| Hvordan måler man ladespenning? | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
Grevling CAMPER
Antall Innlegg : 39 Registration date : 07.07.2013
| Tema: Hvordan måler man ladespenning? Tir 16 Jul 2013 - 13:46 | |
| Hvordan måler man ladespenning når vognets batteri lades fra vognets 220 volt laderen?
| |
|
| |
jafo CARAVANER
Antall Innlegg : 67 Age : 54 Localisation : Langhus Registration date : 01.07.2013
| Tema: Re: Hvordan måler man ladespenning? Tir 16 Jul 2013 - 13:56 | |
| Du setter voltmeteret rett på polene på batteriet. På blybatterier er optimal ladespenning vanligvis 14,4V. Fulladet batteri skal gi 12.7V
Usikker på om nyere batterier har annen ladespenning og hva spenning ved eventuell vedlikeholdslading ligger på. | |
|
| |
Grevling CAMPER
| Tema: Re: Hvordan måler man ladespenning? Tir 16 Jul 2013 - 17:47 | |
| Spenningen er 12,82 volt målt over polene mens laderen er påslått. Batteriet har stått på lading i nesten en uke. Dette virker ikke allverden, men kanskje jeg måler spenningen på feil måte.
| |
|
| |
jafo CARAVANER
Antall Innlegg : 67 Age : 54 Localisation : Langhus Registration date : 01.07.2013
| Tema: Re: Hvordan måler man ladespenning? Tir 16 Jul 2013 - 18:16 | |
| Hvis du kobler av laderen og lar det gå en 10-20 minutter og spenningen ikke er langt unnna 12,7 er alt OK. Hvis det er en inteligent lader du har vil den redusere "trykket" når batteriet er fullt og gå over i en vedlikeholdsmodus.
Over polene er riktig.
Hvis derimot laderen eller batteriet er defekt/dårlig kan det være den ikke klarer å gi mer enn 12,8. Som nevnt over: koble fra laderen (og la batteriet "stabilisere" seg) og mål spenningen. | |
|
| |
Grevling CAMPER
| Tema: Re: Hvordan måler man ladespenning? Ons 17 Jul 2013 - 13:13 | |
| Jeg koblet fra laderen og ventet 20 minutter. Batteriet målte da 12,78 volt. Høres dette bra nok? Jeg spør fordi jeg vurdere å bytte ut laderen til en som er helautomatiske. Den nåværedene lader må slås på manuelt, man må da velg bil eller MC- batteri og når batteriet er fullladet slås av laderen, så man må da velger vedlikeholdslading. Laderen ligger dårlig tilgjengelig i et lavt mørkt skap. Alt i alt, mye arbeid som kan fort glemmes når vi nyter campinglivets gleder. Jeg vurdere denne 10 ampere automatiske lader fra Biltema: Automatisk batterilader som koster kr. 500. Det samme lader kan fås i 20 ampere og koster da kr. 800. Jeg tror den 10 A versjon holder lenge, hva synes du? | |
|
| |
Tasle MODERATOR
Antall Innlegg : 1477 Localisation : Tromsø Registration date : 09.01.2008
| Tema: Re: Hvordan måler man ladespenning? Ons 17 Jul 2013 - 13:20 | |
| 10 A kan enten lade batteriene, eller dekke et strømbehov på 120 W ca, uten å tappe batteriet. Du får gjøre et overslag om du har så mye forbruk som 120 W når vogna brukes. Kommer du over 120 W er nok den litt større laderen (20 A) å foretrekke om du kombinerer både lading og forbruk.
... bare som en generell betraktning... _________________ Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt. Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna). Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
| |
|
| |
jafo CARAVANER
| Tema: Re: Hvordan måler man ladespenning? Ons 17 Jul 2013 - 13:26 | |
| 12,78 høres veldig bra ut, en Ctek lader du har?
Som nevnt av Tasle: 10 ampere holder til 120W (P=U*I, effekt er lik spenning ganger strøm) Så trekker du mer enn 120W kontinuerlig vil du tappe batteriet (eller at laderen blir veldig varm, som jo kan skje med Biltema's greier) Hvis du ikke har "flesket til" er nok Ctek'en (?) din på rundt 5A.
Stort sett synes jeg Biltemas greier er "greit nok", men de minste modellene opplever jeg ofte som litt underdimensjonerte, slik at det blir varmegang og/eller kort levetid. | |
|
| |
Fludium
Antall Innlegg : 19 Age : 44 Localisation : Kongsberg Registration date : 17.07.2013
| Tema: Re: Hvordan måler man ladespenning? Ons 17 Jul 2013 - 14:59 | |
| Jeg ville vurdert en litt større lader. Både med tanke på annen bruk og som jafo nevner ovenfor... litt bedre kvalitet og lengre levetid | |
|
| |
Grevling CAMPER
| Tema: Re: Hvordan måler man ladespenning? Ons 17 Jul 2013 - 18:55 | |
| Vi, det vi si kona og meg, har kjøpt en 14 år gamle Caravelair. Vogna har begrenset strømforbrukende utstyr, iallefall på 12 volt. Den har innvendig belysningen der alle halogenpærer er skiftet til LED-pærer, i tillegg er det vannpumper og ikke noe mer.
Den forrige eier satt inn et nytt 100 Ah fritidsbatteri i vår så når det er fullladet bør det være plenty med strøm for noen kvelder med villcamping. Vi har ikke tenkt å montere TV, vi ser nesten ikke på det hjemme og ser ingen vits å bruke penger på et fjernsyn til vogna siden vi klarer ellers å underholde oss selv om kveldene. Jeg har tenkt å montere en bilradio av den moderne type med DAB og USB-inngang fordi vi er glad i musikk begge to.
Synes dere at Biltemas 20 ampere batterilader er et bedre kjøp enn deres 10 ampere? Prisforskjell er kr. 300, men for min del en ladetid av fem timer kontra en ladetid av ti timer for et helt flat batteri betyr ikke så mye. Man har normalt adgang til 220 volt på en campingplass og man tilbringer gjerne en hel natt så jeg ser ikke den helt stor behov for en 20 ampere lader av det grunn. Selfølgelig om en 20 ampere lader har lengre levetid enn en 10 ampere lader kan jeg godt kjøpe den bare av det grunn. | |
|
| |
Grevling CAMPER
| Tema: Re: Hvordan måler man ladespenning? Ons 17 Jul 2013 - 19:03 | |
| - jafo skrev:
- 12,78 høres veldig bra ut, en Ctek lader du har?
Som nevnt av Tasle: 10 ampere holder til 120W (P=U*I, effekt er lik spenning ganger strøm) Så trekker du mer enn 120W kontinuerlig vil du tappe batteriet (eller at laderen blir veldig varm, som jo kan skje med Biltema's greier) Hvis du ikke har "flesket til" er nok Ctek'en (?) din på rundt 5A.
Stort sett synes jeg Biltemas greier er "greit nok", men de minste modellene opplever jeg ofte som litt underdimensjonerte, slik at det blir varmegang og/eller kort levetid. Vognet har en transformator 220 - 12 volt så laderen kan få lov til å fungerer som en batterilader. Jeg tror ikke vognets lader er en C-tek. Det er ikke noe navn på den, og den er mindre enn ett år gamle. Tror du den 20 Ampere utgave av Biltemas lader er bedre egnet til campingbruk? | |
|
| |
jafo CARAVANER
| Tema: Re: Hvordan måler man ladespenning? Ons 17 Jul 2013 - 23:08 | |
| Det blir jo bare synsing, men mitt intrykk av Biltemas minste modeller er at de virkelig er tynet på alt av komponenter for at det skal bli så billig som mulig. 20A modellen vil ha mulighet for å lede bort 100% mere varme, slik at den trolig vil gå kaldere, ved samme belastning. (og hvis den står på et trangt sted er varmeutviklig et vesentlig poeng, IMO)... | |
|
| |
HobbyTom ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 453 Age : 50 Localisation : Trøndelag Registration date : 13.10.2008
| Tema: Re: Hvordan måler man ladespenning? Tor 18 Jul 2013 - 10:20 | |
| Jeg har mye Biltema-utstyr, og anbefaler gjerne dette der jeg synes det er valuta for pengene.
Men etter å ha prøvd tre Biltemaladere til campingvogn og båt, konkluderte jeg med at den første på 15A startet kjølevifte straks den ble belastet. Og internvifta bråka så mye at vi ble vekket av den om natta, om noen av ungene gikk på do... Derfor byttet jeg til den største automatiske laderen fra Biltema, 20 eller 25A. Men denne var død ved utpakking. Så tilbake til butikken, og fikk en ny. Der vifta støya like mye som på 15A, og gikk kontinuerlig...
Endte opp med en Ctek MXS25 til vogna og en M300 til båten. | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Hvordan måler man ladespenning? | |
| |
|
| |
| Hvordan måler man ladespenning? | |
|