CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Nektes fuktest...

Go down 
+6
Oddingen
quattro1
Breda
chg
Dethleffs
Beduin
10 posters
AvInnlegg
Beduin
CARAVANER
CARAVANER
Beduin


Male
Antall Innlegg : 77
Localisation : Senja
Registration date : 19.07.2009

Nektes fuktest...  Empty
PosteTema: Nektes fuktest...    Nektes fuktest...  Icon_minitimeTir 6 Aug 2013 - 2:19

Med tanke på denne http://www.folkebladet.no/nyheter/article8040551.ece

Ka dokker synest om å kjøpe importerte biler og vogner.
Med tanke på hvor mange som imorterer for tiden så må det bli problemer vis forhandlerene skal holde på sånn.
Til Toppen Go down
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs


Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

Nektes fuktest...  Empty
PosteTema: Re: Nektes fuktest...    Nektes fuktest...  Icon_minitimeTir 6 Aug 2013 - 9:29

Hei
Det er dessverre på denne måten forhandlerne gjør det,dette prøvde jo bilforhandlerne på også men ikke nå.

Vi har bobil nr 3 nå og alle er kjøpt i det store utland,vi hadde samme problemet men det ordna seg.

Så kanskje en dag at disse forhandlerene våkner og ser at det kan være penger å hente ved å utføre rep og service på importbiler.
Til Toppen Go down
chg
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Male
Antall Innlegg : 308
Localisation : Østfold
Registration date : 25.06.2010

Nektes fuktest...  Empty
PosteTema: Re: Nektes fuktest...    Nektes fuktest...  Icon_minitimeTir 6 Aug 2013 - 14:13

Vil ikke det si at de egentlig ikke kan stå inne for en fukt test? Så lenge fukt test er utført av fagmann burde de stemple heftet. Hva som skulle skje etter det kan vel ikke de som utførte fukt test klandres for. Det beste hadde vært om noen kunne ført en oversikt over de forhandlere som nekter.
Jeg synes det er svært dårlig.

Samme som at Ford ikke vil utføre EU kontroll på en privat import Mondeo hvis det skjer noe etter på så skulle det vært deres problem...
Til Toppen Go down
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs


Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

Nektes fuktest...  Empty
PosteTema: Re: Nektes fuktest...    Nektes fuktest...  Icon_minitimeTir 6 Aug 2013 - 14:32

Hei
Det beste er å sende Mail til produsent/importør men så har du Kroken Caravan som styrer det meste i denne bransjen,enkelt er det ikke.

Bil delen på Bobiler er det ikke noe problemer å få inn i service systemene rundt om,jeg kjørte innom til Rovik  i Sandnes som er Fiat verksted og der vart den lagt inn i systemet og kontrollert før vi tok den i bruk,kanskje en dag så våkner Caravanbransjen også.
Men ser jo hva vi betaler for å kjøpe bobil i Norge,eller rettere sparer på handel i utlandet.
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Nektes fuktest...  Empty
PosteTema: Re: Nektes fuktest...    Nektes fuktest...  Icon_minitimeTir 6 Aug 2013 - 19:32

En fukttest innebærer jo å få et stempel i serviceheftet sitt. Når de da velger å ikke gjøre det i denne saken så må vel det gå under en annen lov, så lenge kunden faktisk har betalt for det? At han ikke får det fulle produktet han har betalt for? Det må ihvertfall bli opplyst på forhånd at han ikke får stempel. men det gjør jo at de får en 1000 lapp mindre i kassa, så det er vel planlagt.

Det at de sier de tar på seg et ekstra ansvar ved å stemple er jo rart, for det vil jo uansett ikke være de som står økonomisk tilrette for en fuktskade. De vil jo gjøre reparasjonen, men fakturerer jo Tyskland for den uansett. Hva er da problemet om vogna er import eller ikke, så lenge de ikke må stå til rette for noe? Jeg har jobbet i bilbransjen i 15 år og jeg blåser i om en kunde kommer med importbil og skal ha garantireparasjon. Pengene får vi tilbake fra fabrikken uansett.

Jeg er helt enig i det bobileieren sier, dette er kun et forsøk på å begrense privatimporten som jobber mot det norske markedet, ingenting annet. En kunde som betaler for noe er en kunde, uansett om vogna er import eller ikke. Spørsmålet er jo om forhandleren skjønner rekkevidden av å sortere ut kundene sine.
En representant fra Lara sa til meg på caravanmessen i 2012 at jeg ville få ca 100000 i innbytte for en 6 mnd gammel vogn med nypris 310000. Begrunnelsen for dette store tapet på kort tid var at den var importert. Alle skjønner jo at det er en sum som ikke har hold i virkeligheten, og at de også jobber imot dette i samarbeid med forhandlerne.

Spørsmålet er bare hvordan vi skal løse dette?
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Nektes fuktest...  Empty
PosteTema: Re: Nektes fuktest...    Nektes fuktest...  Icon_minitimeTir 6 Aug 2013 - 19:59

Det er forhandlere/bransjen som må bli voksne. Slik mange opptrer nå er virkelig dårlig. Kjøpte mine to siste vogner på messen i Lillestrøm, en Knaus og nå sist en Burstner. Tilfeldigvis ble det Tekno Maskin AS som ble selger, selv om jeg bor på Vestlandet. Greie folk, greie priser og god service. Så skulle jeg ha vognenene på fukttest hos lokal Kroken-forhandler i Bergen, samt ordnet noen mindre saker på garanti. Da ble det vanskelig. Ble rådet å kjøre til Østlandet til selger.

Har senest i sommer vært i kontakt med Kroken i anledning en feil. Hadde vogna på fukt- og gasstest hos Bergen Caravan, og regnet med at alt var i orden. Det viste seg at det var det ikke. Gassflaskeventilen lakk heftig, og det er ikke noe særlig å oppdage når man er på vei gjennom Europa til Italia. Da dette var en garanti-sak ringte jeg Kroken og spurte om de kunne sende en ventil til Garden Paradiso der vi skulle være i 14 dager, men nei. "Dette var ikke deres problem, de var bare importør!!!" Ble bedt om å kjøre vognen til forhandler der den var kjøpt!! Forsøkte å forklare at det var en garantisak, og at jeg ikke fikk tak i norsk flaskeventil i Italia, men det var uinteressant. Neste vogn skal kjøpes i utlandet, garantert. Har ingenting igjen for å handle i Norge når t.o.m. en stor importør opptrer slik. Jeg er kraftig provosert, og denne importøren skal ikke ha en eneste krone mer av mine penger.
Til Toppen Go down
Oddingen

Oddingen


Male
Antall Innlegg : 16
Registration date : 04.08.2013

Nektes fuktest...  Empty
PosteTema: Re: Nektes fuktest...    Nektes fuktest...  Icon_minitimeOns 7 Aug 2013 - 16:32

Her ser jeg et forretningpotensiale..

Dersom jeg hadde hatt skikkelig faglige kunnskaper om hvordan fukttest skal utføres på en skikkelig måte, ville jeg aldri hatt noen som helst betenkeligheter med å sette bu-merket mitt i et servicehefte.

Hmm, noen som vet hvor jeg kan få denne opplæringen? Cool 
Da kunne jeg kombinert ferieturer rundt om i landet og finansiert det hele med å ta fukttester Very Happy
Til Toppen Go down
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
petter34


Female
Antall Innlegg : 407
Registration date : 09.06.2010

Nektes fuktest...  Empty
PosteTema: Re: Nektes fuktest...    Nektes fuktest...  Icon_minitimeOns 7 Aug 2013 - 22:28

Slike ting bør sjekkes ut før privat import, vurder fordeler og ulemper, skjekk ut alt rundt service i årene som kommer. Og ikke klag når dere ikke får både i pose og sekk. Dere vil spare en del penger og i tillegg ha full service å hjelp når noe skjer.
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Nektes fuktest...  Empty
PosteTema: Re: Nektes fuktest...    Nektes fuktest...  Icon_minitimeTor 8 Aug 2013 - 8:52

Dette er ikke et spørsmål om privat import eller ikke, men en bransje som er så monopolisert og sentralstyrt at den virker som et gufs fra Sovjet-tiden. Lara og Kroken har nærmert delt markedet seg i mellom, og det virker som de dikterer fullstendig hvordan bransjen skal forholde seg til alle andre aktører, private eller bedrifter.

Vår erfaring med en av landets største forhandlere er beskrevet her tidligere, men er et så godt eksempel på hvordan denne bransjen fungerer at jeg godt kan gjenta det:
Vi kjøpte en tre måneder gammel vogn av en nabo. Den var kjøpt ny hos Campinggården i Drammen, og vi tok den med dit for noe småfiks et halvt år etter at vi hadde kjøpt den. Tenkte at det ikke skulle være noe problem å få ordnet dette på garantien, da vogna ikke var et år gammel en gang. Men neida, det kunne vi bare glemme, hvis vi skulle hatt noe som helst sjanse til å få fikset noe der, måtte vogna være kjøpt brukt hos de! Garantien gjaldt bare for første eier den. Og vi hadde jo ikke engang vært inne med en gang vi kjøpte den og fått påført at vi hadde kjøpt den i serviceheftet! Fy og fy! For å si det kort, det er siste gang jeg har vært i den butikken. Vi betalte de hundrelappene de skulle ha og sa farvel.

Dette er problemet. En bransje som er så forstokket og gammeldags i sin væremåte at de antageligvis ikke kommer til å forandre seg før de blir nødt, enten fordi markedet forsvinner (og det ser det ikke ut til at det gjør) eller at det kommer lovgivning a la den bilbransjen har fått, der garanti er noe fabrikanten svarer for, så lenge man utfører vedlikehold slik som foreskrevet. Jeg kan ikke annet enn å ønske bransjen god reise og velkommen etter!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Nektes fuktest...  Empty
PosteTema: Re: Nektes fuktest...    Nektes fuktest...  Icon_minitimeTor 8 Aug 2013 - 9:37

Sitat :
Vi kjøpte en tre måneder gammel vogn av en nabo. Den var kjøpt ny hos Campinggården i Drammen, og vi tok den med dit for noe småfiks et halvt år etter at vi hadde kjøpt den. Tenkte at det ikke skulle være noe problem å få ordnet dette på garantien, da vogna ikke var et år gammel en gang. Men neida, det kunne vi bare glemme, hvis vi skulle hatt noe som helst sjanse til å få fikset noe der, måtte vogna være kjøpt brukt hos de! Garantien gjaldt bare for første eier den


Obs at du stadig har fem års reklamasjonsrett fra vognen var ny overfor forhandler selv om du har kjøpt varen av en privatperson.

Mange forhandlere bruker "garanti" som en tåkedott i forhold til den utstrakte reklamasjonsretten vi har i Norge (og som faktisk er mye av grunnen til at vogner og biler kjøpt i Norge koster mer enn i utlandet)

Ole
Til Toppen Go down
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs


Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

Nektes fuktest...  Empty
PosteTema: Re: Nektes fuktest...    Nektes fuktest...  Icon_minitimeTor 8 Aug 2013 - 10:21

Hei

Håper at noen av disse forhandlerene får problemer og må se seg om etter noe annet å gjøre,dem har for gode dager med sine trofaste kunder som dem har klart å skremme med importspøkelset,og suger masse penger ut av.
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Nektes fuktest...  Empty
PosteTema: Re: Nektes fuktest...    Nektes fuktest...  Icon_minitimeTor 8 Aug 2013 - 10:39

petter34 skrev:
Slike ting bør sjekkes ut før privat import, vurder fordeler og ulemper, skjekk  ut alt rundt service i årene som kommer. Og ikke klag når dere ikke får både i pose og sekk. Dere vil spare en del penger og i tillegg ha full service å hjelp når noe skjer.

Nei, man skal ikke trenge å sjekke ut før privatimport, for dette er ting som fabrikken i Tyskland står for og garanterer, en ting man får med seg uansett hvor man kjøper vogna og hvor vogna bli værende. En verdensomspennende garanti som uansett gjelder i 5 år. Dette er ikke noe en norsk forhandler har som ekstra tillegg i salget sitt, og derfor kan styre slik han vil.

OyvindSP skrev:
Dette er ikke et spørsmål om privat import eller ikke, men en bransje som er så monopolisert og sentralstyrt at den virker som et gufs fra Sovjet-tiden. Lara og Kroken har nærmert delt markedet seg i mellom, og det virker som de dikterer fullstendig hvordan bransjen skal forholde seg til alle andre aktører, private eller bedrifter. !

Ja, dette er en bransje som gjør alt den kan for å selge mest selv, og jobber bevisst imot privatimport på alle måter. Alle unnskyldninger om at de tar over ansvaret og blabla er bare piss for å være vanskelige. Det er for eks ingen merkeforhandler av biler som spør hvor du har kjøpt bilen hvis du kommer med en garantisak. Eller du kan importere en 10 år gammel mercedes og fortsatt få rustgarantijobb her i Norge.
Her hadde man trengt noen som kunne jobbe litt opp imot regelverk og fått til samme goder som de som handler i Norge.
Til Toppen Go down
Oddingen

Oddingen


Male
Antall Innlegg : 16
Registration date : 04.08.2013

Nektes fuktest...  Empty
PosteTema: Re: Nektes fuktest...    Nektes fuktest...  Icon_minitimeTor 8 Aug 2013 - 10:48

Jeg er helt ny her på forumet, men har fått med meg at det ikke er uvanlig at norske forhandlere har et prispåslag på ca. 40.000 på ei vogn. Stemmer dette?
I så fall er det jo ikke rart at privatimport er lukrativt.

Jeg vil også tro at det kan være lukrativt å starte en "uavhengig" service-kjede med verksteder som baserer seg på service på vogner siden produsentene av vognene vil dekke reklamasjoner de fem første årene. Dessuten vil ettermarkedet, etter reklamasjoner, bety klingende mynt i kassen siden de "vanlige" forhandlerne vegrer seg mot å ta service på privatimporterte vogner.

Og som nevnt tidligere; Det burde være et marked for uavhengige "fukttestere" som har faglig bakgrunn som kan sette sitt stempel i et servisehefte på at det er gjort en fukttest.
Til Toppen Go down
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
petter34


Female
Antall Innlegg : 407
Registration date : 09.06.2010

Nektes fuktest...  Empty
PosteTema: Re: Nektes fuktest...    Nektes fuktest...  Icon_minitimeTor 8 Aug 2013 - 14:11

Breda skrev:
petter34 skrev:
Slike ting bør sjekkes ut før privat import, vurder fordeler og ulemper, skjekk  ut alt rundt service i årene som kommer. Og ikke klag når dere ikke får både i pose og sekk. Dere vil spare en del penger og i tillegg ha full service å hjelp når noe skjer.

Nei, man skal ikke trenge å sjekke ut før privatimport, for dette er ting som fabrikken i Tyskland står for og garanterer, en ting man får med seg uansett hvor man kjøper vogna og hvor vogna bli værende. En verdensomspennende garanti som uansett gjelder i 5 år. Dette er ikke noe en norsk forhandler har som ekstra tillegg i salget sitt, og derfor kan styre slik han vil.

OyvindSP skrev:
Dette er ikke et spørsmål om privat import eller ikke, men en bransje som er så monopolisert og sentralstyrt at den virker som et gufs fra Sovjet-tiden. Lara og Kroken har nærmert delt markedet seg i mellom, og det virker som de dikterer fullstendig hvordan bransjen skal forholde seg til alle andre aktører, private eller bedrifter. !

Ja, dette er en bransje som gjør alt den kan for å selge mest selv, og jobber bevisst imot privatimport på alle måter. Alle unnskyldninger om at de tar over ansvaret og blabla er bare piss for å være vanskelige. Det er for eks ingen merkeforhandler av biler som spør hvor du har kjøpt bilen hvis du kommer med en garantisak. Eller du kan importere en 10 år gammel mercedes og fortsatt få rustgarantijobb her i Norge.
Her hadde man trengt noen som kunne jobbe litt opp imot regelverk og fått til samme goder som de som handler i Norge.
hva er problemet hvis fabrikken garanterer alt? Man må sjekke ut alt før man handler, så man ikke blir overrasket. For eksempel fukttest er jo noe man bør ha en løsning på før handel, man må jo forholde seg til virkeligheten.
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Nektes fuktest...  Empty
PosteTema: Re: Nektes fuktest...    Nektes fuktest...  Icon_minitimeTor 8 Aug 2013 - 14:59

Jeg blir bare så utrolig provosert desto mer jeg ser på dette. Har sammenlignet teksten hos Lara og Hobby Sverige. Se om dere kan se forskjellen!!

Nektes fuktest...  3clr  

Nektes fuktest...  Lfpe  

Nektes fuktest...  9pjw

Til Toppen Go down
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
petter34


Female
Antall Innlegg : 407
Registration date : 09.06.2010

Nektes fuktest...  Empty
PosteTema: Re: Nektes fuktest...    Nektes fuktest...  Icon_minitimeTor 8 Aug 2013 - 19:23

Ja, klar tale det der. Man kan være så uenig man bare vil. Men slikt må være med i vurderingen nå du kjøper privatimport. Det blir jo for dumt å klage i ettertid. Jeg har kjøpt nytt i norge flere ganger og vurderer selv å importere pga dårlig behandling fra forhandlere.
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Nektes fuktest...  Empty
PosteTema: Re: Nektes fuktest...    Nektes fuktest...  Icon_minitimeTor 8 Aug 2013 - 19:26

petter34 skrev:
hva er problemet hvis fabrikken garanterer alt? Man må sjekke ut alt før man handler, så man ikke blir overrasket. For eksempel fukttest er jo noe man bør ha en løsning på før handel, man må jo forholde seg til virkeligheten.
Hvis fabrikken garanterer alt, så er det jo ikke noe problem i det hele tatt. Saken her er fukttest og har videre blitt angående importvogners muligheter i Norge. Så lenge det er fabrikken som står for en fuktgaranti på 5 år, så gjelder jo den over hele verden, uansett hvor vogna er kjøpt. Det står ikke spesifisert noen som helst sted på hobby sine tyske sider at den ikke gjelder i Norge. Så jeg sier igjen, man har ikke behov for å sjekke ut noe mer da. Når da forhandlere i Norge ikke vil ta fukttester på importvogner så dukker det opp et juridisk problem. For hvorfor gjør Sverige det uten å blunke for eks? Og jeg sier igjen, så lenge en fuktskade blir dekket av hobby i Tyskland, hva er da problemet med å fikse det for en Norsk forhandler? De tar inn en vogn, bytter en skadet del og fakturerer Tyskland for jobben. Ingenting faktisk, for den jobben er helt lik for en importvogn eller en som er solgt her. Og det er forskjell på fabrikkgaranti og en forhandlergaranti.
Det er også veldig rart når de bruker masse svadasvar på hvorfor de ikke vil gjøre det, og mange har forskjellige svar, og kundemotakern samtidig blir kort, avvisende og gir inntrykk av at han ikke vil snakke mer om saken med deg . Og at Lara ikke svarer på henvendelser på mail om dette. Og at Lara også bare har dette i en tekst på siden din, ikke noe "bevis" på noen måte, med tanke på papirer om dette fra Tyskland for eks. Og når, som jeg skrev tidligere, lara kommer med innbyttepriser som alle skjønner er feil, så ligger det ganske tykt utenpå at dette er et opplegg de kjører her i Norge for å prøve å drepe privatimport.
Og det som klages over i hovedsaken her oppe, er jo at han har betalt for en test, og ikke fått hele varen sin, som er et stempel i heftet. Jeg har også helt fint klart å kjøre mine fukttester her i Norge på importvogn, etter litt sjekking, så jeg klager ikke. Men det skal ikke være sånn. Hobby er et varemerke som har merkeforhandlere i Norge, og de skal kunne gjøre alt du som kunde ønsker.
Til Toppen Go down
Oddingen

Oddingen


Male
Antall Innlegg : 16
Registration date : 04.08.2013

Nektes fuktest...  Empty
PosteTema: Re: Nektes fuktest...    Nektes fuktest...  Icon_minitimeTor 8 Aug 2013 - 19:33


Det kan se ut som at norske forhandlere har det såpass fett at de kan tillate seg luksusen å si nei til- og gjøre det vanskelig for folk som har privatimportert.

Det betyr sannsynligvis at norske kjøpere av vogner er for "snille" og godtroende nok til å kjøpe forhandlernes argumenter (løgner), samt lar seg skremme - og har såpass god råd at de kan "slenge" ut en masse penger i altfor høyt pris-satte vogner.

Det er i alle fall det inntrykket jeg har får av denne diskusjonen.
Til Toppen Go down
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs


Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

Nektes fuktest...  Empty
PosteTema: Re: Nektes fuktest...    Nektes fuktest...  Icon_minitimeTor 8 Aug 2013 - 21:40

Hei
Helt klart tar di Norske forhandlere for god betalt for å selge CV eller Bobil,da vi kjøpte vår Adria bobil i Danmark nå i år sparte vi 140 000.- så derfor er dem sure.
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Nektes fuktest...  Empty
PosteTema: Re: Nektes fuktest...    Nektes fuktest...  Icon_minitimeSøn 18 Aug 2013 - 19:24

Idag kom jeg i snakk med et ektepar angående vogn og fukttest, og de fortalte at de brukte en kar til å få dette utført. Han er selvstendig og visstnok godkjent av flere vognmerker. De fortalte videre at han hadde utført fuktskadereparasjoner på flere vogner, hvor kunden hadde betalt selv og så fakturert Tyskland for dette hvor penger ble tilbakebetalt uten problem. Hvis dette er riktig, så skjønner ikke jeg hva som er problemet med at dette gjøres av norsk forhandler, annet enn at de taper penger på salg av ny vogn og skal være vrang.
Til Toppen Go down
Hobby4ever




Antall Innlegg : 2
Registration date : 18.08.2013

Nektes fuktest...  Empty
PosteTema: Re: Nektes fuktest...    Nektes fuktest...  Icon_minitimeSøn 18 Aug 2013 - 20:33

Har du kjøpt vogn eller bobil hos Caravan Center Nord i Tyskland er det ikke noe problem med fukttest etc.,
de har egne servicefolk i Norge hele året. Reacc AS i Ski (utenfor Oslo) Tar fukttest og service
på Hobby, Knaus og Adria fra CCN. Er vognen kjøpt hos annen tysk forhandler kan de sikkert hjelpe til
med det også :-) Har veldig god erfaring med dem.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Nektes fuktest...  Empty
PosteTema: Re: Nektes fuktest...    Nektes fuktest...  Icon_minitimeSøn 18 Aug 2013 - 21:49

Sitat Breda:

"Og jeg sier igjen, så lenge en fuktskade blir dekket av hobby i Tyskland, hva er da problemet med å fikse det for en Norsk forhandler? De tar inn en vogn, bytter en skadet del og fakturerer Tyskland for jobben. Ingenting faktisk, for den jobben er helt lik for en importvogn eller en som er solgt her. Og det er forskjell på fabrikkgaranti og en forhandlergaranti."


Breda: om du hadde undersøkt bedre så ville du sannsynligvis funnet ut det som er faktum, og jeg skriver sannsynligvis, at stoda er som følger:
Norske, svenske og andre forhandlere får en fast kompensasjon for en reparasjon, for Dethleffs og Hobby som er tysk, i Euro. Denne satsen er den samme uansett land, om det gjelder andre merker enn de to ovennevnte vet jeg ikke. På min 2000 mod Dethleffs 520 måtte framveggen skiftes, pga feil festemåte av 4 skruer. Disse forsårsaket horisontale sprekker som Dethleffs godkjente som en feil. Min forhandler fikk da ca 230 Euro den gangen, i 2005. Arbeidet tok over en hel dag da det er en omfattende jobb. 2000 kr for en dags jobb er elendig her på berget. I andre land som kanskje har halve lønnskostndadene blir det noe helt annet.



Og da er jeg ved sakens kjerne: forhandlere av Hobby får sannsynligvis ikke betalt for den tiden de faktisk bruker på en reparasjon. Det er ikke å bare å sende en faktura på medgått tid. Det samme gjelder biler og garantireparasjoner.
Og hvorfor skal da en Hobbyforhandler utføre en jobb der han kanskje får rundt det halve i timelønn som han får på annet servicearbeid? Er du så opptatt av dette så tror jeg at du bør bruke energien på et helt annet område enn dette forumet. Å irritere seg grønn over norske (Hobby)forhandlere som ikke utfører fukttester med kvittering er bortkastet energi. Dette må noen ta videre i f.eks forbrukerrådet eller andre fora, f.eks å være villig til å ta den inn i rettsapparatet for å få belyst rettigheter vi har som forbrukere. For hvis det stemmer at Hobby i Tyskland sier at en forhandler i Norge er pliktig til å ta en test og kvittere i heftet så er saken meget enkel: da må man ta det til forbrukerrådet eller andre kanaler som ti retten for å få belyst rettighetene som vi forbrukere har. Men da må flere av de som roper opp om manglende vilje når det gjelder fukttesten gjøre noe aktivt selv også. Unnlater de å engasjere seg hvis det stemmer at Hobby sier at en slik ting skal gjøres av alle forhandlere i alle land, uansett hvor den er kjøpt, ja da vil jeg si at da har de mye seg selv å takke for at denne saken fortsatt er uløst. Uten aktiv handling så skjer det fint lite med norske Hobbyforhandleres holdning til dette. Å skrive post etter post om dette på forumet løser ikke noe, men da må dere samle dere og ta tak i saken da!

Men Breda: før du begynner å sitere og ta til heftige motsvar, slik du har gjort mot meg flere ganger før, så les hva jeg skriver og ikke les for mye mellom linjene. Takk!
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Nektes fuktest...  Empty
PosteTema: Re: Nektes fuktest...    Nektes fuktest...  Icon_minitimeSøn 18 Aug 2013 - 22:09

Betaling på garantijobber fra Hobby i Tyskland kjenner jeg ikke til, men det er nok helt sikkert slik det var da du hadde din på en jobb, med en viss fastpris. Slik er det som du sier i bilbransjen også, da jeg selv har fakturert tusenvis av sånne. Forskjellen er jo bare at bilbransjen tar alle kunder de får.

Jeg ser argumentet ditt om hvorfor de ikke skal gjøre jobber for knapper og glansbilder. Men ingen av de jeg har snakket med har kommet med det som en forklaring på hvorfor de ikke gjør det. Det, pluss alle andre svada forklaringer tilsier for meg ikke noe annet enn at de jobber imot import.

Ja, helt enig, dette skulle vært sjekket ut mye dypere med Tyskland og tatt videre i Norge, enten med forbrukerrådet eller noen advokater. Eller hvis Lara kan legge fram noe info som forteller hva som skjer, men det gjør de ikke. Jeg har flere ganger sendt mail til de med spørsmål om litt forklaring rundt det, gjerne dokumentasjon, men ikke fått svar på noen av de. Den siste er snart ett år siden. Men det at det nå blir tatt på et forum, forteller jo om hva folk tenker og mener, og er kanskje starten på en videre føring i Norge.

Og Janp: Jeg trenger ikke sitere eller ta til heftige tilsvar, så lenge det du skriver er seriøst og riktig.
Btw: skulle ikke du drite i å være her? Smile
Til Toppen Go down
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs


Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

Nektes fuktest...  Empty
PosteTema: Re: Nektes fuktest...    Nektes fuktest...  Icon_minitimeMan 2 Sep 2013 - 14:37

Hei

For fukttester og service på Bobiler og Campingvogner import eller ikke,kan jeg anbefale denne,det er en med lang erfaring i bransjen han er også Antons sin servicemann i Rogaland.

http://www.bobilhotellet.no/
Til Toppen Go down
Sponsored content





Nektes fuktest...  Empty
PosteTema: Re: Nektes fuktest...    Nektes fuktest...  Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Nektes fuktest...
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: IMPORT-
Gå Til: