| Elektrisk gulvvarme, trafo kortsluttet | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
joka DIREKTØR!
Antall Innlegg : 777 Age : 59 Localisation : Ibestad / Troms Registration date : 17.06.2007
| |
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13248 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Elektrisk gulvvarme, trafo kortsluttet Tir 24 Sep 2013 - 20:49 | |
| Fytti grisen, liker ikke! _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
janp GENERAL!
Antall Innlegg : 3362 Registration date : 19.01.2012
| Tema: Re: Elektrisk gulvvarme, trafo kortsluttet Tir 24 Sep 2013 - 20:50 | |
| Jeg lurer på en ting: er dette helt feilmontert? Skruehullene som vises på det nederste bildet, er det slike forsenkninger på andre siden også? Antar det er skruene som så vidt vises på det nederste bildet.
Men om det ikke er det, så tror jeg allikevel at det er noe feilmontert. Min trafo, 3 trinn og 300W, ser veldig lik ut. Og på siden som vender ned er det noen hvite ringer som gjør at det er cirka 1 cm avstand mellom trafo og gulv for lufting. Hos deg ser det vitterlig ut til at den er skrudd rett i gulvet, og det mener jeg er helt feil og farig all den tid det ser ut til at det er ribber for kjøling. Men jeg kan ta feil her, men jeg tror ikke det.
Feilen kan jo skyldes en jordfeil, overspenning i nettet eller noe annet også. | |
|
| |
joka DIREKTØR!
Antall Innlegg : 777 Age : 59 Localisation : Ibestad / Troms Registration date : 17.06.2007
| Tema: Re: Elektrisk gulvvarme, trafo kortsluttet Tir 24 Sep 2013 - 21:35 | |
| den var montert på gulvet uten lufting under. (i.flg den finske fabrikken som produserer de, så kan det gjøres) det er 2 hull under (for å slippe ut kondens? ) men hullene er jo blokkert når boksen ligger på gulvet. det har nok vært kondens i boksen, metallet på bryteren var rustet.
kan ikke være jordfeil, da trafoen ikke er jordet. motstanden i gulvvarmen er 3,1 ohm, noe som gir ca 7 A ved 22 volt.. for meg ser det helt ok ut.
jeg har bestilt komponenter (elfa) til å lage en ny trafo, har valgt trafo som kutter strømmen hvis det blir for varmt.
| |
|
| |
janp GENERAL!
| Tema: Re: Elektrisk gulvvarme, trafo kortsluttet Søn 6 Okt 2019 - 21:13 | |
| Tar opp denne tråden, er fortsatt aktuell. På vår nye 2019 Dethleffs er det elektrisk gulvvarme. Trafo er svært lik den som er avbildet, men produsent er "Eyra" i Slovenia. Har latt gulvvarmenmen stå på trinn 2, eller 22V. Ville sette den på max i går (24V), men på trafoens underside var det glovarmt. Trafoen sitter på yttervegg, og jeg løsnet alle 4 skruer. Men trafoen ville ikke løsne før jeg brukte makt. Da løsnet også folien på veggen, den var smeltet inn i trafoens underside. Folien ble revet av veggen, og det var brunt på veggen. Baksiden var enda varmere, umulig å ta på. Dvs sikkert over 60 gr. Skal gå hardt på Dethleffs og Erwin Hymer Group i Vejle. Dette må fabrikk og forhandlere ta alvorlig. Sannsynligvis brannfarlig på sikt, og helt uakseptabelt. Ingen lufting på baksiden gjør at det blir glovarmt. Laget 2 avstandsstykker i tre for en kjapp utbedring, og det er en helt annen varme nå selv om trafo har høyere belastning. | |
|
| |
janp GENERAL!
| Tema: Re: Elektrisk gulvvarme, trafo kortsluttet Søn 6 Okt 2019 - 21:16 | |
| Prøver å laste opp bilder fra mobilen, håper det går bra: | |
|
| |
janp GENERAL!
| Tema: Re: Elektrisk gulvvarme, trafo kortsluttet Søn 6 Okt 2019 - 21:19 | |
| Prøver ett til: | |
|
| |
vesto CARAVAN KING!
Antall Innlegg : 336 Localisation : Trondheim, Hommelvik Registration date : 19.01.2013
| Tema: Re: Elektrisk gulvvarme, trafo kortsluttet Man 7 Okt 2019 - 16:28 | |
| Skummelt.. Rart at det fortsatt gjøres slike feil etter så mange års erfaring med å lage vogner Men bra at du oppdaget dette før det fikk verre konsekvenser! | |
|
| |
janp GENERAL!
| Tema: Re: Elektrisk gulvvarme, trafo kortsluttet Man 7 Okt 2019 - 16:54 | |
| Dette er helt uakseptabelt. Var i kontakt med en på teknisk hos Statens Vegvesen, for å få litt råd og hvor jeg kan gå videre. Dette må Dethelffs ha fått melding om, jeg kan ikke tro noe annet. De bildene du viser er jo hvordan det går etter år med bruk. Den i vår vogn har ikke vært så mye i bruk pga sol og sommer, men vi har vel brukt vogna/overnattet i 60-70 døgn siden mars/april.
I morgen blir det kanskje telefon til Nemko. Fikk råd om å etterlyse dokumentasjon/godkjenning på denne trafoen. Men det er vel ikke bare bare å skaffe frem, men jeg stopper nok ikke med et "vet ikke". Neste uke er det sannsynligvis fabrikken som skal kontaktes.
Kan ikke si at det er betryggende med noe slikt i vogna, som vi bruker så mye pr år. Brann midt på natta i minus 20 eller lavere på vinterstid er ikke forlokkende. Hjelper ikke så mye med branntepper, varslere og en liten 2 kg slukker om en brann får tid på seg inne i et lukket skap. I vogna vår går også eksosslangen gjennom det samme skapet, og tempen i rommet når vi fyrer med gass ligger nok på godt over 30 gr. Og det hjelper ikke så mye på ventilasjon det heller. Trafo for oppvarming av spillrør er også på samme plass, og avgir varme. Og så er det åpent inn til Alde-skapet i tillegg. Da blir det hett. Så får vi se hva som skjer videre.
Jeg vet av 4 vogner med en slik (eller svært lik) trafo. 2 av de er våre, den 3 er din Vesto, og så er det en moderator på forumet som har en 2007 med elektrisk. Han skal sjekke til helga, så får vi se om det er slik i hans vogn også. Da blir det 4 av 4 vogner som jeg vet av. Det er dårlig statistikk det, for produsent(ene).
Kjøpte du en helt komplett trafo, eller bygde du om noe fra Elfa, forresten? Hvis du kjøpte, har du mere info om type/varenr eller lignende? Vår er på 350VA, så den må være minst like kraftig. Skal se på Elfadistrelec, har handlet releer for 12V styring via 230 for Alde 3000 blant annet.
EDIT: De trafoene som jeg fikk opp etter et kort søk har sekundærspenning 11,5V eller 115V. Ikke akkurat det jeg søker. | |
|
| |
joka DIREKTØR!
| Tema: Re: Elektrisk gulvvarme, trafo kortsluttet Man 7 Okt 2019 - 18:43 | |
| jeg lagde ny trafo selv... ELFA har ikke lenger den trafoen jeg kjøpte. den jeg kjøpte har bare 22V utgang, så det er bare ett trinn... men det jeg så som viktigst var innebygd termosikring... jeg brukte avstandshylser under, ca 15mm + jeg boret noen store hull på siden av boksen for lufting. edit. den 1A automatsikring er til primærsiden gulvvarmenn har nå fungert feilfritt i 6 år (Toroidal safety isolating transformers, type Block RT. Reinforced insulation between I/O circuits, flat design, very low magnetic leakage field, built-in thermal fuse With rated power 160 VA, type RT 160.) | |
|
| |
vesto CARAVAN KING!
Antall Innlegg : 336 Localisation : Trondheim, Hommelvik Registration date : 19.01.2013
| Tema: Re: Elektrisk gulvvarme, trafo kortsluttet Man 7 Okt 2019 - 20:01 | |
| - janp skrev:
Jeg vet av 4 vogner med en slik (eller svært lik) trafo. 2 av de er våre, den 3 er din Vesto, og så er det en moderator på forumet som har en 2007 med elektrisk. Han skal sjekke til helga, så får vi se om det er slik i hans vogn også. Da blir det 4 av 4 vogner som jeg vet av. Det er dårlig statistikk det, for produsent(ene).
Da skal jeg også ta en sjekk av denne.. Takk for opplysningen! | |
|
| |
janp GENERAL!
| Tema: Re: Elektrisk gulvvarme, trafo kortsluttet Man 7 Okt 2019 - 20:58 | |
| Sorry, Vesto. Skulle vært Joka sin vogn jeg ramset opp. Du har vel ikke Dethleffs, men trafo kan jo være av den samme typen også i Knaus-vogner. 4 muttere som er 8-10 mm skulle vel holde, for å få lufting på dette spetekkelet av en trafo. Tror skruene skal være lange nok. Eller som jeg gjorde: saget et par striper fra 19 mm bord som trafoen ble skrudd fast i. Får holde inntil videre. | |
|
| |
janp GENERAL!
| Tema: Re: Elektrisk gulvvarme, trafo kortsluttet Tir 8 Okt 2019 - 12:50 | |
| Nemko var ikke riktig instans, ble henvist til Direktoratet for beredskap..... , DBS. Og pga møte hos de som sitetr på elektro så ble det anmodet om epost. Det blir sendt i ettermiddag, og jeg tar med bilde fra trafo til joka også. Så får vi se hva det fører til.
De ville gjerne ha produktet mitt også, men det er helt uaktuellt da jeg vi gjerne vil ha gulvvarme. | |
|
| |
joka DIREKTØR!
| Tema: Re: Elektrisk gulvvarme, trafo kortsluttet Tir 8 Okt 2019 - 18:57 | |
| - janp skrev:
- Nemko var ikke riktig instans, ble henvist til Direktoratet for beredskap..... , DBS. Og pga møte hos de som sitetr på elektro så ble det anmodet om epost. Det blir sendt i ettermiddag, og jeg tar med bilde fra trafo til joka også. Så får vi se hva det fører til.
De ville gjerne ha produktet mitt også, men det er helt uaktuellt da jeg vi gjerne vil ha gulvvarme. de kunne ha fått min... men den ble kastet i sommer, etter at den har ligget på "roterommet" i nesten 6 år... | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Elektrisk gulvvarme, trafo kortsluttet | |
| |
|
| |
| Elektrisk gulvvarme, trafo kortsluttet | |
|