| Avensis '06 ble litt sigen med vogna etter.. TIPS? | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
Terjepappa
Antall Innlegg : 8 Age : 42 Localisation : Herre, Bamble i Telemark Registration date : 21.05.2013
| Tema: Avensis '06 ble litt sigen med vogna etter.. TIPS? Søn 9 Jun 2013 - 22:43 | |
| Hei. Vi har hatt vår Adria Altea 542 PK noen år nå. Vi byttet i midlertid ut vår SpaceVagon i høst til en mer behaglig Avensis. Problemet mitt nå er det at Avensisen er lavere og at det er stor endring mtp det å trekke vogna - som vi gjør endel.. Jeg har flytta vekt bakover i vogna, men har ikke helt sett bedring. Har noen av dere erfaringer med hvordan dette kan endres? Tenker da på avstiving av fjærer eller utskifting av dempere etc..
Hilsen Terje. | |
|
| |
HobbyTom ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 453 Age : 50 Localisation : Trøndelag Registration date : 13.10.2008
| Tema: Re: Avensis '06 ble litt sigen med vogna etter.. TIPS? Man 10 Jun 2013 - 8:06 | |
| Disse bilene ble levert med nivåregulering som ekstrautstyr, men jeg går ut fra at du ikke har det på din bil. Det skal i så fall være en reguleringsknapp et sted på dashbord. Hellanor, Rusta osv leverer forsterkede fjærer til mange biltyper på forespørsel. Disse var som oftest produsert av Lesjøfors i Sverige tidligere, men nå er det mye Kina-varer på markedet. Holdbarhet i norsk saltsuppe er ikke like god på Kina-varene. Det kan også hende du fortsatt får luftstøtdempere (hi-jackers) til din bil, med eller uten kompressor. Uten kompressor setter du inn en ventil ala bildekk i bagasjerommet et sted, også bruker dekkluft på bensinstasjon eller lignende når du skal henge noe på kroken. Overtrykk tappes ut igjen etterpå for å unngå raggar-stuk. Før i tida fikk man også kjøpt ettermarkeds-støtdempere med automatisk nivåregulering, for eksempel Boge Niveaumat. Disse hadde et innebygd overskuddskammer med olje, ei integrert oljepumpe drevet av fjæringsbevegelsen, samt ventiler plassert ved riktig høydenivå. Når du hektet på tung kulelast, eller fylte bagasjerommet med kantstein, sank bilen sammen bak som vanlig. Men om du gynga draget (kula) opp og ned 10 ganger, var dette tilstrekkelig til å pumpe opp bilen til riktig høyde igjen. Et raskt søk viser at det fortsatt finnes noe som heter Monroe eller Sachs Nivomat. Jeg ville kanskje begynt der. Denne type "løftende støtdempere" betinger imidlertid at kjøretøyet er konstruert for å tåle løfting fra støtdemper i stedet for/ i tillegg til løft fra fjær. Ikke alle biler er konstruert med dette i bakhodet, og da må du i beste fall kombinere med forsterkede fjærer. http://www.brakeandfrontend.com/Article/48215/nivomat_shock_absorbers_selfleveling_monotube_ride_control_units.aspx | |
|
| |
Rune R CARAVANER
Antall Innlegg : 60 Localisation : Arendal. Registration date : 26.07.2011
| Tema: Re: Avensis '06 ble litt sigen med vogna etter.. TIPS? Man 10 Jun 2013 - 11:23 | |
| Jeg ville gått for forsterkede fjærer.
Sørensen&Balchen, bilxtra kjeden, Rodin og Hellanor er noen av de som kan skaffe Lesjøfors forsterkede fjærer. Jeg vet Toyota også har levert noen, de er ikke så gale i pris bestandig så hør med de også.
Disse bilene har fjærbein bak så er samme jobb å bytte fjæren som å bytte demperen, ville ikke gått for "løftende" dempere da jeg tviler på at toppfeste til demperen er beregnet for dette. Det finnes også noen gummiklosser i handelen for å sette imellom fjær viklingene, disse styrer du langt unna. Samme gjelder "hevesett" av stål som settes imellom viklingene.
| |
|
| |
Offroad CARAVANER
Antall Innlegg : 97 Localisation : Åmotsdal, Telemark Registration date : 09.05.2013
| Tema: Re: Avensis '06 ble litt sigen med vogna etter.. TIPS? Man 10 Jun 2013 - 18:27 | |
| Subaru bruker type løftende demper på endel av sine modeller. Vi har det på outbacken. Fungerer bra, men den er sef beregnet for det.. | |
|
| |
Terjepappa
Antall Innlegg : 8 Age : 42 Localisation : Herre, Bamble i Telemark Registration date : 21.05.2013
| Tema: Re: Avensis '06 ble litt sigen med vogna etter.. TIPS? Man 10 Jun 2013 - 20:50 | |
| Takk for mange svar. Jeg skal sjekke litt en av dagene. Igjen takk skal dere ha! | |
|
| |
Terjepappa
| Tema: Re: Avensis '06 ble litt sigen med vogna etter.. TIPS? Lør 29 Jun 2013 - 21:42 | |
| Hei igjen. Sitter nå i Halmstad med bil og vogn og familie og alt "pik-pakk" det medfører. En tilbakemelding på hva jeg gjorde kan dermed avgis: som den lite mekanikersjela jeg er, gikk jeg for bytte til gassfjærer og dempere bak. Kunne se ut som de gamle var oljefyllte, siden den ene var noe lekk. Dette har hjulpet meg noe mtp "sigenheten", men nå har jeg vært VELDIG opptatt av vektfordeling og det å ikke laste med for mye.. Å bremse fruen på handlerunden på Ullared var heller ikke enkel. Nyter foreresten herlige dager i ferielandet vårt Sverige.
Hilsen Terje | |
|
| |
Mr.Vikebø CARAVANER
Antall Innlegg : 131 Age : 42 Localisation : Meland(Nordhordland) Registration date : 14.08.2011
| Tema: Re: Avensis '06 ble litt sigen med vogna etter.. TIPS? Lør 2 Nov 2013 - 20:56 | |
| Er originalt oljefyllt på disse. Nivåregulering som HobbyTom viser til leveres ikke til disse, jeg har ikke sett disse siden 240 fra tidlig 80-tallet.. Nivomatdempere har vi ikke levert den stunden jeg har jobbet hos Toyota, men dette kan jeg sjekke.. | |
|
| |
Terjepappa
| Tema: Re: Avensis '06 ble litt sigen med vogna etter.. TIPS? Lør 2 Nov 2013 - 23:35 | |
| Hei og takk for informasjonen. Du trenger ikke legge noe arbeid i dette. Enten får jeg godta bilen som den er, eller så får jeg bytte bil.. Sesongen med å trekke vogna skal definitivt ikke opphøre! Hilsen Terje. | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Avensis '06 ble litt sigen med vogna etter.. TIPS? | |
| |
|
| |
| Avensis '06 ble litt sigen med vogna etter.. TIPS? | |
|