og alle forbrukerene er samlet der? (slik var det på min)
4 du har en helt seperat backupløsning.
Ser ikke noen fordeler jeg her, har du f.eks sett et batteri som koker de siste årene??? Jeg belastet mitt batteri flere ganger daglig med ca 45-50A kontinuerlig i 10-20 minutter i gangen, og flere ganger pr dag, og ikke noe koker. (Har et 100Ah batteri). Tempen stiger ikke nevneverdig (opptil 1 grad på fjernbetjeningspanelet som er koblet til MPPT-regulatoren, med egen batteritemperatursensor koblet direkte på en av polene), og ingen ledninger/sikringskurser ble varmere de gangene jeg har sjekket de 10 dagene jeg var i Sverige og brukte 230V til kun kjøleskap. Alt annet via batteri og uten vanlig lader, bare lading fra solcellene.
Backupløsning? Du har som regel ingen mulighet for backupløsning når du har omformer på flere vognmerker, da omformeren gir strøm til andre ting som er helt avhengig av at omformeren er på plass og virker. Hobbys integrerte lader er knytet til omformeren på de vognene jeg har sett på. Vet ikke om det er slik på f.eks alle Hobbymodeller, men har en mistanke om at det er slik.


I alle vogner som ikke har omformer så er det jo sikringer til alle forbrukere, og de er på Dethleffs samlet på ett sted nært laderen. Og helt sikkert slik på alle de vogner som ikke har omformer. Nå har jeg skiftet ut dette til flere kurser, men det er en annen sak. På f.eks Hobby har jeg sett at det er sikringer gjemt andre steder enn på omformeren. Og da sliter du ved feil.
Og å kjøpe en lader ekstra om omformeren tar kvelden er vel en mulighet som du har om du har en lader med supply-funksjon?


Jeg synes at ulempene med omformer er for mange. Og så er de som på f.eks på Hobby knyttet til andre funksjoner i det elketriske slik at du ikke kan bare sette inn en lader med supply da de funksjonene som henter strøm fra omformeren ikke kan få det på annen måte. Og å skaffe en omformer, og helt rett type, når du er langt hjemmefra, kan lett bli en utfordring.


Så utifra mitt ståsted så er det knapt noen fordel med å ha en omformer, jeg ser faktisk nesten bare ulemper med omformer. Og de 4 tingene du tar opp her er ikke noen direkte fordel knyttet til å ha en omformer kontra en lader med supply.
Til Toppen Go down
mindviruz
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 74
Registration date : 11.04.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeSøn 2 Jun 2013 - 22:10

janp skrev:
Du tenker på mye du, Mindviruz, og svarene kommer du visst med selv også. Om du er elektriker så bør du da ha en god peiling på en del av det du tar opp, og prøve ut noe selv kanskje uten å spørre om alt kanskje? Noe av sjarmen med å ha vogn er vel å prøve å finne ut ha som passer deg selv også, og tørre å prøve ut selv.

Javel...?

Hvis det er til bry for deg at jeg spør ang. strøm i campingvogn i dette forumet trenger du ikke å lese inlegget heller. Det er fritt fram, og uansett kan tråden være til nytte for andre. Dette er tross alt ett forum for de som vil prate om campingvogner, eller hva?

Poenget er at dette har helt sikkert noen funnet en god løsning på før meg, og da synes jeg det er greit å få høre hvordan de har løst det. Så kan du mene hva du vil om det uten at du trenger å utdype det noe mer ovenfor meg.

Jeg hadde for eksempel ingen aning om at batteri inngangen på omformeren var en inngang som hentet strøm fra batteriet idet den mistet 230V. Dette hadde blitt veldig vanskelig å finne ut av selv. Spesielt siden jeg ikke har noe datablad på denne. Jeg vil allikevel prøve å få dette bekreftet fra sikrere kilder at akkurat den typen jeg har er bygget opp på denne måten før jeg kjøper inn deler og kobler til denne. I stedet for å prøve og feile og kanskje ødelegge først.

Batterivelgeren i vognen er også ett lite mysterium. Jeg har lest flere andre forklaringer på hvordan denne er koblet, og det er ikke bare bare å følge kablene fra denne når dobbeltbunnene i vognen er fastmonterte med vanntanken over. Bruksanvisningen sier ingeting om hvordan denne skal fungere. Så vidt jeg så sist jeg var i vognen gikk det ingen kabler fra denne fram mot draget, og da stiller jeg meg litt usikker til at forklaringen i inlegg nummer to kan stemme. Så jeg er ikke flau for å spørre om jeg er usikker.


janp skrev:
Harald- skrev:

Ved å beholde omformeren oppnår du 4 ting som jeg ser på som positivt:
1. du slipper koking av batteriet ditt dersom du belaster 12V nettet mye, og laderen kompanserer med økt spenning i kretsen.
2. du kan sette inn en enkel elektronisk lader på 8-10 ampere (husk å kjøp en som du ikke må starte etter strømbrudd.
3. Omformeren din har vel sikringer i dag, og alle forbrukerene er samlet der? (slik var det på min)
4 du har en helt seperat backupløsning.
Ser ikke noen fordeler jeg her, har du f.eks sett et batteri som koker de siste årene??? Jeg belastet mitt batteri flere ganger daglig med ca 45-50A kontinuerlig i 10-20 minutter i gangen, og flere ganger pr dag, og ikke noe koker. (Har et 100Ah batteri). Tempen stiger ikke nevneverdig (opptil 1 grad på fjernbetjeningspanelet som er koblet til MPPT-regulatoren, med egen batteritemperatursensor koblet direkte på en av polene), og ingen ledninger/sikringskurser ble varmere de gangene jeg har sjekket de 10 dagene jeg var i Sverige og brukte 230V til kun kjøleskap. Alt annet via batteri og uten vanlig lader, bare lading fra solcellene.
Backupløsning? Du har som regel ingen mulighet for backupløsning når du har omformer på flere vognmerker, da omformeren gir strøm til andre ting som er helt avhengig av at omformeren er på plass og virker. Hobbys integrerte lader er knytet til omformeren på de vognene jeg har sett på. Vet ikke om det er slik på f.eks alle Hobbymodeller, men har en mistanke om at det er slik.


I alle vogner som ikke har omformer så er det jo sikringer til alle forbrukere, og de er på Dethleffs samlet på ett sted nært laderen. Og helt sikkert slik på alle de vogner som ikke har omformer. Nå har jeg skiftet ut dette til flere kurser, men det er en annen sak. På f.eks Hobby har jeg sett at det er sikringer gjemt andre steder enn på omformeren. Og da sliter du ved feil.
Og å kjøpe en lader ekstra om omformeren tar kvelden er vel en mulighet som du har om du har en lader med supply-funksjon?


Jeg synes at ulempene med omformer er for mange. Og så er de som på f.eks på Hobby knyttet til andre funksjoner i det elketriske slik at du ikke kan bare sette inn en lader med supply da de funksjonene som henter strøm fra omformeren ikke kan få det på annen måte. Og å skaffe en omformer, og helt rett type, når du er langt hjemmefra, kan lett bli en utfordring.


Så utifra mitt ståsted så er det knapt noen fordel med å ha en omformer, jeg ser faktisk nesten bare ulemper med omformer. Og de 4 tingene du tar opp her er ikke noen direkte fordel knyttet til å ha en omformer kontra en lader med supply.

Når du først HAR en omformer i vognen og ingen bryter til vinterkobling, hvordan vil du da løse dette hvis du setter inn ett batteri og lader samtidig som du hiver ut omformeren? Det lurer jeg på.

Hvis det stemmer at batteri-inngangen på omformeren henter strøm fra batteriet når 230v forsvinner er den åpenbare metoden å løse dette på å sette en bryter mellom batteri og omformeren. Når denne bryteren står av vil vognen bli strømløs når 230V forsvinner, og strømmen vil komme på igjen når du kobler til 230V. Alden starter automatisk så sant du har stilt inn denne riktig.
Hvis denne bryteren står på vil batteriet forsyne vognen med strøm når 230v forsvinner og bli ladet når 230V kobles til igjen.
Om andre har en bedre idè, så er det bare å komme med det...

Dette er ihvertfall en enkel måte å gjøre dette på hvis du allerede har fått levert en vogn med omformer og ingen annen metode for vinterkobling.

Hvis batterivelgeren virker som nevnt i inlegg nr. 2, så er det fortsatt ett mysterium hva kabelen i klesskapet skal brukes til. Men dette skal jeg som sagt se om jeg klarer å undersøke nærmere neste gang jeg er i vognen.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeSøn 2 Jun 2013 - 22:20

Når du først HAR en omformer i vognen og ingen bryter til vinterkobling, hvordan vil du da løse dette hvis du setter inn ett batteri og lader samtidig som du hiver ut omformeren? Det lurer jeg på.


Det ordnes ved at batteriet kobles mot en hovedbryter, laderen som kan levere 12V uavhengig av batteri kobles på andre siden av hovedbryteren og alle forbrukere inkludert Alden er også på samme side som laderen. Hovedbryteren slår du av før du slår av 230V og Alden står på den innstillingen du ønsker.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
mindviruz
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 74
Registration date : 11.04.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeSøn 2 Jun 2013 - 22:44

Jan Ole skrev:
Når du først HAR en omformer i vognen og ingen bryter til vinterkobling, hvordan vil du da løse dette hvis du setter inn ett batteri og lader samtidig som du hiver ut omformeren? Det lurer jeg på.


Det ordnes ved at batteriet kobles mot en hovedbryter, laderen som kan levere 12V uavhengig av batteri kobles på andre siden av hovedbryteren og alle forbrukere inkludert Alden er også på samme side som laderen. Hovedbryteren slår du av før du slår av 230V og Alden står på den innstillingen du ønsker.

Sånn kan det gjøres ja. Selvfølgelig. Det er i prinsippet nesten samme løsning som med den jeg skisserte ja.

Ulempen med den løsningen som du skisserer er at når du da kobler til 230V og alden starter, så vil ikke batteriet motta lading før du ankommer vognen og slår av vinterkoblingen.

Med den løsningen jeg skisserte vil batteriet motta lading umiddelbart når 230V kobles til.

Dette blir nok sjeldent ett problem. Men når det brukes ukesur, slik noen gjør, og man ikke skal bruke vognen på en stund så kan det kanskje være greit at batteriet får litt lading av og til. Skal man være lenge vekke fra vognen og har gsm sender, kan de jo kanskje være greit i enkelte tilfeller å lade batteriet innimellom på denne måten.

Men jeg kom på at jeg leste noe om ett relè i bruksanvisningen til min gamle bjølseth under kapitlet i vinterkobling, og da kom jeg på en uvidet løsning av ditt forslag:
Hvis du legger til ett "normalt-åpent" relè parallelt med bryteren du nevnte vil man oppnå samme effekten, men med umiddelbar lading av batteriet når man kobler til 230V. Hvis dette skulle være ønskelig.
Jeg har mistanke om at det var slik min bjølseth var levert fra fabrikk, uten at jeg kan si det med noen stor sikkerhet.
Til Toppen Go down
Offroad
CARAVANER
CARAVANER
Offroad


Male
Antall Innlegg : 97
Localisation : Åmotsdal, Telemark
Registration date : 09.05.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeSøn 2 Jun 2013 - 22:47

Siden jeg akkurat taua hjem samme vogn setter jeg pris på debatten. Blir å montere batteri for meg også!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeSøn 2 Jun 2013 - 22:51

Det er riktig, sånn kan det gjøres, men har man behov for det? Om man ikke skal bruke vogna på 6 mnd er det vel like greit å ta ut batteriet, om man skal bruke den to ganger på 6 mnd kan man vri over bryteren når man er i vogna og lade opp batteriet og det burde absolutt holde for den vinteren. Sånn gjør jeg det og det virker greit nok, for å starte Alden i flere timer samtidig bare for å fjernlade batteriet syns jeg er litt dumt.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeSøn 2 Jun 2013 - 23:21

Var spesiellt en Knaus 560 som hadde dette fenomenet med hakkete gange på pumper når de ble drevet av omformeren, ikke laderen, i forhold til når batteriet leverte strømmen.

Er ikke snakk om å slå ihjel noe som helst, dette er ren og skjær meningsutveksling.
Vogner som blir levert med begge deler, da separate enheter har vanligvis fått ettermontert batteri hos en eller annen norsk forhandler og det er i alle fall ikke vanlig at det er gjort på en måte som man kan være stolt av.
At Hobby har en kombiløsning i dag er jeg klar over og jeg har også hørt om et lite antall fortvilte eiere som har ventet på nye sånne fordi de ikke har fungert.

Det er nettopp da det er greit å ha noe så enkelt som en lader, Ctek, eller Mascot eller Einhell eller akkurat hva du vil, det finnes på en hylle nær deg når du måtte ha bruk for det. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeSøn 2 Jun 2013 - 23:22

Vel innlegget jeg svarte på forsvant, men jeg lar mitt svar stå..... Laughing

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
mindviruz
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 74
Registration date : 11.04.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeMan 3 Jun 2013 - 10:20

Jan Ole skrev:
Det er riktig, sånn kan det gjøres, men har man behov for det? Om man ikke skal bruke vogna på 6 mnd er det vel like greit å ta ut batteriet, om man skal bruke den to ganger på 6 mnd kan man vri over bryteren når man er i vogna og lade opp batteriet og det burde absolutt holde for den vinteren. Sånn gjør jeg det og det virker greit nok, for å starte Alden i flere timer samtidig bare for å fjernlade batteriet syns jeg er litt dumt.

Sant nok. Dette er sikkert ikke ett problem i praksis.


Når det gjelder batterier har jeg tenkt at dette kan være ett greit batteri:

SMF batteri. Biltema. Tenker da på den som har en kapasitet på 70 Ah

AGM batteriene var ganske dyre. Og såvidt jeg har forstått kan man bruke ett slikt SMF batteri innendørs i en campingvogn uten å være redd for knallgass? (Eller?)
Til Toppen Go down
mindviruz
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 74
Registration date : 11.04.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeMan 3 Jun 2013 - 18:59

Harald- skrev:
Jeg hadde en knaus fra 99 som hadde det slik du ønsker det.
Jeg ville ikke tatt ut omformeren.
Husker ikke tilkoblingen, men der er en plass på omformeren du skal koble til batteriet, på denne måten er forbruk fra batteriet stengt når du har 230V inn på omformeren.
I det du mister 230V, så lukker kontakten og du tar strøm fra batteriet.
Laderen kobles rett på batteriet, og vedlikeholdslader pent uansett forbruk.

Ved å beholde omformeren oppnår du 4 ting som jeg ser på som positivt:
1. du slipper koking av batteriet ditt dersom du belaster 12V nettet mye, og laderen kompanserer med økt spenning i kretsen.
2. du kan sette inn en enkel elektronisk lader på 8-10 ampere (husk å kjøp en som du ikke må starte etter strømbrudd.
3. Omformeren din har vel sikringer i dag, og alle forbrukerene er samlet der? (slik var det på min)
4 du har en helt seperat backupløsning.

Er du sikker på at din løsning er "riktig", eller den beste?

Jeg sendte mail til Bergen Caravan. De er knaus forhandler. De mente at batteriet skulle kobles til på kabelen i klesskapet. Kan hende det er mulig å gjøre på begge måter for alt jeg vet. Kan også hende at Bergen Caravan tar feil for alt jeg vet.

Men hvis det er meningen at kabelen i klesskapet er til batteri, så blir dette mest sannsynlig mest riktig tror jeg. Hvis batteriet da er direkte koblet opp mot velgeren, så kan man benytte seg av vinterkobling enkelt og greit å ved å switche over til omformeren når man drar fra vognen. Da er det på en måte allerede integrert, og man slipper en ekstra bryter for dette (eller å nappe ut batteriet fra omformeren hver gang man skal "vinterkoble").

Strømmen fra batteriet må da gå fra klesskapet, fram til velgeren, og tilbake til omformeren siden det er her alle sikringene sitter. Jeg synes det virker lite med en 2,5mm2 kabel hele denne veien. Spenningsfallet kan bli litt høyt (ca 1,5V i det tilfellet hvor kjøleskapet går på 12V), og når man har 12V og belaster en 2,5mm2 løst forlagt med 20A får man ikke mer enn 250W man kan bruke totalt sett.
Men i teorien bruker man jo bare noen lys og en sirkulasjonspumpe på 12V, som er liten effekt. Vannpumpen går tidvis. Når man kjører går kanskje kjøleskapet på 120W som tilsvarer 10A. Kjøleskapet slår vel alle over på 230V eller gass når man stopper. (For dere har vel ikke kjøleskapet på gass når derer kjører!?)
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeMan 3 Jun 2013 - 19:05

Joda vi kjører med kjøleskapet på Gass. Unntaket er på ferger og ved fylling av drivstoff.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeMan 3 Jun 2013 - 19:49

Mindvirus: du kan uansett ikke bruke kjøleskap på 12V drift lenge om det er det du vil. 12V kan du bare bruke om du har mating fra f.eks bil. Et 70A batteri er tilnærmet ubrukelig til denslags om du ikke har et bittelite skap som trekker veldig lite strøm.


Og du bruker 12V til mye flere ting enn det du skisserer. Jeg bruker til radio, Tv og styrestrøm til Alde f.eks. Og til toalettet. Og til propanalarm, sinusinverter når det er påslatt, og til noen markeringsdioder.
Med LED-pærer så var ampereforbruker mellom 35-55Ah pr dag på vår siste tur (9 dager),
Før jeg skiftet til LED-pærer så var strømforbruket, alt påslått, over 30A. Med de vanligste så var det "bare" oppunder 10A".


Propan under kjøring? Nei det blir 230V det, opp og ned til Öland. Blir kanskje litt lang kabel etterhvert, men får se hvor langt den strekker seg..
Til Toppen Go down
mindviruz
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 74
Registration date : 11.04.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeMan 3 Jun 2013 - 20:24

Johnny skrev:
Joda vi kjører med kjøleskapet på Gass. Unntaket er på ferger og ved fylling av drivstoff.

Jeg vet om flere som gjør det, og det har jo gått bra, hittil.

Jeg vet ikke om det er ulovlig, men det kan ihvertfall bli svært farlig om man kommer ut for en ulykke. Gassflasken bør være stengt, for sikkerhets skyld, under kjøring.

Dessuten er det mye risting under kjøring, og noe kan løsne, sprekke eller begynne å lekke. Bevegelige gass-slanger har vel en levetid på 4-5 år om jeg ikke husker helt feil? Rørene holder selvfølgelig lengre.

Det står vel også i bruksanvisningen til de fleste vogner at man ikke må kjøre kjøleskapet på gass under transport.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeMan 3 Jun 2013 - 20:35

Min påstand er at gass er sikrere enn 12v til drift av kjøleskap. Står forøvrig i bruksmanualen at gass må stenges ved tanking av drivstoff. Ikke noe mere.
I den vanlige husholdningsventilen som de fleste av oss bruker er det en innebygd sikkerhet som stenger for gass ved slangebrudd eller større lekkasje.
Noen har også gått et skritt videre og installert gasskobling med krasjsikring.
Så om du følger opp med kontroll og lekasjetesting av gassanlegget er det ganske trykt. Derimot dersom dette ikke gjøres, da bør gassflasker ikke komme i nærheten av vogna.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeMan 3 Jun 2013 - 20:37

Tusener på tusener caravanister kjører med gassdrift underveis.


Og lovlig er det, finnes sikkerhetsutstyr som kobler ut gassen ved kræsj. Mange har en fobi mot å bruke gass til koking og oppvarming. Trykktest systemet og bytt regulator og slange slik det er foreskrevet. Da er sjansene mikroskopiske for uhell.


Når du tar alle de som er medlemmer her på forumet, mer eller mindre aktive, og ser på de mange millioner kilomer de har kjørt gjennom årene så er en slik frykt svært overdrevet. Men regelmessig tilsyn av slange og regulator er en viktig faktor for sikkerhet, supplert med en trykktest som gjerne taes årlig.
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeMan 3 Jun 2013 - 20:53

mindviruz skrev:
Harald- skrev:
Jeg hadde en knaus fra 99 som hadde det slik du ønsker det.
Jeg ville ikke tatt ut omformeren.
Husker ikke tilkoblingen, men der er en plass på omformeren du skal koble til batteriet, på denne måten er forbruk fra batteriet stengt når du har 230V inn på omformeren.
I det du mister 230V, så lukker kontakten og du tar strøm fra batteriet.
Laderen kobles rett på batteriet, og vedlikeholdslader pent uansett forbruk.

Ved å beholde omformeren oppnår du 4 ting som jeg ser på som positivt:
1. du slipper koking av batteriet ditt dersom du belaster 12V nettet mye, og laderen kompanserer med økt spenning i kretsen.
2. du kan sette inn en enkel elektronisk lader på 8-10 ampere (husk å kjøp en som du ikke må starte etter strømbrudd.
3. Omformeren din har vel sikringer i dag, og alle forbrukerene er samlet der? (slik var det på min)
4 du har en helt seperat backupløsning.

Er du sikker på at din løsning er "riktig", eller den beste?

Jeg sendte mail til Bergen Caravan. De er knaus forhandler. De mente at batteriet skulle kobles til på kabelen i klesskapet. Kan hende det er mulig å gjøre på begge måter for alt jeg vet. Kan også hende at Bergen Caravan tar feil for alt jeg vet.

Men hvis det er meningen at kabelen i klesskapet er til batteri, så blir dette mest sannsynlig mest riktig tror jeg. Hvis batteriet da er direkte koblet opp mot velgeren, så kan man benytte seg av vinterkobling enkelt og greit å ved å switche over til omformeren når man drar fra vognen. Da er det på en måte allerede integrert, og man slipper en ekstra bryter for dette (eller å nappe ut batteriet fra omformeren hver gang man skal "vinterkoble").

Strømmen fra batteriet må da gå fra klesskapet, fram til velgeren, og tilbake til omformeren siden det er her alle sikringene sitter. Jeg synes det virker lite med en 2,5mm2 kabel hele denne veien. Spenningsfallet kan bli litt høyt (ca 1,5V i det tilfellet hvor kjøleskapet går på 12V), og når man har 12V og belaster en 2,5mm2 løst forlagt med 20A får man ikke mer enn 250W man kan bruke totalt sett.
Men i teorien bruker man jo bare noen lys og en sirkulasjonspumpe på 12V, som er liten effekt. Vannpumpen går tidvis. Når man kjører går kanskje kjøleskapet på 120W som tilsvarer 10A. Kjøleskapet slår vel alle over på 230V eller gass når man stopper. (For dere har vel ikke kjøleskapet på gass når derer kjører!?)

Det er riktig at kabelen som jeg hadde gikk ut fra batteriet frem til hovedbryter, og tilbake til omformeren der alle sikringer til forbrukerene er samlet.
Når det gjelder om "dette er "riktig" eller beste løsning, vel det tenker jeg andre kan svare på.



Jeg kjører kjøleskapet på gass under kjøring.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeMan 3 Jun 2013 - 21:03

Harald: leste litt skeivt for lengre opp. Ditt utgangspunkt var en eksisterende omformer, og da blir de 4 fordeler som du skriver om sett fra et annet utgangspunkt. Sorry!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeMan 3 Jun 2013 - 21:04

Om gassflasken er i bruk eller ikke er vel ikke den vesentlige forskjellen, potensialet i 2x11kg gass festet med stropper svakere og kjipere innfestet enn ryggsekken til barnehageunger er vel viktigere?
Tynne kabler som er mer enn lunkne, både på 12V og i 230V anlegget mens du sover midt på natten er nok et større bekymringsmoment enn en liten flamme på baksiden av kjøleskapet på et sted det faktisk skal være flammer. Hot

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
mindviruz
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 74
Registration date : 11.04.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeMan 3 Jun 2013 - 22:11

Harald- skrev:


Det er riktig at kabelen som jeg hadde gikk ut fra batteriet frem til hovedbryter, og tilbake til omformeren der alle sikringer til forbrukerene er samlet.
Når det gjelder om "dette er "riktig" eller beste løsning, vel det tenker jeg andre kan svare på.



Jeg kjører kjøleskapet på gass under kjøring.

Aaahh.. Da er jeg litt mer med. Jeg trodde du koblet batteriet direkte inn på omformeren, men den går altså via bryteren og tilbake til omformeren. Da er dette sikkert ferdigkoblet på omformeren.

Det er mulig at det er flere batteri-innganger på omformeren, men jeg mener at jeg så at det var en ledig inngang på omformeren merket med batteri + og - .
Jeg har en del ting å sjekke neste gang jeg skal i vogen.
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeMan 3 Jun 2013 - 22:27

Jeg vet ikke om du har samme omformer som jeg hadde, men det var en gråhvit avlang boks, sikringene og tilkoblingene i front, og mener der var en orange bryter som du kunne slå den av med.
Har sett etter bilder, men jeg har desverre ikke noen for hånden.
Til Toppen Go down
mindviruz
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 74
Registration date : 11.04.2013

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeTir 4 Jun 2013 - 16:01

Da har jeg vert i vognen i dag og undersøkt litt nøyere.

Jeg har kommet fram til en "fasit", jeg er ikke 100% sikker på alt. Men sikker nok.

Batterivelgeren velger mellom vognens batteri, bilens batteri, begge eller ingen.

Kabelen i høyskapet går direkte fra batterivelgeren og er meningen å koble til ett nytt batteri på. Her er også en stikkontakt for batterilader.

Strømmen ut fra batterivelgeren går inn til omformer, slik at strømmen som går ut fra batteriene går via sikringene i omformeren.

Kjøleskapet er også koblet på sammen inngang på omformeren som batteriene. Dette er fordi at kjøleskapet ikke skal kunne kjøres på 12V fra omformeren, kun 12V fra batteriene og 230V.

Når omformeren får 230V, kutter den strømmen fra batteriene. Dette gjør at hvis man setter batterivelgeren i posisjon "0", så får man såkalt vinterkobling Smile

Spørsmål:

1. Jeg koblet til min far sin Toyota Hiace 1998 modell. Denne bilen har 7 pins kontakt, så jeg bruker en adapter for å koble til vognen. Jeg fikk ikke strøm i vognen, kun til utvendige lys. Må man ha en sånn "moderne" kontakt med flere pinner for å få strøm i vognen fra bilen batteri? Det står i bruksanvisningen at vognen henter strøm fra bilen, men det er en bruksanvisning som gjelder for mange vogner da. Men jeg går utifra at dett gjelder min modell også.

2. Kabelen i høyskapet som er ment for batteritilkobling gjør at hvis jeg monterer batteriet der, så står det ratt bak akslingen omtrent. Er dette en gunstig plassering?

Dette stjeler litt plass i høyskapet nemlig.

Jeg har mer lyst å trekke kablene tilbake til batterivelgeren og heller sette batteriet i benken ved vanntanken og alden. Da blir kabelen 2-3 meter kortere, jeg får mindre spenningsfall og jeg får bedre plass i skapet. Jeg trekker samtidig fram en kabel med 230V til laderen.

3. Jeg trenger kun en helt enkel (fastmontert) lader. Noen som vet om en billig og grei lader som ikke har vifte (støy) og som passer til ett 70Ah eller 100Ah batteri? Selv tenker jeg at en vanlig ctek eller biltema lader må fungere greit. Den fra biltema som er beregnet for fastmontering har vifte da, og dette kan jo gi litt støy. Smartladeren på 8A har ingen vifte, og minnefunksjon.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitimeTir 4 Jun 2013 - 16:13

1: dette er det skrevet mye om her, jeg har lagt ut koblingsskjema for 7 og 13-polt her på forumet flere ganger. Å finne ut hva som går i en 7-polt kontakt er såre enkelt å finne ut på noen få sekunder. Google er fantastisk, likeså søkefunksjonen på forumet her.
2: Gunstig plassering er vanskelig å si eksakt, det må du finne ut selv ved å laste vogna slik den blir ved tur og så se hva kuletrykket blir. Er den for lav med batteriet midtplassert så må du flytte det fremover.
3:En vanlig CTEK kan ha vifte den, jeg har en "vanlig" CTEK. Med vifte.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Empty
PosteTema: Re: Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?   Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Montere batteri (og lader) i Knaus Royale 580 2004 mod.?
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Plastdeler til 2004 Knaus 560 Royale?
» Montere batteri og lader i Hobby KMFE 2012 modell
» Montere batteri og lader i Hobby KMFE 2012 modell
» Montere batteri og lader i er 2002 Hobby 560
» Montere Batteri og lader i Hobby 2011

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: