CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Hobby VS Knaus

Go down 
+6
Ykarlsen
Åge P
Kjellove
Mr.Vikebø
Fludium
AndersW
10 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Antall Innlegg : 480
Registration date : 16.07.2013

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeMan 29 Jul 2013 - 9:32

Vi har så smått begynt å lete etter vogn og er ute etter noe som passer for en familie på fire (barn på 2 og 4 år) og samtidig er grei å dra på. Vogna bør være fra 550 til 650 i lengde. Syns køyeløsningen som finnes hos både knaus og hobby, altså kombinasjonen dobbelseng bak med liten sittegruppe og køyer ser best ut for vår del, og her virker det som om begge merker har noenlunde samme løsning.

Vi låg i en hobby 560 fra 99 med denne løsningen nå i helga, og det fungerte greit, men jeg ble nærmest skremt over hvor elendig kvaliteten virket på innredningen. Det føltes ikke særlig solid. Hvordan er kvaliteten hos Knaus i forhold?

Budskjettet er på ca 80000 og vi vil ha nyest mulig vogn. Andre merker er også aktuelle, og jeg setter stor pris på andre tips. Merker at det er mye å sette seg inn i.

Er det mer fornuftig å gå for eldre Kabe eller Solifer (har inntryk av at disse har bedre kvalitet) til samme pris kontra nyere Hobby?
Vi må ha ny bil før vi kjøper vogn for den vi har nå trekker bare 1375kg. Jeg vurderer V70 med 166hk diesel. Tror den drar rundt 1900.

Til Toppen Go down
Fludium

Fludium

Male
Antall Innlegg : 19
Registration date : 17.07.2013

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeMan 29 Jul 2013 - 9:49

Ta en kikk på Adria vogner eller Fendt. De har etter min mening gode familievogner. Mye vogn for pengene...

Knallfornøyd med min 563 PT...
Til Toppen Go down
Mr.Vikebø
CARAVANER
CARAVANER
Mr.Vikebø

Male
Antall Innlegg : 131
Registration date : 14.08.2011

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeMan 29 Jul 2013 - 9:56

Utfra hvilken v70 du ser på (163 D5) så er det vel fra 2002-2007 du tenker på. Den trekker maks 1800 kg. V70II kan vel trekke 2000 kg om jeg ikke bommer helt. Vi har en 2006 hobby 560, denne virker ok sammenskrudd. Fendt er en dyrere variant av Hobby, men anbefalingen er ganske grei ; kikk litt rundt, se hos forhandlere og føl på vognene før du kjøper.
Til Toppen Go down
Kjellove

Male
Antall Innlegg : 6
Registration date : 27.07.2013

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeMan 29 Jul 2013 - 10:04

Vi har Knaus 580, er 2 voksene og 2 barn vi også, og klarer oss godt i denne vognen. Syns løsningen med dobbelseng og 2 køyer bak er helt greit. Eneste minus med dette er att alle sover på samme rom.

Ellers syns jeg att kvaliteten på vognen er bra, ikke hatt noen problemer med innredningen vi vertfall, og vi bruker veldig mye, både sommer og vinter.

Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeMan 29 Jul 2013 - 11:30

Kjellove skrev:
Vi har Knaus 580, er 2 voksene og 2 barn vi også, og klarer oss godt i denne vognen. Syns løsningen med dobbelseng og 2 køyer bak er helt greit. Eneste minus med dette er att alle sover på samme rom.

Ellers syns jeg att kvaliteten på vognen er bra, ikke hatt noen problemer med innredningen vi vertfall, og vi bruker veldig mye, både sommer og vinter.

Enig i dette, men finnes det bedre ordninger i denne størrelsen? Alternativet er vel Hobby 650 Kfu eller kmfe? I sistnevnte som har sittegruppe i midten så er vel plassen noe dårligere? Dette er vel også en vogn på 2000kg så her må vi opp i størrelse på bil. Volvoen jeg siktet til er forrige gen. V70 ja. Budskjett på bil er rundt 130000. Fortrinnsvis stasjonsvogn, men jeg ser det er lite å velge i om man skal dra så mye.
Til Toppen Go down
Fludium

Fludium

Male
Antall Innlegg : 19
Registration date : 17.07.2013

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeMan 29 Jul 2013 - 11:48

Ford Mondeo har 2000kg også. Men med 1900kg vogn blir det ikke mye du skal ha i vogna før det begynner å butte litt.... Eller?
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeMan 29 Jul 2013 - 12:03

Fludium skrev:
Ford Mondeo har 2000kg også. Men med 1900kg vogn blir det ikke mye du skal ha i vogna før det begynner å butte litt.... Eller?

Ja, det blir kanskje litt snaut. Itillegg er det vel en fordel om bil er like tung, eller tyngre enn vogn? Mondeo er også ett alternativ og 140hk diesel trekker 2000kg.

Hobby 610 er en størrelse som ser ut til å være midt i blinken. Vekt er 1650, så her er det mer å gå på. Det hadde vært enfordel med to sittegrupper, men det har jeg ikke funnet på noen 610'er. Denne (Fendt): såg også veldig grei ut, men her mangler det sengeplasser: http://www.finn.no/finn/car/caravan/object?finnkode=42574568 Finner lite Fendt og Adria i denne prisklassen på finn.

Sist endret av AndersW den Man 29 Jul 2013 - 12:09, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Mr.Vikebø
CARAVANER
CARAVANER
Mr.Vikebø

Male

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeMan 29 Jul 2013 - 12:08

AndersW skrev:
Kjellove skrev:

Enig i dette, men finnes det bedre ordninger i denne størrelsen? Alternativet er vel Hobby 650 Kfu eller kmfe? I sistnevnte som har sittegruppe i midten så er vel plassen noe dårligere? Dette er vel også en vogn på 2000kg så her må vi opp i størrelse på bil. Volvoen jeg siktet til er forrige gen. V70 ja. Budskjett på bil er rundt 130000. Fortrinnsvis stasjonsvogn, men jeg ser det er lite å velge i om man skal dra så mye.

Har denne som bensiner, drar samme med diesel, 1800 kg. Hobby 610 er vel maks på denne bilen, eller vogn med maks 1800.
vi vurderte Knaus 580, helt kurrant vogn det også. For vår del så var det avgjørende å ikke ha midtsitter pga tranghet. På en annen side sitter man mest ute i sommersola Smile
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeMan 29 Jul 2013 - 12:19

Mr.Vikebø skrev:
AndersW skrev:
Kjellove skrev:

Har denne som bensiner, drar samme med diesel, 1800 kg. Hobby 610 er vel maks på denne bilen, eller vogn med maks 1800.
vi vurderte Knaus 580, helt kurrant vogn det også. For vår del så var det avgjørende å ikke ha midtsitter pga tranghet. På en annen side sitter man mest ute i sommersola Smile

Knaus 580 med køy, dobbelseng og liten sittegruppe bak er vel den vogna som frister mest akkurat nå. Denne har en genial løsning samtidig som er grei å kjøre med. Vi hadde som nevnt en natt i Hobby 560 med tilsvarende løsning og det fungerte greit,men det er klart at det ikke er ideelt når ungene er små og en er livredd for å vekke dem, hehe. Eventuelt er det jo bare å re opp rundsitteren.
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P

Male
Antall Innlegg : 411
Registration date : 11.09.2009

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeMan 29 Jul 2013 - 12:22

AndersW skrev:

Hobby 610 er en størrelse som ser ut til å være midt i blinken. Vekt er 1650, så her er det mer å gå på. Det hadde vært enfordel med to sittegrupper, men det har jeg ikke funnet på noen 610'er. Denne (Fendt): såg også veldig grei ut, men her mangler det sengeplasser: http://www.finn.no/finn/car/caravan/object?finnkode=42574568 Finner lite Fendt og Adria i denne prisklassen på finn.

Hobby 610 får de med 2 sittegrupper. Men er ikke mange av de på finn.
Jeg hadde det på min 2007 mod. 610 UFK.
Fant denne 560`n med samme planløsning:  
http://www.finn.no/finn/car/caravan/object?finnkode=39849761

Forskjellen på den 560`n og 610`n  er minimale, mener det bare er kjøkkenbenken som er litt lengre, Stuedel og soveromsdelen er omtrent like stor på begge to.  

Jeg trakk den med 2 stk volvo v70. En bensiner på 170hk og en diesel på 163hk. Bensineren gikk greit, mens dieselen var fantastisk med vognen på slep.
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeMan 29 Jul 2013 - 12:28

Åge P skrev:
AndersW skrev:

Hobby 610 får de med 2 sittegrupper. Men er ikke mange av de på finn.
Jeg hadde det på min 2007 mod. 610 UFK.
Fant denne 560`n med samme planløsning:  
http://www.finn.no/finn/car/caravan/object?finnkode=39849761

Forskjellen på den 560`n og 610`n  er minimale, mener det bare er kjøkkenbenken som er litt lengre, Stuedel og soveromsdelen er omtrent like stor på begge to.  

Jeg trakk den med 2 stk volvo v70. En bensiner på 170hk og en diesel på 163hk. Bensineren gikk greit, mens dieselen var fantastisk med vognen på slep.

Takker for tips:) Denne såg veldig fin ut, og forskjellen mellom denne og en tilsvarende Knaus 580 kan umulig være store rent plassmessig. Finnes det vogner (Opp til 650) med samme løsning som denne: http://www.finn.no/finn/car/caravan/object?finnkode=42574568 men med køyeløsning bak? Det måtte jo vært det ultimate. To sittegrupper pluss soveavdeling.
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeMan 29 Jul 2013 - 18:48

Er det noen som vet hva man kan få for en velholdt Hobby Land house 750 UML 2002 modell? Er disse lette å selge? Vogna er til salgs med fast plass, og jeg er interessert i plassen og ikke vogna.
Til Toppen Go down
Mr.Vikebø
CARAVANER
CARAVANER
Mr.Vikebø

Male

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeMan 29 Jul 2013 - 21:12

Landhaus er vel helst av interesse for de som skal ha fast plass, og kjøper man brukt så blir det vel helst med plassen også. Så stiller meg litt tvilende til det :/
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeMan 29 Jul 2013 - 21:27

Mr.Vikebø skrev:
Landhaus er vel helst av interesse for de som skal ha fast plass, og kjøper man brukt så blir det vel helst med plassen også. Så stiller meg litt tvilende til det :/

Tenkte meg det. Den sto tidligere i 180000, men selger er villig til å gå ned til 150000. Er svært interessert i plassen, men vil ikke betale mye for kun plass. Vogna er for dyr for oss nå.
Til Toppen Go down
Ykarlsen
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 75
Registration date : 15.02.2012

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeTir 30 Jul 2013 - 0:52

Kjøp den vogna dere mener passer best til formålet Wink
Vi har ei vogn med eget soverom til de voksne, det kommer vi ikke til å gi bort på framtidige vogner.
Noen syns at det er ok at alle deler soverom, vi vil ikke det. Men da må man velge noen kompromisser totalt sett.
Barna vokser fort til info, det merker vi på våre 4..
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeTir 30 Jul 2013 - 7:58

Ykarlsen skrev:
Kjøp den vogna dere mener passer best til formålet Wink
Vi har ei vogn med eget soverom  til de voksne, det kommer vi ikke til å gi bort på framtidige vogner.  
Noen syns at det er ok at alle deler soverom, vi vil ikke det.  Men da må man velge noen kompromisser totalt sett.
Barna vokser fort til info,  det merker vi på våre 4..

Jeg er enig, men da bør vi vel gå opp i størrelse til for eksempel Hobby 650 Kmfe?. Sånn prismessig og som førstevogn syns jeg noe rundt 560 og 580 er en fornuftig start, og de fleste av disse bør vel kunne kjøres på klasse B? Løsning skal jeg kunne finne frem til selv, men setter likevel stor pris på tips fra folk som har erfaring:) For en fersking så er det ikke så lett å vite hva som er "problemvogner" eller gode vogner som holder, og allke tips mottas med takk:)
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P

Male
Antall Innlegg : 411
Registration date : 11.09.2009

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeTir 30 Jul 2013 - 8:51

AndersW skrev:

Sånn prismessig og som førstevogn syns jeg noe rundt 560 og 580 er en fornuftig start, og de fleste av disse bør vel kunne kjøres på klasse B?

Veldig mange i den størrelsen har tillat totalvekt 1600kg å då skal det godt gjøres å finne en bil du kan kjøre disse med kun B.
Med slik Volvo V70 du snakker om så kan du max ha totalvekt 1400kg hvis jeg ikke husker feil fra den gangen jeg begynte å se på vogn. Å då fant jeg ut at en måtte som regel ned i vogn i 450-500 klassen.
Men tenkte no at BE var greit å ha uansett.
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeTir 30 Jul 2013 - 8:57

Åge P skrev:
AndersW skrev:

Sånn prismessig og som førstevogn syns jeg noe rundt 560 og 580 er en fornuftig start, og de fleste av disse bør vel kunne kjøres på klasse B?

Veldig mange i den størrelsen har tillat totalvekt 1600kg å då skal det godt gjøres å finne en bil du kan kjøre disse med kun B.
Med slik Volvo V70 du snakker om så kan du max ha totalvekt 1400kg hvis jeg ikke husker feil fra den gangen jeg begynte å se på vogn. Å då fant jeg ut at en måtte som regel ned i vogn i 450-500 klassen.
Men tenkte no at BE var greit å ha uansett.

Ja, det blir for lite. Kommer nok til å ta BE uansett. Kjører rett som det er med båthenger, som jeg tviler på er ok med kun B.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom

Male
Antall Innlegg : 453
Registration date : 13.10.2008

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeTir 30 Jul 2013 - 9:35

AndersW skrev:
Kjører rett som det er med båthenger, som jeg tviler på er ok med kun B.

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

Her er link til en kalkulator som fjerner tvilen.

Vi har hatt vår 560KMFe trekøyer i 7 lettkjørte og problemfrie år nå. Vi har trukket den med to forskjellige forhjulsdrevne vanlige stasjonsvogner med bensinmotor, før vi av båthengerhensyn nå har anskaffet en CR-V diesel.

Og med mulighetene hengervekta på denne gir, blir det sannsynligvis til at vi snart bytter til 650KMFe med trekøyer...
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeTir 30 Jul 2013 - 13:48

Fludium skrev:
Ta en kikk på Adria vogner eller Fendt. De har etter min mening gode familievogner. Mye vogn for pengene...

Knallfornøyd med min 563 PT...

Finner lite Adria og Fendt vogner i denne prisklassen og med køyer.
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeOns 31 Jul 2013 - 9:39

HobbyTom skrev:
AndersW skrev:

Vi har hatt vår 560KMFe trekøyer i 7 lettkjørte og problemfrie år nå. Vi har trukket den med to forskjellige forhjulsdrevne vanlige stasjonsvogner med bensinmotor, før vi av båthengerhensyn nå har anskaffet en CR-V diesel.

Og med mulighetene hengervekta på denne gir, blir det sannsynligvis til at vi snart bytter til 650KMFe med trekøyer...

Her kan jeg ikke kjøre noe over 750kg, men er det ikke unntak for campingvogn?
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom

Male

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeOns 31 Jul 2013 - 10:43

AndersW skrev:
HobbyTom skrev:
AndersW skrev:

Sitat :
Det kan også være tillatt å trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kgmed klasse B. Etter den såkalte «campingvogn-regelen» kan man med klasse B trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er høyst 3500 kg. Trekker man bilens tillatte totalvekt ifra 3500 kg, finner man tilhengerens maksimum tillatte totalvekt. «Tillatt totalvekt» finner du i vognkortene til bilen og tilhengeren.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B+og+B+96%29

Kalkulatoren trenger registreringsnummer på bil og vogn/henger, samt at du velger sertifikat. Svaret du får fra kalkulatoren vil høyst sannsynligvis bli det samme som du får på veikanten den dagen du blir stoppet, siden denne kalkulatoren ble utviklet for å redusere antall ulike tolkninger av regelverkets særdeles byråkratiske ordlyd...
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeOns 31 Jul 2013 - 12:18

HobbyTom skrev:
AndersW skrev:
HobbyTom skrev:
AndersW skrev:

Sitat :
Det kan også være tillatt å trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kgmed klasse B. Etter den såkalte «campingvogn-regelen» kan man med klasse B trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er høyst 3500 kg. Trekker man bilens tillatte totalvekt ifra 3500 kg, finner man tilhengerens maksimum tillatte totalvekt.  «Tillatt totalvekt» finner du i vognkortene til bilen og tilhengeren.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B+og+B+96%29

Kalkulatoren trenger registreringsnummer på bil og vogn/henger, samt at du velger sertifikat. Svaret du får fra kalkulatoren vil høyst sannsynligvis bli det samme som du får på veikanten den dagen du blir stoppet, siden denne kalkulatoren ble utviklet for å redusere antall ulike tolkninger av regelverkets særdeles byråkratiske ordlyd...

Ja jeg ser det nå. En Knaus Royal 540 1998 går akkuratt med bilen jeg har nå (Peugeot 508), men da blir det lite bagasje og helt i grenseland i forhold til bil. Må nok få tatt BE etterhvert.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom

Male

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeOns 31 Jul 2013 - 12:20

BE koster mindre enn bota. Jeg fant ut at jeg ikke kunne stole lenger på flaksen etter noen år med ulovlige kombinasjoner, og tok hengerlappen for 4-5 år tilbake. Nå i ettertid har jeg også byttet til bil med større kapasitet, så det blir vel snart tyngre vogn.
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeOns 31 Jul 2013 - 12:38

HobbyTom skrev:
BE koster mindre enn bota. Jeg fant ut at jeg ikke kunne stole lenger på flaksen etter noen år med ulovlige kombinasjoner, og tok hengerlappen for 4-5 år tilbake. Nå i ettertid har jeg også byttet til bil med større kapasitet, så det blir vel snart tyngre vogn.

Ja, det er nok likegreit å bare hoppe i det. Det koster vel en 7-8000, men det er ikke til å komme unna.
Til Toppen Go down
Ykarlsen
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 75
Registration date : 15.02.2012

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeOns 31 Jul 2013 - 13:42

Anbefaler BE.
Finn og ei vogn med lasteevne. Da blir ikke overlastbota så stor....
Til Toppen Go down
Kjellove

Male
Antall Innlegg : 6
Registration date : 27.07.2013

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeOns 31 Jul 2013 - 13:51

Jeg mener jeg betalte 4500 kr totalt når jeg tok BE for ca. 4 år siden. Har sikkert blitt noe dyrere siden da. Det var 2 timer lastesikkringskurs, 2 obligatoriske kjøretimer og oppkjøring på ca. 30 min.
Fort gjort og bekymringsløs kjøring etterpå. Verd hver en krone.
Åpner mange nye muligheter i vogn valg og bilvalg.
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeOns 31 Jul 2013 - 14:07

HobbyTom skrev:
AndersW skrev:

Det er nok 560UKF eller 560KMFe som er mest aktuell for oss nå. Hvor mange er dere? Vi er fire, og jeg er litt skeptisk til sittegruppe i midten og redd for at dette blir trangt. Særlig når køyeavdelingen lukkes. Imidlertid er det jo genialt og ha to seperate soverom... Er dette en løsning dere trives med?

Jeg var innom to forhandlere i går, men fant dessverre ingen vogner i denne størrelsen med køyer, men jeg fant mye annet lekkert, hehe. De nye hobby vognene er jo griselekre, men den som imponerte mest var en ny Burstner 510TK (tror jeg). Denne hadde lekre farger og flott løsning med rundsitter i front og liten sittegruppe med køyer bak (mulig det var dobbelseng...) og nedsenkbare køyer over sittegruppe, men det som var mest genialt var ca 10cm ekstra takhøyde. Dette gjorde at vogna føltes mye større til tross for at den kun var 230 bred. jeg er 1.95 høy så de ekstra cm var kjærkomment. http://www.bruktcaravan.com/site/caravan/vis_produkt.php?page_id=24&produkt_id=15629&chc_forhandler_id=21 Men så var det pengene da. Får satse på en lotto gevinst;)
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom

Male

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeOns 31 Jul 2013 - 14:31

Vi er 5. En som blir 16 i høst, og tvillinger på 10.

Jeg er 194cm og har ingen problemer i det hele tatt med å fungere i vogna. Sover godt og lager mat uten å slite med at jeg er for lang. Akkurat dette med senga er viktigere enn mange tror. Om du sjekker madrassmål mellom ulike vogner, vil du se at for eksempel Adria 663 UK har 20cm smalere seng enn Hobby KMFe. Og uansett hvor glade man er i hverandre, vil det gå utover nattesøvn har jeg fått bekreftet fra eiere.

Rolling Eyes 

Vi ble advart fra mange hold om trang sittegruppe og trangt mellom salong og kjøkken i 560KMFe. Men basert på erfaringene fra første vogn, visste vi at vi uansett ikke tilbringer mye tid inni vogna i løpet av en tur, så for oss var det viktigere å sove godt sånn at man våkner uthvilt og klar for nye opplevelser.

At vi ikke har slitt i det hele tatt med trang salong og kjøkken, får vi heller ta som et kompliment.

Hva angår kvaliteten på Hobby, kan jeg si at jeg har limt to håndtak, byttet to skruer, montert en aluskinne for forsterking av overskap samt montert totalt 9 nye skruer for forsterking av innredning i alle de årene vi har hatt denne vogna. Jeg har normalt antall tommeltotter og praktisk sans, og så lenger man er i stand til å tenke selv, går det meget bra.

Sammenlignet med de venneparene vi ofte ferierer med, som har andre vogner, vil jeg faktisk si at vi har hatt mindre problemer.

For oss er det uaktuelt å bytte til løsning med samlede senger. Privatlivets fred er av høy betydning for at både voksne og barn skal trives på tur. Vår neste vogn blir uten tvil en 650KMFe, vi ser ingen grunn til å betale mer for andre fabrikater. Men igjen, her er det mange forskjellige preferanser ute og går.

For vår del blir fremre del av vogna uforandret ved overgang fra 560KMFe til 650KMFe, og det passer oss helt utmerket. I bakre del kommer køyesengene på langs i stedet for på tvers. Det vil lette adkomst til køyene, samtidig som eldste arving vil nyte godt av de ekstra 4cm sengelengde. I tillegg kommer en ekstra salong, sånn at de få kveldene man faktisk tilbringer i vogna kan fordeles mellom to salonger. I vår nåværende vogn har dette som oftest blitt løst ved at de to minste ungene, eller far og mor, har surfet på neste kjøredag i senga fremfor å sitte i salongen.

Det som bekymrer meg mest ved kommende vognbytte er å gjøre alt sammen en gang til. Lading fra bil, batterimonitor, gassalarm, stereo, dekoderfeste for Riks-TV med kabling fra TV-benk til kjøkkenbenk i fall alle skal se, og også uttak for dekodersignal i fortelt, harrylys, sykkelstativ, elgrill-integrering, ekstra nettinghyller i skapdører, lighteruttak, utvidet strømanlegg med kontaktpunkter og større lader, lettmetallsfelger, værstasjon med skjult utedel +++

Men det går vel bra.

Wink 

Sist endret av HobbyTom den Ons 31 Jul 2013 - 14:43, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Mr.Vikebø
CARAVANER
CARAVANER
Mr.Vikebø

Male

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeOns 31 Jul 2013 - 14:36

Betalte 5500,- i høst. Ifølge sjåførlærer burde det være plankekjøring, noe jeg i all hovedsak ikke har planer å kjøre rundt på hehe
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeOns 31 Jul 2013 - 15:06

HobbyTom skrev:
Vi er 5. En som blir 16 i høst, og tvillinger på 10.

Jeg er 194cm og har ingen problemer i det hele tatt med å fungere i vogna. Sover godt og lager mat uten å slite med at jeg er for lang. Akkurat dette med senga er viktigere enn mange tror. Om du sjekker madrassmål mellom ulike vogner, vil du se at for eksempel Adria 663 UK har 20cm smalere seng enn Hobby KMFe. Og uansett hvor glade man er i hverandre, vil det gå utover nattesøvn har jeg fått bekreftet fra eiere.

Rolling Eyes 

Vi ble advart fra mange hold om trang sittegruppe og trangt mellom salong og kjøkken i 560KMFe. Men basert på erfaringene fra første vogn, visste vi at vi uansett ikke tilbringer mye tid inni vogna i løpet av en tur, så for oss var det viktigere å sove godt sånn at man våkner uthvilt og klar for nye opplevelser.

At vi ikke har slitt i det hele tatt med trang salong og kjøkken, får vi heller ta som et kompliment.

Hva angår kvaliteten på Hobby, kan jeg si at jeg har limt to håndtak, byttet to skruer, montert en aluskinne for forsterking av overskap samt montert totalt 9 nye skruer for forsterking av innredning i alle de årene vi har hatt denne vogna. Jeg har normalt antall tommeltotter og praktisk sans, og så lenger man er i stand til å tenke selv, går det meget bra.

Sammenlignet med de venneparene vi ofte ferierer med, som har andre vogner, vil jeg faktisk si at vi har hatt mindre problemer.

For oss er det uaktuelt å bytte til løsning med samlede senger. Privatlivets fred er av høy betydning for at både voksne og barn skal trives på tur. Vår neste vogn blir uten tvil en 650KMFe, vi ser ingen grunn til å betale mer for andre fabrikater. Men igjen, her er det mange forskjellige preferanser ute og går.

For vår del blir fremre del av vogna uforandret ved overgang fra 560KMFe til 650KMFe, og det passer oss helt utmerket. I bakre del kommer køyesengene på langs i stedet for på tvers. Det vil lette adkomst til køyene, samtidig som eldste arving vil nyte godt av de ekstra 4cm sengelengde. I tillegg kommer en ekstra salong, sånn at de få kveldene man faktisk tilbringer i vogna kan fordeles mellom to salonger. I vår nåværende vogn har dette som oftest blitt løst ved at de to minste ungene, eller far og mor, har surfet på neste kjøredag i senga fremfor å sitte i salongen.

Det som bekymrer meg mest ved kommende vognbytte er å gjøre alt sammen en gang til. Lading fra bil, batterimonitor, gassalarm, stereo, dekoderfeste for Riks-TV med kabling fra TV-benk til kjøkkenbenk i fall alle skal se, og også uttak for dekodersignal i fortelt, harrylys, sykkelstativ, elgrill-integrering, ekstra nettinghyller i skapdører, lighteruttak, utvidet strømanlegg med kontaktpunkter og større lader, lettmetallsfelger, værstasjon med skjult utedel +++

Men det går vel bra.

Wink 

Takk for godt svar. Jeg har to jenter på henholdsvis 2 og snart 4 så dette bør gå bra:) Vi sov som sagt i en 560 UKF i helga, og ja jeg lå godt, men sov ikke godt;) Minsten låg i køya ved siden av dobbeltsenga og jeg ble lliggende lenge å høre på at hun beveget seg og kavet i senga. Hadde jeg hatt fast plass så hadde vi nok gått for en 650KMFE, men om min neste bil tillater det så kan det være aktuelt med en 610, men særlig større vil jeg ikke ha som førstevogn. Kvaliteten i Hobby har jeg hørt en del om, og jeg sjekket en del på vogna vi brukte i helga. Den var fra 99 og hadde fuktskader rundt frontvindu, defekt skyvedør og var generelt sliten. Jeg reagerte spesielt på hvor pinglete hengsler og skapdører var. Men her var det meste helt, så det er godt mulig kvaliteten er bedre enn det kjennes ut. Men noe jeg forundrer meg over er hvorfor disse vognene er så tunge når vegger er tynnere enn i tilsvarende vogner, og all inredning føles spinkel...

Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeOns 31 Jul 2013 - 15:07

Mr.Vikebø skrev:
Betalte 5500,- i høst. Ifølge sjåførlærer burde det være plankekjøring, noe jeg i all hovedsak ikke har planer å kjøre rundt på hehe

Det var ikke avskrekkende. Jeg har kjørt mye med henger, så det bør gå greit å ta lappen. Er du fornøyd med Volvoen din? Vurderer samme type neste gang, men noe nyere.
Til Toppen Go down
Mr.Vikebø
CARAVANER
CARAVANER
Mr.Vikebø

Male

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeOns 31 Jul 2013 - 15:58

Jeg er fornøyd med volvoen jeg, kjøpte bensin da jeg trives best med det. Har ikke hatt noe særlig problemer med å holde tempoet oppe under kjøring, har en litt større turbobensiner. I kombinasjon med automat gir dette et relativt voksent forbruk på campingtur, men ikke høyere enn jeg hadde beregnet.
På så "gammel" som jeg har hadde man sluppet unna partikkelfilteret også, så 2002-2005 D5 163hk hadde fungert ok der. Valget falt på den da de jeg jobber hos (stort japansk merke) ikke har bil i min lommebokstørrelse som trekker nok Wink
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeTor 1 Aug 2013 - 11:39

Mr.Vikebø skrev:

Jeg er litt gira på å prøve ett skambud. Vogna har vært til salgs med plass til 200000 i over ett år. Får jeg den for 120-130000 og bytter ut vogna så sitter jeg på en nydelig plass nærmest gratis. En kompis gav 60000 for plassen ved siden av.

Av vogner så ser jo 650 KFU genial ut om den skal stå fast. Dette er jo en løsning med rundsitter og to soverom. http://www.finn.no/finn/car/caravan/object?finnkode=42833814
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitimeLør 3 Aug 2013 - 11:10

D

Sist endret av AndersW den Tor 25 Feb 2016 - 11:31, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Sponsored content

Hobby VS Knaus Empty
PosteTema: Re: Hobby VS Knaus   Hobby VS Knaus Icon_minitime

Til Toppen Go down

Hobby VS Knaus
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Hobby 720 UKFe og Dometic Hobby Cool 25 Klimaanlegg?
» Knaus 450 FU
» Knaus 500 QDK
» Knaus 780
» Knaus 680 UFK