| Alko Delta aksling, dekkslitasje | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
joka DIREKTØR!
Antall Innlegg : 777 Age : 59 Localisation : Ibestad / Troms Registration date : 17.06.2007
| Tema: Alko Delta aksling, dekkslitasje Ons 3 Jul 2013 - 21:12 | |
| vogna mi har en slik delta aksel, hjulene fjærer vel ikke helt i "vinkel" .. ser nå at dekkene slites på yttersida (mest på høyre side) er det mulig å justere hjulvinklene på en campingvogn? dekkene på vogna er inne i sin tredje sesong ca 8 - 10 000 km, og må nok byttes til neste år.. ny aksling koster vel skjorta. så dekkskift hvert 3. år er vel det som må til | |
|
| |
johan_a CARAVANER
Antall Innlegg : 89 Localisation : Steinkjer Registration date : 02.12.2011
| Tema: Re: Alko Delta aksling, dekkslitasje Ons 3 Jul 2013 - 21:41 | |
| Ja det er muligheter for å justere på mange akslinger. Men det kan også være påkrevd med oppvarming av akslingen for å få den rettet. Det har jeg sett på www.campingferie.dk mener jeg. Men kjenner ikke den Delta-akslingen spesielt og kan ikke si om det lar seg gjøre på den. Rådfør deg ev. med Williams caravan eller Sørlandets caravansenter. En av de kan kanskje hjelpe deg videre. | |
|
| |
petter34 ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 407 Registration date : 09.06.2010
| Tema: Re: Alko Delta aksling, dekkslitasje Tor 4 Jul 2013 - 11:43 | |
| - joka skrev:
- vogna mi har en slik delta aksel, hjulene fjærer vel ikke helt i "vinkel" .. ser nå at dekkene slites på yttersida (mest på høyre side) er det mulig å justere hjulvinklene på en campingvogn?
dekkene på vogna er inne i sin tredje sesong ca 8 - 10 000 km, og må nok byttes til neste år..
ny aksling koster vel skjorta. så dekkskift hvert 3. år er vel det som må til
har noe av det samme på min adria med delta aksel. Gått ca 1200 mil. Mest på høyre side. | |
|
| |
joka DIREKTØR!
Antall Innlegg : 777 Age : 59 Localisation : Ibestad / Troms Registration date : 17.06.2007
| Tema: Re: Alko Delta aksling, dekkslitasje Ons 24 Jul 2013 - 18:53 | |
| jeg har nå målt litt.. med en lekter mot dekket og målebånd inn mot ramma. toe in: venstre side 1 mm, høyre side 10 mm dette er jo ikke noen nøyaktig måling, men fikk jo indikasjon på at det ikke er som det burde være. dekkene er noe taiwan greier: Duro Cargoprima 195/70-15C lastkode 104 lufttrykk bruker jeg max dekkene tåler 65 psi, bilde av dekkene på facebook fant jeg et verksted i nærheten som retter akslinger med induksjonsvarme. K. Simonsen Storbilsenter As , Harstad https://www.facebook.com/storbilsenterskal ta kontakt med senere i høst, forhåpentlig så fikser de problemet en delta aksel vil vel slite dekkene litt mer på utsiden ? sitat alko.com: Euro Delta Axle for perfect handling The Euro Delta Axle ensures that the outside wheel always resists the centrifugal force encountered when you take a corner or the vehicle rolls, pushing the car back in. | |
|
| |
Mr.Vikebø CARAVANER
Antall Innlegg : 131 Age : 42 Localisation : Meland(Nordhordland) Registration date : 14.08.2011
| Tema: Re: Alko Delta aksling, dekkslitasje Tor 25 Jul 2013 - 8:52 | |
| Kan hende akselen stål litt skjevt, så om akselen kan trekkes litt bakover på høyre side så vil du eventuellt rette spissingen slik at du kommer ned i toe-in på 4,5 mm pr side. Men fremdeles er det mye, ville sagt at det maks burde være 4-5mm spissing totalt. | |
|
| |
joka DIREKTØR!
| Tema: Re: Alko Delta aksling, dekkslitasje Ons 25 Sep 2013 - 17:20 | |
| nå er akslingen fikset total toe in var faktisk 19,5 mm, etter justering: 1,7 mm 0,6 på venstre og 1,2 på høyre.. litt mer på høyresiden pga veiene buer litt. kostnad 3177 kr (2,5 time) tallene i parantes er før justering | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13248 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Alko Delta aksling, dekkslitasje Ons 25 Sep 2013 - 18:55 | |
| Hvordan utføres søke rettingen? Rå makt? _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
joka DIREKTØR!
| Tema: Re: Alko Delta aksling, dekkslitasje Ons 25 Sep 2013 - 19:55 | |
| | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Alko Delta aksling, dekkslitasje | |
| |
|
| |
| Alko Delta aksling, dekkslitasje | |
|