CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 2012 Hobby koker batteriet

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Roansa




Antall Innlegg : 4
Registration date : 07.07.2013

2012 Hobby koker batteriet Empty
PosteTema: 2012 Hobby koker batteriet   2012 Hobby koker batteriet Icon_minitimeSøn 7 Jul 2013 - 0:42

Har ei 2012 Hobby Premium 560 CFe. Oppdaget i dag drittlukt i vogna, viser seg at batteriet kokes sikkelig. Det var så varmt at jeg ikke kunne ha hånden på det. Har tatt ut batteriet nå og målt det, det er av typen AGM og har en hvilespenning på 12,83volt noe som skal være normalt. Hva kan problemet være?


Sist endret av Roansa den Man 8 Jul 2013 - 0:19, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

2012 Hobby koker batteriet Empty
PosteTema: Re: 2012 Hobby koker batteriet   2012 Hobby koker batteriet Icon_minitimeSøn 7 Jul 2013 - 13:49

Feil lader til agm batteri.
Til Toppen Go down
Roansa




Antall Innlegg : 4
Registration date : 07.07.2013

2012 Hobby koker batteriet Empty
PosteTema: Re: 2012 Hobby koker batteriet   2012 Hobby koker batteriet Icon_minitimeSøn 7 Jul 2013 - 14:18

Tvilsomt, vi har brukt samme lader og batteri smertefritt i over 1år og alt er orginalt fra Hobby/norsk forhandler.
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

2012 Hobby koker batteriet Empty
PosteTema: Re: 2012 Hobby koker batteriet   2012 Hobby koker batteriet Icon_minitimeSøn 7 Jul 2013 - 14:24

Ok, men det at du har klart det i et år betyr ikke at det er riktig lader av den grunn. Det er først når Agm batteriet blir fullladet at problemet kommer, fordi spenningen i en vanlig lader da ikke endrer seg. Det kan da være at du har hatt litt forbruk på batteriet hele tiden som har gjort at det ikke har blitt fullladet og ikke merket problemet. Eller ikke fysisk tatt på batteriet og sjekket temp før du gjorde det nå.
Vanskelig å si 100% hva som er feilen, men alle Hobbyer jeg har sett har ikke en lader som er riktig for Agm.
Til Toppen Go down
Roansa




Antall Innlegg : 4
Registration date : 07.07.2013

2012 Hobby koker batteriet Empty
PosteTema: Re: 2012 Hobby koker batteriet   2012 Hobby koker batteriet Icon_minitimeSøn 7 Jul 2013 - 15:10

Ja fullt mulig. Men da har norsk forhandler montert noe livsfarlig vogna og sikkert i mange flere enn min. Ikke bra.
Batteriet var så varmt at plastikken er deformert.
Til Toppen Go down
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

2012 Hobby koker batteriet Empty
PosteTema: Re: 2012 Hobby koker batteriet   2012 Hobby koker batteriet Icon_minitimeSøn 7 Jul 2013 - 18:14

Jeg vet ikke hva en vanlig lader som Breda referer til er, men om du har en Mascot, CTEK eller lignende så har den forskjellige modi der spenningen og ampere endres etter batteriets spenning.

Nå kan det jo være så enkelt at det er oppstått en feil på laderen, ikke verre enn det. Eller at det er feil på batteriet.
Sjekk om det er en 3 eller5-stegs lader, hvis det er det så er det også en lampe/diode som lyser for de forskjellige modiene. Eller som på en Mascot: en diode/lampe som skifter mellom 3 forskjellige farger.

Prøv å koble laderen på bilbatteriet i en kort periode og se hva som skjer, men ikke forlat laderen uten å ha kontroll. Og mål ladespenningen og se om den er litt over 14V. Er ladespenningen langt over 14,5V (cirka) så koble den fra øyeblikkelig. Da må du kjøpe deg en ny lader, Mascot 15-20A er passe for de fleste batteri. Men sjekk at den er mulig å bruke på AGM og GEL, da kan du være sikker på å ha laderen i mange år.

Men det er slett ikke utenkelig at det er noe galt med batteriet ditt. Om du har mulighet ta det til et verksted som kan kjøre en test for deg. Så får du sjekket dette også.

Ikke skyld på forhandler før du har funnet ut hva som er feil, det er da slett ikke sjelden at det oppstår feil på elektriske/elektroniske gjenstander, og ikke minst batterier.
Til Toppen Go down
Roansa




Antall Innlegg : 4
Registration date : 07.07.2013

2012 Hobby koker batteriet Empty
PosteTema: Re: 2012 Hobby koker batteriet   2012 Hobby koker batteriet Icon_minitimeSøn 7 Jul 2013 - 20:34

Skylder ikke på noen foreløpig, sier bare visst det er slik Breda sier, så er det forhandler som har montert feil batteri.
Laderen er en standard Dometic lader, vet ikke om den er beregnet for AGM eller ikke. Skal ringe forhandler i morgen.
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

2012 Hobby koker batteriet Empty
PosteTema: Re: 2012 Hobby koker batteriet   2012 Hobby koker batteriet Icon_minitimeSøn 7 Jul 2013 - 21:58


Jeg har denne laderen, du har vel kanskje den samme?

https://2img.net/r/ihimg/a/img818/2797/p1020917z.jpg
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

2012 Hobby koker batteriet Empty
PosteTema: Re: 2012 Hobby koker batteriet   2012 Hobby koker batteriet Icon_minitimeSøn 7 Jul 2013 - 22:23

johan_a skrev:
Jeg vet ikke hva en vanlig lader som Breda referer til er, men om du har en Mascot, CTEK eller lignende så har den forskjellige modi der spenningen og ampere endres etter batteriets spenning.
Ingen Hobby har mascot eller ctek med agm modus orginalt. Han snakker om vognas orginale lader. Da havner vi på det som jeg kaller en vanlig lader, med konstant ladespenning hele tiden, noe agm ikke skal ha. Da koker agm, når det er fullt.

Roansa skrev:
Skylder ikke på noen foreløpig, sier bare visst det er slik Breda sier, så er det forhandler som har montert feil batteri.
Laderen er en standard Dometic lader, vet ikke om den er beregnet for AGM eller ikke. Skal ringe forhandler i morgen.
Og det er viktig. Ikke skylde på noen før det er feilsøkt og funnet årsak. Det kan selvfølgelig være noe annet galt, men en standard Hobby lader skal ikke ha et agm batteri, så da ser jeg på det som den mest sannsynlige feilen, så lenge du sier at det koker.

Harald- skrev:

Jeg har denne laderen, du har vel kanskje den samme?
https://2img.net/r/ihimg/a/img818/2797/p1020917z.jpg
Ja, den ladern der er velkjent for mange, og skal ikke lade noe agm batteri.

Til Toppen Go down
Sponsored content





2012 Hobby koker batteriet Empty
PosteTema: Re: 2012 Hobby koker batteriet   2012 Hobby koker batteriet Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
2012 Hobby koker batteriet
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hobby 650 2012 modell TFT E-445 panel
» Hobby med ny serie i 2012
» 2012 Hobby 720, hvor er kontakt til gulvvarme ??
» 2012 Hobby 720, hvor er kontakt til gulvvarme ??
» Ettermontere 12v batteri i hobby 2012

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: