CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Varmtvannbereder Hobby de luxe 2007

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Annemor

Annemor


Female
Antall Innlegg : 5
Registration date : 02.07.2013

Varmtvannbereder Hobby de luxe 2007 Empty
PosteTema: Varmtvannbereder Hobby de luxe 2007   Varmtvannbereder Hobby de luxe 2007 Icon_minitimeTir 2 Jul 2013 - 3:43

Hei,

Har akkurat meldt meg inn som medlem her og er blodfersk som campingvogn eier.

jeg leste gjennom forumet i full fart ,men kunne ikke finne direkte svar på følgende spørsmål.
Fint om noen gidder å svare på sikkert helt oppplagte ting Smile

Da vi fylte drikkevann i vogna i dag begynte jeg å lure på praktiske ting angående varmvannsberederen. Leste bruksanvisninga opp og i mente, men ble ikke så mye smartere....desverre.
Hva er riktig fremgangsmåte for å få varmt vann?... fylle vanntanken, slå på varmtvannberederen på panelet, åpne vamtvannskranen og vente på varmt vann?....eventuelt vente litt med det siste...? Er redd for at berederen kan bli ødelagt om dette ikke gjøres korrekt, at berederen overopphetes tørr osv

Det andre vi oppdaget var at vannmåleren ikke viste riktig mengde vann, kun 2-3 lys ved full tank. Ser at dette er et veldig vanlig fenomen. Nå har vi tre måneders bruktgaranti på vogna. Har vi "krav" på å eventuelt få byttet til en flotørsensor i tanken? ( skal jo spørre men...)

Blir veldig glad for svar!

Annemor
Til Toppen Go down
Gunnar H.
CAMPER
CAMPER
Gunnar H.


Male
Antall Innlegg : 42
Age : 53
Localisation : Aure, Nordmøre
Registration date : 29.06.2010

Varmtvannbereder Hobby de luxe 2007 Empty
PosteTema: Re: Varmtvannbereder Hobby de luxe 2007   Varmtvannbereder Hobby de luxe 2007 Icon_minitimeTir 2 Jul 2013 - 5:22

Hallo !!

Jeg må først spørre om det er Truma eller alde i vogna di ?? Men går her ut fra at det er truma.


Varmtvann:
1. Sjekk at tømmeventilene på varmtvannsbereden er stengt. (Får håpe de har stått åpne i vinter og at tanken har vert drenert, hvis ikke kan den ha sprukket.)

2. Åpne for varmtvann på alle armaturer du har det på, og kjør slik til du har fått vann ut. Kjør til luften er borte. Samtidig med dette ville jeg overvåket varmtvannsberederen og sett at det ikke lekker vann der, i tilfelle den skulle ha frosset i stykker i vinter. Man vet aldri. Hvis det lekker, må du være kjapp å slå av vannkranene og løfte vannpumpen opp av vannet. Hvis ikke kan hevertvirkningen tømme vanntanken. Har nemlig egen erfaring med dette.Sad 

3. Da er det klart for å slå på varmtvannsberederen på panelet. Altså, det må være fylt vann i berederen før du setter på varmen.

Nå vil du forhåpentligvis få varmt vann etter en stund Smile  . Men husk å tøm / drener denne før frosten kommer. Åpne begge dreneringsventiler ved berederen.

Vannmåler:
Jeg har hatt en hobby 2008 modell med samme "problem". Tok det opp med forhandleren og påstod det var feil med måleren Mad . Jeg fikk da svar tilbake at det ikke var feil. Det var bare at vennet vi hadde i Norge var så rent at den ikke fungerte helt her. Ledningesevnen var for lav.
For å sjekke dette ut skulle jeg ha litt salt i vannet, og etter et par t-skjeer med salt på full tank lyste alle lysene. Kjente ingen smak på vannet for det. Men det var bare et tips for å sjekke om det er likt hos deg. Han sa at hvis jeg reiste nedover europa, ville dette fungere.

Håper dette ga noen svar, og at du får noen fine turer med vogna di. Lykke til.Very Happy
Til Toppen Go down
Annemor

Annemor


Female
Antall Innlegg : 5
Registration date : 02.07.2013

Varmtvannbereder Hobby de luxe 2007 Empty
PosteTema: Re: Varmtvannbereder Hobby de luxe 2007   Varmtvannbereder Hobby de luxe 2007 Icon_minitimeTir 2 Jul 2013 - 13:33

Tusen takk! Dette var virkelig nyttig. Jeg mener bestemt at det er en Truma, så dette er nok riktig.
Skal ut og putte salt i tanken nå Smile
Til Toppen Go down
Gunnar H.
CAMPER
CAMPER
Gunnar H.


Male
Antall Innlegg : 42
Age : 53
Localisation : Aure, Nordmøre
Registration date : 29.06.2010

Varmtvannbereder Hobby de luxe 2007 Empty
PosteTema: Re: Varmtvannbereder Hobby de luxe 2007   Varmtvannbereder Hobby de luxe 2007 Icon_minitimeTir 2 Jul 2013 - 17:19

Det er bra.

Har vert koselig med tilbakemelding på både tankmåler og varmtvann om det går i orden eller ikke. Håper alt funker.
Til Toppen Go down
Annemor

Annemor


Female
Antall Innlegg : 5
Registration date : 02.07.2013

Varmtvannbereder Hobby de luxe 2007 Empty
PosteTema: Re: Varmtvannbereder Hobby de luxe 2007   Varmtvannbereder Hobby de luxe 2007 Icon_minitimeTir 2 Jul 2013 - 17:30

Nå har vi fått både varmt vann, og måleren ser ut til å fungere!
Det ble heller ikke problemer med lekkasje.
Det har kun vært en eier tidligere, og vogna har etter sigende vært parkert inne i vinterhalvåret. Den er utrolig pent brukt.
Vi benyttet oss av Stjørdal Caravan AS som forhandler, og de har gått gjennom vogna for å sjekke feil. Varmekolben i Trumaen ble skiftet, og begge takviduene ble skiftet.

Takk for gode tips!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Varmtvannbereder Hobby de luxe 2007 Empty
PosteTema: Re: Varmtvannbereder Hobby de luxe 2007   Varmtvannbereder Hobby de luxe 2007 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Varmtvannbereder Hobby de luxe 2007
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» 86' Hobby de luxe
» Hobby 540 UK de luxe selges
» Hobby 545 De luxe (kmfe) 3 barnekøyer
» Hobby 2007- sprekkdannelser
» Utelys over døra - Hobby 560 kmfe de luxe (2005)!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: