CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vegger til markise

Go down 
3 posters
AvInnlegg
amatoren
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 54
Registration date : 10.04.2013

Vegger til markise Empty
PosteTema: Vegger til markise   Vegger til markise Icon_minitimeMan 24 Jun 2013 - 9:49

Hei, er det noen som har erfaring med Fiamma Privacy Room CS Light? Det er beregnet som tilbehør for oss som ikke kjøpte Zip-markise med en gang. Blir det tett, er det enkelt å sette opp?

Jeg har akkurat solgt et "vanlig" Isabella-fortelt som kom med vogna da jeg syntes det var for mye styr å sette opp, i tillegg til at det stjal mye av lastekapasiteten i og med at det er veldig tungt.

Se en demo her: https://www.youtube.com/watch?v=5x-TBRZM_WA
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Vegger til markise Empty
PosteTema: Re: Vegger til markise   Vegger til markise Icon_minitimeMan 24 Jun 2013 - 10:30

Mangler glidelås og blir ikke like tett. Om det regner mye sideveis der du er, bør du kanskje vurdere noe annet. Da jeg leste meg opp på dette før jeg kjøpte ZIP, som for øvrig anbefales, mener jeg å huske at det var spinklere profiler i bæring av markise på den ordinære markisa...?

Men man kjører da ikke dit styggværet er? Om jeg hadde en markise uten glidelås og kom over et godt tilbud på vegger som passer til denne, ville jeg nok tatt sjansen.
Til Toppen Go down
amatoren
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 54
Registration date : 10.04.2013

Vegger til markise Empty
PosteTema: Re: Vegger til markise   Vegger til markise Icon_minitimeMan 24 Jun 2013 - 10:52

HobbyTom skrev:
Mangler glidelås og blir ikke like tett. Om det regner mye sideveis der du er, bør du kanskje vurdere noe annet. Da jeg leste meg opp på dette før jeg kjøpte ZIP, som for øvrig anbefales, mener jeg å huske at det var spinklere profiler i bæring av markise på den ordinære markisa...?

Men man kjører da ikke dit styggværet er? Om jeg hadde en markise uten glidelås og kom over et godt tilbud på vegger som passer til denne, ville jeg nok tatt sjansen.
Takk for svar, men som du ser så er det et slags "klips-system" i aluminium som klemmer veggen fast i taket, vet at det finnes system hvor veggene bare står "opp til" taket, men denne klemmer seg "rundt" det om du skjønner. Se spesielt på 2:22 til 2:32, der vises det nærbilder av dette jeg kaller "klips-system" Smile

Her er et bilde som viser hvordan sideveggen festes i dette klips-systemet:
Vegger til markise 05815_d

Og her:
Vegger til markise 05815_g

Jeg tror nok også at zip hadde vært bedre, men jeg tror ikke at jeg begynner å sy på glidelås på den markisa jeg har Laughing
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Vegger til markise Empty
PosteTema: Re: Vegger til markise   Vegger til markise Icon_minitimeMan 24 Jun 2013 - 13:36

Kikka på videoen. En langt tettere løsning enn den jeg sammenlignet med før jeg kjøpte ZIP. Da var det knyting og åpne glipper i overgangene på markisas kortsider.

Sammenlignet med ZIP vil jeg si at de nye stagene som holder kortveggene ser ut til å ha lite overlapp i skjøt. Stengene som følger med ZIP er fjærbelastede teleskopstenger med minimum 70% overlapp, og det lille skjøtestykket som ble banka fast på videoen så uhyre spinkelt ut sammenlignet med ZIP-stengene. 

Grei løsning for fastklemming av markiseduk. Om skjøtestykkene jeg nevnte begynner å svikte, vil klemmene selvsagt henge i kortsidene på markisa, men i ruskevær kan jo det være både en fordel og en bakdel. Jeg vil imidlertid tro at friksjonen mot markisa glipper før markisa eventuelt revner. Hva som er best og verst skal jeg imidlertid ikke ta høyde for.

Det så ut til å være kun strikk som holder veggene inn mot vognvegg. ZIP har rammeben fra markisekassett og ned i bakken der også, og innsydd komprimerbar polstring i kantene som ligger an mot vogn. Umiddelbart litt dårligere magefølelse for akkurat den strikken der, tror nok det vil trekke når vindkastene treffer... I tillegg vil det kanskje gnisse mer mot vogna også, sånn at det blir merker på sikt.

Det var det jeg la merke til, hvertfall. Noe av det kan kanskje være verdt å ha i bakhodet.
Til Toppen Go down
amatoren
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 54
Registration date : 10.04.2013

Vegger til markise Empty
PosteTema: Re: Vegger til markise   Vegger til markise Icon_minitimeMan 24 Jun 2013 - 13:59

Takk for utførlig svar, det du observerer er også noe av det jeg har hatt litt grubling rundt. Det ser litt spinklere ut enn zip-markisen, men er da kanskje også lettere(?). Det med at det bare er strikk som holder det inntil veggen er nok også et svakt punkt, men jeg ser at det også går an å få kjøpt stenger for å sette der for å holde det på plass i ruskevær.

Jeg tror nok ikke at jeg vil bruke dette i høststormene på mørekysten, men det kan jo gå en og annen tordenbyge i sør-Sverige på sommerstid også. Dersom noen har denne typen så hadde det vært interessant å høre hva de har å si.
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Vegger til markise Empty
PosteTema: Re: Vegger til markise   Vegger til markise Icon_minitimeMan 24 Jun 2013 - 22:00

Tror uansett at det viktigste er å sikre selve markisen, vi brukte et tykt bånd fra Fiamma med fjær i den ene enden tvers over hele markisen. Det holder i hvert fall i Sør-Sverige! Litt vann kommer det alltids inn i en sånn løsning når det regner vannrett, men da får man passe på å ikke lagre noe akkurat der det drypper.
Til Toppen Go down
amatoren
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 54
Registration date : 10.04.2013

Vegger til markise Empty
PosteTema: Re: Vegger til markise   Vegger til markise Icon_minitimeTir 2 Jul 2013 - 12:19

Da gikk jeg i anskaffelse av det, og kan melde tilbake om at det ble tett. Testet det en natt med tordenskurer og det holdt. Ikke antydning til vått bortsett fra det som hadde rent inn under teltduken på bakken, men det hedde jeg ikke unngått med noen form for telt, vil jeg tro.

Jeg gir det terningkast 6. Enkelt å raskt og sette opp samt at det holder regnet ute.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Vegger til markise Empty
PosteTema: Re: Vegger til markise   Vegger til markise Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Vegger til markise
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Montere vegger på markise
» Markise til salgs?
» Markise vs. solseil.
» markise
» Markise

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: FORTELT-
Gå Til: