CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Har du montert veggfester for markisestenger?

Go down 
+5
Rashid
petter34
janp
Jan Ole
HobbyTom
9 posters
AvInnlegg
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Har du montert veggfester for markisestenger? Empty
PosteTema: Har du montert veggfester for markisestenger?   Har du montert veggfester for markisestenger? Icon_minitimeOns 11 Sep 2013 - 20:24

Det har jeg, og jeg bruker dem flittig. Men jeg ser at mange ikke har montert disse, så jeg lurer på hvorfor?

Om man bare skal ligge ei natt, er det greit å ha ut markisa uten at måtte bardunere, for eksempel?
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Har du montert veggfester for markisestenger? Empty
PosteTema: Re: Har du montert veggfester for markisestenger?   Har du montert veggfester for markisestenger? Icon_minitimeTor 12 Sep 2013 - 19:56

Ingen?

Festene jeg prater om, ser sånn ut:

Har du montert veggfester for markisestenger? Fiamma_Wall_Fixing_Brackets

Genialt for korttids-camping, og på asfalt eller andre steder der det blir verre med plugger. Ingen bardunering i det hele tatt.

Anbefales.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Har du montert veggfester for markisestenger? Empty
PosteTema: Re: Har du montert veggfester for markisestenger?   Har du montert veggfester for markisestenger? Icon_minitimeTor 12 Sep 2013 - 20:35

Har ikke montert, dette er potensiell unødvendig lekkasjekilde etter min mening, aldr hatt noe problem med bardunering i bakke.
Dessuten er markisa historie og ingen fester står igjen på veggen ubrukte.
Når jeg kjøpte markisa var maks tilgjengelig størrelse 4m, om jeg skulle kjøpt en ny i dag hadde det blitt en større og da hadde minst ett feste ikke passet.Shocked 

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Har du montert veggfester for markisestenger? Empty
PosteTema: Re: Har du montert veggfester for markisestenger?   Har du montert veggfester for markisestenger? Icon_minitimeFre 13 Sep 2013 - 8:12

Hehe, man skal ha relativt mange tommeltotter om man ikke klarer å forsegle 4 stk Ø12mm hull på vertikal flate der man har god plass til påføring av Tec7 samt at produktet som installeres har pakninger på begge sider. Gjennom livet har jeg erfart at vannet tar minste motstands vei. Vanligvis er dette vertikalt, i stedet for horisontalt.

Men jeg ser poenget med at festet kanskje ikke passer om man skal bytte størrelse. Det var imidlertid aldri noe spørsmål hos meg.

Om vi imidlertid tar oss tid til å regne litt på dette, vet vi at markisa du hadde sannsynligvis var 4,1 meter, som min? Og om du skulle ha en annen størrelse, leveres de vel fortsatt ikke med større lengde enn 4,4 meter, så jeg går ut fra at du ville ha endt opp med den? Gitt at du allerede hadde montert veggfeste, og at du nå bommer med 30cm fra ei utspent markise med dybde 230cm, får den skjeve stanga di faktisk en vinkel på 7,4 grader. Om du monterer den nye markisa med samme senter som den forrige kan du fordele skjevheten på begge sider, og ender med to skjeve stenger i stedet for en. 3,7 grader pr stang faktisk.
Og det er rundt regnet den skjevheten jeg la inn ved montasje hos meg selv, bare for å unngå at veggfestet kom i konflikt med sideveggene når disse eventuelt skal opp...

Det viktigste er imidlertid selvsagt å tenke gjennom hvor brakettenes motstykke som monteres inni vogna kommer. Hos meg stemte det med inni bakre klesskap og inni skapet under servanten i front.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Har du montert veggfester for markisestenger? Empty
PosteTema: Re: Har du montert veggfester for markisestenger?   Har du montert veggfester for markisestenger? Icon_minitimeFre 13 Sep 2013 - 10:40

Jeg har mye lenger vogn enn fire meter og brukte å sette markisa der det passet best, da er ikke festene et tema i det hele tatt. Men, for all del, din løsning passer best for deg, min passer best til mine tommeltotter.Rolling Eyes 
Alle hull i siden er potensielle lekkasjekilder, det kommer man ikke utenom, de som eventuelt blir utsatt for belastning, så som håndtak og sykkelstativ for eksempel, er kanskje verst i så måte. Kan jeg unngå dette så enkelt som skissert her så gjør jeg det.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Har du montert veggfester for markisestenger? Empty
PosteTema: Re: Har du montert veggfester for markisestenger?   Har du montert veggfester for markisestenger? Icon_minitimeFre 13 Sep 2013 - 11:11

For all del, ingen tikker og går på samme måte.

Vogna mi er som du kanskje ser i signaturen min lenger enn fire meter. Hobby har imidlertid skrånende tak i front for lavere luftmotstand, også synes jeg det er greit at dovindu og doluke er utafor forteltet... Derfor passet det rimelig greit med 410-markise for min del.

Jeg antar at din fobi mot hulltaking også har fått deg til å avstå fra typiske privat- eller forhandlermonterte fuktfeller som cityvann, aircondition, gassuttak for grill, antenneuttak i fortelt samt selvfølgelig verstingen, takstigen som har vært orgininalmontert på vogna mi i ti år nå, og den vogna er fortsatt knusktørr til tross for at den er vinterlagret utendørs siste 8 år.

Det er greit å være forsiktig, men man trenger ikke sove med sykkelhjelm.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Har du montert veggfester for markisestenger? Empty
PosteTema: Re: Har du montert veggfester for markisestenger?   Har du montert veggfester for markisestenger? Icon_minitimeFre 13 Sep 2013 - 11:41

Du spør om andre har montert veggfester til markise og får svar.
Du får også årsak til valget, men du viser ganske tydelig at du ikke liker svaret siden du argumenterer mot ved å ta frem tommeltotter, fobi og soving med sykkelhjelm, hvorfor?
Må du ha rett?
Må du ha siste ordet?

Setter pris på at folk setter seg inn i tingene enten det er legeringer eller løsninger eller mål og vekter, men må man også liksom "latterlig gjøre" de man diskuterer med?

Det er lite aktivitet her inne for tiden, kanskje folk er redde for å stikke hodet frem?

Kanskje bare jeg som oppfatter dette sånn, eller?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Har du montert veggfester for markisestenger? Empty
PosteTema: Re: Har du montert veggfester for markisestenger?   Har du montert veggfester for markisestenger? Icon_minitimeFre 13 Sep 2013 - 11:57

Kanskje vi skal gå litt i oss selv og spørre om hvorfor aktiviteten er dalende?

For min del er modifikasjoner og gadgets en viktig del av campinglivet, siden den perfekte vogn med alt utstyr ferdig montert simpelthen ikke er å få kjøpt. Og råd og tips rundt sånne ting hører derfor naturlig hjemme på et campingforum, mener nå jeg.

Om enhver tråd som blir startet om utstyr som involverer bruk av bormaskin skal slås i hjel i starten fra moderatorhold grunnet potensiell lekkasjefare ved ufagmessig montering, så blir det kanskje ikke så moro med sånne tråder?

Du spør om jeg må ha siste ordet. Nei, det må jeg ikke. Om du synes jeg krydrer mine innlegg med for mange ironiske kommentarer, kan jeg ikke gjøre annet enn å beklage det. Men om jeg har innspill til dine innspill lever jeg i den villfarelse at hensikten med debattforum nettopp var publisering av innspill og synspunkter, og at dette er noe av det som med rette kalles "aktivitet" på et forum.

Om det er sånn at man først tilkjennegir at aktivitet er uønsket, og deretter lurer på hvorfor aktiviteten avtar, tror jeg at jeg kan påta meg å avklare årsaken...

Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Har du montert veggfester for markisestenger? Empty
PosteTema: Re: Har du montert veggfester for markisestenger?   Har du montert veggfester for markisestenger? Icon_minitimeFre 13 Sep 2013 - 20:05

Et vesentlig moment for meg, selv om jeg ikke har markise, er ikke nødvendigvis dette med hulltaking.
Det viktigste vil være muligheten til å bestemme plassering av markisen avhengig av vær etc.

Et hull i vogna er kanskje ikke så farlig, men med de  krefter som kraftige vindkast generer så kan det fort bli så som så med tetting og fetse. Kanskje røskes det av i værste fall, men der kan jeg ta feil da jeg ikke vet om den låses eller ikke. Men antar at den låses i festet, elllers ville den vel ha hoppet av og definitivt ødelagt vognsiden.

Og jeg ser at det som passer en selv trenger en nødvendigvis ikke påprakke andre, og avkreve et svar om hvorfor du ikke følger mitt gode råd. Å anbefale og komme med gode råd er en av grunnpilarene i et slikt forum, men det er jo flere andre gode sider også da. Very Happy

EDIKT: PS: ser at det er gjennomgående fester, så da er vel risikoen for at dette løsner minimal vil jeg tro.


Sist endret av janp den Fre 13 Sep 2013 - 21:18, endret 1 gang
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Har du montert veggfester for markisestenger? Empty
PosteTema: Re: Har du montert veggfester for markisestenger?   Har du montert veggfester for markisestenger? Icon_minitimeFre 13 Sep 2013 - 20:07

HobbyTom skrev:


Du spør om jeg må ha siste ordet. Nei, det må jeg ikke. Om du synes jeg krydrer mine innlegg med for mange ironiske kommentarer, kan jeg ikke gjøre annet enn å beklage det.

Neida, det er (var) meg det. Ikke du Tom. Så du kan ta det helt med ro!
Eller kanskje var det en annen....What a Face
Til Toppen Go down
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
petter34


Female
Antall Innlegg : 407
Registration date : 09.06.2010

Har du montert veggfester for markisestenger? Empty
PosteTema: Re: Har du montert veggfester for markisestenger?   Har du montert veggfester for markisestenger? Icon_minitimeSøn 15 Sep 2013 - 20:50

Jaja, godt det er liv i leiren!
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Har du montert veggfester for markisestenger? Empty
PosteTema: Re: Har du montert veggfester for markisestenger?   Har du montert veggfester for markisestenger? Icon_minitimeSøn 15 Sep 2013 - 21:00

Jeg valgt å IKKE montere disse festene på bobilen. Og det sjøl om det er skikkelig godt med festemuligheter. "skjørtekanten" er av aluminium, så den burde holde.
Årsaken til jeg har prioritert vekk disse festene er at en gang sto vi på en camping i Danmark, så sprang det en unge inn i dette "skråstaget" på en nabo. Dette gikk ikke bra, hverken får markisestøtta eller ungen. Gutten måtte til lege. Så derfor er dette valgt bort.
Til Toppen Go down
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs


Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

Har du montert veggfester for markisestenger? Empty
PosteTema: Re: Har du montert veggfester for markisestenger?   Har du montert veggfester for markisestenger? Icon_minitimeSøn 15 Sep 2013 - 21:14

Har jeg tenkt på dette da vi bestilte bilen har det ikke blitt montert,men nå er dem jo der men brukes ikke.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Har du montert veggfester for markisestenger? Empty
PosteTema: Re: Har du montert veggfester for markisestenger?   Har du montert veggfester for markisestenger? Icon_minitimeMan 16 Sep 2013 - 8:33

Rashid skrev:

Årsaken til jeg har prioritert vekk disse festene er at en gang sto vi på en camping i Danmark, så sprang det en unge inn i dette "skråstaget" på en nabo. Dette gikk ikke bra, hverken får markisestøtta eller ungen.
Jeg tror at statistisk sett går flere på snørra over barduner fra markise enn de løper seg på markisestenger, enten de går rett ned eller på skrå. Så statistisk sett burde du kanskje kutte ut bardunene også, Rashid?

Ellers er det med respekt å melde liten fare for at festene rives løs eller blir utette. Den svarte plata med skruetårn skal på innsiden av veggen.

Har du montert veggfester for markisestenger? Fiamma_Leg_Wall_Brackets__40801.1352367855.1280.1280
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Har du montert veggfester for markisestenger? Empty
PosteTema: Re: Har du montert veggfester for markisestenger?   Har du montert veggfester for markisestenger? Icon_minitimeMan 16 Sep 2013 - 9:20

Joda joda, ser den. Bare det at markisestanga ikke er så bøyelig som ei stormreim.
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Har du montert veggfester for markisestenger? Empty
PosteTema: Re: Har du montert veggfester for markisestenger?   Har du montert veggfester for markisestenger? Icon_minitimeSøn 26 Jan 2014 - 21:30

Har nok fobi mot å borre i vognveggen, ekstrautstyr som parabol monteres av forhandler ettersom det fremdeles er 2,5 år fuktgaranti igjen..
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Har du montert veggfester for markisestenger? Empty
PosteTema: Re: Har du montert veggfester for markisestenger?   Har du montert veggfester for markisestenger? Icon_minitimeSøn 26 Jan 2014 - 21:31

Men, de tingene forhandleren monterer er ikke dekket av den garantien du viser til altså. Rolling Eyes 

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Har du montert veggfester for markisestenger? Empty
PosteTema: Re: Har du montert veggfester for markisestenger?   Har du montert veggfester for markisestenger? Icon_minitimeSøn 26 Jan 2014 - 21:42

Er de ikke? Trodde jeg da..
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Har du montert veggfester for markisestenger? Empty
PosteTema: Re: Har du montert veggfester for markisestenger?   Har du montert veggfester for markisestenger? Icon_minitimeSøn 26 Jan 2014 - 22:05

Selv i den gamle campingvogna vi har så vil jeg unngå å gjøre noe "irreversibelt" så langt det lar seg gjøre!
Skal handle Fiamma Caravanstore Zip markise til sommeren.
Skal ikke bore eller skru noe i vogna!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Har du montert veggfester for markisestenger? Empty
PosteTema: Re: Har du montert veggfester for markisestenger?   Har du montert veggfester for markisestenger? Icon_minitimeSøn 26 Jan 2014 - 23:06

Ronny skrev:
Er de ikke? Trodde jeg da..

Ut fra det jeg har fått vite er det ikke tilfelle og derfor vil det være lurt å få mest mulig montert fra fabrikk. Om dette er riktig avhenger jo om jeg har fått de riktige opplysningene, tross alt er det de samme folkene som skal montere ditt nye gassuttak som skal skifte en veggplate eller taket ditt for fabrikken om det skulle vise seg nødvendig.
Skulle vert interessant å fått vite dette sikkert en gang for alle, det har vert diskutert her før.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Børge
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 152
Age : 47
Localisation : Sunnfjord
Registration date : 20.08.2009

Har du montert veggfester for markisestenger? Empty
PosteTema: Re: Har du montert veggfester for markisestenger?   Har du montert veggfester for markisestenger? Icon_minitimeSøn 26 Jan 2014 - 23:13

Er nok riktig det Jan Ole, utstyr montert av forhandler, må forhandler garantere for selv.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Har du montert veggfester for markisestenger? Empty
PosteTema: Re: Har du montert veggfester for markisestenger?   Har du montert veggfester for markisestenger? Icon_minitimeMan 27 Jan 2014 - 9:41

Utfra diverse forhandlermontasjer jeg har inspisert, foretrakk jeg å montere sjøl...

 Smile 
Til Toppen Go down
Sponsored content





Har du montert veggfester for markisestenger? Empty
PosteTema: Re: Har du montert veggfester for markisestenger?   Har du montert veggfester for markisestenger? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Har du montert veggfester for markisestenger?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Noen som har montert Kinavarmer i campingvogn??
» Aircondition anlegg montert selv.
» Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!
» Original montert mikroovn i 2012mod Hobby?
» Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: FORTELT-
Gå Til: