CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Batteri computer - er det verd?

Go down 
+5
janp
Breda
HobbyTom
Johnny
Grevling
9 posters
AvInnlegg
Grevling
CAMPER
CAMPER
Grevling


Antall Innlegg : 39
Registration date : 07.07.2013

Batteri computer - er det verd? Empty
PosteTema: Batteri computer - er det verd?   Batteri computer - er det verd? Icon_minitimeTor 26 Sep 2013 - 19:51

Jeg vurdere å montere en batteri computer i campingvognet: batteri computer Har noen her erfaring med noe slik?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Batteri computer - er det verd? Empty
PosteTema: Re: Batteri computer - er det verd?   Batteri computer - er det verd? Icon_minitimeTor 26 Sep 2013 - 22:02

Har en annen type på vei hjem.

Volt Amp Combo Meter Battery Charge Discharge
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Grevling
CAMPER
CAMPER
Grevling


Antall Innlegg : 39
Registration date : 07.07.2013

Batteri computer - er det verd? Empty
PosteTema: Re: Batteri computer - er det verd?   Batteri computer - er det verd? Icon_minitimeTor 26 Sep 2013 - 22:51

Det var en helt annen pris enn det fra Kama. Du kan fortell hvor godt den fungerer når den er montert.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Batteri computer - er det verd? Empty
PosteTema: Re: Batteri computer - er det verd?   Batteri computer - er det verd? Icon_minitimeFre 27 Sep 2013 - 8:47

Jeg hengte opp et 52mm digitalt voltmeter fra Biltema i TV-hjørnet. Måler ikke forbruk, men viser tilstand så man vet noenlunde hvordan ting ligger an.

I gamle dager brant ettermonterte Amperemetere i ungdomsbiler opp for et godt ord, og jeg har vært skeptisk til å la all strøm til og fra batteri passere gjennom lavkostprodukter i ettertid.
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Batteri computer - er det verd? Empty
PosteTema: Re: Batteri computer - er det verd?   Batteri computer - er det verd? Icon_minitimeFre 27 Sep 2013 - 14:45

HobbyTom skrev:
I gamle dager brant ettermonterte Amperemetere i ungdomsbiler opp for et godt ord, og jeg har vært skeptisk til å la all strøm til og fra batteri passere gjennom lavkostprodukter i ettertid.
Dette er jeg helt enig i. har bygd endel biler for rally og bane, og generelt så er jeg tilhenger av å ha så lite ting som kan bli feilkilder som mulig. Og spesielt som du sier billigprodukter som skal håndtere masse A.

Samtidig så lurer jeg jo på hva folk skal med det? Folk skal jo ha målere for alt nå for tiden føler jeg, og da lurer jeg på hva hensikten er. Man har jo klart å campe og kjøre bil før uten å måtte ha måler for å se hvor mye bilen lader til enhver tid. Kan noen forklare litt hva de ser på som behovet for dette?
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Batteri computer - er det verd? Empty
PosteTema: Re: Batteri computer - er det verd?   Batteri computer - er det verd? Icon_minitimeFre 27 Sep 2013 - 15:18

Breda: ja det går sikkert, men her handler det om noe annet. Start gjerne opp en tråd om du lurer, kan muligens bli mye interessant å lese.

Har en måler for vann og for strøm, mangler egentlig en for å se mengde i toalettanken. Men ved nærmere ettertanke så indikerer falltiden og "bluppets" lydkarakteristikk at det er på tide å ta en visuellt sjekk.What a Face  affraid 
Og med årene så har jeg lært  å kjenne igjen dette, og det har gått bra hittil. Så da er vel enda en måler unødvendig..
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Batteri computer - er det verd? Empty
PosteTema: Re: Batteri computer - er det verd?   Batteri computer - er det verd? Icon_minitimeFre 27 Sep 2013 - 16:56

janp skrev:
Breda: ja det går sikkert, men her handler det om noe annet. Start gjerne opp en tråd om du lurer, kan muligens bli mye interessant å lese.
Men ved nærmere ettertanke så indikerer falltiden og "bluppets" lydkarakteristikk at det er på tide å ta en visuellt sjekk.What a Face  affraid 
Og med årene så har jeg lært  å kjenne igjen dette, og det har gått bra hittil. Så da er vel enda en måler unødvendig..
Jeg trenger ikke starte en ny tråd for det, når det er temaet her? Eller?
Ja, hva handler det om da?

Haha, ja, det er akkurat dette jeg vil fram til. Nå har jeg faktisk orginal lampe om lyser når det er nok dritt, men jeg ser det også gjennom hullet. Smile
Vann og strømmåler har jeg orginalt også, men bruker de aldri. Blir litt samme der, jeg vet at etter en dusj og en oppvask så er det bare å fylle opp.
Til Toppen Go down
Grevling
CAMPER
CAMPER
Grevling


Antall Innlegg : 39
Registration date : 07.07.2013

Batteri computer - er det verd? Empty
PosteTema: Re: Batteri computer - er det verd?   Batteri computer - er det verd? Icon_minitimeLør 28 Sep 2013 - 0:48

Breda skrev:
Samtidig så lurer jeg jo på hva folk skal med det? Folk skal jo ha målere for alt nå for tiden føler jeg, og da lurer jeg på hva hensikten er. Man har jo klart å campe og kjøre bil før uten å måtte ha måler for å se hvor mye bilen lader til enhver tid. Kan noen forklare litt hva de ser på som behovet for dette?
Vil du liker å kjøre en bil uten bensinmåler? I et moderne vogn med alt mulig elektrisk det er greit å har noe som viser hvor mye strøm er igjen i batteriet. Dersom det begynner å være for lite kan jeg lader batteriet ved f.eks å kobler vognet til bilen og kjør bilen i tomgang til vognets batteri har nok strøm for mer vilcamping.

Når det gjelder ampermetere som tar fyr er dette på grunn av feilmontering, vanligvis parallelkobling av ampermeteret. Om man følger monteringsanvisning så er det ingen fare for brann.


Sist endret av Grevling den Lør 28 Sep 2013 - 11:26, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batteri computer - er det verd? Empty
PosteTema: Re: Batteri computer - er det verd?   Batteri computer - er det verd? Icon_minitimeLør 28 Sep 2013 - 1:24

Grevling

Skal man justere på sitatene får man sørge for at riktig person blir sitert.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs


Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

Batteri computer - er det verd? Empty
PosteTema: Re: Batteri computer - er det verd?   Batteri computer - er det verd? Icon_minitimeLør 28 Sep 2013 - 8:46

Om alt dette er så viktigt å ha hvorfor er det da ikke montert fra fabrikk?jeg er enig med at det er en brannfaren med alt som har med strøm å gjøre.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batteri computer - er det verd? Empty
PosteTema: Re: Batteri computer - er det verd?   Batteri computer - er det verd? Icon_minitimeLør 28 Sep 2013 - 10:18

Alt som er viktig eller kanskje mer riktig,  ønskelig, er ikke montert fra fabrikk og det er selvfølgelig fordi behovene og bruksområdene er forskjellige og mange ting vil være helt bortkastet for mange.  En vogn som ikke er utstyrt med batteri og som kun står på fast plass har ikke noe nytte av batteriovervåkning. En som sjelden og aldri ligger på campingplass med 230V inn i siden kan ha stort behov.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Batteri computer - er det verd? Empty
PosteTema: Re: Batteri computer - er det verd?   Batteri computer - er det verd? Icon_minitimeLør 28 Sep 2013 - 10:55

Grevling skrev:
Vil du liker å kjøre en bil uten bensinmåler? I et moderne vogn med alt mulig elektrisk det er greit å har noe som viser hvor mye strøm er igjen i batteriet. Dersom det begynner å være for lite kan jeg lader batteriet ved f.eks å kobler vognet til bilen og kjør bilen i tomgang til vognets batteri har nok strøm for mer vilcamping.
Ja, ikke noe problem det. Man bruker jo da bare kilometertellern til å se kjørte km, i forhold til forbruket på bilen, så får du en pekepinn på når du må ha mer bensin.
Men jeg ser litt mer tanken med det når du snakker om å bruke vogna uten 230V. Det er noe jeg aldri gjør og derfor tenkte jeg ikke den veien.


Sist endret av Breda den Lør 28 Sep 2013 - 11:32, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Grevling
CAMPER
CAMPER
Grevling


Antall Innlegg : 39
Registration date : 07.07.2013

Batteri computer - er det verd? Empty
PosteTema: Re: Batteri computer - er det verd?   Batteri computer - er det verd? Icon_minitimeLør 28 Sep 2013 - 11:29

Jan Ole skrev:
Grevling

Skal man justere på sitatene får man sørge for at riktig person blir sitert.
Sorry Embarassed det var ikke mening å sverte noen. Sitetet er nå justert.
Til Toppen Go down
Grevling
CAMPER
CAMPER
Grevling


Antall Innlegg : 39
Registration date : 07.07.2013

Batteri computer - er det verd? Empty
PosteTema: Re: Batteri computer - er det verd?   Batteri computer - er det verd? Icon_minitimeLør 28 Sep 2013 - 11:50

Dethleffs skrev:
Om alt dette er så viktigt å ha hvorfor er det da ikke montert fra fabrikk?jeg er enig med at det er en brannfaren med alt som har med strøm å gjøre.
Hvordan klarer du å oppholde deg hjemme hos deg selv? Huset ditt er den reneste brannbombe siden du har strøm i huset, og til en mye større grad enn i noen som helst campingvogn. Fabrikkene monterer ikke alltid det man ønsker i et campingvogn, eller hvordan man ønsker det. Det er lov å utbedere et 12 V system til noe som passer eieren bedre som er også mer fornuftig og tryggere.

Vognet mitt, en Caravelair for 1999 hadde en 13-pol kontakt. Jeg fikk skiftet ut bilens 7-pols kontakt med en 13-pols. Da oppdaget jeg at alt 12 V strøm til vognets interiør, deriblant batterilading og kjøleskapet gikk gjennom den ene 1,5 kv/mm ledning koblet til pol 9. Alt jording, både for vognets eksteriør lys, interiør, samt kjøleskap og batteri ladning gikk gjennom den ene 1,5 kv/mm ledning koblet til pol 3. Dette var fabrikens løsning.

Jeg synes ikke det var særlig godt og la opp til en mer fornuftig et som tok i bruk 2,5 kv/mm ledninger til pol 9 og 13 for lading av vognets batteri samt 2,5 kv/mm ledninger til pol 11 og 13 for drift av kjøleskapet. Jordkontakt for eksterør lys, pol 3 fikk også en 2,5 kv/mm ledning.

Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Batteri computer - er det verd? Empty
PosteTema: Re: Batteri computer - er det verd?   Batteri computer - er det verd? Icon_minitimeSøn 29 Sep 2013 - 10:26

Jeg fricamper mye uten strømtilførsel, som tidligere nevnt. Og voltmeteret klarer helt fint å fortelle meg når det er på tide å starte bilen for å lade.
Til Toppen Go down
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs


Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

Batteri computer - er det verd? Empty
PosteTema: Re: Batteri computer - er det verd?   Batteri computer - er det verd? Icon_minitimeSøn 29 Sep 2013 - 11:50

Hei
Det er ett panel i Bobilen også der ser jeg start og forbruksbatterier,ferskvannstank og gråvannstank+ at det er rødt lys på WC tank nivå,alt dette er nok opplysninger for meg/oss heldigvis for da slipper jeg å ettermontere noe.

Kanskje Bobiler er mere avanserte iforhold Campingvogn?
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Batteri computer - er det verd? Empty
PosteTema: Re: Batteri computer - er det verd?   Batteri computer - er det verd? Icon_minitimeSøn 29 Sep 2013 - 12:40

Grevling: nå får du ta deg en bolle, som danskene sier.
Tror ikke du har så mye greie på strøm og 12V i ei campingvogn. Det du skriver over om strøm i hus kontra vogn vitner ikke om særlig innsikt i dette. Men om du jobber med dette så skulle jeg gjerne visst hvorfra du trekker en slik konklusjon som du gjør i posten din.

"Huset ditt er den reneste brannbombe siden du har strøm i huset, og til en mye større grad enn i noen som helst campingvogn" vitner om en total uvitenhet om det, og jeg mener det når jeg skriver.

Det faller på sin urimelighet, og det er i mine øyne så flåsete skrevet at det nesten ikke er verdt å bruke tid på. Du kjenner neppe noe som helst til det elektriske i vognene rundt deg. Du vet ikke noe om hvordan f.eks Dethleffs legger opp det elektriske, men det vet jeg (og andre). Og det overrasket meg at det var såpass lite tverrsnitt, dårlig koblinger og dårlige kontakt i sikringsholdere som skapte en temperatur som var godt over 50 gr. Og derfor er de få kursene til meg erstattet med 10 separate kurser, ledninger er oppgradert til 10mm2 fra batteriet og et par lange strekk er oppgradert til 6 og 4mm2. Så mitt ønske er at du setter deg inn i dette før du kommer med så bastante meninger som du kommer med.

Og skal du legge opp til mating fra et bilbatteri til vognbatteri bør du starte med minst 6mm2, og bruke noe annet enn den 13-polte. Men det avhenger også av hvor mange A du forventer at ledningsnettet blir belastet. Med korte ledningstrekk og ei lita vogn med gunstig plassert kjøleskap/batteri så kan 4mm2 til nød være akseptabelt.

Edit: jeg antar at du skriver dette i fullt alvor og utifra den kunnskap du har, og ikke skriver for å spisse det for å skape en diskusjon. Om du skriver for å skape en diskusjon/spisse så er det uansett underlig formulert.


Sist endret av janp den Søn 29 Sep 2013 - 13:26, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Batteri computer - er det verd? Empty
PosteTema: Re: Batteri computer - er det verd?   Batteri computer - er det verd? Icon_minitimeSøn 29 Sep 2013 - 12:51

janp, var et ganske langt innlegg til å ikke være verdt å bruke tid på å svare på
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Batteri computer - er det verd? Empty
PosteTema: Re: Batteri computer - er det verd?   Batteri computer - er det verd? Icon_minitimeSøn 29 Sep 2013 - 13:11

Skrev "nesten ikke...", Jan.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batteri computer - er det verd? Empty
PosteTema: Re: Batteri computer - er det verd?   Batteri computer - er det verd? Icon_minitimeSøn 29 Sep 2013 - 13:25

Fint at det finnes utstyr for ettermontering rundt om så kan de som ønsker det kjøpe seg det om det er lettmetallfelger eller el-overvåkning eller noe annet som er gøy å montere.

Alt etter hva man ønsker, gidder og har råd til.

Om man ikke har alt fra før da, da trenger man ikke gjøre noe annet enn å skryte av det.Rolling Eyes 

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs


Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

Batteri computer - er det verd? Empty
PosteTema: Re: Batteri computer - er det verd?   Batteri computer - er det verd? Icon_minitimeSøn 29 Sep 2013 - 14:00

Da har æ gjort det rette æ da Jan Ole,bestilte Bobilen med alt færdi montert også Alufelger :-)
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Batteri computer - er det verd? Empty
PosteTema: Re: Batteri computer - er det verd?   Batteri computer - er det verd? Icon_minitimeSøn 29 Sep 2013 - 14:02

Jan Ole skrev:
Fint at det finnes utstyr for ettermontering rundt om så kan de som ønsker det kjøpe seg det om det er lettmetallfelger eller el-overvåkning eller noe annet som er gøy å montere.

Alt etter hva man ønsker, gidder og har råd til.

Om man ikke har alt fra før da, da trenger man ikke gjøre noe annet enn å skryte av det.Rolling Eyes 
Godt sakt Jan Ole.
Very Happy 
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Batteri computer - er det verd? Empty
PosteTema: Re: Batteri computer - er det verd?   Batteri computer - er det verd? Icon_minitimeSøn 29 Sep 2013 - 14:31

Jeg å kan tillate meg å skryte. Mere enn nok var ferdigmontert da bobilen ankom. Eneste som er bytta uter sykkelstativet. Inne i garasjen tok det for mye plass, sånn at det ble et på bakveggen i stedet.
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Batteri computer - er det verd? Empty
PosteTema: Re: Batteri computer - er det verd?   Batteri computer - er det verd? Icon_minitimeSøn 29 Sep 2013 - 19:13

HobbyTom skrev:
Jeg fricamper mye uten strømtilførsel, som tidligere nevnt. Og voltmeteret klarer helt fint å fortelle meg når det er på tide å starte bilen for å lade.
Sånn jeg tenker også, resultatet blir det samme. Jeg ser ikke helt hvorfor noen ønsker å ha masse stæsj montert.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Batteri computer - er det verd? Empty
PosteTema: Re: Batteri computer - er det verd?   Batteri computer - er det verd? Icon_minitimeSøn 29 Sep 2013 - 21:43

Om du ikke skjønner hva andre gjør for å øke komforten så la nå de som har andre interesser enn deg gjøre det, les heller og prøv og forstå andres syn på campingliv enn å mase om at du ikke skjønner et pip av det.

Tror at du har klargjort at du ikke deler den fasinasjonen for et campingliv litt utenfor det vanlige A4 nå, Breda. Men mange av oss andre har en helt annen innstilling til dette med camping, og ikke minst: vi utforsker steder der det hverken er strøm eller andre fasciliteter tilgjengelig, og det på tider av året du sikkert sitter ved peisen og koser deg i høst og vintermørket. Mens andre camperer i 20 minus eller mere, og trives med det.

Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Batteri computer - er det verd? Empty
PosteTema: Re: Batteri computer - er det verd?   Batteri computer - er det verd? Icon_minitimeSøn 29 Sep 2013 - 22:31

Jeg skjønner at folk kan øke komforten, men ser ikke helt hva en slik computer gjør med comforten da, når, som Hobbytom skriver, et voltmeter gjør samme jobben. Når jeg da ikke forstår andres syn på ting, da må jeg spørre. Eneste måten å finne ut av det. Eller er det feil å spørre for å utvide min horisont på dette?
Du får se på bildet til venstre <---- om jeg bare camper på sommern eller ikke Smile Og slutte å dømme folk før du sitter med litt fakta.

Jeg merker jo at du fortsatt har horn i siden til meg, pga mitt forsøk på å hjelpe til i tråden din som passet deg dårlig. Når skal du legge ting bak deg og komme deg framover janp? Når du ser at jeg endrer framtreden, når er du voksen nok til å gjøre det? Eller skal du være sur resten av livet fordi en yngre kar rettet på deg?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batteri computer - er det verd? Empty
PosteTema: Re: Batteri computer - er det verd?   Batteri computer - er det verd? Icon_minitimeSøn 29 Sep 2013 - 23:05

Nå er det nok sandkasse krangling her. Sjerpings.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





Batteri computer - er det verd? Empty
PosteTema: Re: Batteri computer - er det verd?   Batteri computer - er det verd? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Batteri computer - er det verd?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Batteri
» Dødt batteri
» batteri drift
» Defekt batteri?
» Droppe batteri

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: