CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ford Galaxy - Hobby 650

Go down 
+4
ulven
Åge P
Offroad
diver981
8 posters
AvInnlegg
diver981




Antall Innlegg : 6
Registration date : 19.06.2011

Ford Galaxy -  Hobby 650 Empty
PosteTema: Ford Galaxy - Hobby 650   Ford Galaxy -  Hobby 650 Icon_minitimeMan 17 Jun 2013 - 21:04

God kveld!

Skal bytte ut vår Peugeot 807 med ca 110hk. Denne har egentlig fungert veldig greit som trekkbil da den tydeligvis har et godt moment men nå skal den uansett byttes ut:-)

Valget har falt på Ford Galaxy og den jeg har mest lyst på er 163hk og automat gir. Men er veldig usikker...

Er det dumt å gå for automat?
Holder det med 140hk?

Bilen blir ikke eldre enn 2011 om det måtte betydning.

Er det noen her som har erfaring fra Galaxy, S Max, Mondeo eller Kuga med 140/163hk og automat/manuell så blir jeg svært takknemlig for synspunkter :-)

Mvh

Esben
Til Toppen Go down
Offroad
CARAVANER
CARAVANER
Offroad


Male
Antall Innlegg : 97
Localisation : Åmotsdal, Telemark
Registration date : 09.05.2013

Ford Galaxy -  Hobby 650 Empty
PosteTema: Re: Ford Galaxy - Hobby 650   Ford Galaxy -  Hobby 650 Icon_minitimeMan 17 Jun 2013 - 22:27

Jeg har ikke spesiell formening om den bilen du vurderer, men jeg vil absolutt anbefale automat så lenge du har litt motor å dra med. . Du slipper å tenke på svidd clutch ved finmanøvrering av vogna, og det er også veldig behagelig etter landeveien.
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Ford Galaxy -  Hobby 650 Empty
PosteTema: Re: Ford Galaxy - Hobby 650   Ford Galaxy -  Hobby 650 Icon_minitimeTir 18 Jun 2013 - 0:22

Vet ikke hvordan Ford sine automatkasser er når det gjelder å trekke vogn. 
Men er iallefall veldig behagelig å trekke med automat, har kun erfaring med det på Mercedes og snart med Chevy.

Men du skriver i overskriften Hobby 650. Regner då med at den har totalvekt enten 1900 eller 2000kg, og Hobby er ikke kjent for å ha god lastekapasitet med mindre det er utvidet totalvekt.
Så ville då styrt unna Galaxy`n då den kun trekker 1800kg lovlig.

Mondeo har versjoner som trekker 2000kg, Kuga er vell 2000 og opptil 2500kg hvis jeg ikke husker feil.
S-max er 1750kg
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Ford Galaxy -  Hobby 650 Empty
PosteTema: Re: Ford Galaxy - Hobby 650   Ford Galaxy -  Hobby 650 Icon_minitimeTir 18 Jun 2013 - 9:16

Jeg har en 2009 Mondeo med 140hk og automat og kan trekke 2000.
Veldig behagelig å kjøre med, bare husk å legg gir spaken over til høyre i sport og gir manuelt ned før lange/bratte bakker. viste det ikke i fjor når vi kjørte i europa, da ble motoren over 100 grader opp alpene, men når jeg girer manuelt er det ikke noe problem.
Husk også å bytte olja på automatkassa regelmessig, det gjøres ikke automatisk ved service.
min ble bedre/mykere i giringen etter de flushet og byttet olje, så preventivt vil oljebytte gjøre at kassa varer lengre.

Neste bil sikler jeg på en kuga med 2500kg trekk mulighet. Wink må bare vinne i tipping først
Til Toppen Go down
diver981




Antall Innlegg : 6
Registration date : 19.06.2011

Ford Galaxy -  Hobby 650 Empty
PosteTema: Re: Ford Galaxy - Hobby 650   Ford Galaxy -  Hobby 650 Icon_minitimeTir 18 Jun 2013 - 13:27

Takker for gode tilbakemeldinger!

Har vært litt bekymret for automat med tanke på mye snakk om behov for ekstra oljekjøler men det ser nå ut til å gå bra?

Hvor tung vogn trekker du med Mondeoen Freddy?

Har en Hobby 650 med totalvekt 1900kg så er klar over at med en Galaxy så kan ikke vogna lastes mer enn 280kg og det er snaut men vi får bare innrette oss deretter med tømming av tanker mm. før avgang.

Mondeo/Kuga blir for smått utfra en totalvurdering i hverdagen resten av året basert på antall barn og plassbehov Smile

Mvh Esben
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Ford Galaxy -  Hobby 650 Empty
PosteTema: Re: Ford Galaxy - Hobby 650   Ford Galaxy -  Hobby 650 Icon_minitimeTir 18 Jun 2013 - 13:39

Har du veid vognen fysisk eller stoler du på det som står i vognkortet?
Det som står i vognkortet er fra typegodkjenning som regel uten noe som helst ekstrautstyr.
Til Toppen Go down
diver981




Antall Innlegg : 6
Registration date : 19.06.2011

Ford Galaxy -  Hobby 650 Empty
PosteTema: Re: Ford Galaxy - Hobby 650   Ford Galaxy -  Hobby 650 Icon_minitimeTir 18 Jun 2013 - 13:46

Vogna var uregistrert/importert og sto på fast plass da jeg kjøpte den.

Var sammen med biltilsynet når den ble førstegangsregistrert og de målte den fra alle vinkler og kanter samt veide den. Den klokket inn på 1520kg. Kunne sikkert blitt noe lettere da alt ikke var tatt ut men det tenkte jeg ikke på der og da...
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Ford Galaxy -  Hobby 650 Empty
PosteTema: Re: Ford Galaxy - Hobby 650   Ford Galaxy -  Hobby 650 Icon_minitimeTir 18 Jun 2013 - 13:52

Okey. Då er det jo greit. Då har du no endel å gå på om du skulle velge Galaxyen.
Grunnen til jeg nevner det er at den 640`n jeg hadde så stemte det ikke i det hele tatt.
Til Toppen Go down
diver981




Antall Innlegg : 6
Registration date : 19.06.2011

Ford Galaxy -  Hobby 650 Empty
PosteTema: Re: Ford Galaxy - Hobby 650   Ford Galaxy -  Hobby 650 Icon_minitimeTir 18 Jun 2013 - 13:57

Har hørt om andre også hvor det er misvisning mellom vognkort og faktisk vekt.

Der og da var jeg egentlig mest frustrert over at de ikke bare kunne godta det som fulgte med av papierer fra fabrikken - det tar LANG tid å måle opp en vogn! Men for ettertiden så var det kanskje greit? Vet ikke hva andre som har Hobby 650KMFE har som vekt i vognkortet?
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Ford Galaxy -  Hobby 650 Empty
PosteTema: Re: Ford Galaxy - Hobby 650   Ford Galaxy -  Hobby 650 Icon_minitimeTir 18 Jun 2013 - 14:10

Kommer nok litt ann på årsmodellen ettersom de har blitt tyngre opp gjennom årene.
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Ford Galaxy -  Hobby 650 Empty
PosteTema: Re: Ford Galaxy - Hobby 650   Ford Galaxy -  Hobby 650 Icon_minitimeTir 18 Jun 2013 - 14:45

diver981 skrev:
Takker for gode tilbakemeldinger!
->Bare hyggelig Smile

Har vært litt bekymret for automat med tanke på mye snakk om behov for ekstra oljekjøler men det ser nå ut til å gå bra?
->Leste at forder som er bestilt med org. tilhengerfeste leveres med oljekjøler, blir det ettermontert er det ikke oljekjøler.
->På konebilen fikk jeg ettermontert oljekjøler hos Oslo Automat service, ikke gal pris heller, men den nye har oljekjøler Wink

Hvor tung vogn trekker du med Mondeoen Freddy?
-> jeg trekker mellom 1450-1500kg med min.


Mondeo/Kuga blir for smått utfra en totalvurdering i hverdagen resten av året basert på antall barn og plassbehov Smile
-> Mondeo for smått, er det buss du trenger? ;)mondeoen har et av markedes største baggasjerom i stasjonsvogn klassen.
->jeg syns det er enormt med god plass i bilen, selv ungene har god plass når vi stur bilen Wink
Vi har 2 barn og en hund med eget bur.
i tillegg liker jeg at bilen er bredere enn andre biler jeg har hatt, det gjør at vogna bak ikke føles så stor. trenger nesten ikke ekstra speiler ved 2.30 vogn. men bare nesten.


mvh Freddy
Til Toppen Go down
diver981




Antall Innlegg : 6
Registration date : 19.06.2011

Ford Galaxy -  Hobby 650 Empty
PosteTema: Re: Ford Galaxy - Hobby 650   Ford Galaxy -  Hobby 650 Icon_minitimeOns 19 Jun 2013 - 21:09

Mondeo er en herlig bil med god plass som jeg gjerne skulle hatt:-) men med 3 jenter og ditto venninner som skal være med blir det nok Galaxy:-[
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Ford Galaxy -  Hobby 650 Empty
PosteTema: Re: Ford Galaxy - Hobby 650   Ford Galaxy -  Hobby 650 Icon_minitimeOns 19 Jun 2013 - 22:13

diver981 skrev:
Har hørt om andre også hvor det er misvisning mellom vognkort og faktisk vekt.

Der og da var jeg egentlig mest frustrert over at de ikke bare kunne godta det som fulgte med av papierer fra fabrikken - det tar LANG tid å måle opp en vogn! Men for ettertiden så var det kanskje greit? Vet ikke hva andre som har Hobby 650KMFE har som vekt i vognkortet?


Min 2013 Hobby 650 kmfe veier 1650kg egenvekt i følge vognkortet og 2200 tillatt totalvekt.

Halvhjernene målte alle mål, så som sporvidde osv... Jeg var på trafikkstasjonen i 3 timer for å få ut skiltene.
Til Toppen Go down
Ykarlsen
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 75
Localisation : Nordens Paris, Norway
Registration date : 15.02.2012

Ford Galaxy -  Hobby 650 Empty
PosteTema: Re: Ford Galaxy - Hobby 650   Ford Galaxy -  Hobby 650 Icon_minitimeTor 20 Jun 2013 - 11:24

Er vogntogvekta fornuftig på nyere Galaxy?
Gamle Sharan/alambra/Galaxy kunne trekke tung vogn, men da uten passasjerer i bilen....
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Ford Galaxy -  Hobby 650 Empty
PosteTema: Re: Ford Galaxy - Hobby 650   Ford Galaxy -  Hobby 650 Icon_minitimeTor 20 Jun 2013 - 12:32

Det er når man beveger seg inn på ukjente områder at man skjønner at noen har lagt mer arbeid i nettløsningene sine enn andre....var litt nysgjerrig på tilhengervekt på disse selv, og VIPS der gikk lunsjen gitt! Fant til slutt følgende på dorf.no:

Galaxy:
Ford Galaxy -  Hobby 650 <a href=Ford Galaxy -  Hobby 650 7adk  " />
S-Max:
Ford Galaxy -  Hobby 650 <a href=Ford Galaxy -  Hobby 650 Pcz  " />

Så hvis lommeboka er tykk nok kan man få med seg to tonn - men fortsatt 400 kg mindre enn vi kan med vår Sharan....VOGNTOGVEKT derimot står det intet om.
Til Toppen Go down
hobby 650 kfu
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
hobby 650 kfu


Male
Antall Innlegg : 286
Age : 47
Localisation : Hallingdal
Registration date : 17.03.2012

Ford Galaxy -  Hobby 650 Empty
PosteTema: Re: Ford Galaxy - Hobby 650   Ford Galaxy -  Hobby 650 Icon_minitimeTor 20 Jun 2013 - 23:47

diver981 skrev:
God kveld!

Skal bytte ut vår Peugeot 807 med ca 110hk. Denne har egentlig fungert veldig greit som trekkbil da den tydeligvis har et godt moment men nå skal den uansett byttes ut:-)  

Valget har falt på Ford Galaxy og den jeg har mest lyst på er 163hk og automat gir.  Men er veldig usikker...

Er det dumt å gå for automat?
Holder det med 140hk?

Bilen blir ikke eldre enn 2011 om det måtte betydning.

Er det noen her som har erfaring fra Galaxy,  S Max, Mondeo eller Kuga med 140/163hk og automat/manuell så blir jeg svært takknemlig for synspunkter :-)

Mvh

Esben

Hei!

Jeg dro vår 650 kfu med s-max. Motor nok med 140hk.MEN bilen blir litt for lett når du har pakket deg ferdig. Egenvekt i vognkort :1570 på den jeg har,men den er tyngre. Tipper 1600-1650.
Jeg syns heller ikke det er stabilt nok med en s-max.Blir for lett bil rett å slett. Dette var manuel kasse.Funka greit men lang ifra optimalt. Lukter for litt klutsj. 
Men forbruket er hyggelig da både med å uten vogn Smile Aldri over 1 liter med vogn Very Happy..

Så mitt tips basert på erfaring er en tyngre bil. Gjerne med 4x4 å automat. Bytta til Pathfinder å du verden så behagelig med automat. Å du slipper å bekymre deg for: Kommer jeg løs på vått gress? Kommer jeg i gang igjen i denne bakken uten å ramponere klutsjen?

Dette er MINE erfaringer. Hva andre erfarer er en annen ting Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Ford Galaxy -  Hobby 650 Empty
PosteTema: Re: Ford Galaxy - Hobby 650   Ford Galaxy -  Hobby 650 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Ford Galaxy - Hobby 650
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Ford galaxy 2,3 bensin, m/aut
» Ford Galaxy 07 1,8 TDCI 125HK
» Ford S-Max
» Ford Kuga
» Ford Mondeo

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TREKKBILER-
Gå Til: